Tukien muutoksista johtuvat "pakkomuutot" ovat alkaneet - Leikkaukset johtivat heti katastrofiin
Vuokramarkkinoilla on nimittäin nyt vuokranantajien markkinat sillä epätoivoiset asunnonetsijät etsivät halvenpia ja edullisempia vuokra-asuntoja, kysynnän ja tarjonnan laki kuitenkin laukaisi halpojen ja edullisten vuokra-asuntojen vuokrat nousuun. Kysyntää asunnoille on nimittäin enemmän kuin tarjontaa ja Kelan hyväksymien normien mukaiset asunnot ovat käyneet koko maassa nopeasti vähiin. Miksei kukaan varoittanut että tässä tulee käymään näin?
Kommentit (503)
Ehkä oikeistolaiset on tässä oikeassa. Isoja kolmioita on nyt tullut markkinoille runsaasti. Ilmeisesti niissä asuttiin aikaisemmin pelkästään tuilla. Nyt kun ei rahat riitä, muutetaan pois. Kysymys kuuluu oliko lähtökohtaisestikaan mitään järkeä että pariskunta asuu yli 70 neliöisessä kolmiossa? Ja vieläpä yhteiskunnan tuilla. Mielestäni ei. Itse asun 44 neliöisessä kaksiossa mieheni kanssa ja maksan joka sentin itse. Hyvin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Pidemmälle aikavälillä vuokrat lähtevät laskuun. Olisivat tosin laskeneet nopeammin jos asumistuet olisi lopetettu kerralla eikä tällä tapaa porrastetusti. Tavoite on nyt onneksi kuitenkin se että tulevaisuudessa ei tarvittaisi asumistukea ollenkaan vaan Suomessa pärjäisi perus tuilla kuten työmarkkina- ja perustoimeentulotuella.
Eivät lähde laskuun. Eivät ole laskeneet edes maissa, missä ei ole mitään tukia vaan nousseet. Tämä fantasia, että vuokrat lähtevät laskuun on vaan pelkkää fantasiaa. Ne vuokrat lähtevät laskuun VAIN jos tulee vuokrakatto.
Asumistuen leikkaukset Iso-Britanniassa johtivat vuokrien laskuun, koska käytettävissä olevat tulot asumista varten vähenivät. Ja sama tapahtuu Suomessakin ajan kuluessa. Kannattaa perehtyä taloustieteeseen, ettei höpise aivan hölmöjä.
Minä löysin täysin päinvastaista tietoa, että siellä on vaan vuokrat nousseet ja niin myös kodittomuus. Mistä löytyy tieto, että vuokrat olisivat laskeneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että vuokra on 300-500 kertoo että asunto on liian kallis ja liian SUURI. Nyt on syytä muuttaa pienempään asuntoon. Esimerkiksi nelihenkisen perheen ei tarvitse asua vuokrakolmiossa vaan voivat muuttaa hyvin kaksioon.
Laiskaa provoa. Nelihenkinen perhe, jossa on kaksi pientä ja/tai leikki-ikäistä lasta sopii kyllä kaksioon. Semmoista se nyt on niilläkin, jotka maksavat itse asumisensa: hankitaan sellainen asunto johon on varaa.
Juu mutta sitten on aina näitä joilla ei varaa ja asuvat tilavassa, koska ovat sellaisen saaneet. "Varaa" työttömälle tarkoittaa vuokran määrää, ei asunnon kokoa. Niin, kaikki ei saa kaikkea mutta jotkut saa, eli kannattaa perheenkin yrittää ainakin hakea ja etsiä isompaa asuntoa kun kaksio. Herran jestas kyllä tuo hankalaa olisi silloin, kun lapset yli 3-vuotiaita.
Ja vielä sellainen huomio, että jos ostaa oman ja asuu kaksiossa perheenä se on täysin oma valinta. Monesti samaan hintaan saisi sen tilavamman vuokra-asunnon.
Kaksio Punavuori omistusasunto vs. neliö Kannelmäestä vuokra-asunto. Jos kustannukset samat koku nelihenkinen perhe ottaa toisen ja toinen toisen. Se millaisessa vuokra-asunnossa asuu ei ole monille oma valinta, vaan perustuu siihen mitä sattuu hakemuksesta saamaan. Ja kun niitä kohtuullisen hintaisia perheasuntoja on muitakin kun kaksioita perheille kannattaa ainakin yrittää niitä saada. Jotkut ne aina saa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä oikeistolaiset on tässä oikeassa. Isoja kolmioita on nyt tullut markkinoille runsaasti. Ilmeisesti niissä asuttiin aikaisemmin pelkästään tuilla. Nyt kun ei rahat riitä, muutetaan pois. Kysymys kuuluu oliko lähtökohtaisestikaan mitään järkeä että pariskunta asuu yli 70 neliöisessä kolmiossa? Ja vieläpä yhteiskunnan tuilla. Mielestäni ei. Itse asun 44 neliöisessä kaksiossa mieheni kanssa ja maksan joka sentin itse. Hyvin riittää.
Ihmiset asuvat isommissa asunnoissa, kun niitä pienempiä asuntoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidemmälle aikavälillä vuokrat lähtevät laskuun. Olisivat tosin laskeneet nopeammin jos asumistuet olisi lopetettu kerralla eikä tällä tapaa porrastetusti. Tavoite on nyt onneksi kuitenkin se että tulevaisuudessa ei tarvittaisi asumistukea ollenkaan vaan Suomessa pärjäisi perus tuilla kuten työmarkkina- ja perustoimeentulotuella.
Eivät lähde laskuun. Eivät ole laskeneet edes maissa, missä ei ole mitään tukia vaan nousseet. Tämä fantasia, että vuokrat lähtevät laskuun on vaan pelkkää fantasiaa. Ne vuokrat lähtevät laskuun VAIN jos tulee vuokrakatto.
Asumistuen leikkaukset Iso-Britanniassa johtivat vuokrien laskuun, koska käytettävissä olevat tulot asumista varten vähenivät. Ja sama tapahtuu Suomessakin ajan kuluessa. Kannattaa perehtyä taloustieteeseen, ettei höpise aivan hölmöjä.
Asumistuki, asumistuki, asumistuki. Et ole kyllä yhtään perillä koko tukisysteemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on.
Ikävä näiden ihmisten kannalta mutta mielestäni epäreilua tuo ei ole. Varmaan tämä on epäsuosittu kommentti mutta olen sitä mieltä että ihmisen tulee asua siellä missä tällä on varaa asua, ei välttämättä juuri siellä missä haluaa asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen leikkaukset Iso-Britanniassa johtivat vuokrien laskuun, koska käytettävissä olevat tulot asumista varten vähenivät. Ja sama tapahtuu Suomessakin ajan kuluessa. Kannattaa perehtyä taloust
Asuntojen hinnat ovat tulleet valtavasti alaspäin viimeisen kahden vuoden aikana, koska korot ovat nousseet ja käytettävissä olevat tulot asumista varten ovat vähentyneet mm. inflaation ja työttömyyden johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Mainitsemissasi isoissa kolmioissa on asunut työssä käyviä pareja/perheitä joiden palkka on ollut niin pieni, että he ovat olleet oikeutettuja tukiin. Vain pelkkien tukien varassa elävät eivät niissä ole asuneet.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä näiden ihmisten kannalta mutta mielestäni epäreilua tuo ei ole. Varmaan tämä on epäsuosittu kommentti mutta olen sitä mieltä että ihmisen tulee asua siellä missä tällä on varaa asua, ei välttämättä juuri siellä missä haluaa asua.
niin muualla onkin täällä oleskelu yhteiskunnassa paapotaan vaan laiskoja.
Eikö pöllöt ole tajunneet että kannattaa ostaa se oma. Jos ei tajunnut se on voi voi forever.
Osta oma.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa "katastrofi" tapahtuu kun asumistuen leikkaukset paikkaantuvat perustoimeentulotuessa. Tämä tarkoittaa siis suurempaa kannustinloukkua ottamaan työtä vastaan, koska asumistukea on mahdollista saada ainakin jonkin verran vaikka on töissä. Perustoimeentulotukea taas ei, koska silloinhan tekisi ilmaistyötä käytännössä eli palkka menisi välttämättömiin menoihin Kelan näkökulmasta, jossa taas ei olisi mitään järkeä olla edes töissä.
Äänestin Perussuomalaisia, mutta en vieläkään tajua, mikä pointti tällaisissa leikkauksissa on. Se kannustaa vain jäämään työttömäksi yhä vahvemmin.
Usko siihen että korkeat vuokrat johtuu asumistuista ja niiden poisto pudottaisi vuokrat? Itsellä on ainakin tuttuja joiden kanssa lopetin yhteyspidon sen jälkeen kun persujen manipuloivana alkoivat meuhkaamaan asumistuista ja olivat sitä mieltä että ne pitää lakkauttaa vaikka sen seurauksena tulisi kodittomia. Ei tarvinnut kauaa miettiä että lopetanko välit heidän kanssaan koska nimenomaan asunistukien takia Suomessa on vähiten kodittomia maailmassa vaikka näitä on edelleen jonkin verran Suomessa minkä tiedän heidän kanssaan työskennelleenä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jo vuosia maksanut mukisematta kuntakohtaisen vuokrarajan ylityksen työmarkkinatuesta.
Sama
Ei kai sillä toimeentulotuella saa loputtomiin kompensoitua tuota leikattua asumistukea, ellei sitten ole tiettyyn "erityisryhmään" kuuluva. Joten kyllä se nyt on niin, että se on vaan muutettava siihen pienempään asuntoon. Tai sitten on hyväksyttävä se että asuminen nielee isot kulut.
Olen itse pienipalkkainen helsinkiläinen ja nettotuloistani menee 30 prosenttia vuokraan. Ei asumistukia. En tunne mitään myötätuntoa työkykyisiä ihmisiä kohtaan jotka vinkuu vaikka ei itse maksa mitään. Ei minuakaan huvittaisi maksaa näin paljon, mutta on pakko. Ollut aina. Nyt pitää teidänkin hyväksyä tosiasiat. Uhriutuminen ei auta mitään enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen leikkaukset Iso-Britanniassa johtivat vuokrien laskuun, koska käytettävissä olevat tulot asumista varten vähenivät. Ja sama tapahtuu Suomessakin ajan kuluessa. Kannattaa perehtyä talousti
Osaatko käyttää Googlea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsemissasi isoissa kolmioissa on asunut työssä käyviä pareja/perheitä joiden palkka on ollut niin pieni, että he ovat olleet oikeutettuja tukiin. Vain pelkkien tukien varassa elävät eivät niissä ole asuneet.
Ei pidä paikkaansa. Tiedän esim pariskunnan joista kumpikaan ei käy töissä vaan elää tuilla. Asuivat kolmiossa vuosikausia. Nyt loppui ja muuttivat pienempään kun oli pakko.
Itse olen yksinhuoltajana tässä tilanteessa. Lapsi on 10 v ja on koulussaan erityisen tuen piirissä. Minä olen sairaslomalla masennuksen takia ollut jo vuoden. Joudumme muuttamaan asuntoon joka sijaitsee eri kaupungiosassa ja josta lapsi ei voi kulkea yksin 3 eri bussilla 45 min suuntaansa vanhaan kouluun. Ei auttanut Kelaan oman lääkärin lausunto masennuksesta tai opettajan lausunto koulun vaihdon vahingollisuudesta. Lapsi on nyt jo sanonut ettei mene uuden alueen kouluun. Pelkään miten käy syksyllä, nyt koulussa mennyt ihan hyvin tuen tarpeesta huolimatta. Lapsella autistisia piirteitä ja alue jossa asumme on turvallinen ja täällä olemme asuneet jo 7 vuotta, silloinkin kun olen töissä. Vuokra-asuntoja en ole täältä saanut halvempaa, on sanottu suoraan monesta paikasta että vaativat säännölliset palkkatulot. Ymmärrän toki säästöjen tarpeen mutta inhmilisesti tämä on tragedia lapseni mielenterveydelle. En osannut aavistaa 7 vuotta sitten että asunnon vuokra nousee 500 euroa siinä ajassa,viimeisein nousu oli 99 euroa. Aajttelin sinnitellä vielä tammikuussa ennen uutta vuokran korotusta mutta nyt ei enää riitä rahat enää ruokaan jos jäisimme nykyiseen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan takuulla on pienempiä ja halvempia. Katsos juttu menee niin, että jatkossa ei olekaan enää mahdollista valita mieluisimpia alueita oman mielensä mukaan. Lieksassa, Pieksämäellä tai Rääkkylässä voi asua ja elää yhtä hyvin yhteiskunnan tuilla kuin Vantaan Tikkurilassa tai Helsingin Punavuoressakin. Ei ole mikään ihmisoikeus asua maan kalleimmilla asuinalueilla kuten Kehä III sisäpuolella muiden ihmisten piikkiin.
Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.
Koskeeko ri kastajia ja kunniakansalaisia?
Tuskinpa!
Itse seuraan ainoastaan kunnan vuokra-asuntoja ja jonottanut halvempaa asuntoa jo kahdeksan vuotta mutta aina ollut porukkaa joka kiilaa jonossa ohi joko sukupuolen, etäisyyde,, iän tai lapsien takia. Aikanaan asuin myös yksityisellä, mutta jouduin yksityisten vuokranantajien mustalle listalle koska Kelan sotkujen takia en pystynyt maksamaan vuokraa kolmeen kuukauteen ja entinen vuokranantaja ei tykännyt siitä vaan antoi häädön varoittamatta. Nykyinen asunto on edelleen hätäsijoitus koska olin jäädä kodittomaksi ja kunnalla on nollatoleranssi kodittomuudelle.