Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä pelkään listeriaa ihan pöhkönä

Vierailija
24.01.2007 |

Olen ihan hysteerinen listeriapelkoni kanssa. Ei tee mieli enää syödäkään mitään. Varsinkaan mitään työpaikkaruokalan ruokaa tai muuta jonkun muun valmistamaa ruokaa. Huuhdon kaikki kasvikset mauttomiksi ja siltikin tuntuu, etten uskalla syödä niitä. Pelkään että listeria tulee milloin tahansa mistä tahansa. En edes kunnolla tiedä, mitä se tauti tekee ja miten se ilmenee, silti kauhuissani mietin koko ajan kaikkia oireitani, että onkohan kyse listeriasta.

Mistä löytäisin jotain kunnon tietoa aiheesta? En kehtaa kysyä neuvolantädiltä, kun tunnen itseni ihan tyhmäksi koska olen näin hysteerinen. En ole mikään hysteerinen ihminen normaalisti! Ja tämä on jo toinen raskaus, edellisellä kerralla otin kaiken paljon rauhallisemmin. Olen googlettanut tietoa, mutta jotenkin en saa otetta asiasta. Tulee vain sellainen olo, että voin saada taudin mistä tahansa :(

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin, riski on pieni. Tietyt juustot ja vakuumipakatut kalat kannattaa jättää syömättä, jos on raskaana.

Vierailija
2/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ensin täältä av:lta jotain listeriakeskustelua, googletin ja löysin sekalaista tietoa, josta minulle jäi mielikuva, ettei raskauden aikana välttämättä ole kovin selviä oireita edes, mutta tauti saattaa silti jyllätä. En tiedä mitä se tekee, mutta korvissani kaikuu jonkun av:laisen kommentti " jos tietäisitte millaista sotkua se saa sikiössä aikaan..." , jostain tarttui silmiini tieto, että kaikki tuoreet kasvikset saattavat olla riski, ellei niitä ole pesty tarpeeksi hyvin, kanat, kalat, maitotuotteet, jne. Minä en oikeasti pysty enää nauttimaan mistään ruuasta, vaan näiveksien järsin kaikkea ja mietin koko ajan samalla, että nyt menee listeriaa sisuksiin.

Ihan oikeasti tiedän olevani ihan hullu tämän asian kanssa. Siksi haluaisin jotain faktatietoa. Mistä?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on loppujen lopuksi aika harvinainen. t. elintarvikealalla oleva

Vierailija
4/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjiöpakatuissa graavisuolatuissa ja kylmäsavustetuissa kaloissa voi esiintyä Listeria monocytogenes ¿bakteeria. Tämä voi aiheuttaa erityisesti riskiryhmiin kuuluvien sairastumisen, muistuttavat Elintarviketurvallisuusvirasto Evira ja Kansanterveyslaitos (KTL). Listeriariskiä voidaan vähentää säilyttämällä tyhjiöpakattuja kalatuotteita alle +3 C-asteessa. Evira suosittaa asian huomioimista ruoan jääkaappisäilytyksen yhteydessä.

Listerioosiin liittyviä riskielintarvikkeita

Listerioosin suhteen riskielintarvikkeina pidetään kuumentamatta syötäväksi tarkoitettuja tuotteita, joilla on pitkä myyntiaika. Erityisesti tyhjiöpakattujen, kylmäsavustettujen ja graavisuolattujen kalatuotteiden valmistusprosessi ei tuhoa listeriaa. Tuotteiden turvallinen säilytyslämpötila on +3 C-astetta tai alle, sillä listeria ei pysty lisääntymään näin alhaisessa lämpötilassa.

Muita riskielintarvikkeita ovat pehmeät kittipintaiset juustot, homejuustot ja pastöroimattomasta maidosta valmistetut tuorejuustot.

Listeriariskin pienentämiseksi Evira on suositellut kaikkien tyhjiöpakattujen kalatuotteiden myyntiajaksi korkeintaan 10-14 vrk. Viimeisen käyttöpäivän ylittäneitä tai pidempään yli +3 C-asteessa säilytettyjä tuotteita ei pidä käyttää. Erityisesti kotijääkaapissa lämpötila on usein yli +3 C-asteessa, joten on hyvä huomioida, että kalan säilyvyysaika lyhenee, mitä korkeampi on säilytyslämpötila.

Listeria on yleinen ympäristöbakteeri. Sen esiintymistä elintarvikeketjussa pyritään kaikin tavoin välttämään. Kala-alan laitoksissa listeriaa valvotaan omavalvonnassa ja viranomaisvalvonnassa ottamalla näytteitä sekä tuotantoympäristöstä että valmiista elintarvikkeista. Listerialöydös johtaa aina tartuntalähteen etsimiseen ja tehostettuun puhdistukseen ja seurantaan.

Sairastuneita Etelä-Suomessa

Suomessa esiintyy vuosittain 20-50 listerioositapausta. Viime vuonna niitä oli 37 ja tänä vuonna 46 tapausta. Marraskuun alusta lähtien ihmisillä on todettu Suomessa yhteensä 12 Listeria monocytogenes -bakteerin aiheuttamaa vakavaa yleisinfektiota (listerioosi). Sairastuneet ovat olleet pääosin Etelä-Suomesta. Suurin osa heistä on ollut 65 vuotta täyttäneitä tai vanhempia. Lähes kaikilla vastustuskyky on ollut heikentynyt perustaudin vuoksi. Yksikään sairastuneista ei ole ollut raskaana. Sairastuneista kaksi on kuollut. Tartunnan aiheuttanutta elintarviketta selvitetään jatkotutkimuksin.

Terveet aikuiset ja lapset sairastuvat harvoin vakavasti

Vastustuskyvyltään heikentyneillä (syöpä, diabetes, maksa- ja munuaistaudit, AIDS, kortisonilääkitys, vanhukset) listeriainfektio ilmenee tavallisimmin vaikeana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena. Raskaana olevilla listeriainfektio ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja se voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen. Vastasyntyneet voivat saada tartunnan äidin istukan kautta tai synnytyksen yhteydessä. Tauti ilmenee vaikeana yleisinfektiona jo syntyessä tai myöhemmin alkavana aivokalvontulehduksena

Lisätietoja

Eviran sivut

Vinkkejä turvalliseen ruoanlaittoon

Listeria monocytogenes -bakteerista

Miten listerioosia voi välttää

Kansanterveyslaitoksen sivut

Listeriainfektiosta

Vierailija
5/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollenkaan vaan keitän kaikki. Samoin lihan, kalan ja kananmunat kypsennän varmasti kypsiksi. Leikkeleitä tai juustoa en käytä, enkä juo maitoa vaan vain keitettyä vettä. Parempi katsoa kuin katua.

toinen listeriapelkoinen

Vierailija
6/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkään listeriaa. Minulla on jo yksi lapsi ja sillon odotusaikana en pelännyt ollenkaan, kun luulin, että sen voi saada vain tyhjiöpakatusta kalasta. Nyt tiedän enemmän ja pelkään esimerkiksi kasvisten syöntiä, kun luin jostakin, että tavanomainen pesu ei riitä poistamaan listeriaa kasvisten pinnalta. En edes vielä ole raskaana, vaan yritän vasta. Kestäähän se vähän aikaa ennen kuin tauti puhkeaakin. Hulluksihan tässä tulee. Jos raskaus ei pian ala, saan jonkun puutostaudin.

Toinen mitä pelkään on toksoplasmoosi, jonka voi myös saada paitsi kissoista myös kasviksista.

Pienet sairastuvuusluvut johtuvat siitä, että moni sairastaa taudin todella vähäoireisena ja ei tunnista sitä.

Vierailija
7/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takana oli pitkä lapsettomuus. Kävimme etelässä ja reissu meni itkuksi kun en meinannut uskaltaa syödä mitään vaikka olin saanut neuvolasta ohjeet mitä voin syödä. Epäilin joka ruuasta että onkohan kunnolla kuumennettua. Olikin kivaa olla reissussa kun pystyi syömään vain kaupasta ostettuja kasviksia joita huuhdoin hulluna pullotetulla vedellä ja silti pelkäsin.

Se oli kauheaa. Minä en saa pelkojani kuriin järjellä ikävä kyllä. Minulle tehtiin myös pelkosektio.

Nyt olen vähän rauhoittunut vaikka kätkytkuolema ym. pelot iskee ja jyllää välillä.

Eipä kukaan tuttava uskoisi mitä mielessäni liikkuu. Onneksi pystyn elämään ihan tavallista onnellista elämää mutta en tunne itseäni ihan täyspäiseksi! Ehkä sinua lohduttaa että täällä on yksi kenties sinuakin hullumpi ;)

Vierailija
8/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vielä etsiä lisätietoja ja yrittää saada itsensä vakuutettua faktatiedolla. Eihän ikinä mikään varmaa ole, mutta ahdistavaa on pelätä kaikkea ja tietää itsekin, että ylireagoi. Muutenkin pelottaa monet asiat paljon enemmän nyt kuin ensimmäisessä raskaudessa, vaikka kuvittelin, että asia olisi toisin päin.

ap

Vierailija
9/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin kaikki kasvikset ja hedelmät todella tarkasti ja kuumensin kaikki ruokani kuumaksi. En saanut listeriaa vaikka kerran söin vahingossa broileria joka ei ollutkaan sitten kypsää...

Yhden raskauteni aikana sain lounasravintolassa jauhelihapihvin joka oli vielä punertava sisältä...

Kumpakaan en tosin syönyt loppuun

Mahdollisuus listeria ja toksoplasma tartuntaan on aika pieni. Relatkaa siskot!

Vierailija
10/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

se on loppujen lopuksi aika harvinainen. t. elintarvikealalla oleva

Vierailija
11/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalainen juusto ei ole kiellettyjen listalla. Kai nyt sentään valion homejuustoa ja fetaakin saa syödä.

Vierailija
12/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sitten raejuusto?? Onko sitä kuinka turvallista syödä?

Asiasta en siis todellakaan tiedä yhtään mitään =O(

Vierailija
13/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisten kuoriminen poistaa listerian (se on siis kasvisten pinnalla), ja jos ei voi kuoria niin pesu mahdollisimman hyvin + huuhtelu mahdollisuuksien mukaan kiehuvalla vedellä auttaa!

Vierailija
14/14 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä mäkin olen saanut asiantuntevaa ja ennen kaikkea RAUHOITTAVAA faktatietoa olemattomiin pelkoihini raskauden aikana.

Tsemppiä sinulle ja ihanaa odotusta.