Mitä Suomesta ajatellaan ulkomailla?
Mitä Suomesta ajatellaan ulkomailla? Tietääkö ulkomaalaiset, että meillä on 200000 järveä ja lammet ja joet sekä merenranta siihen päälle? Pitkät kesäyöt?
Mitä mieltä ulkomailla ollaan Suomesta ja suomalaisista?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajatellaan? Sehän riippuu ihan siitä perustiedoista eli mitä opetetaan koulussa. Tavis jenkki ei taatusti tiedä edes Suomen olemassaolosta. Itse olen saanut hyvinkin sääliviä katseita asuessani Keski-Euroopassa kun olen kertonut olevani täältä. "Ai, kun siellähän on niin kylmää. Täytyy olla paljon vaatteita sisälläkin. Ai, ette asu semmoisissa kolmionmallisissa teltoissa?" jne. No näitä tietoja piti oikoa..
Kerran jenkkileskimies yritti ihan tosissaan houkutella minut ikäänkuin ilmaiseksi postimyyntivaimoksi, koska rahaa ei ollut venäläiseen postimyyntivaimoon. Ajatteli, että kokeilee hyväuskoisia suomalaishöpsöä kun hänellä on profiili kansainvälisellä foorumilla ja naama- sekä kokovartalokuvatkin helposti löydettävissä. Hyväntekijä halusi pelastaa minut kurjista oloista ja lupasi, ettei lapsemme olisi ikänään katulapsia kuten Venäjällä ulkoistetaan lastenhoito-ongelmat jos ne häiritsevät muita kiinnostuksenkohteita elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tanskalainen homo kertoi kerran kuittailevaan sävyyn miten tyttökaverinsa inhoaa Suomea. Täällä ei miehet ovat "really slow" eivätkä tee koskaan aloitetta.
Miehet täällä ovat tylsiä. Treffitkin ovat kuin työhaastattelu. Ihan naurattaa. Ulkomaisten kanssa heti synkkaa.
Treffailu on Amerikan hömpötystä ei kuulu meidän kulttuuriin
Ennen vanhaan suomalaisilla olivat valtavat kyläkeinut. Siellä keinolla tutustuttiin toisiin. Luulisi olevan halvempi tapa vaikka niille Tinder-treffeille kuin kahvittelu. Maasta puuttuvat tekijät, jotka ammantaisivat ideoita maamme historiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajatellaan? Sehän riippuu ihan siitä perustiedoista eli mitä opetetaan koulussa. Tavis jenkki ei taatusti tiedä edes Suomen olemassaolosta. Itse olen saanut hyvinkin sääliviä katseita asuessani Keski-Euroopassa kun olen kertonut olevani täältä. "Ai, kun siellähän on niin kylmää. Täytyy olla paljon vaatteita sisälläkin. Ai, ette asu semmoisissa kolmionmallisissa teltoissa?" jne. No näitä tietoja piti oikoa..
Kerran jenkkileskimies yritti ihan tosissaan houkutella minut ikäänkuin ilmaiseksi postimyyntivaimoksi, koska rahaa ei ollut venäläiseen postimyyntivaimoon. Ajatteli, että kokeilee hyväuskoisia suomalaishöpsöä kun hänellä on profiili kansainvälisellä foorumilla ja naama- sekä kokovartalokuvatkin helposti löydettävissä. Hyväntekijä halusi pelastaa minut kurjista oloista ja lupasi, ettei lapsemme olisi ikänään katulapsia kuten Venäjällä ulkois
No miten kävi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran jenkkileskimies yritti ihan tosissaan houkutella minut ikäänkuin ilmaiseksi postimyyntivaimoksi, koska rahaa ei ollut venäläiseen postimyyntivaimoon. Ajatteli, että kokeilee hyväuskoisia suomalaishöpsöä kun hänellä on profiili kansainvälisellä foorumilla ja naama- sekä kokovartalokuvatkin helposti löydettävissä. Hyväntekijä halusi pelastaa minut kurjista oloista ja lupasi, ettei lapsemme o
Kieltäydyin. Sanoin, että elätän ihan itseni ja minulla on jo sekä puoliso että lapset. Heistä ketään en ole vielä ajanut kadulle. Teki kyllä mieli sanoa ukolle muutama valittu sana, ettei kannata etsiä Suomesta jotain venäläistä halvempaa postimyyntivaimon korviketta. Aivan sama, vaikka suomalaiset olisivat kuinka hyväuskoisia hyvänsä.Varmaan vonkaa jotakuta toista sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei koe, että virolaisten suhtautuminen Suomeen olisi Nato-jäsenyyden myötä juuri muuttunut, koska välit ovat joka tapauksessa olleet läheiset.
Tuosta olen eri mieltä. Virossa oli ihan selvää suomalaisvastaisuutta ennen sotaa.
Ihmettelin 90-luvun alussa, kun asuin Ruotsissa, niin tunsin siellä erään virolaisen pariskunnan. Kun olin vuoden verran heidän kanssaan ajoittain harjoittanut small talkia, pariskunnan rouva sanoi minulle, että: " Mutta nyt minun on kuule tunnustettava sinulle, että kyllä te suomalaiset olette meistä eestiläisistä sellaisia poromiehiä!" Pariskunnan mies alkoi tirskahtelemaan nauruun ja he molemmat repesivät nauruun.
Menin aika hämilleni, koska en ymmärtänyt mitä he tarkoittivat, mutta se ei myöskään ollut mitään imartelevaa. Mukavasta pariskunnasta tuli yhtäkkiä vihamieli
Virolaiset ovat ilkeitä ja kyllä pitävät suomalaisia tyhminä.
Vironkieli on kyllä hassun kuuloista.
Täällä Thaimaassa ajatellaan, että onneksi päästiin sieltä pois. Täällä asuu paljon suomalaisia, jotka pärjäävät pienellä eläkkeellään hyvin. Terveydenhoitoon pääsee heti, ei tarvitse jonottaa, samoin hammashoitoon. Eläminen on halpaa, ruoka on hyvää. Ei ole lunta, loskaa, pimeyttä. Tunnen monia brittejä, jotka pakenevat maasta pois. Taitaa Suomessa asiat kääntyä samaan suuntaan. Suomen uutisia lukiessani, olen onnellinen, että lähdin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ajattelee siellä että on ne suomalaiset huonoitsetuntoisia kuin koko ajan miettii mitä niistä ajatellaan.
Ai niinkö ne meistä ajattelee?
Suomalaiset itse levittävät joka paikassa netissä väitettä siitä, että suomalainen on viinaan menevä introvertti ja suurin ilon sekä huvin lähde on kalsarikännäily.
Eräs tuttavani, suomenruotsalainen taide- ja kulttuuripersoona väitti jo yli kymmenen vuotta sitten, ollessaan itse jo yli 80, että suomenruotsalainen raha- ja kulttuurieliitti lietsoi tarkoituksella suomalaisia luulemaan tiedotusvälineitä myöten, että nämä ovat tyhmiä, vailla omaa kulttuuria ja sivistymättömiä ja ainoa konsti päästä junttiuden ikeestä, on opetella pakkoruotsi.
Vielä 90-luvulle, oli hyvin tavallista, että suomalaiset luulivat aidosti, että ollakseen sivistynyt, pitää osata ruotsia. Ilman ruotsin kieltä ei ole sivistystä.
Se, mikä hänen mielestään oli järkyttävää, oli että suomalaiset uskoivat lopulta oikeasti olevansa juntteja ja tekivät junttiudesta "tavaramerkkinsä". Alkoivat viljellä junttiuttaan "aitona" ja "suomalaisena". Eli eukonkantokisat ja suopotkupallo ja uunoturhapuroilu. Hänen mukaansa, alkoivat nöyryyttää ja häpäistä itse itseään vaikka suomalaiset eivät ole sen juntimpia kuin ruotsalaisetkaan.
Singaporelaiset ovat yllättävän tietoisia Suomesta. Kertaakaan siellä asuessa ei tarvinnut selittää, mikä ja missä Suomi on. Paitsi kerran yhdelle taksikuskille, joka sitten olikin alunperin jenkki.
- Lähes kaikki kertoivat tarinan jostain sukulaisesta tai tutun tutusta, joka oli tullut Suomeen nähdäkseen revontulia eikä sitten nähnytkään niitä.
- Monet tiesivät, että Suomessa on pakollinen asevelvollisuus (kuten Singaporessakin).
- Nokia mainittiin usein.
- Vaikka nämä keskustelut käytiin ennen Ukrainan sodan alkamista, monet kyselivät Suomen ja Venäjän suhteesta ja etenkin Venäjän luomasta uhasta
- Tietysti tiedettiin, että Suomessa on kylmä
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaisten kaivosyhtiöiden mielestä Suomi on hyvä maa. He arvostavat maatamme paljon.
Suomi on Euroopan ainoa maa, jossa on kaikkia akkumetalleja. Kansainväliset kaivosyhtiöt ovat tästä johtuen rantautuneet Suomeen vauhdilla, ja Suomi on tällä hetkellä eräs suosituimpia kansainvälisten kaivosyhtiöiden toiminnan kohteita. Esimerkiksi Ruotsi on kaivosyhtiöiden mielenkiinnon kohteena karkeasti arvioituna sijalla 35.
Suomeen alkoi saapua ulkomaisia kaivostoimijoita vuonna 2008, ja vuodesta 2015 Suomi on ollut kaikkein halutuimpia maita.
Suomessa yritys voi varata alueen kaivostoimintaa varten. Ruotsissa kaivosyhtiö joutuu alusta lähtien kysymään luvat kaikilta maanomistajilta, kertomaan mitä he aikovat kaivaa, kuinka kauan he haluavat kaivaa, ja jo tässä vaiheessa ympäristöluvat täytyy käsitellä. Eli kaivosyhtiöiden ja maan- sekä kiinteistönomistajien täytyy tehdä asiasta keskenään sopimus. Suomessa t
Ok. Eipä ihme ollenkaan.
Mutta useat näistä "kanadalaisomisteisista" kaivoksista on kuitenkin venäläisten oligarkkien omistuksessa.
En ymmärrä miksi meidän lastemme varat saa kaivaa valtion avustuksella ja avustetaan kaikin tavoin järkkäämällä infrat yms ja jätetään ne loppusiivouksetkin veronmaksajien maksettaviksi.
Eikä muuten ole ainoa maa, jossa akkumetalleja jne, vaan ihan samaa kalliota ovat muillakin mailla, eivät vain anna niin helposti höynäyttää.
Viime hallituksessa olisi vihreillä ollut tilaisuus puuttua asiaan, mutta oli tähellisempiä asioita heillä.
Miksi mikään hallitus ei pistä loppua ulkomaisten kaivosyhtiöiden toiminnalle?
No kerropas, kuinka yleistä on esimerkiksi Saksassa tai jossain muussa Keski-Euroopassa, että lähdetään viikonlopuksi omalle rantamökille saunomaan, grillaamaan, uimaan ja nukkumaan? Kyllä sitäkin tapahtuu, mutta se on vain harvoille mahdollista.