Tulipas paha mieli miehen käytöksestä
Kehotin miehen lasta ottamaan hatun pois päästä ruokapöydässä. Mies alkoi esittämään mulle haastavia kysymyksiä, että perustele miksi pitäisi. Perustelin sen niin, että on kohteliasta muita ihmisiä kohtaan, lisäksi hatusta voi tulla pölyä yms. Mies totesi vain, että hän on eri mieltä ja että mun perustelut ei kelpaa. Tuli todella paha mieli.
Kommentit (111)
Kiitos kommenteista. Niistä huomaa, että valtaosa ihmisistä on mun kanssa samoilla linjoilla. Ja ärsyttää tämä miehen tapa, että lapselle pitää perustella kaikki. Haluaako hän kasvattaa yksilön, joka ei tee yhtikäs mitään, jos ei saa yksilöllisiä ja hyvin laadittuja perusteluja nokkansa eteen?
Perustelin asiaa lisäksi sillä, että eihän koulussakaan pidetä hattua sisällä. Olen luokanopettaja. Mies alkoi puhumaan kaikkea, että no koulun säännöt on ihan mitä sattuu. Olin pöyristynyt.
Ap
Minulle ongelma ei niinkään olisi se lakki vaan se että mies mitätöi minua lapsen edessä. Jos näin tekee, niin olisiko hänen hyvä kasvattaa lapsensa ihan itse, ihan ikioman ruokapöydän ja ihan ihan itse kokkailtujen ruokien ääressä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lopettanut tapailun kun kävi ilmi, että mies ei ymmärrä itseltäkäön riisua lakkia edes ravintolan pöydässä, saati kasvattaa poikaansa. Ihan kynnyskysymys mulle.
Ei käytöstapoja osata välttämättä julkkispiireissäkään. En nyt muista kuka julkkis, mutta vähän aikaa sitten oli kuvia, kuinka joku julkkisnainen oli uuden rakkaansa kanssa ravintolassa. Mies taisi olla joku entinen Mr Finland kisaaja. Niin vain istui mies tökerösti sisällä lippis päässä.
Taustaltaan Mr Finland -kisaaja on luultavasti joku peruskoulupudokas. Ei ne mitään oikeita julkkiksia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä se nähdään kun tapailee yh-porukkaa ja eronneita.
Ihan tavallisia ihmisiä ne yh:t ja eronneet ovat. Mutta jos sun mieliala kohenee toisten haukkumisesta, niin kai sun sitten pitää jatkaa tolla linjalla.
No ei ole ihan tavallisia. Tapahtuman kuvauksessakin kerrotaan miehen pojasta. Lainalaisuus pätee palstakirjoittelusta huolimatta myös miehiin.
Mies tuossa osoitti jo, mistä pojan huonotapaisuus periytyy.
Vierailija kirjoitti:
Eikö joka ikisessä kasvatusoppaassa ja jopa iltapäivälehtien lastenkasvatus artikkeleissa kehoteta aikuisia pitämään yhtenäinen linja lasten edessä? Mieheltä selkeästi jäänyt jotain oleellista väliin. Jotkut ovat myös aika mielenkiintoisia piilov*ttuilijoita eli koko episodi ei välttämättä liity lapsen hattuun vaan siihen että täytyy päästä pätemään kumppanille. Voisi luulla että tätä tapahtuu suhteessa muulloinkin...
Onko se yhtenäinen linja aina äidin mielipiteen mukainen, vai voisiko joskus toimia myös kuten mies sanoo?
Millä perusteella sinä komennat miehen lasta? Mistä tiedät onko heillä ollut käytössä tuota ikivanhaa sääntöä hatuttomuudesta ruokapöydässä? Millä oikeudella nainen saa aina tuoda omat sääntönsä uusperheeseen eikä perhe saa edes kyseenalaistaa typeriä sääntöjä?
Nainen on jumala, joka määrää tässä talossa.
Oliko sinun pöytä ja sinun tarjoama ruoka? Oman katon alla saa määrätä. Jos olit vieraana niin itse olit törkeä.
Ihmettelen joidenkin ihmisten hinkua kasvattaa lapsistaan moukkia joilta puuttuu käytöstavat. Näitä tuntuu olevan nykyään tosi paljon. Mummini oli tosi tarkka siitä että osaan käytöstavat ja tarvittaessa etiketinkin, enimmäkseen noista taidoista on ollut hyötyä.
Meillä sääntö...kännykät ei kuulu ruokapöytään eikä kukaan yritä tulla syömään lakki päässä....osaavat sen verran kunnioittaa ruokaansa ja sen valmistajaa. Muut tehkööt, mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sinä komennat miehen lasta? Mistä tiedät onko heillä ollut käytössä tuota ikivanhaa sääntöä hatuttomuudesta ruokapöydässä? Millä oikeudella nainen saa aina tuoda omat sääntönsä uusperheeseen eikä perhe saa edes kyseenalaistaa typeriä sääntöjä?
No eihän siitäkään mitään tule, että vietetään aikaa yhdessä ja ollaan osa myös lapsen elämää, mutta mitään ei saisi sanoa. Tosi ikävästi vedettiin matto aloittajan jalkojen alta. Voisin ehkä ymmärtää jos olisi kysymys jostain suuremmasta, tietenkään arvokysymyksissä ei tarvitse antaa tuosta vain periksi.
Jokaisessa kodissa on erilaiset käytännöt. Ehkä näistä säännöistä kannattaisi ensin keskustella ennen kuin tyrannimaisesti vain tuodaan ne käytäntöön.
Kuulostaa siltä että edustat eri sosiaalista yhteisteiskuntaluokkaa. Suosittelen että jatkossa vain seksiä tai sitten hankit uuden suhteen.
Ja tällaisilla miehillä on nainen - omg!
Yllättäen ketju täynnä valkoroskaa puolustelemassa junttia käytöstä. Häpeäisin silmät päästäni jos aikuinen mies istuisi jossain ravintolassa lakki päässä syömässä seurassani. Jos olisi treffit ja keskustelun jälkeen asenne olisi tuollainen, kuten tässä ketjussa monella, niin suhde olisi sitten siinä.
Vierailija kirjoitti:
Käytössäännöt ei ole enää yhtä tiukat, kuin ennen. Turhaa nipottaa jostain lakista. Esim kouluissa on suurempia ongelmia, kuin se pitääkö joku poika lakkia sisällä. No, tytöt tietenkin saa vaikka muuten korostetaan sukupuolineutraaliutta.
Hyvät tavat pitääkin opettaa lapsille jo kotona, pienestä pitäen. Osaavat sitten olla aikuistuessaankin luontevasti muiden ihmisten joukossa.
Töissä ohjaan ja perehdytän nuoria asiakaspalvelutehtäviin. On hiukan kiusallista, kun joskus törmää nuoreen, jolta peruskäytöstavat ovat jääneet oppimatta niin kotona kuin koulussa.
Ajattelisitte vanhemmat, millä eväillä lähetätte lapsenne maailmaan. Eivät osaa tervehtiä, kiittää tai ylipäätään käyttäytyä ja ottaa muita huomioon esim. yhteisessä kahvipöydässä jne. Noloa varmaan nuorellekin huomata, ettei osaa olla.
Suurin osa toki osaa, onneksi. Heidän kanssaan päästään heti harjoittelemaan sitä asiaa, mitä ovat tulleet oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista. Niistä huomaa, että valtaosa ihmisistä on mun kanssa samoilla linjoilla. Ja ärsyttää tämä miehen tapa, että lapselle pitää perustella kaikki. Haluaako hän kasvattaa yksilön, joka ei tee yhtikäs mitään, jos ei saa yksilöllisiä ja hyvin laadittuja perusteluja nokkansa eteen?
Perustelin asiaa lisäksi sillä, että eihän koulussakaan pidetä hattua sisällä. Olen luokanopettaja. Mies alkoi puhumaan kaikkea, että no koulun säännöt on ihan mitä sattuu. Olin pöyristynyt.
Ap
Juuri tuollainen yksilö, joka ei noudata sääntöjä vain siksi kun ne on sääntöjä, on sellainen, jota ei saada komennettu keskitysleirin vartijaksikaan sitten. Juurikin autoritäärinen kasvatus mahdollisti normaalien ihmisten osallistumisen hirmutöihin, kun niihin käskettiin.
Yleensä päähinettä käytetään sisätiloissa kaljuhäpeän vuoksi. Hattu päässä ruokapöydässä on pelkkää sivistyksen puutetta.