Anteeks, tupsu basilikaa yli 3 euroa? Oliiviöljy 13 eur?
Mitä nää hinnat on? K-Superissa Pirkan basilika tänään yli 3 euroa. Prismassa Filos-oliiviöljy 500 ml:n pullo 12,39! Olen järkyttynyt :o Mitä täällä tapahtuu?? Ei voi ruoan hinta nousta tällä tavalla.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Ukraina ollut auringonkukkaöljyn suurin tuottajamaa. Ruokaöljyn hinnat nousivat, kun sota alkoi. Oliiviöljyn olen joutunut vaihtamaan rypsiöljyyn.
Eihän tyhmät sitä ymmärrä.
Maataloustuet ovat turhia, Suomessa on turha mitään kasvattaa, ulkomailta saa halvalla kaikkea.
Tätä mantraa Suomessa hoetaan
Kyllähän Suomessa maataloustukia maksetaan ja kasvatetaan jopa tomaatteja ja kurkkuja pitkin talvea kasvihuoneissa. Erinomaisen "järkevää" touhua tosiaan.
Järki ei päätä pakota tuossa mutta kansa haluaa syödä kautta vuoden tomaattia ja kurkkua. Maksoi mitä maksoi. Ei osata syödä sesongin mukaan, eipä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliviöljy on Suomessa hinnoissa, eikö ne osta sitä tuolla etelässä neljän litran päniköissä halvalla kotiin??
Halvalla ei saa hyvää öljyä!!
Kun neljän euron pänikkään laittaa 40 euron hintalapun, niin laatu paranee?
Mitähän sinäkin ymmärrät öljyjen laadusta? Et ilmeisesti mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaako köyhää? Minulla ainakin palkka nousee säännöllisesti sen verran, että kompensoi inflaation ja paljon enemmänkin. Kannattaa neuvotella oma palkkaa korkeammaksi, jos ei pysty edes basilikaa maksamaan.
Ei sitten pätkän vertaa, juuri muutetaan taas tien päälle kesäksi. Meillä julkisella kun ei palkkaruuvia ole, vapaaruuvi on. Basilikani ostan kuivattuna, eivät ne.mahdu matkaan eivätkä pidä Jäämeren tuulista.
Ennen jäävuorisalaatti, noin euron. Nyt melkein 3 euroa.
Kallista vettä
Vierailija kirjoitti:
Meh, tänään huomasin että valion appelsiinimehu maksaa kolmisen euroa tölkki. Pitäkööt tunkkinsa noilla hinnoilla. Ei tästä niin kauaa ole kun hinta oli jotain pari euroa.
Ennen sotaa mulla oli tapana ostaa Valion litran appelsiinimehua kylmäkaapista, hinta oli halvin kaikista ja se oli alle 1 euron, se oli jotain 87 senttiä. Nyt samainen appelsiinimehu on yli 3 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo oliiviöljy sitten ennen maksoi? Basilikaa voi kasvattaa itse kautta vuoden ikkunalaudalla. Jos ostat kerran sen ruukun ja leikkaat basilikaan oikein niin kasvaa ja kasvaa vaan. Katso leikkuuohjeet netistä esim Pinterestistä.
Olen koettanut.
Seurauksena, jätän ostamatta ja kasvattamatta!
Halpaa eli ilmaista on valittaminen ja helppoa. Hyvin pienellä vaivalla saa yrtit, kun kerran ostaa ne jostain puutarhasta ja viitsii itse niitä hoitaa, joko ulkona maassa, parvekkeella, terassilla tai ikkulaudalla. Pieni säkillinen yrttimultaa ja muutama terrakottapurkki plus vähän tietoa siitä, miten yrtti leikataan ja kastellaan. Kasvavat rehottavat koko vuoden kun tämän osaa. Ei ole paljon osaamista mutta kun ei vaan viitsi.
Ja kaupat tahkoo ennätystuloksia! Näin meitä vedätetään.
Uutisoidaan että oliivisato on pieni (varmasti näin) ja tulee painetta nostaa hintaa (luonnollisesti).
Ja kauppa lisää tähän vielä omat pikku bonuksensa +5e hintaan👌
Vierailija kirjoitti:
Ja kaupat tahkoo ennätystuloksia! Näin meitä vedätetään.
Uutisoidaan että oliivisato on pieni (varmasti näin) ja tulee painetta nostaa hintaa (luonnollisesti).
Ja kauppa lisää tähän vielä omat pikku bonuksensa +5e hintaan👌
Tuota kutsutaan kysynnän ja tarjonnan laiksi. Kapitalismia parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Halpaa eli ilmaista on valittaminen ja helppoa. Hyvin pienellä vaivalla saa yrtit, kun kerran ostaa ne jostain puutarhasta ja viitsii itse niitä hoitaa, joko ulkona maassa, parvekkeella, terassilla tai ikkulaudalla. Pieni säkillinen yrttimultaa ja muutama terrakottapurkki plus vähän tietoa siitä, miten yrtti leikataan ja kastellaan. Kasvavat rehottavat koko vuoden kun tämän osaa. Ei ole paljon osaamista mutta kun ei vaan viitsi.
Eikä tarvi olla edes yrttimultaa eikä terrakottapurkkeja, ihan onnistuu halpismullalla( hiekkaa saa pihalta ilmaiseksi jos haluaa sekoittaa joukkoon) ja mikä tahansa ruukkua imitoiva käy, kunhan pohjassa on tuuletus ja ylimääräisen veden poisto, eli reikä, tai soraa.
Viimeksi kun ostin litran oliiviöljypullon (20 eur), mietin pitäisiköhän ostaa myös kassakaappi sen säilyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voikukat, suolaheinät ja vuohenputket ovat tähän aikaan ilmaisia.
Ai niin, niiden takia pitää hiukan kyykistyä.
Tähän aikaan vuodesta meillä pitäisi tehdä vähän enemmän kuin kyykistyä, koska vuohenputkipuskan päällä on noin puoli metriä lunta. Luonnonyrttejä kannattaa kyllä hyödyntää, kun niitä saa jokaisenoikeudella poimia.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut oliiviöljyn ostamisen. Ei vaan enää keskituloisen rahat riitä. Rypsillä mennään.
Maksat sitten moninkertaisesti tulevaisuudessa terveysongelmista. Eläkettä onneksi tarvitsee maksaa vähemmän, joten tulee yhteiskunnalle halvemmaksi. Oliiviöljy on ihmeaine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut oliiviöljyn ostamisen. Ei vaan enää keskituloisen rahat riitä. Rypsillä mennään.
Maksat sitten moninkertaisesti tulevaisuudessa terveysongelmista. Eläkettä onneksi tarvitsee maksaa vähemmän, joten tulee yhteiskunnalle halvemmaksi. Oliiviöljy on ihmeaine.
Mikä ihmelääke se on.
Edellinen sukupolvi ja osa meistäkin ei ole ikinä käyttänyt oliiviöljyä.
Niin vain on eletty, osa terveenä ja osa vähemmän terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla vaivalla voi vaikka pitää omaa navettaa ja kasvihuonetta ja hedelmätarhaa ja vehnäpeltoa kompensoimaan kaikkea muutakin missä hinnat ovat nousseet. Palkat eivät ainakaan sitä kompensoi, se on selvä.
Kyllä vielä on varaa oliiviöljyyn, ei sitä niin paljon tarvitse käyttää. Sen kalliin öljyn vastapainoksi käytän tarkkaan hyödyksi kaikki öljyt esim fetapurkeista sun muista öljyyn säilötyistä.
Tyttöystäväni toi oliiviöljyä ulkomailta 2 litraa ja maksoi yhteensä 14 euroa.
Olisit lykännyt multaan pari valkosipulinkynttä niin kirvat häipyy ja äkkiä. Sinä äkkiä viskasit pois koko kasvin. Voi voi.