Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tissuttelusta oikeasti mitään haittaa?

Vierailija
04.05.2024 |

Olen n 40v nainen ja olen nyt muutaman vuoden juonut miltei joka ilta kaksi 0,5l juomaa, olutta tai siideriä. Ehkä 4-6 krt viikossa.

Tuntuu itsestäkin paljolta mutta onko siitä terveydellistä haittaa? Olen hoikka, urheilen, syön erittäin terveellisesti, nukun hyvin, työt ja elämä sujuu loistavasti. Veriarvot priimaa. Onko mulla ongelma?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämän totuuksia on, että kaikki ovat eläneet kunnes ovat kuolleet. Onko sitten pitkä elämä parempi kuin lyhyt elämä? Siitäkin voi olla monta mieltä. Hyvä elämä on sitä, että voi elää niin kuin  haluaa. Tuohon aloittajan kysymykseen vastaisin: "Sinä itse tiedät sen paremmin."

Juu. Kännissä tai pöhnässä eletty lyhyempi elämä on tietenkin mukavampi ja parempi elämä, kun kerran haluaa olla kännissä tai pöhnässä. Näinhän se on. Ihan millaisen tahansa elämän voi perustella tuolla tavalla. Jos olisin heroinisti, voisin sanoa, että mieluummin huumehumalassa mukavaa lyhyen aikaa kuin selvin päin vähemmän mukavaa ellei peräti tylsää elämää.

Vierailija
22/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs sen parempi juoma urheilemisen jälkeen kuin litra alkoholia. Syöt terveellisesti mutta viikossa vedät parhaimmillaan 6 litraa sokerilitkua. Taatusti naamasta näkee sun "terveelliset" elämäntavat. Olet vain itse sokaistunut.

Ihan yleisesti, moni alkoholisti luulee olevansa elämänsä kunnossa eikä riippuvuus muka vaikuta työhön, puolisoon, lapsiin jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sen parempi juoma urheilemisen jälkeen kuin litra alkoholia. Syöt terveellisesti mutta viikossa vedät parhaimmillaan 6 litraa sokerilitkua. Taatusti naamasta näkee sun "terveelliset" elämäntavat. Olet vain itse sokaistunut.

Ihan yleisesti, moni alkoholisti luulee olevansa elämänsä kunnossa eikä riippuvuus muka vaikuta työhön, puolisoon, lapsiin jne. 

Alkoholisti on valehtelemisen mestari, ja kaikkein pahiten valehtelee itselleen. Naamasta ja muusta näkee kilometrin päähän, että hommat on pielessä, mutta alkoholisti itse selittelee, että on elämänsä kunnossa. Näitä on nähty maailman sivu.

Vierailija
24/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo pois. Kyllä sen sitten huomaa, kun silmät ja iho alkaa kellertää, milloin juominen kannattaa lopettaa.

Vierailija
25/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kuin puoli alkoholiannosta päivässä tuhoaa aivojen harmaata ainetta pysyvästi.

Vierailija
26/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 annosta viikossa naisilla ja 24 annosta miehillä on raja. Korkea on

Vierailija
27/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni virheellinen kysymys.

Kysyisin ennemmin, onko tissuttelusta jotain hyötyä?

Vierailija
28/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienessä hönössä elämä on mukavampaa ja parempaa kun tylsästi selvinpäin

Vierailija
29/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vain virheellinen uskomus. Jos tämä olisi totta, olisi ihminen pienessä hönössä syntymästään lähtien.

Vierailija
30/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydelle vaarallisempaa kuin tupakointi. Vertaa vaikka siihen.

Vierailija
31/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei elämästä selviä hengissä.

Haitallisisa asioita, kun oikein lähtee suurennuslasilla tarkastelemaan, lähes kaikki. Ilma  mitä me hengitetään ei ole 100% puhdasta, eikä ole vesikään. Ruoka on täynnä säilöntä aineita ym. Mikromuovia päätyy meidän elimistöön aika monia eri reittejä. Kukaan ei kerro mitä kaikkea langattomat yhteydet 4G/5G systeemit aihauttaa meille. Listaa vois jatkaa aika pitkään, mutta pointti on se, että 100% terveelliseen elämään ei pysty tänä päivänä kukaan. Muutama lasi viiniä siellä täällä ei todellakaan ole ongelmien top10. Ei sinne päikään.

Okei. Koska ilmassa joka tapauksessa on saasteita eikä juomavesikään ole täydellisen puhdasta, niin sitten on ihan sama, polttaako tupakkaa tai dokaako viinaa.

Jotenkin noin. Nauti elämästä omalla tavallasi. Toinen polttaa ja elää 40- 100 vuotiaaksi. Toinen ei ja kuolee 40-100 vuotiaana.

Vierailija
32/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vain virheellinen uskomus. Jos tämä olisi totta, olisi ihminen pienessä hönössä syntymästään lähtien.

Tämä koskee vain tylsimyksiä kuten sinä

Vierailija
33/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kuin puoli alkoholiannosta päivässä tuhoaa aivojen harmaata ainetta pysyvästi.

Alkoholi tappaa aivosoluja, mutta se tappaa vain niitä heikkoja aivosoluja!

Vierailija
34/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä ns. tissuttelusta ei ole kovin suurta haittaa. Tietääkseni alkoholia saa ottaa vain lusikallisen / päivä, ns. terveysmielessä. 

Mutta yleensä siinä tuppaa käymään niin, että ne annosmäärät eivät yleensä tule jäämään siihen lusikalliseen, vaan jo hyvin lyhyessä ajassa otettava annosmäärä vain suurenee. Ja se tapahtuu hyvin huomaamattomasti. Vaikka ihminen kuinka vannoisi, että " En minä ole alkoholisti. Ja kyllä minä hallitsen alkoholinkäyttöni", niin ikävä kyllä valitettavasti, aika monen alkolismi on alkanut salakavalasti. Kukaan ei valitse sitä uraa. Jos on vähänkään ns. geenialttiutta, eli suvussa alkoholismia, nk. lähestulkoon jokaisessa suomalaisessa suvussa sitä on, niin kannattaa olla ottamatta koskaan sitä ensimmäistäkään. Alkoholissa ja sen ottamisessa ei ole juuri mitään hyötyjä,vain enemmän niin sosiaalisia, taloudellisia, kuin terveydellisiä haittoja. Ainakin pidemmällä aikavälillä. Kuinka moni perheriita, maineen ja rahojen menetys ja töppäily, raiskaus, tai tappo olisi jäänyt tapahtumatta ja toteutumatta, jos ei olisi mennyt baariin ja ottanut alkoholia?

Vierailija
35/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01120

Ei se ole merkittävä riski terveydelle, mutta täysin tarpeetonta terveyden vaarantamista. Itse ajattelisin suurimman riskin tulevan siitä, että se "yksi siideri päivässä" on kymmenen vuoden kuluttua vähän enemmän kuin vain yksi siideri. Sitten uidaan jo todella syvissä vesissä. Kannattaa muistaa, ettei kukaan ala alkoholistiksi sillä tavalla, että päättää yhtenä päivänä ruveta tyhjentämään viinitonkan joka päivä. Se tapahtuu askel kerrallaan salakavalasti.

Vierailija
36/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monet kokee saavansa siitä hyötyä koska tissuttelevat. Dokaamisen muoto se on tissuttelukin. Tämmöinen keskustelu on vielä sallittava kun puhutaan vain alkoholista. Todellisuus päihteistä on muutakin mutta todellisuus on jo niin paha ettei sitä saisi mainita palstalla. Onhan se niinkin että kun on vain yksi laillinen päihde niin sen käytölle keksitään puolusteluja kuten termi tissuttelu. Kevytdokaaminen, naukkailu, seitinohuet jne.

Vierailija
37/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole merkittävä riski terveydelle, mutta täysin tarpeetonta terveyden vaarantamista. Itse ajattelisin suurimman riskin tulevan siitä, että se "yksi siideri päivässä" on kymmenen vuoden kuluttua vähän enemmän kuin vain yksi siideri. Sitten uidaan jo todella syvissä vesissä. Kannattaa muistaa, ettei kukaan ala alkoholistiksi sillä tavalla, että päättää yhtenä päivänä ruveta tyhjentämään viinitonkan joka päivä. Se tapahtuu askel kerrallaan salakavalasti.

Mutta noin tapahtuu vain muille mutta ei minulle. Minä voin ihan huoletta juoda siiderin joka päivä, eikä määrä lisäänny ollenkaan.

Vierailija
38/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin noista tulee paljon jouleja turhia sellaisia, joita et kuluta, joten ajan myötä lihot, ellet ole jo ylipainoinen/lihava. Se on eri juttu jos saat ne kaikki kulutettua esim urheilemalla. Hermostollisesti taas riippuvuuden ylläpito ei ole hyvästä. Eli jos tarvitset juoman, jotta "oot oma itsesi" niin ei hyvä. Lisäksi juu ei maksa tykkää hyvää. Itse ottaisin suna 1-2 juomaa joka ilta mutta vain viikonloppuisin ja kiinnittäisin edelleen huomiota alkoholin jouleihin.

Vierailija
39/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta noin tapahtuu vain muille mutta ei minulle. Minä voin ihan huoletta juoda siiderin joka päivä, eikä määrä lisäänny ollenkaan.

100 % varmasti jokainen alkoholisti on ajatelut noin.

Vierailija
40/69 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulit sitten kysymään palstalta jonka kävijöistä vähintään puolet on päihderiippuvaisia :D Mutta siis, anna mennä, ja ihmettele 15 vuoden päästä miten tähän tilanteeseen tultiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme