Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kaveri maksaa (teinit)?

Vierailija
04.05.2024 |

Jos teini-ikäisillä kaveruksilla toisella on rahaa ja toisella ei, niin onko ok, että rikkaampi maksaa toisen kulut? Maksaa siis vaikka pizzan tai leffaliput, jotta kaverukset voivat tehdä jotain maksullista hauskaa.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se teini, jolla ei ole rahaa, voisi tehdä jonkin vastapalveluksen esim. käydä siivoamassa teillä, leikata nurmikon, kastella kukkia lomien aikana, käyttää koira ulkona ym.ym. Yhden kerran varmaan voisi maksaa, mutta jos jatkuvasti se rikkaampi makselee näitä, niin ei tunnu ihan järkevältä. 

Aika nöyryyttävä tilanne sille teinille. Menen siivoamaan kaverin kotiin jotta pääsen kaverin kanssa leffaan?

Ja kun nämä  wunderkind aikuistuu, menee ensimmäiseen oikeaan työpaikkaansa, naamalle lentääkin märkä turbaani. Se pöytä ei olekaan katettu valmiiksi kaiken maailman ilmaispalveluilla.

Olen 90-luvun nuori ja mun vanhemmilla oli kunniakoodi, joka iskostui meidän lasten mieleen. Jos sulla ei ole sitä rahaa leffaan mennä, sinä et mene. 

Vierailija
22/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinit saa käyttää omat rahansa mihin haluavat, eivät ole niistä tilivelvollisia, eikä kysytä perään. Omat rahat, tehkööt mitä haluavat.

Näin mekin ajattelimme, kunnes huomasin että rahat alkoivat mennä asioihin, joista teini ei ole koskaan kotona maininnut.

Kun kysyin asiasta  hän kertoi että eräs "kaveri" tietää milloin hänelle tulee kuukausirahat tilille. Tämä tyyppi on sitten ollut lapseni kanssa sen ajan kuukaudesta, että rahat on käytetty leffalippuihin, meikkeihin, hampurilaisiin ym. Jos teini on yrittänyt  kieltäytyä, on tämä "kaveri" alkanut savustamaan lastani ulos kaveripiiristä kertomalla valheita hänestä.

Tein kyllä lopun pummaamisesta ja kerroin tälle tyypille sekä hänen vanhemmilleen mitä mieltä olen asiasta. Keskustelu muutaman muun vanhemman kanssa paljasti, että lapseni ei ollut ainoa jolta tämä sama ääliö oli vienyt rahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sä maksat niistä töistä palkaksi leffalipun? 

Näköjään kiinnität vain muutamaan lauseeseen huomion? Sanoin, että jos jatkuvasti toinen maksaa, en puhunut mistään urakkatyöstä, että se maksa yhden leffalipun? Voi siitä maksaa ihan sopivan summan, että toiselle jää sitä ylimääräistä rahaa. Toki voi jakaa lehtiä ym. 

Ja toisekseen, niin olen itse teininä ollut työssä luokkakaverin kotona ja sain ihan sopivasti rahaa myös ostella vaatteita, käydä huvittelemassa ja auttaa yksinhuoltaja äitiäni rahallisesti. 

Vierailija
24/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, joo. Niin varmasti.

Vierailija
25/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika nöyryyttävä tilanne sille teinille. Menen siivoamaan kaverin kotiin jotta pääsen kaverin kanssa leffaan?

Et nyt ihan ymmärtänyt tarkoitustani tai sitten ilmaisin asian huonosti. Tarkoitin siis, että yhden kerran voisi maksaa, mutta ei jatkuvalla syötöllä. Se toinen voisi tuntea taas olevansa aina hyväksikäytetty rahallisesti ja jatkossa voisi kenties rikkoa ystävien välit. En kyllä ymmärrä, mitä nöyryyttävää siinä on, jos siivoaa ja tekee töitä saadakseen rahaa niihin hauskanpitoihin? Näin ne työtä tekevät, jos haluavat harrastaa jotain hauskaa. 

Ei kaverin kotiin mennä töihin. Jos teini haluaa tienata taskurahaa, niin se voi jakaa vaikka ilmaisjakelulehtiä tms.

Poikani keksi, että markkinataloudessa rikastuu toisten tarpeiden täyttämisestä. Ei sillä, että odottaa muiden täyttävän juuri minun narsistiset ja nirsot tarpeeni. Hän tekee toista kesää kaverinsa kanssa talkkarinhommia, pesee ikkunoita, vaihtaa renkaita, haravoi, ajaa nurmikkoa, maalaa, jne. 

Vierailija
26/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään kiinnität vain muutamaan lauseeseen huomion? Sanoin, että jos jatkuvasti toinen maksaa, en puhunut mistään urakkatyöstä, että se maksa yhden leffalipun? Voi siitä maksaa ihan sopivan summan, että toiselle jää sitä ylimääräistä rahaa. Toki voi jakaa lehtiä ym. 

Ja toisekseen, niin olen itse teininä ollut työssä luokkakaverin kotona ja sain ihan sopivasti rahaa myös ostella vaatteita, käydä huvittelemassa ja auttaa yksinhuoltaja äitiäni rahallisesti. 

Sähän olet siellä hyvin tienannut, kun oikein äitisikin sillä elätit. Olitko taloudenhoitaja?

Vierailija
27/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin hoitamassa kaverin pikkusiskoa, eikä siinä ollut mitään nöyryyttävää. 

Ja jos kaikilla ei ollut rahaa mennä leffaan ei menty vaan keksittiin jotain muuta. 

Nämä somekohut menee aina samalla tavalla. Joku takertuu johonkin huonosti muotoiltuun ulostuloon ja vyöryttävät sitä. 

Vierailija
28/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. "Karkit" jaetaan kavereiden kanssa tasan, oli maksajana kuka tahansa. 

Sain tälläisen kotikasvatuksen ja saman olen opettanut omille teineille. Kuuluu vieraanvaraisuuteen ja toisen huomioimiseen. Kaveria ei jätetä ilman.

Isomummini neuvo. Se joka leivän ojentaa, sille luoja kaks kasvattaa. Sitä on rankutettu nuorille useamman sukupolven voimin. Ja se in pitänyt paikkansa, ainakin meillä. 

Vierailija
29/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähän olet siellä hyvin tienannut, kun oikein äitisikin sillä elätit. Olitko taloudenhoitaja?

🥱

- eri

Vierailija
30/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paljon rahaa. Lapsella on vähävarainen ystävä, jolle maksamme kyllä tarvittaessa leffaliput, syömiset ym. 

Vierailija
31/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meidän teinit saa päättää itse, mihin taskurahansa käyttävät. Jos haluavat mennä rahattoman kaverin kanssa leffaan ja ostaa molemmille liput, niin se on täysin ok.

Sama juttu meillä. Kyllä teini osaa ja saa itse päättää jos haluaa kaveriaan auttaa. Ja olisin itsekin tyytyväinen, että ottaa kaverin tilanteen näin huomioon. Eri asia, jos kaveri ruinaisi sitä lippua itse, mutta eihän sellainen kunnon kaveri olisikaan.

Vierailija
32/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se teini, jolla ei ole rahaa, voisi tehdä jonkin vastapalveluksen esim. käydä siivoamassa teillä, leikata nurmikon, kastella kukkia lomien aikana, käyttää koira ulkona ym.ym. Yhden kerran varmaan voisi maksaa, mutta jos jatkuvasti se rikkaampi makselee näitä, niin ei tunnu ihan järkevältä. 

Ei ihme, jos rahaa ei ole, jos työnteko tuntuu nöyryyttävältä.. 

Vierailija
33/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mekin ajattelimme, kunnes huomasin että rahat alkoivat mennä asioihin, joista teini ei ole koskaan kotona maininnut.

Muistan itsekin nuoruudestani nämä tyypit, jotka osti itselleen niitä kavereita. 

Vierailija
34/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että sun mielestä teinin kaveri voisi alkaa teinin vanhempien piiaksi/rengiksi leffalipun hinnalla?

Kelan tuille vaan, kyllä työn teko on ihan piian hommaa. Eiköhän tuosta ihan palkkaa maksettaisi, itse olin tulossa ehdottamaan ihan samaa. Näin meilläkin on tehty, että tarjottu kavereille töitä,jos rahat ovat loppu. 

Vierailija
35/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oikea moraalintaju pitäisi opettaa lapsille. Siihen ei kuulu toisten hyväksikäyttö tai se, että toinen antaa ja toinen ottaa. Mistä ei synny lainkaan tasapainoa ihmissuhteiden tasolla. Toki köyhiä tulee auttaa, mutta myös siten, että tekee asioille myös itse jotain, niinkuin esimerkin teinit. 

Vierailija
36/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että sun mielestä teinin kaveri voisi alkaa teinin vanhempien piiaksi/rengiksi leffalipun hinnalla?

Parempi ilmeisesti on, että kaveri on näiden vanhempien lomakolla loisena. Järkyttävää hyväksikäyttöä, jos joku kaveri jatkuvasti kulkee riennoissa kaverin siivellä. 

Vierailija
37/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin työnteko on nöyryyttävää? Ja onko siivous tai vastaava ala jotenkin ala-arvoista, että ei meidän teini ainakaan tee tuota? Näköjään nämä kommentit tulevat niiltä, jotka itsekin näköjään pummivat hyvällä omalla tunnolla muilta? 

Vierailija
38/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinit saa käyttää omat rahansa mihin haluavat, eivät ole niistä tilivelvollisia, eikä kysytä perään. Omat rahat, tehkööt mitä haluavat.

Kannattaa vähän kuitenkin seurailla. Ei minunkaan vanhempani olleet varakkaita, mutta teininä lainailin "köyhemmille" kavereille rahaa, enkä koskaan saanut rahojani takaisin. Monet käyttivät hyväkseen. Toki tuli sitten nopeasti opittua, että kehenkään ei ole luottamista enkä ole sen jälkeen antanut/lainannut rahaa yhtään.

Vierailija
39/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. "Karkit" jaetaan kavereiden kanssa tasan, oli maksajana kuka tahansa. 

Sain tälläisen kotikasvatuksen ja saman olen opettanut omille teineille. Kuuluu vieraanvaraisuuteen ja toisen huomioimiseen. Kaveria ei jätetä ilman.

Isomummini neuvo. Se joka leivän ojentaa, sille luoja kaks kasvattaa. Sitä on rankutettu nuorille useamman sukupolven voimin. Ja se in pitänyt paikkansa, ainakin meillä. 

Suomalainen  empatia on kamalaa. Sekoitamme empatian sääliin. Oikea empatia on toisen ihmisen pään sisään asettumista. Ei ihminen halua sääliä, vaan tuntea itsensä arvokkaaksi. Ja sääli on oikein oivallinen tapa nostaa sitä omaa egoaan. 

Tämä on myös oikein oivallinen esimerkki, miksi esim hoiva-alan ihmisiä käytetään hyväksi. Koska hoiva-alan naiset ovat empaattisia. 

Ja köyhät pysyy köyhinä, koska hyvät ihmiset säälii heitä.

Vierailija
40/89 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin keskituloisena koen velvollisuutena tarjota nuorille töitä juurikin pihan hoidossa, ruohonleikkuussa yms. Kaikkein parasta sosiaaliturvaa on työ.