Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausajan diabetes insuliinihoidolla

24.01.2007 |

Onko kenelläkään teistä aloitettu pitkäkestoista insuliinia raskausajan diabeteksen hoitoon? Mietin vain, että kestääkö elimistölllä hetki tottua insuliiniin. Itse otin eilen illalla eka annoksen ja olo on outo, mutta saattaa johtua siitäkin, että flunssa on iskemässä.

Olisi ihan kiva kuulla kommentteja, miten on mennyt. Edellisessä raskaudessa minulla oli dieettihoitoisena diabetes, mutta nyt lääkäri totesi, että kun paastoarvot on koko ajan koholla, ei niihin auta muu kuin insuliini. viikkoja 27+1

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Minullakin yritettiin ensin pelkällä dieettihoidolla, jonka jälkeen kokeiltiin guaremia, joista ei ollut mitään apua. Nyt sitten viikolla 31 aloitettiin lyhytvaikutteinen insuliini, joka auttaa mutta sokerit ei todellakaan pysy tasaisena vaan heittelee koko ajan. Itse olisin halunnut aloittaa rinnalle pitkävaikutteisen insuliinin, mutta meilläpäin sitä ei aloiteta kuulema kuin todella harvoin, joten kai sitä on pärjättävä jäljellä olevat 6 viikkoa tuolla lyhytvaikutteisella. Vaikka olo on sokereiden heittelyn takia todella huono välillä! Pelottaa myös, että miten tämä vaikuttaa vauvan kasvuun, ens viikolla on painoarvio-ultra, joten selvinnee siellä miten tässä käy...

Miten on, saatteko muut insuliinit sairaalasta, vai pitääkö itse ostaa? Meillä lääkäri kirjoitti reseptin ja viiden kynän pakkaukselle tuli hintaa yli 30 ¿ ja tällä käytöllä tuo annos kestää noin 2,5 viikkoa, joten hintaa kertyy tällekin sairaudelle ennenkiun h-hetki koittaa! Kelan korvausta ei saa, koska kela ei korvaa raskausdiabeteksen hoitoa...

T. Isella 33+6

Vierailija
2/5 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

useamman viikon, kynässä oli 300 yksikköä ja nyt ensi alkuun pistän 8yksikkö illassa, mutta jos arvot ei pysy kohdallaan, sitten nostan vähitelleen 20 yksikköön asti. No, kestää ainakin pari viikkoa, kun noita yksiköitä ei saa kovin nopeasti nostaa. En ollenkaan tiedä, mitä tuollainen kynä maksaa apteekissa, ilmeisesti kuitenkin aika runsaasti, kun on erilaista ainetta.

Pidätkö dieettiä samalla? Itsekin huomaan, että sokerit heittelee helposti, dieettiä yritän pitää suht hyvin, mutta varsinkin nyt tuon insuliinin saamisen jälkeen on helpompi syödä makea jälkiruoka esim hiukan jäätelöä. Täytyy ryhdistäytyä ja alkaa taas syödä ihan dieetin mukaisesti. En saanut kovin selkeää ohjetta asiasta, minulle vain kommentoitiin, ettei painoa saisi tulla yhtään lisää siitä, mitä nyt on, mutta ei tarvitse painon pudotakaan. Otapa siitä sitten selvää ;-).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kaksi lasta ja molempia odottaessa oli sokerit koholla. Molemmat synnyttään sokeritipassa.

Nyt kuumeilen kolmatta ja taas dieetti paikallaan todennäköisesti.

Jäin miettimään että kuinka korkeat paasto ym arvot ovat että joutuu insuliinihoitoon?

Vierailija
4/5 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis alunperin alkuraskaudessa paastoarvo sokerirasituksessa oli 4.8 eli juuri rajalla. Sen jälkeen tein kotiseurantaa marraskuulta tammikuulle asti. nyt tammikuulla on kotiseurannassa paastoarvo lähes koko ajan ollut 5.8-6.1, enemmän kuitenkin 6.1 eli yli rajan. Ruokavaliolla en ole sitä saanut kuriin. Minulla on ikääkin jo kohtalaisesti, suvussa kakkostyypin diabetespainetta mummoni taholta ja kun toinen perättäinen raskaus, jossa diabetes todetaan, niin nekin varmaan vaikutti osaltaan asiaan. Sisätautilääkäri totesi, että pahimmat viikot insuliinin erityksen kannalta alkavat kohta, joten sen takia aloitti lääkityksen jo suoraan.

Minä en muuten synnyttänyt kakkosta missään sokeritipassa, millään tavalla synnytyksessä ei huomioitu sitä, että olin dieetillä sokeritaudin vuoksi. Sinälläään synnytyksessä ei ollut mitään ongelmia jaksamisen kanssa, meni suht nopeasti, mutta kun vauva syntyi 3:n paikkeilla yöllä, minulta ei verenvuoto loppunut, joten en saanutkaan sitten syödä mitään. Lääkärikin käväisi tutkimassa jossain vaiheessa asiaa, mutta lyijylevy tmv mahan päällä oli saanut verenvuodon siihen mennessä tyrehtymään ja pääsin syömään vasta joskus lähempänä kuutta. Oli varsin naatti olo siinä vaiheessa. Nyt en tiedä, miten tuo insuliinin pisto vaikuttaa asiaan, täytyy kysellä etukäteen.

Paikkakuntakohtaisia eroja taitaa olla tässä sokeritaudin hoidossa melkoisesti, mutta hyvähän se on, että vauvasta ja äidistä pidetään tällä tavalla huolta.

Vierailija
5/5 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli edellisessä raskaudessa raskausajan diabetes ja pistin insuliinia viimeiset 5 viikkoa. Mulla oli ongelmia vaan ton paastoarvon kanssa. Dieetillä se pysyi kurissa 2 kuukautta, mutta loppua kohden nousivat vaikka teki mitä. Mutta siis mulla oli paastorajana 5.3 aamuisin kotimittarilla. arvot nousi hiukan 5.4, 5.5 ja korkeimmillaan 5.7. Viikon ajan varmaan oli muutamia yli sallitun ja insuliinille jouduin. Eli aika helposti antoivat.

Pistin ekat kaksi viikkoa iltaisin 2 yksikköä, eli vähimmäismäärän ja sit loput 3 viikkoa 4 yksikköä iltaisin. Sain kynän mukaan äippäpolilta ja reseptin, mutta tuo kynä riitti, kun oli niin vähän viikkoja ja pienet insuliini määrät.

Mulla sit käynnistettiin synnytys tasan rv 40, ettei tarvitsisi pistää enää ja synnytyksen aikaan multa mitattiin verensokeria pari kertaa. Oli varmaan hyvät arvot, kun yön valvonu ja oksentanu kolme kertaa. =) Insuliinia ei pistetty synnytyksen aikana, niinkin kuulemma joillekin tehdään. Ja sokeritippaan vauva ei joutunut. Vauvalta kyllä mitattiin verensokeri osastolla vissiin 3 kertaa ja kaikki oli ok. Vauva oli vierihoidossa kokoajan. Mutta tälläiset kokemukset OYS:sta mulla. Huonoa oloa en huomannut insuliinin pistämisen aikaan ja arvot pysyi kohdillaan ja dieettiäkin jatkoin loppuun asti.

Nyt toista odottelen ja vielä on sokerit ollu ok. Rasitus tehty ja se oli ok. Loppuraskauden ongelma se oli viimeksikin, joten sitä ehkä odotellessa. Nyt vaan oon tarkemmin miettinyt mitä suuhun pistän.

mehiz ja rv 24+5