Mitä Suomesta ajatellaan ulkomailla?
Mitä Suomesta ajatellaan ulkomailla? Tietääkö ulkomaalaiset, että meillä on 200000 järveä ja lammet ja joet sekä merenranta siihen päälle? Pitkät kesäyöt?
Mitä mieltä ulkomailla ollaan Suomesta ja suomalaisista?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ajattelee siellä että on ne suomalaiset huonoitsetuntoisia kuin koko ajan miettii mitä niistä ajatellaan.
Ai niinkö ne meistä ajattelee?
Suomalaiset itse levittävät joka paikassa netissä väitettä siitä, että suomalainen on viinaan menevä introvertti ja suurin ilon sekä huvin lähde on kalsarikännäily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkin hyvin tärkeää mitä meistä ajatellaan maailmalla. Juuri oli lehdessä juttua Naton harjoituksesta, jossa brittisotilaan ja jenkkisotilaan suuhun työnnettiin mikki ja kysyttiin, mitä mieltä he ovat Suomesta. Molemmat kehuivat kilpaa, ja se jos mikä hivelee toimittajan ja suomalaisten itsetuntoa. Mutta eipä näillä haastateltavilla ole muuta mahdollisuutta kuin kehua, hehän edustavat samalla maitaan ja vastaukset ovat hyvin diplomaattisia.
Kerran harjoituksissa yksi britti ihmetteli sitä, että kaikki puhuvat ihan ymmärrettävää englantia hänen kanssaan.
Suomessa puhutaan kyllä suomea! Miksi Suomessa olevassa harjoituksessa puhuttaisiin jotain muuta kuin suomea!!???
Mitä ajatellaan? Sehän riippuu ihan siitä perustiedoista eli mitä opetetaan koulussa. Tavis jenkki ei taatusti tiedä edes Suomen olemassaolosta. Itse olen saanut hyvinkin sääliviä katseita asuessani Keski-Euroopassa kun olen kertonut olevani täältä. "Ai, kun siellähän on niin kylmää. Täytyy olla paljon vaatteita sisälläkin. Ai, ette asu semmoisissa kolmionmallisissa teltoissa?" jne. No näitä tietoja piti oikoa..
Vierailija kirjoitti:
Hän ei koe, että virolaisten suhtautuminen Suomeen olisi Nato-jäsenyyden myötä juuri muuttunut, koska välit ovat joka tapauksessa olleet läheiset.
Tuosta olen eri mieltä. Virossa oli ihan selvää suomalaisvastaisuutta ennen sotaa.
No enpä ihmettele. Vielä 90-luvulla heitä ryssiteltiin ja huo riteltiin täällä. Ei puhettakaan että Viro olisi mainittu veljeskansana, pelättiin varmaan että neukut lähettää nootin sen takia. Suomalaisten turistien intohimo Virossa on ollut viime vuosiin saakka pelkkää SuperAlkoa ja kännäämistä 24/7.
Suomalainen on virallisesti onnellinen, jos se miettii alle 10 kertaa päivässä itsemurhaa
Vierailija kirjoitti:
Yksi tanskalainen homo kertoi kerran kuittailevaan sävyyn miten tyttökaverinsa inhoaa Suomea. Täällä ei miehet ovat "really slow" eivätkä tee koskaan aloitetta.
No miksi ei vapaa ja itsenäinen tanskalaisdaami tee itse aloitetta? Tai ehän mie tiiä vaikka olis tehnytkin (ja saanut rukkaset?).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tanskalainen homo kertoi kerran kuittailevaan sävyyn miten tyttökaverinsa inhoaa Suomea. Täällä ei miehet ovat "really slow" eivätkä tee koskaan aloitetta.
Miehet täällä ovat tylsiä. Treffitkin ovat kuin työhaastattelu. Ihan naurattaa. Ulkomaisten kanssa heti synkkaa.
Treffailu on Amerikan hömpötystä ei kuulu meidän kulttuuriin
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajatellaan? Sehän riippuu ihan siitä perustiedoista eli mitä opetetaan koulussa. Tavis jenkki ei taatusti tiedä edes Suomen olemassaolosta. Itse olen saanut hyvinkin sääliviä katseita asuessani Keski-Euroopassa kun olen kertonut olevani täältä. "Ai, kun siellähän on niin kylmää. Täytyy olla paljon vaatteita sisälläkin. Ai, ette asu semmoisissa kolmionmallisissa teltoissa?" jne. No näitä tietoja piti oikoa..
Miksi niitä tietoja piti oikoa? Itse säälin Keski-Euroopan ihmisiä, jotka asuvat ahtaasti eivätkä pääse viikonloppuisin omalle järvenrantamökille saunomaan, uimaan ja grillaamaan. Joskus kävin matkailuautolla Keski-Euroopassa, niin täytyy sanoa, ettei heillä ole mitään käsitystä edes leirintäalueista. Tavallinen parkkipaikka voi saada leirintäalue-nimen. Eräässä oli pieni järvikin, mutta ranta suljettiin portilla yön ajaksi!!!
Vierailija kirjoitti:
Kaunis suominainen antautuu heti, jos sille puhuu sujuvalla englannilla, italialla, espanjalla, portugalilla tai muulla vastaavalla paremmalla ulkomaankielellä. Missään muualla ei naiset ole yhtä helppoja. Mies voi olla vaikka kuinka ruma ja pahatapainen sarjamurhaaja, mutta kunhan lurittelee kuin syntyperäinen ulkomaalainen, niin johan suominainen lähtee heti mukaan!
Ei ole suominaisen vika, että ulkomaalaiset miehet ovat niin helppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ajattelee siellä että on ne suomalaiset huonoitsetuntoisia kuin koko ajan miettii mitä niistä ajatellaan.
Tämä on suomalainen erikoisuus jos mikä. Korealaisia pidän tässä asiassa sukulaiskansana, niillekin on tärkeää että Korea on mainittu.
Japanilainen ystäväni pitää suomalaisia japanilaisia lähimpänä kansana taiteen ja muotoilun perusteella. Samoin sitä, että peseydytään ennen saunomista ja onsen-kylpylän kylpyyn menoa japanilaiset pitävät merkkinä sielunveljeydestämme. Jaamme myös ujoudesta aiheutuvat ongelmat ja hikikomori-nuorten ja -aikuisten elämän.
Japanin pääministeri totesi Sanna Marinin Japanin vierailulla, että Suomi on Japanin tärkein eurooppalainen liittolainen. Kyseessä vieläpä (kansallis)konservatiivisen puolueen poliitikko, joka selvästi oli Marinin kanssa samalla aaltopituudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet kv-kollegani ovat todenneet, että Suomi on ollut pettymys. Oletus on ollut tasa-arvoinen ja verrattain valistunut yhteiskunta, mutta käytäntö on osoittanut toisin. Paljon syrjintää, pahantahtoisuutta, kateutta, sivistyksen puutetta, huonot käytöstavat, luokaton ravintolakulttuuri pk-seudun ulkopuolella (tyyliin abc ja amarillo). Ryteikköinen luonto ja ruma maaseutu on ollut monelle pettymys. Näitä kielteisiä kokemuksia on PALJON. Joskin julkisesti pyritään sanomaan jotain positiivista muodon vuoksi.
Missä päin Suomea nämä kokemukset ovat tapahtuneet? Suomalainen ujous ja jurous voidaan tulkita syrjinnäksi, pahantahtoisuudeksi ja huonoiksi käytöstavoiksi. Mutta on niissä tottakin, suomalainen ei ole avoin ja kohtelias.
Yksi Suomeen muuttanut ulkomaalainen halusi tietää, että kuinka ja missä se talon oma pyykkitupa oli. Rohkaistui kysymään asiasta rappukäytävänaapuriltaan. Oli kummissaan siitä kun naapuri ihan kärsivällisesti lähti, näytti pyykkituvan toimintatavan ja listan seinässä. Ulkomaalainen pohti, että suomalaiset eivät olekaan hänelle vihaisia tai ennakkoluuloisia häntä kohtaan kun eivät puhua eivätkä pukahda mutta auttavat kun on ihan oikea ongelma ratkaistavana.
Sain selittää hänelle, etteivät suomalaiset puhu eivätkä pukahda muillekaan. Perhe voi olla kotona ja jokainen möllöttää oman ruutunsa ääressä. Asiallisissa kysymyksissä autetaan niin hyvin kuin kyetään ja pelätään puhua aksentilla englantia. Aitoja ras sikoita on vain noin 20% väestöstä. He eivät ymmärrä jos ulkomailta tänne tullut opiskelee ja jopa jäävät tänne kuten tässä tapauksessa tapahtui pariutumisen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesäpallo!!!! Better version of baseball!!!
Pesäpallo on kopioitu basrballista ?
Pesäpallo on kehitetty ihan valmentamaan kranaatinheittoa. Minkä pienenä oppii, sen aikuisena taitaa. Pitihän koululaitoksessa jotenkin miettiä sitä, että kasvatetaan lapsia ja nuoria pärjäämään piippalakkeja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän Suomesta tiedetään. Lähinnä hyvät PISA-tulokset (vaikkei ne niin hyviä enää olekaan..), hyvä elintaso ja nyt monet kollegani ovat tuoneet esille sen että suomalaiset ovat jälleen onnellisin kansa. Kysytään että miten te niin onnellisia olette. Tiedetään myös että talvet ovat pitkä ja ankarat. Ja että alkoholia käytetään aika paljon. Mutta tiedetään myös että suomalaiset ovat ylpeitä suomalaisuudestaan - ja niin minäkin olen.
T.ulkosuomalainen
Monessa Euroopan maassa käytetään alkoholia enemmän kuin Suomessa. Legenda suomalaisista Euroopan viinaanmenimämpänä kansana ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen on virallisesti onnellinen, jos se miettii alle 10 kertaa päivässä itsemurhaa
Sä puhut miehistä, naiset pohtii laihduttamista, (kuten kaikki muutkin länsimaissa).
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monessa maassa suurella osalla kansasta on mahdollisuus mennä viikonloppuna mökille saunomaan, uimaan ja grillailemaan. Suomi taitaa olla ainoa tällainen kansa. Muualla täytyy olla upporikas, jotta mökkeily järven rannalla on ylipäätään mahdollista.
Miksi pitäisi olla upporikas? Kyllä muillakin kansoilla on kakkosasuntoja meren ja järvien rannoilla. Jos ne ovat erinäköisiä kuin suomalaisten "mökit" niin se ei merkitse mitään.
Tuppisuista porukkaa ja synkkämielisiä muistuttavat slaavilaiskansoja ja viina maistuu
terv Ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet täällä ovat tylsiä. Treffitkin ovat kuin työhaastattelu. Ihan naurattaa. Ulkomaisten kanssa heti synkkaa.
Treffailu on Amerikan hömpötystä ei kuulu meidän kulttuuriin
Täälläkin ollaan menty metsään kaikkine tindereineen. Vanhat kunnon lavatanssit niissä syntyi pareja ja tutustuttiin.
Miksi vanhat suomalaiset perinteet täytyy vaihtaa johonkin kökköön treffailuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä tietoja piti oikoa? Itse säälin Keski-Euroopan ihmisiä, jotka asuvat ahtaasti eivätkä pääse viikonloppuisin omalle järvenrantamökille saunomaan, uimaan ja grillaamaan. Joskus kävin matkailuautolla Keski-Euroopassa, niin täytyy sanoa, ettei heillä ole mitään käsitystä edes leirintäalueista. Tavallinen parkkipaikka voi saada leirintäalue-nimen. Eräässä oli pieni järvikin, mutta ranta suljettiin portilla yön ajaksi!!!
Mökit järvien rannalla ovat harvinainen ilmiö maailmalla siitä yksinkertaisesta syystä, että Suomen kaltaista järvikylläisyyttä ei ole muuta kuin niillä pohjoisen pallonpuoliskon alueilla, joihin niitä mannerjään vetäytymisen jälkeen jäi. Meilläkin tämä ilmiö on tilapäinen; näitä matalia rutakkoja on nyt paljon, mutta muutamien vuosituhansien kuluttua ne ovat pääosin kadonneet. Muualla maailmassa mennään meren äärellle, kun mennään veden äärelle. Ei järven, kuten meillä.
Mutta vaikka Suomi on harvaanasuttu maa, täällä asutaan tilastojen perusteella länsimaihin verrattuna ahtaasti. Pitkälti kyse on käytännön syistä. Meillä rakentaminen on kallista, kun tarvitaan niin paljon eristeitä, ja neliöt ovat asuinkäytössä kalliita lämmittämisen vuoksi.
Itse en sääli niitä ihmisiä, jotka lomallaan menevät lämpimän meren äärelle lomaresorttiin kahdeksi viikoksi järven rannalla olevan mökin sijaan. Itsekin teen niin mielummin kuin olen hyttysten syötävänä järven rannalla koleassa kesäillassa -vaikka käen kukunta vastarannalta upea kokemus onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei koe, että virolaisten suhtautuminen Suomeen olisi Nato-jäsenyyden myötä juuri muuttunut, koska välit ovat joka tapauksessa olleet läheiset.
Tuosta olen eri mieltä. Virossa oli ihan selvää suomalaisvastaisuutta ennen sotaa.
Ihmettelin 90-luvun alussa, kun asuin Ruotsissa, niin tunsin siellä erään virolaisen pariskunnan. Kun olin vuoden verran heidän kanssaan ajoittain harjoittanut small talkia, pariskunnan rouva sanoi minulle, että: " Mutta nyt minun on kuule tunnustettava sinulle, että kyllä te suomalaiset olette meistä eestiläisistä sellaisia poromiehiä!" Pariskunnan mies alkoi tirskahtelemaan nauruun ja he molemmat repesivät nauruun.
Menin aika hämilleni, koska en ymmärtänyt mitä he tarkoittivat, mutta se ei myöskään ollut mitään imartelevaa. Mukavasta pariskunnasta tuli yhtäkkiä vihamieli
Poro = Lapin kulta-oluen logo. Piti suomalaisia juoppoina. Juopon suomalaisen lempinimi on Virossa poro.
Kerran harjoituksissa yksi britti ihmetteli sitä, että kaikki puhuvat ihan ymmärrettävää englantia hänen kanssaan.