Anteeks, tupsu basilikaa yli 3 euroa? Oliiviöljy 13 eur?
Mitä nää hinnat on? K-Superissa Pirkan basilika tänään yli 3 euroa. Prismassa Filos-oliiviöljy 500 ml:n pullo 12,39! Olen järkyttynyt :o Mitä täällä tapahtuu?? Ei voi ruoan hinta nousta tällä tavalla.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävissä hinnoissa liikutaan. En keksi enää mitään tuotetta, mikä olisi kohtuuhintainen.
Jep, syön nykyään kuin kerjäläinen koska en vain taivu noihin järjettömiin hintoihin. Kulutan nyt vähemmän rahaa kuin ennen näitä satojen prosenttien hinnannousuja, mutta jossain vaiheessa tulevat varmaan puutostilat vastaan ja on pakko ruveta monipuolistamaan. Toivottavasti silloin näihin hintoihin on tullut jotain järkeä, vaikka en pidättele hengitystäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meh, tänään huomasin että valion appelsiinimehu maksaa kolmisen euroa tölkki. Pitäkööt tunkkinsa noilla hinnoilla. Ei tästä niin kauaa ole kun hinta oli jotain pari euroa.
Appelsiinimehujen hinta on noissa ihan hirveästi kaikissa niissä merkeissä, mitä oon katsonut. Ostin aiemmin usein Lidlistä tuorepuristettua, viileässä säilytettävää appelsiinimehua, mutta sekin maksaa nykyään yli 3 €, 0,95 l pullo. Noussut ihan vaivihkaa 1,99 eurosta tuohon kolmen päälle. Samoin vastaavat tuorepuristetut muilla merkeillä. En ihan ymmärrä, kun appelsiineista mitään pulaa ole ollut.
Appelsiinisato ainakin Kaliforniassa oli pienempi kuin melkein sataan vuoteen.
Minä kasvatin yrttejä kaupan yrteistä ja hyvin viihtyivät kunnes yksi päivä huomasin että basilika oli täynnä kirvoja, sellaisia haalean keltaisia basilikan varren värisiä. Muissa oli muutamia. Ei muutakuin roskiin kaikki ja siihen loppui se.
Onneksi niitä ei ole pakko ostaa. Kesä tulee, paljonko maksavatkaan basilikan siemenet, tai ruukkubasilika, jota voi kasvattaa edelleen vaikka keittiön ikkunalla?
Tavallisesti ostamistani tuotteista eniten hinta on noussut päärynöillä. Ennen saattoi johonkin aikaan vuodesta saada eurolla kilon, nyt maksaa yli kolme euroa / kg.
Lidl Kreikkalainen extra oliiviöljy 12,99 750ml eli noin 17€ litra . Kävin aamulla pari putellia hakemassa. Aiempina vuosina hinta oli 8,90 putelli, eli aika reipas hinnan nousu. Muuten oli huono reissu Lidl, edes leipää ei ollut alessa. Minulla on tapana käydä sähköfillarilla tuo 10 km kauppamatka ihan kuntoilu mielessä. On se s-fillari niin mukava, ei haittaa vastatuuli tei ylämäki. Ja bensaa säästyy :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kesällä basilika kasvanut hyvin ulkona. Sisällä ei onnistu millään.
Vähän aikaa sitten olisin tarvinnut rosmariinia. Melkein 5e pieni ruukku ja muutama hassu oksa. Sai jäädä kauppaan.
Tänään ostin basikikan ja persiljan. Mulla on sellainen kasvatuslaatikosto (puulautanen, jossa on 3 ruukkua ja pohjalla sellaiset imukankaat pohjalla, kastellaan siitä päällä olevasta reiästä.) Valo ei ole mellä kovin hyvä, mutta kyllä noista kuitenkin riitää ruokiin laittaa joskus kestää viikkojakin ilman rämettymistä.
Ensimmäistä kertaa oli kunnon basilikaa tänä vuonna, ei huuhtoessa pudonnut lehdet lavuaariin. Onkin vain yhtä minttua kasvatettu (se on melkein vahvin yrtti pysymään hengissä): korkeaan juomalasiin vain yrtti ja siitä näkee, milloin pitää lisätä vettä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävissä hinnoissa liikutaan. En keksi enää mitään tuotetta, mikä olisi kohtuuhintainen.
Jep, syön nykyään kuin kerjäläinen koska en vain taivu noihin järjettömiin hintoihin. Kulutan nyt vähemmän rahaa kuin ennen näitä satojen prosenttien hinnannousuja, mutta jossain vaiheessa tulevat varmaan puutostilat vastaan ja on pakko ruveta monipuolistamaan. Toivottavasti silloin näihin hintoihin on tullut jotain järkeä, vaikka en pidättele hengitystäni.
Satojen prosenttien hinnannousut on perseessäsi.
Ja muistakaa, että italialaiset öljyt on huijausta. Niissä saattaa olla ihan mitä vain.
Oliiviöljyn hinta nykyään ihan järkyttävä ja tietää, että niistäkin 50-80% on väärennöksiä, esimerkiksi klorofyllillä värjättyä rypsiöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meh, tänään huomasin että valion appelsiinimehu maksaa kolmisen euroa tölkki. Pitäkööt tunkkinsa noilla hinnoilla. Ei tästä niin kauaa ole kun hinta oli jotain pari euroa.
Appelsiinimehujen hinta on noissa ihan hirveästi kaikissa niissä merkeissä, mitä oon katsonut. Ostin aiemmin usein Lidlistä tuorepuristettua, viileässä säilytettävää appelsiinimehua, mutta sekin maksaa nykyään yli 3 €, 0,95 l pullo. Noussut ihan vaivihkaa 1,99 eurosta tuohon kolmen päälle. Samoin vastaavat tuorepuristetut muilla merkeillä. En ihan ymmärrä, kun appelsiineista mitään pulaa ole ollut.
Mitä helvettiä? Mediassahan on ollut vaikka kuinka paljon juttuja siitä, kuinka appelsiinisato on ennätyssurkea ja appelsiinien saatavuus mehustamoille on jopa vaarassa loppua kokonaan. Eli ihan täyttä paskaa on hölinösi, ja muut yhtä pihalla olevat pölvästit yläpeukuttaa. 🤦🏼
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyn hinta nykyään ihan järkyttävä ja tietää, että niistäkin 50-80% on väärennöksiä, esimerkiksi klorofyllillä värjättyä rypsiöljyä.
Vai että oikein "tietää" 🤦🏼
Persaukisten pitää nyt vain jättää ne "ihan sairaan kalliit" 7,50€/500ml neitsytoliiviöljyt kauppaan ja järsiä vaikka käpyjä. 😂
Kasvata itse omat basilikasi ja oliivisi.
Ja joku palstan vammainen vasuritrolli koittaa sitten sontia tämänkin ketjun. Hieno homma tää vasemmiston parempi arvomaailma jota media niin vaalii.
Löysin ainakin heti googlettamalla K-kaupasta oliiviöljyn 13,9e litrahintaan. Eihän sitä kalleinta oliiviöljyä aina kannata ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyn hinta räjähti yli tuplaksi kun tärkeimmissä tuottajamaissa oli viime kesänä tappohelteet ja ennätyskuivuus.
Jopa Lidlissä jossa oli aina se 500ml portugalilainen extra virgin peltipänikässä 6€ tarjouksessa, halvin puolen litran no brand pullo on nyt 12€
Mikä edes on extra virgin? Ei ole saanut edes suuhun tai peppuun?
Extra virgin = kylmäpuristettu
Ostin eilen Lidlistä kahden euron hevihävikkipussin. Siinä oli myös basilikaa. Oli todella hyvä sisältö muutenkin.
Viimeksi ostin oliiviöljyä Matsmartista tai Fiksuruoasta. Niitä kannattaa seurailla.
Voikukat, suolaheinät ja vuohenputket ovat tähän aikaan ilmaisia.
Ai niin, niiden takia pitää hiukan kyykistyä.
Onneksi kalja ja tatuoinnit ovat halpoja.