Tukien muutoksista johtuvat "pakkomuutot" ovat alkaneet - Leikkaukset johtivat heti katastrofiin
Vuokramarkkinoilla on nimittäin nyt vuokranantajien markkinat sillä epätoivoiset asunnonetsijät etsivät halvenpia ja edullisempia vuokra-asuntoja, kysynnän ja tarjonnan laki kuitenkin laukaisi halpojen ja edullisten vuokra-asuntojen vuokrat nousuun. Kysyntää asunnoille on nimittäin enemmän kuin tarjontaa ja Kelan hyväksymien normien mukaiset asunnot ovat käyneet koko maassa nopeasti vähiin. Miksei kukaan varoittanut että tässä tulee käymään näin?
Kommentit (503)
Hetken aikaa ihminen kyllä joutaa ja pystyy asumaan halvemmissa home- ja asbesti asunnoissa jossa muut eivät asuisi ja vuokrat ovat erittäin halpoja. Lyhyt asuminen ei käy edes terveyden päälle. Sitten kun enemmän varaa voi muuttaa parempaan asuntoon eikä sen työttömyydenkään ole tarkoitus kuin kestää maksimissaan kolme kuukautta.
Kauheaa jos pitäisi itse kustantaa oma asuminen ja eläminen.
Kyllä nettoveronmaksajien pitää elättää minut!
Vierailija kirjoitti:
Hetken aikaa ihminen kyllä joutaa ja pystyy asumaan halvemmissa home- ja asbesti asunnoissa jossa muut eivät asuisi ja vuokrat ovat erittäin halpoja. Lyhyt asuminen ei käy edes terveyden päälle. Sitten kun enemmän varaa voi muuttaa parempaan asuntoon eikä sen työttömyydenkään ole tarkoitus kuin kestää maksimissaan kolme kuukautta.
Eikä voi. Home aiheuttaa sairauksia jo muutaman kuukauden asumisen jälkeen.
Taidat olla botti joka valehtelee täällä, tuli tuo vastaus nimittäin vähän liian nopeasti omani jälkeen, jossa puhuin siitä miten hometta ilmenee tuolla Britanniassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö pöllöt ole tajunneet että kannattaa ostaa se oma. Jos ei tajunnut se on voi voi forever.
Osta oma.
Itselläni oli oma talo. Myin sen pois kaupungista ja muutin maalle rivitaloon vuokralle. Ei ole mitään halua eikä tarvetta ostaa uudestaan omaa taloa/asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä oikeistolaiset on tässä oikeassa. Isoja kolmioita on nyt tullut markkinoille runsaasti. Ilmeisesti niissä asuttiin aikaisemmin pelkästään tuilla. Nyt kun ei rahat riitä, muutetaan pois. Kysymys kuuluu oliko lähtökohtaisestikaan mitään järkeä että pariskunta asuu yli 70 neliöisessä kolmiossa? Ja vieläpä yhteiskunnan tuilla. Mielestäni ei. Itse asun 44 neliöisessä kaksiossa mieheni kanssa ja maksan joka sentin itse. Hyvin riittää.
Ihmiset asuvat isommissa asunnoissa, kun niitä pienempiä asuntoja ei ole.
Aivan takuulla on pienempiä ja halvempia. Katsos juttu menee niin, että jatkossa ei olekaan enää mahdollista valita mieluisimpia alueita oman mielensä mukaan. Lieksassa, Pieksämäellä tai Rääkkylässä voi asua ja elää yhtä hyvin yhteiskunnan tuilla kuin Vantaan Tikkurilassa tai H
Millä autistinen 10 v lapseni kulkee siellä kouluun ja harrastuksiin? Minulla ei ole ajokorttia. Joka puolella lähellä palveluita vuokrat ovat samansuuruisia suunnilleen ympäri Suomen, eri asia jos muuttaa metsään mökkiin mihin en voi lapseni kanssa muuttaa. Olen vertaillut asuntojen hintoja vuosia eri puolilla Suomea. Edulisemmat asunnot ovat omistusasuntoja eivät vuokra asuntoja. Ei Vantaan lähiössä kerrostalossa ole satasia halvempi vuokra kuin vaikka Kouvolassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yksinhuoltajana tässä tilanteessa. Lapsi on 10 v ja on koulussaan erityisen tuen piirissä. Minä olen sairaslomalla masennuksen takia ollut jo vuoden. Joudumme muuttamaan asuntoon joka sijaitsee eri kaupungiosassa ja josta lapsi ei voi kulkea yksin 3 eri bussilla 45 min suuntaansa vanhaan kouluun. Ei auttanut Kelaan oman lääkärin lausunto masennuksesta tai opettajan lausunto koulun vaihdon vahingollisuudesta. Lapsi on nyt jo sanonut ettei mene uuden alueen kouluun. Pelkään miten käy syksyllä, nyt koulussa mennyt ihan hyvin tuen tarpeesta huolimatta. Lapsella autistisia piirteitä ja alue jossa asumme on turvallinen ja täällä olemme asuneet jo 7 vuotta, silloinkin kun olen töissä. Vuokra-asuntoja en ole täältä saanut halvempaa, on sanottu suoraan monesta paikasta että vaativat säännölliset palkkatulot. Ymmärrän toki säästöjen tarpeen mutta inhmilisesti tämä on tragedia lapseni mielenterveydelle. En osannut aavistaa 7 vuotta sitten että asunnon
Ikävää, mutta ei ole mikään tragedia. Useimmissa muissa maissa tuossa tilanteessa olisitte olleet kärsimässä todellista inhimillistä hätää jo kauan, Suomessa ruikutetaan siitä jos lapsella on hankala koulumatka tai pitää vaihtaa koulua. Ei se ole todellakaan mikään inhimillinen tragedia, sinä et liene sellaista nähnyt edes televisiossa koskaan. Ei tällä yhteiskunnalla ole yksinkertaisesti enää varaa pitää kaikkia mukavuusalueillaan muiden kustannuksella.
Vaikka joutuisitte muuttamaan 500 kilometrin päähän pienimpään mahdolliseen yksiöön huonomaineisimmalle alueelle, niin silti ette kuole nälkään tai kylmyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa "katastrofi" tapahtuu kun asumistuen leikkaukset paikkaantuvat perustoimeentulotuessa. Tämä tarkoittaa siis suurempaa kannustinloukkua ottamaan työtä vastaan, koska asumistukea on mahdollista saada ainakin jonkin verran vaikka on töissä. Perustoimeentulotukea taas ei, koska silloinhan tekisi ilmaistyötä käytännössä eli palkka menisi välttämättömiin menoihin Kelan näkökulmasta, jossa taas ei olisi mitään järkeä olla edes töissä.
Äänestin Perussuomalaisia, mutta en vieläkään tajua, mikä pointti tällaisissa leikkauksissa on. Se kannustaa vain jäämään työttömäksi yhä vahvemmin.
Usko siihen että korkeat vuokrat johtuu asumistuista ja niiden poisto pudottaisi vuokrat? Itsellä on ainakin tuttuja joiden kanssa lopetin yhteyspidon sen jälkeen kun persujen manipuloivana alkoivat meuhkaamaan asumistuista ja olivat sitä mieltä että ne pitää lakkauttaa vaikk
Oletko sanonut adunnottomille että voisivat ensin miettiä työn hankkimista. Vasta sitten kun palkkatyö ja ansiotulot voi alkaa miettiä asunnon ostamista.
The cuts brought about a significant increase in evictions and a persistent increase in households living in insecure temporary accommodation, statutory homelessness and actual rough sleeping. The money spent by local councils to deal with these problems eroded most of the fiscal savings made by the reform.
https://warwick.ac.uk/fac/soc/economics/research/centres/cage/news/03-0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä oikeistolaiset on tässä oikeassa. Isoja kolmioita on nyt tullut markkinoille runsaasti. Ilmeisesti niissä asuttiin aikaisemmin pelkästään tuilla. Nyt kun ei rahat riitä, muutetaan pois. Kysymys kuuluu oliko lähtökohtaisestikaan mitään järkeä että pariskunta asuu yli 70 neliöisessä kolmiossa? Ja vieläpä yhteiskunnan tuilla. Mielestäni ei. Itse asun 44 neliöisessä kaksiossa mieheni kanssa ja maksan joka sentin itse. Hyvin riittää.
Aivan takuulla on pienempiä ja halvempia. Katsos juttu menee niin, että jatkossa ei olekaan enää mahdollista valita mieluisimpia alueita oman mielensä mukaan. Lieksassa, Pieksämäellä tai Rääkkylässä voi asua ja elää yhtä hyvin
Voitte hankkia nettikameran ja siirtyä etäopetukseen tietokoneen välityksellä? Lapsi seuraa opetusta kotoa käsin jolloin tarve kulkea kouluun vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yksinhuoltajana tässä tilanteessa. Lapsi on 10 v ja on koulussaan erityisen tuen piirissä. Minä olen sairaslomalla masennuksen takia ollut jo vuoden. Joudumme muuttamaan asuntoon joka sijaitsee eri kaupungiosassa ja josta lapsi ei voi kulkea yksin 3 eri bussilla 45 min suuntaansa vanhaan kouluun. Ei auttanut Kelaan oman lääkärin lausunto masennuksesta tai opettajan lausunto koulun vaihdon vahingollisuudesta. Lapsi on nyt jo sanonut ettei mene uuden alueen kouluun. Pelkään miten käy syksyllä, nyt koulussa mennyt ihan hyvin tuen tarpeesta huolimatta. Lapsella autistisia piirteitä ja alue jossa asumme on turvallinen ja täällä olemme asuneet jo 7 vuotta, silloinkin kun olen töissä. Vuokra-asuntoja en ole täältä saanut halvempaa, on sanottu suoraan monesta paikasta että vaativat säännölliset palkkatulot. Ymmärrän toki säästöjen tarpeen mutta inhmilisesti tämä on tragedia lapseni mielenterveydelle. En osannut aavistaa 7 vuotta sitten että asunnon
No ei säälitä yhtään teikäläisten ulinat valivalivaliuliuliuli...
We find a 22.1% increase in evictions of private sector tenants compared to the pre-reform period.
Häädöt lisääntyivät 22% yksityisten vuokranantajien asunnoista.
Since 2011, the structure of statutory homelessness has also dramatically shifted. Rapid rises in homelessness are concentrated among working-age adults and particularly households with children.
Asunnottomiksi päätyi runsaasti työikäisiä ja etenkin lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan takuulla on pienempiä ja halvempia. Katsos juttu menee niin, että jatkossa ei olekaan enää mahdollista valita mieluisimpia alueita oman mielensä mukaan. Lieksassa, Pieksämäellä tai Rääkkylässä voi asua ja elää yhtä hyvin
Kuulostaa siltä, ettet käy töissä. Sinulla on siis hyvin aikaa viedä lapsi busseilla aamuisin kouluun ja hakea hänet. Miksi et voi muuttaa lapsen kanssa 500 km päähän metsään? Lapsihan saa siellä paljon virikkeitä jo ihan kodin ympäristössä ja lisäksi taksikuljetuksen kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Saatte varmaan jo neljä tonnia kuussa ilmaista rahaa yhteiskunnalta. Nyt kun se ei riitä niin pitäisi saada viisi tonnia ja mielellään lapselle oma autonkuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yksinhuoltajana tässä tilanteessa. Lapsi on 10 v ja on koulussaan erityisen tuen piirissä. Minä olen sairaslomalla masennuksen takia ollut jo vuoden. Joudumme muuttamaan asuntoon joka sijaitsee eri kaupungiosassa ja josta lapsi ei voi kulkea yksin 3 eri bussilla 45 min suuntaansa vanhaan kouluun. Ei auttanut Kelaan oman lääkärin lausunto masennuksesta tai opettajan lausunto koulun vaihdon vahingollisuudesta. Lapsi on nyt jo sanonut ettei mene uuden alueen kouluun. Pelkään miten käy syksyllä, nyt koulussa mennyt ihan hyvin tuen tarpeesta huolimatta. Lapsella autistisia piirteitä ja alue jossa asumme on turvallinen ja täällä olemme asuneet jo 7 vuotta, silloinkin kun olen töissä. Vuokra-asuntoja en ole täältä saanut halvempaa, on sanottu suoraan monesta paikasta että vaativat säännölliset palkkatulot. Ymmärrän toki säästöjen tarpeen mutta inhmilisesti tämä on tragedia lapseni mielenterveydelle
Olen asunut monessa eri maassa Suomen lisäksi, ja voin kertoa että maissa, joissa luullaan olevan huono sosiaaliturva, ei kävisi näin vaan yhteisö auttaisi löytämään asunnon läheltä. Suomi ei ole hyvinvointiyhteiskunta eikä yhteisöllinen yhteiskunta kuten jotkut etelä Euroopan maat missä valtion sosiaaliturva on erilainen, ei huonompi, kuin Suomessa. Se, mihin vertaat tilannettani, voisi tapahtua esimeriksi Venäjällä, mitään muuta esimerkiksi en keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanoin että tässä käy huonosti, mutta ei päättäjät tätä palstaa lue, saati usko eläviä mielipiteitä.
Pitäisiköhän syyttävä sormi kuitenkin kääntää osoittamaan ahneita vuokranantajia? Olen ollut jo vuosikausia sitä mieltä, että vuokrissa pitää olla jokin yläraja ja että vuokrat pitäisi laskea jonkin tietyn kaavan mukaan, esimerkiksi asunnon kunnon ja neliöiden mukaan.
Ihminen on häikäilemätön ja ahne jos sille antaa liikaa valtaa ja vapauksia.
Ensin sinä vuokranantajana maksat siitä vuokrasta yhtiövastikkeen. Sitten siitä jäävästä osasta 34 % veroja. Kun tulee ns. tyhjiä kuukausia niin ei se yhtiövastike mihinkään katoa. Olet myös valmis toimittamaan uuden hellan (asennuksineen tietysti) tai jääkaapin mielellään eilen. Tämän takia myytiin velipojan kanssa perintöosake Tampereen Kalevasta ihan sillä summalla kun haluttiin (myynti kesti 19 tuntia ja siinä oli yö välissä. Pesänhoitaja sanoi kyllä että 20000 euroa pitää halutusta hinnasta ottaa pois joten nostimme sitä saman verran). Toinen meistä perijöistä nimittäin asuu yli 300 km päässä ja toinen toisessa maassa. Ei millään oltaisi pystytty hoitamaan mitään jääkaappia sinne heti. Ja vielä ne vakuutukset mitkä pitää ottaa niin ei kiinnostanut.
Millä autistinen 10 v lapseni kulkee siellä kouluun ja harrastuksiin? Minulla ei ole ajokorttia. Joka puolella lähellä palveluita vuokrat ovat samansuuruisia suunnilleen ympäri Suomen, eri asia jos muuttaa metsään mökkiin mihin en voi lapseni kanssa muuttaa. Olen vertaillut asuntojen hintoja vuosia eri puolilla Suomea. Edulisemmat asunnot ovat omistusasuntoja eivät vuokra asuntoja. Ei Vantaan lähiössä kerrostalossa ole satasia halvempi vuokra kuin vaikka Kouvolassa.
Voin luvata sinulle, että Suomen rajojen sisältä löytyy takuulla reilusti halvempia asuntoja kuin Vantaalta. Ja kyllä ne siellä muuallakin jo asuvat ihmiset pärjäävät lapsineen, eivät ne itke kuorossa että miksi emme pääse Vantaalle tai Helsinkiin kun täällä ei voi elää, yhyy yhyy.
Eikä kukaan pakota muuttamaan. Suomessa saat asua aivan vapaasti missä tahansa haluat. Se vaan ei enää onnistu niin että uhriutuu ja muut ihmiset maksavat.
"Voitte hankkia nettikameran ja siirtyä etäopetukseen tietokoneen välityksellä? Lapsi seuraa opetusta kotoa käsin jolloin tarve kulkea kouluun vähenee."
Tämä. Kukaan ei ole sanonut että lähiopetus on pakollista ja Suomessa laki on sallinut aina kotiopetuksen. Lisäksi nykyään monet tunnit järjestetään etäopetuksena ja oppilaat seuraavat opetusta Zoomista.
Te jotka kuvittelette että pitää asua kituuttaa Helsingin ydinkeskustassa kalliissa asunnossa ette ymmärrä sitä että jostain maalaiskunnasta saisi isomman ja paremman asunnon samalla vuokralla ja saatte siihenkin adumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yksinhuoltajana tässä tilanteessa. Lapsi on 10 v ja on koulussaan erityisen tuen piirissä. Minä olen sairaslomalla masennuksen takia ollut jo vuoden. Joudumme muuttamaan asuntoon joka sijaitsee eri kaupungiosassa ja josta lapsi ei voi kulkea yksin 3 eri bussilla 45 min suuntaansa vanhaan kouluun. Ei auttanut Kelaan oman lääkärin lausunto masennuksesta tai opettajan lausunto koulun vaihdon vahingollisuudesta. Lapsi on nyt jo sanonut ettei mene uuden alueen kouluun. Pelkään miten käy syksyllä, nyt koulussa mennyt ihan hyvin tuen tarpeesta huolimatta. Lapsella autistisia piirteitä ja alue jossa asumme on turvallinen ja täällä olemme asuneet jo 7 vuotta, silloinkin kun olen töissä. Vuokra-asuntoja en ole täältä saanut halvempaa, on sanottu suoraan monesta paikasta että vaativat säännölliset palkkatulot. Ymmärrän toki säästöjen tarpeen mutta inhmilisesti tämä on tragedia lapseni mielenterveydelle
Juu, nälkään ja kylmyyteen ei kuole, mutta yksinäisyyteen ja väkivaltaan kylläkin.
Miksi täällä tuo yksi valehtelee, että Iso-Britanniassa olisi mukamas vuokrat laskeneet?
Ihan googlea käyttämällä löytyy englanniksi tietoa, että nehän on vain hurjaa vauhtia nousseet siellä vaikka kuulemma tukien leikkauksien piti vuokria vähentää.
Myös siellä käyttävät ihan hurjasti vuokranantajat hyväksi huonossa rahatilanteessa olevia vuorkalaisia. Eivät esim. korjaa vuokra-asuntoja, ne on ihan asuntokelvottomia mutta huonossa rahatilanteessa olevat eivät voi muuttaa, koska edullisia asuntoja ei ole missään. Joissain vuokra-asunnoissa jopa HOMETTA jonka päälle vuokranantajat vain maalaavat eivätkä hoida ongelmaa.
Tätäkö Suomeen halutaan?