Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harkinnassa rivitalo: mitä olisi hyvä tietää?

Vierailija
04.05.2024 |

Suunnitelmissa muutto isolle paikkakunnalle, jossa on rivitaloasuntoja lähelläkin keskustaa. Näkemäni ja kuulemani perusteella asukkaat viihtyvät paikkakunnalla ja nämä rivitaloasuinalueet ovat hyviä. Naapurustot ovat mukavan oloisia, monet asukkaat ovat kouluttautuneita. Lapsiperheitäkin riittää. Ja kun joku tulee heti sanomaan, niin omakotitaloja ei juuri ole ja ne ovat niin kalliita (400 000+), ettei tällaisella keskituloisella lapsiperheellä ole niihin varaa.

Mitä rivitalosta olisi hyvä etukäteen tietää? Millaista asuminen rivitalossa ihan konkreettisesti on? Plussat ja miinukset? Millaiset pohjaratkaisut ovat toimivia ja millaiset eivät? Minulla on kokemusta omakotitaloasumisesta lapsuuskodissani ja muuten olen asunut kerrostaloissa.

Ap

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti myös kysyä, että onko tupakointi tavallista tai häiritsevätkö naapurien lemmikkien tai lasten äänet?

Ap

Vierailija
2/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin vaan yksitasoisen. Varaudu hankkimaan ilmalämpöpumppu. Takapiha länteen tai etelään. Älä vaan ota pohjoispihaa. Suojaisa takapiha tai mahdollista tehdä sellaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin selvää miten talo on rakennettu, asunnot tulisi olla ainakin lattian osalta erorettu toisistaan koska en halua elää naapureiden lattian takomisen tahdissa. Että aamulla on itsekin vaan pakko herätä silloin kun naapuri alkaa paukuttelemaan jalkojaan aikaisin.

Vierailija
4/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se kerrostalosta eroa muuten kuin niin, että on vähän omaa pihaa eikä naapureita ole niin paljon. Muu on sitten kiinni naapureista ja taloyhtiöstä. Minä olen asunut kymmeniä vuosia rivitaloissa ja olen kyllä tykännyt

Vierailija
5/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rivitalossa palkattu huoltoyhtiö hoitamaan pihat, vai tappelevatko naapurit vuosia keskenään siitä, oliko su iltana klo 23 yöllä satanut lumi Jantusen vai Virtasen lumityöviikolla.

Nimimerkillä naapuritalossa yrittivät estää hiihtolomaviikolla yhden perheen lomamatkalle lähdön, kun olisi ollut näiden lumityöviikko "maksatte sitten sairaalakulut jos Peltosen mamma kaatuu pihassa". Never again rivitalo.

Vierailija
6/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo nyt, juuri tällaisia neuvoja kaipaan!

Häiritsee, kun monissa nettikeskusteluissa rivitaloja mollataan, vaikka käytännön elämässä monet tuntuvat viihtyvän.

Ap

Vierailija
7/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisälämpötila talvella. Usein rivitaloissa on kylmät lattiat, ainakin tämä on syytä ottaa huomioon, jos on pieniä lapsia, jotka ryömivät/konttaavat lattialla. 

Vierailija
8/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen uudehkoa yhtiötä niin ei tule isoja remontteja maksettavaksi tai jos vanhemmasta yhtiöstä ostatte niin kannattaa katsoa sellaisesta, jossa on isot kalliit remontit tehtynä. Muutenkin jos yhtiössä ei ole juurikaan huolehdittu remonteista ja asunnon hinta on halpa niin kannattaa varautua, että vastike huitaisee pilviin heti kun rempat alkaa.

Isot rempat käyttövesiputket, kattoremontti ja vanhoissa taloissa salaojat ja valesokkelin korjaukset voi tulla yllätyksenä.

Rivari on ihan kiva asumismuoto. On vähän pihaa missä kuopsutella ja grillata. Silti hyvä sijainti ja rauhallista asua.

Vierailija
9/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko omalla tontilla? Onko "terve" taloyhtiö? Onko huoltomies, vai vaihtelevatko talonmiehen tehtävät asukkaiden kesken? Asunnon kunto? Kartoita tarkkaan korjaukset ja remontit. Oma budjetti ja ikävät yllätykset (varaudu näihin). Kulkuyhteydet.

Selvitä nämä heti aluksi.  (listaa saa jatkaa .......)

Vierailija
10/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti myös kysyä, että onko tupakointi tavallista tai häiritsevätkö naapurien lemmikkien tai lasten äänet?

Ap

Ehkä ei tavallista tupakanpoltto, mutta se yksikin tupakoitsija naapurin puolella voi häiritä.

Ota huomioon, että tontit ovat monesti erotettu toisistaan vain laudoituksella, niin tottakai omalle pihalle kuuluu puhetta ja meteliä sieltä aidan takaa. 

Vierailija
11/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kolmannessa rivitalossa ja nyt olen tyytyväinen. Rivitalo on puurakenteinen, joten runkoäänet eivät kantaudu naapurista juurikaan (edellinen oli ontelolaattarakenteinen ja äänet kantautuivat sen kautta). Asumme päätyasunnossa kaukana leikkipaikasta. Tosi rauhallista. En kaipaa omakotitaloon. Kivat naapurit, sopivasti sosiaalisuutta, mutta ei liikaa. Kukaan ei polta omalla terassillaan. 

Vierailija
12/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnat kaavoittivat näitä junttiloita mettä kulmalaiset ostivat niin minäkin onneksi pääsin 3v eroon pelkää kyttäystä  ja osallistuthan tähänkin me teemme itse. varsin nyt kun kaikki ovat nousseet kierrä kaukaa. moni kunta jo myy koko rivareita 10000e koko taloa 5-9  asuntoa. hattulassakin on myynnissä22 auntoa korkein tarjous oli 11000e.

Vierailija
13/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut kaksikerroksisessa rivarissa, jossa makuuhuoneet olivat yläkerrassa ja muut tilat alhaalla. Moni kokee että se on kiva ratkaisu, mutta itse en pitänyt yhtään. Sitä portaiden ravaamista oli yllättävän paljon. Aina oli jokin tavara väärässä kerroksessa ja siivoaminen tuntui työläältä. Äänet kuitenkin kuuluivat yllättävän hyvin alhaalta ylös, eli yksityisyyttä makuuhuoneissa ei tuntunut käytännössä olevan kovinkaan paljon. Siksi ottaisin mieluiten yksitasoisen asunnon, mutta tiedän että niitä on vähemmän.

Jos on varaa valita pohjaratkaisun suhteen, ottaisin sen, jossa lastenhuoneet ovat vähän erillään muista tiloista. Ei ole kiva hyssytellä iltaisin kun lapset jo nukkuvat mutta itsellä olisi kiva leffa katsottavana tai vieraita kylässä. 

Itse olen myös tosi kyllästynyt avoimiin tiloihin, joissa sohvalta saa ihastella astianpesukoneen ääntä ja ruoanlaiton hajut tunkeutuvat kaikkiin tiloihin. 70-luvun alun asunnoissa on tilavat huoneet mutta yleensä fiksut ja toimivat pohjaratkaisut. Jos yhtiö on hyvin korjattu ja huollettu, ottaisin mieluiten sellaisen.

Kaverini asuu juuri tällaisessa 1969 paikan päällä muuratussa (siis ei elementti-) täystiilirivarissa, jossa on mielettömän hieno yksitasoinen pohja, isot ikkunat ja isot suojaisat pihat. On kuin ok-talossa asuisi. 

Vierailija
14/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on sijainti. Meillä esim takapiha rajoittuu puistoon niin olohuoneen ikkunasta ei näy muita taloja. 

Vierailija
15/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se häiritsevätkö ne äänet on tosi yksilökohtaista ja että millaisia koiria sattuu olemaan sillä alueella. Asuin itse rivarissa vuosia sitten ja naapurissa oli kaksi pikkukoiraa jotka haukkuivat IHAN KAIKELLE. Heillä oli aidattu piha ja ovi auki niin koirat meni ja tuli mielensä mukaan, tosi usein pihalla haukkuivat ihan kaikkea, lintuja, oravia, ihmisiä, autoja, jos itse menin omalle pihalleni juoksivat siihen aidalla haukkumaan.

Vierailija
16/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen asunut aiemmin pienessä rivitaloasunnossa, jossa kummatkin seinänaapurit tupakoivat, sekä etu- että takapihoillaan. Jouduin muuttamaan tämän takia pois. Varmaankin tämä oli erityisen huonoa tuuria. Tuossa asunnossa myös naapurin keittiö oli suoraan makuunurkkaukseni (ainoa mahdollinen paikka sängylle) seinän takana, joten heräsin joka aamu aikaisin naapurin kolisteluun. Omaa takapihaa ei myöskään ollut (vain pieni terassi), joten naapurin lapset pelasivat jalkapalloa suoraan ikkunani takana.

Nyt asun rivitalon päädyssä, jossa on vain yksi seinänaapuri. Makuuhuoneeni sijaitsee päädyssä, eli siinä eivät ole naapurit suoraan seinän takana. Lisäksi minulla on oma, aidattu takapiha, jossa eivät naapurin lapset juokse. Rivitalossa tosiaan voivat naapurien äänet kuulua häiritsevästikin, jos naapuri on esim. heti makuuhuoneen seinän takana. Ei yleensä yhtä häiritsevästi kuin kerrostaloissa tosin, koska kukaan ei rivitalossa tömistele ylä- eikä alapuolella (paitsi ehkä joskus hiiret ja oravat). Kannattaa kiinnittää huomiota rivitaloasunnon pohjaratkaisuun ja siihen, ovatko seinänaapurit suoraan seinän takana, vai onko välissä esim. eteiskäytävä, varasto, autotalli tai kylpyhuone.

Vierailija
17/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista valita, niin mahdollisimman iso taloyhtiö. Mitä pienempi yhtiö, sen kalliimpaa siinä on asua. Kaikki remontit yms. Lisäksi mitä isompi yhtiö, sen todennäköisemmin se on ammattimaisesti hoidettu, isännöinti yms. ja talkoot rajoittuu johonkin haravoimiseen, lumityöt ja nurmikon leikkuu on ulkoistettu.

Sitä voi ajatella että kyllähän minä nyt muutamiin talkoisiin voin osallistua, ettei se ole iso homma. No eihän se olekaan jos _kaikki_ osallistuisi, mutta aina on vapaamatkustajia, joka sitten ottaa toisia päähän ja sitten on riitaa naapureiden kesken ja se vaikuttaa taloyhtiön ilmapiirin negatiivisesti. Sitä ei normaali ihminen osaa edes kuvitella, kuinka kieroutuneeksi naapuruussuhteet voi mennä. Ja sekään ei auta jos ajattelet että hyvin hoidetulta näyttää, että kaikki vaikuttavat osallistuvan, koska asuntoja myydään ja se tämän hetkinen asukaskombo ei ole pysyvä. 

Itse en ostaisi rivaria jossa on valesokkeli, suurella todennäköisyydellä on jossain vaiheessa kalliit perustuskorjaukset tulossa, pahimmassa tapauksessa koko yhtiössä. Myös uudemmissa yhtiöissä voi olla rakennusvirheitä yms. Joten kaikissa tapauksissa kannattaa tutustua huolella yhtiön tilanteeseen ja papereihin. 

Vierailija
18/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos jo nyt, juuri tällaisia neuvoja kaipaan!

Häiritsee, kun monissa nettikeskusteluissa rivitaloja mollataan, vaikka käytännön elämässä monet tuntuvat viihtyvän.

Ap

Anteeksi nyt, mutta jos sinulla kerran on tuttuja tai muuten tietoa niistä, jotka käytännön elämässä rivarissa viihtyvät, niin miksi et heiltä ole saanut käytännön vinkkejä kyseiseen asumismuotoon? Tuntuu taas hieman turhalta tällainen aloitus. Ihan kuin vain yrittäisit saada jotain tappelua aikaiseksi. 

Vierailija
19/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä on ja kaikki kuuluu varsinkin kesällä kun ovia pidetään auki. Eli trampoliinilla kiljuvat lapset ja naapurin koira alkaa räksyttää heti kun menen omalle pihalleni, toisen naapurin miesystävä tupakoi ketjussa eikä välitä siitä että taloyhtiössä on sovittu tupakointipaikka.

Vierailija
20/72 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kahdessa eri rivitalossa ja kummallakin kerralla on ollut enemmän kuin yksi kerrosta. Ekassa oli kolme, ja se oli minusta liikaa. Nykyisessä on kaksi kerrosta ja tykkään kyllä tästä paljon. En ole kokenut portaissa ramppaamista pahana, oma työpiste on toisessa kerroksessa ja pari makuuhuonetta sekä wc. Alhaalla oma makkari, keittö, olohuone ja kylppäri.

Meidän taloyhtiön talot on rakennettu porrastetusti eli yhteistä seinää on hyvin vähän. Naapurista ei kyllä kuulu yhtään mitään.

Asun päätyasunnossa ja naapurit menevät omalle pihapläntilleen ulkotöihin meidän pihan kautta. Naapurien lapset leikkivät ulkoleikkejä juosten joskus takapihallamme. Yritän sietää koska omatkin lapset aikoinaan ihan samalla tavalla juoksivat naapurin lasten kanssa pitkin pihoja.

Tämä taloyhtiö on rakennettu 80-luvulla ja tässä on valesokkelirakenne. Taloihin oli tehty ennen meidän muuttoamme kengitysremontti ja korjattu pihan kaadot. Rempattu ollaan ahkerasti, pari vuotta sitten tehtiin kattoremppa, sitä ennen vaihdettiin ulko-ovet jne.

Kukaan ei tupakoi yhteisillä alueilla eikä meidän naapurissakaan, en tiedä miten noissa muissa asunnoissa. Pihahommat kesäaikaan on talkoopohjalta, samoin talvella hiekotus, mutta lumityöt on ulkoistettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä