Mitä muiden rahankäyttöä ihmettelet ja pidät turhana? Ihmetteletkö rahan laittamista esimerkiksi tatuointeihin, energiajuomaan, ennustajiin
Taikka kosmetiikkaan, kalleimpiin puhelinmalleihin, lemmikeihin, makeisiin, matkustamiseen, juhlimiseen, takseihin, kalliisiin harrastusvälineisiin.
Kerro mitä muiden rahan käyttöä ihmettelet. voi olla sellaista mistä ei päin naamaa sanoisi yhtään mitään mutta omassa mielessä pitää tuhlailevana.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta muiden rahankäyttö enkä arvostele sitä koskaan, mutta ihmettelen niitä, jotka katkeroituvat omien taloudellisten valintojensa seurauksista muille. Moni ystäväni on viime vuosina hankkinut talon, mökin ja 1-2 autoa. Nyt he sitten ovat katkeria ja kateellisia meille, kun meillä autottomilla kerrostalokaksiossa asujilla on rahaa matkustella jatkuvasti ulkomailla ja syödä monta kertaa viikossa ravintoloissa.
Minä en ole kertaakaan sanonut näille ystävilleni pahaa sanaa heidän autoistaan ja taloistaan. En valita meidän pienistä tiloista, en lokkeile heidän mökeillään enkä kitise, että "helppoahan teidän on kun on mökki/auto/talo..." Sen sijaan ystäviltäni kuulee jatkuvaa valitusta ja katkeruutta siitä, että kaikki rahat menevät taloon tai mökkiin, ja voi kun olisi rahaa matkustaa, miten teillä on varaa, ei meillä vaan koskaan ole varaa ulkona syödä jne.
Alkaa oikeasti tympiä. Ja ei, en leuhki matkoillani, en edes
Kyllä, juuri näin. Täytyy olla "tietty elintaso". (Miksi täytyisi???) Siis tietynlainen talo tietyllä asuinalueella ja tietynlainen auto, tietynmerkkiset vaatteet, matkat ja lomat, harrastukset.... Ja sitten valitetaan kaiken kalleutta. Siis kukaanhan ei pakota tuollaiseen elämään. Vai onko niin, että kun on tietyssä kaveripiirissä, siinä on tietyt standardit, joiden mukaan on elettävä jottei ole ns. hylkiö tai naurun aihe? Kyllä on heikoissa kantimissa ihmisen elämä jos siitä on kiinni. Varsinkin kun siitä joutuu koko ajan valittamaan, miten raskasta ja kallista on. (Erästä sukulaista vuosia jo seuranneena en voi kuin ihmetellä tätä).
Olen viimeisten 5 vuoden aikana lopettanut oikeastaan kaiken ylimääräisen ostamisen. Nykymuotia en ymmärrä enää lainkaan, aivan järkyttävän rumia ja huonolaatuisia vaatteita joka paikassa. Käsittämättömiä leikkauksia ja ala-arvoisia materiaaleja. Tyyliä ja laatua ei saa edes rahalla. Meikkaamisen olen pitkälti lopettanut. Ja iho muuten voi nykyään huomattavasti paremmin kun sitä ei terrorisoi maaleilla.
Ja asuminen tosiaan. Mihinkään keskustan ihmisvarastoon mua ei saisi enää kirveelläkään. Maksat itsesi kipeäksi kämpästä, joka kuumenee saunaksi kesällä, ja jonka ikkunasta näkyy vastapäisen talon seinä. Ja jossa kuulet kun naapuri pieraisee seinän takana. Ei enää koskaan.
Ootte pimeitä.. Veetäkö tänne luettelette kenenkään rahankäyttöä. Onko sulta pois.. Mite sinun elämään vaikuttaa. Vain sairas ihmettelee ja tää ne mouhuaa kopeloikaa päätänne 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Enpä juuri ihmettele, ehkä joskus sitä että täsmälleen samasta tuotteesta joku haluaa maksaa kalliimman hinnan vaikka viereisestä kaupasta saisi edullisemmin. Mut muuten jokainen tehköön kuten haluaa. En minäkään aina järkevästi rahaa käytä, mutta noin 85 % kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ootte pimeitä.. Veetäkö tänne luettelette kenenkään rahankäyttöä. Onko sulta pois.. Mite sinun elämään vaikuttaa. Vain sairas ihmettelee ja tää ne mouhuaa kopeloikaa päätänne 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Aiheesta näin monta sivua paskaa kertoo suomalaisten tyhmyydestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta. Ja tämä on aihe siinä missä muutkin, eikä edes mitenkään erityisen tyhmä aihe verrattuna kaikkeen muuhun mitä täältä lukee.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi sitä että tehdään vuodessa kolme ulkomaanmatkaa ja sen lisäksi useampi laskettelureissu. Sitten itketään kun korot vähän nousee ja asuntolainaa on vielä lähemmäs satatonnia jäljellä.
Vielä talouspuolen ihminen, mutta ihan pihalla raha-asioista
nyt ei matikka täsmää. satatonnia noilla tuloilla ei pitäs olla mikään ongelma.
Lista on pitkä joten sanon vain pari asiaa
-Tupakka
-Alkoholi
-Matkustelu
-Ravintoloissa istuminen
-Kalliin tavaran osto vaikka saman tuotteen saisi halvemmalla
M34
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeisten 5 vuoden aikana lopettanut oikeastaan kaiken ylimääräisen ostamisen. Nykymuotia en ymmärrä enää lainkaan, aivan järkyttävän rumia ja huonolaatuisia vaatteita joka paikassa. Käsittämättömiä leikkauksia ja ala-arvoisia materiaaleja. Tyyliä ja laatua ei saa edes rahalla. Meikkaamisen olen pitkälti lopettanut. Ja iho muuten voi nykyään huomattavasti paremmin kun sitä ei terrorisoi maaleilla.
Ja asuminen tosiaan. Mihinkään keskustan ihmisvarastoon mua ei saisi enää kirveelläkään. Maksat itsesi kipeäksi kämpästä, joka kuumenee saunaksi kesällä, ja jonka ikkunasta näkyy vastapäisen talon seinä. Ja jossa kuulet kun naapuri pieraisee seinän takana. Ei enää koskaan.
miten se kämppä lämpee taajaman ulkopuolella sitten ? katkera änkyrä sää oot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta. Ja tämä on aihe siinä missä muutkin, eikä edes mitenkään erityisen tyhmä aihe verrattuna kaikkeen muuhun mitä täältä lukee.
Jatka ihmeessä tämän sinun kaltaisia avartaa ja on kivvvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi höpönassu, etkö ole todella ikinä kuullut, että lämpö varastoituu tiiviisti rakennetussa ympäristössä rakennuksiin ja asfalttiin? Taajaman ulkopuolella asutaan pääosin ok-taloissa, jotka eivät lämpene yhtä pahasti ja joissa myös on nykyään lähes aina viilennys. Ihan perusjuttuja nämä, ota nyt pää pois sieltä per seestä.
Maksulliset kumppanin löytämiseen tarkoitetut "palvelut".
Tosin ne kaikki on roskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ei se lämpene, sehän tässä oli pointti.
Kolmenkympin netti liittymät, kun hyvin riittää kympinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha kateellinen lähiöeläjä alkoi heti ulista sieltä kanakopistaan.
Röökit, valmisruuat, kaistat, kaikenmaailman maksukanavat, mistään ei yritetä säästää, eväätkin valmisruokia, limuja, mehuja. Ei ole rahapulaa.
Wolt ja muut kuljetuspalvelut jos jalat toimivat
Sitä ihmettelen, että köyhät ihmiset laittavat rahojaan ylimääräisiin asioihin niin ettei vahingossakaan jää mitään sukanvarteen.
Mitä sitä ihmettelemään, arvostelemaan jne. Jokaisella on kuitenkin oma elämä ja omat jutut, mihin rahaa laitetaan. Kaikki me ollaan erilaisia, vaikka samankaltaisuuttakin asioissa on. Mutta kun kaikki eivät elä täsmälleen samalla tavalla. Jokaisella oma maku, mieltymykset, tavat joihin on totuttu ym. ja niistä ne erot tulevat.
Paras kun jokainen käyttää omia rahojaan niihin asioihin, mihin haluaa rahaa käyttää, keskittyy omaan elämään, nauttii siitä kun saa elää omaa elämäänsä omalla tapaa ja antaa muiden elää niin kuin kukin elää, eikä käytä turhaan energiaa muiden rahan käytön ihmettelyyn. Mikä siinä on väärin, jos toinen käyttää omia rahojaan, eikä varastele muilta.
Tämä! Samassa sarjassa ovat ihmiset, jotka valittelevat rahojen vain katoavan jonnekin ja joilla ei omien sanojensa mukaan ole käsitystä, mihin rahat menevät. Jos ei tosiaan tiedä, kannattaisiko alkaa seurata kulutusta? Siihen on monia erilaisia tapoja. Minulle toimii menojen kirjaaminen Exceliin sentilleen, jollekin toiselle jokin muu. Kun tavasta tulee rutiini, se ei tunnu lainkaan työläältä.