Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on opettajan pätevyys, mutta en keplaa Helsingin kaupungille sijaiseksi varhaiskasvatukseen

Vierailija
03.05.2024 |

Onhan tämä aika noloa, että päiväkodeissa on hoitajapula, mutta pätevä opettaja ei ole tarpeeksi pätevä hoitamaan lapsia. Kyse on kuitenkin sijaisuuksista! Olisin mielelläni tehnyt niitä kesällä, kun minulla ei ole tuntiopettajan töitä.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin norjassa töissä serkkuni kanssa ja sain työn vaikka ei ollut kokemusta. Palkka 4500 nettona. Olin pelkkä raksamies ja tekivät minusta työmaapäällikkön. Vastasin aikatauluista ja tavaran tilauksesta työmaalle ja työntekijöistä. Sanoivat vaan heti olen suomalainen joten olen pätevä. 15 kuukautta oltiin serkun kanssa siellä töissä.

Vierailija
42/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ihmettelin, koska tunnettu tosiasiahan on, että sijaisina toimivat myös alalle kouluttamattomat ihmiset. Kyse lieneekin siis siitä, haluaako tämä opettaja tehdä töitä varhaiskasvatuksessa Helsingin kaupungin sopimuksella vai Seuren kautta. Tee Seuren kautta, niin varmasti riittää töitä, myös kesällä. Tietenkin myös kaupungin olisi kannattanut tarttua tarjouksesi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin ihmettelin, koska tunnettu tosiasiahan on, että sijaisina toimivat myös alalle kouluttamattomat ihmiset. Kyse lieneekin siis siitä, haluaako tämä opettaja tehdä töitä varhaiskasvatuksessa Helsingin kaupungin sopimuksella vai Seuren kautta. Tee Seuren kautta, niin varmasti riittää töitä, myös kesällä. Tietenkin myös kaupungin olisi kannattanut tarttua tarjouksesi. 

Seure nimenomaan antoi minulle tämän vastauksen 

Vierailija
44/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain vuosikymmen sitten (aineen)opettajaksi valmistumisen jälkeen paljon muitakin paikkoja, koska oman alan töitä oli tarjolla niukasti. Mieleen jäi etenkin haku henkilökohtaiseksi avustajaksi erityislapselle koulupäivien tueksi. Paikkaan valittiin lähihoitaja, mikä oli ihan ok. Perustelut sen sijaan... Syyksi sille, miksi en tullut valituksi, kerrottiin se, että he halusivat töihin "kasvatusalan ammattilaisen". Perustelut kieltämättä tuntuivat vähän erikoisilta, sillä opintoihini oli sisältynyt kuitenkin vuoden verran kasvatustiedettä.

Vierailija
45/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatus on asiantuntijatyötä joka ei keskity lasten hoitamiseen niin kuin entisaikojen päivähoito, vaan se on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa toimintaa missä lasten tunne- ja muita taitoja kehitetään. Varhaiskasvatusta toteuttavat korkeakoulutetut ammattilaiset joilla on aivan oma varhaiskasvatusalan koulutuksensa. Jokaiselle lapselle luodaan oma henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma jonka myötä varhaiskasvatuksesta muodostuu kiinteä osa lapsen koulutuspolkua. Mahdolliset epäpätevät sijaiset ovat ongelma, koska tällöin ryhmän lapset herkästi jäävät jälkeen varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteista. Toteutumattomat tavoitteet voivat pahimmillaan johtaa heikentyneeseen koulumenestykseen ja syrjäytymiseen myöhemmällä iällä.

T: Vakaope

Varhaiskasvatuksessa työskentelee vaikka minkälaista kouluttamatonta tukityöllistettyä. Kasvatusalan korkeakoulutettu ammattilainen on kenties heitä pätevämpi.

Vierailija
46/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hain vuosikymmen sitten (aineen)opettajaksi valmistumisen jälkeen paljon muitakin paikkoja, koska oman alan töitä oli tarjolla niukasti. Mieleen jäi etenkin haku henkilökohtaiseksi avustajaksi erityislapselle koulupäivien tueksi. Paikkaan valittiin lähihoitaja, mikä oli ihan ok. Perustelut sen sijaan... Syyksi sille, miksi en tullut valituksi, kerrottiin se, että he halusivat töihin "kasvatusalan ammattilaisen". Perustelut kieltämättä tuntuivat vähän erikoisilta, sillä opintoihini oli sisältynyt kuitenkin vuoden verran kasvatustiedettä.

Didaktiikkaako olisit sen erityislapsen kanssa miettinyt? Ei pedagogiset opinnot valmenna millään tasolla tuohon tehtävään. Lähihoitaja oli oikea valinta.

t. kollegasi

Vierailija
47/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kelpaa koska olet liian koulutettu ja tiedät oikeutesi. Ajattelevat ettet pysy alalla. Et vaikuta tarpeeksi nöyrältä.

Vierailija
48/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seure nimenomaan antoi minulle tämän vastauksen 

Seure on karsea työnantaja! Mulla on monen vuoden kokemus. Sanoivat yhdelle mun tutulle että eivät voi palkata häntä kun hän on liian suorasanainen ja on valmis komentamaan lapsia🤣 tiedän aika paljon sisäpiirin juttuja seuresta ja siitä kannattaa pysyä kaukana. Siellä on johtaminen kuin Poh jois Kore asta.

Vierailija
49/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kelpaa koska olet liian koulutettu ja tiedät oikeutesi. Ajattelevat ettet pysy alalla. Et vaikuta tarpeeksi nöyrältä.

Ei kesäsijaisen tarvitsekaan pysyä alalla. :D

Vierailija
50/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seure on karsea työnantaja! Mulla on monen vuoden kokemus. Sanoivat yhdelle mun tutulle että eivät voi palkata häntä kun hän on liian suorasanainen ja on valmis komentamaan lapsia🤣

Varhaiskasvatuksessa on positiivinen pedagogiikka käytössä. Ei siellä kaivata ketään henkistä 90-lukua elävää komentelijaa.

Vierailija
51/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seure on karsea työnantaja! Mulla on monen vuoden kokemus. Sanoivat yhdelle mun tutulle että eivät voi palkata häntä kun hän on liian suorasanainen ja on valmis komentamaan lapsia🤣

Varhaiskasvatuksessa on positiivinen pedagogiikka käytössä. Ei siellä kaivata ketään henkistä 90-lukua elävää komentelijaa.

Nimenomaan tomeria naisia ja miehiä sinne kaivattaisiin mutta sen sijaan näitä lässyttäjiä vaan palkataan. 

Vierailija
52/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju kertoo paljon Suomen työmarkkinoista ja jäykkyydestä.

Vierailija
53/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ei ole sama asia kuin pikkulasten opettaja. Opettaja voi vaikka olla aineenopettaja vanhemmille nuorille, nuorille aikuisille ja aikuisille. Sillä siis ei välttämättä ole mitään tekemistä pikkulasten kanssa.

Ruotsalaiseen kouluun palkataan mieluiten ruotsalaisia tai vähintäänkin suomenruotsalaisia äidinkielenä ruotsi, ranskalaiseen kouluun ranskalaisia äidinkielenä ranskan kieli jne. Äidinkieli ei vielä tarkoita, että soveltuisi pikkulasten pariin töihin.

Aineenopettaja ei periaatteessa ole ensisijaisesti ollenkaan opettaja, vaan hän on opiskellut yliopistossa sitä opettamaansa ainetta pääaineena. Läheskään kaikki jonkun aineen opiskelijat eivät Suorita sivuaineena opettajan pätevyyden tuovia kasvatustieteen opintoja ja näin ollen heillä ei ole pätevyyttä opettajan virkaan vaikka hekin useassa tapauksessa voivat toimia opettajan sijaisina. Ala-asteen opetta

Pätevä aineenopettaja nimenomaan on opettaja: opiskellut ko. ainetta yliopistossa ja sen päälle opettajan pätevyyden. 

Vierailija
54/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa taas, että 55+ tarhatädit on ketjussa vauhdissa. Maailma on muuttunut, kuka oikeasti haluaa lasten pakko syöttöä, nöyryyttämistä ja huutamista takaisin?

Vierailija
55/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri AMK logistiikan koulutuksesta, opettaja sekä erityisopettajan pätevyys. Ammatillinen käytännönosaaminen kuljetusliikkeiden, varastoliiketoiminnan kansainvälisestä operatiivisesta johtamisesta ja omistamisesta yli 30 vuoden ajan. Lisäksi konsultointi, koulutus ja liikkeenjohtamisen osaaminen reilun 10 vuoden ajan.

Ei ole tarvetta osaamiselle ammatillisissa oppilaitoksissa, etenkään kuntien omistamissa ammatillisissa oppilaitoksissa on NoNo.

Ajattelin, että osaamiselle olisi tarvetta mutta eipä vaikuta olevan tarvetta...

Vierailija
56/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat tehdä siis vain kesän ajan opettajan sijaisuuksia? Päiväkodit ei juurikaan tarvitse kesäaikaan sijaisia, mutta kokeilepa hakea syksyksi niin varmasti saat paikan.

Hoitajat valittavat, jos joku perhe haluaa pitää lomansa muulloin kuin kesä-heinäkuussa ja pitää lapset kesällä hoidossa. Olen ymmärtänyt, että he eivät itse halua kesällä töihin ja sen takia yrittävät estää kesähoidon.

Eihän se niin ole. Kesähoitoa on yleensä vain joissakin päiväkodeissa ja suurin osa menee kiinni osaksi kesää, yleensä 2-4 viikkoa. Perheiden valinnoilla sinänsä ei ole merkitystä, kunhan on ilmoitettu ajoissa, että lapsille saadaan paikat. Olen itse törmännyt siihen, että lapsille järjestetään vaikka heinäkuussa varahoitopaikka, jonne sattuukin olemaan perheen kotoa 7 km ja sitten päätyvätkin ratkaisuun, että mummi tulee hoitamaan. Siksi sitä tivataan perheiltä, oletteko aivan varmoja hoidon tarpeesta, koska hyvissä ajoin pitää lähteä miettimään, minne varahoitoon menevät. Perhepäivähoitajilla on myös lomat ja useimmiten ne hoitolapset on myös varahoitoon menossa, jos heidän vanhemmilla ei ole lomaa samaan aikaan kuin pph:lla.

Vierailija
57/66 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalle ei saa ottaa kesän aikana sijaisia, koska lapsia on niin paljon vähemmän. Itsekin joudun johonkin vieraaseen päiväkotiin töihin juhannuksen jälkeen, koska olen lomalla vain 2 vkoa heinäkuun puolivälistä eteenpäin. Meillä on joku työntekijöistä eskariryhmästä myös kiertävänä kesällä eli korvaa henkilöstöpuutoksia eri ryhmissä. Osa eskareista ei tule enää kesällä hoitoon, koulu alkaa elokuussa.

Vierailija
58/66 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa taas, että 55+ tarhatädit on ketjussa vauhdissa. Maailma on muuttunut, kuka oikeasti haluaa lasten pakko syöttöä, nöyryyttämistä ja huutamista takaisin?

Moni nykytäti on kyllästynyt lasten sekoiluun ja haistatteluun ja haluaisi kurinpito-oikeudet takaisin. Hieno juttu olisi jos edes saisi ottaa lapsia kädestä kiinni ilman kiinnipitolomakkeiden täyttelyä.

Vierailija
59/66 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineenopettaja ei periaatteessa ole ensisijaisesti ollenkaan opettaja, vaan hän on opiskellut yliopistossa sitä opettamaansa ainetta pääaineena. Läheskään kaikki jonkun aineen opiskelijat eivät Suorita sivuaineena opettajan pätevyyden tuovia kasvatustieteen opintoja ja näin ollen heillä ei ole pätevyyttä opettajan virkaan vaikka hekin useassa tapauksessa voivat toimia opettajan sijaisina. Ala-asteen opetta

Pätevä aineenopettaja nimenomaan on           opettaja: opiskellut ko. ainetta                           yliopistossa ja sen päälle opettajan                 pätevyyden. 

Tottakai hänellä on opettajan oikeudet, mutta ensisijaisesti hän on esimerkiksi matemaatikko ja voisi hakeutua myös niihin töihin, joihin hänen sellaiset opiskelukaverinsa menevät joilla ei ole sivuaineena kasvatustiedettä. Kasvatustieteet maisteri puolestaan on ensisijaisesti opettamisen ammattilainen joka ei ole erityisemmin opiskellut aineita, joita opettaa.

Vierailija
60/66 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatus on asiantuntijatyötä joka ei keskity lasten hoitamiseen niin kuin entisaikojen päivähoito, vaan se on suunnitelmallista ja tutkittuun tietoon pohjautuvaa toimintaa missä lasten tunne- ja muita taitoja kehitetään. Varhaiskasvatusta toteuttavat korkeakoulutetut ammattilaiset joilla on aivan oma varhaiskasvatusalan koulutuksensa. Jokaiselle lapselle luodaan oma henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma jonka myötä varhaiskasvatuksesta muodostuu kiinteä osa lapsen koulutuspolkua. Mahdolliset epäpätevät sijaiset ovat ongelma, koska tällöin ryhmän lapset herkästi jäävät jälkeen varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteista. Toteutumattomat tavoitteet voivat pahimmillaan johtaa heikentyneeseen koulumenestykseen ja syrjäytymiseen myöhemmällä iällä.

T: Vakaope

Ajattelet, että on parempi ettei sjaista ollenkaan, kuin että sijainen, jolla opettajan pätevyys?

Aika monikin tuntuu ajattelevan, ei vain vakaopet vaan lasten vanhemmatkin. Kun täällä oli aiemmin ketju Seuren järjestämistä pikakursseista, joilla saa pätevyyden päiväkotien hoitajaksi, niin hirveä huuto nousi, että "minun lastani ei kukaan pikakoulutettu saa hoitaa!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi