Anteeks, tupsu basilikaa yli 3 euroa? Oliiviöljy 13 eur?
Mitä nää hinnat on? K-Superissa Pirkan basilika tänään yli 3 euroa. Prismassa Filos-oliiviöljy 500 ml:n pullo 12,39! Olen järkyttynyt :o Mitä täällä tapahtuu?? Ei voi ruoan hinta nousta tällä tavalla.
Kommentit (147)
Kukaan ei tarvitse tuollaisia tuotteita mihinkään, vaiko jotain pestoa pitäisi itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut oliiviöljyn ostamisen. Ei vaan enää keskituloisen rahat riitä. Rypsillä mennään.
Mä en vaan pysty sitä rypsiä käyttämään, aivan järkyttävä maku. Koko ruoka-ainnos menee teollisuusöljyn makuiseksi rypsiöljystä. Auringonkukkaöljy on neutraalimpaa, sitä olen alkanut välillä voimakkaan makuisten ruokien paistamiseen käyttää. Mutta kyllä edelleen kaipaan oliiviöljyä salaatteihin ja itsessään miedon makuisiin kasvisruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarvitse tuollaisia tuotteita mihinkään, vaiko jotain pestoa pitäisi itse tehdä.
Ok, Aina Inkeri. Eihän kukaan mitään pestoakaan tarvi mihinkään, vaiko jotain pastaa pitäisi syödä. Syödään vaan perunaa ja hk:n blöötä. Mitäs sitä ihminen muuta tarvitsee.
Minäkin olen tykännyt käyttää oliiviöljyä, mutta alkaa olla tosiaan niin kallista, että saa jäädä kauppaan tästä eteen päin.
Mehuja en ole ostanut pitkään aikaan, olivat minusta kalliita jo ennen kuin hinnat lähtivät raketoimaan. Ns. paremmat mehut siis.
Tuoreet yrtit on sikahintaisia, joten hyvin harvoin ostan. Joskus olen yrittänyt itse kasvattaa, mutteivät mulla onnistu. Ehkä liian viileä asunto ja liian pimeäkin.
Vierailija kirjoitti:
Oliivisato oli tavanomaista pienempi. Niiden viljelijät sai sadostaan tuskin sen enempää rahaa kuin ennenkään, mutta nyt kun tuotetta on vähempi markkinoilla, voi hintaa nostaa. Kauppiaat hykertelee tyytyväisenä.
Luuletko ettei hinta ole kauppiaillekin noussut? Raaka-aineen hinta noussut, sähkön hinta noussut ja kuljetusten hinnat nousseet.
Mulla on kesällä basilika kasvanut hyvin ulkona. Sisällä ei onnistu millään.
Vähän aikaa sitten olisin tarvinnut rosmariinia. Melkein 5e pieni ruukku ja muutama hassu oksa. Sai jäädä kauppaan.
Oliiviöljyn hintaan vaikuttaa heikko sato, kuivuus ja pitkäjaksoinen kuumuus ja kastelua jouduttiin rajoittamaan.
Tämä on sitä alkusoittoa ilmastomuutoksille ja ääriolosuhteille.
Ja mitä tulee yrtin hintaan, kannattaa itse viljellä, niin ymmärtää paremmin 3€ hinnan. Harrastaja puutarhurina se on vielä halpa.
Rahat on kaikki Ukrainassa. Mutta ei se mitää, kyllä meillä ojia riittää nukkumiseen. Suolla on myös pehmeä makuualusta
Vierailija kirjoitti:
Rahat on kaikki Ukrainassa. Mutta ei se mitää, kyllä meillä ojia riittää nukkumiseen. Suolla on myös pehmeä makuualusta
😂
Vierailija kirjoitti:
Joo toi oliiviöljy alkaa olla ihan törkyhinnoissa. Yrtit kannattanee kasvattaa itse =ilmaista ruokaa
No ei ole itse kasvatetut yrtit ilmaisia. Ainakaan meille, jotka emme omista sellaista maata, jossa multa kelpaisi yrttien kasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Meh, tänään huomasin että valion appelsiinimehu maksaa kolmisen euroa tölkki. Pitäkööt tunkkinsa noilla hinnoilla. Ei tästä niin kauaa ole kun hinta oli jotain pari euroa.
Onpa halpaa mehua. Itse ostamani tuorepuristettu mehu maksaa yli 5€/l.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliivisato oli tavanomaista pienempi. Niiden viljelijät sai sadostaan tuskin sen enempää rahaa kuin ennenkään, mutta nyt kun tuotetta on vähempi markkinoilla, voi hintaa nostaa. Kauppiaat hykertelee tyytyväisenä.
Luuletko ettei hinta ole kauppiaillekin noussut? Raaka-aineen hinta noussut, sähkön hinta noussut ja kuljetusten hinnat nousseet.
Ja yritysten tuloksetkin nousevat nätisti, kun hintoja nostetaan tarkoituksella kohtuuttoman paljon. Suomessa ei ole niin montaa vaihtoehtoa ruokakauppojen suhteen, eli pakko sit ostaa kalliilla vaan jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meh, tänään huomasin että valion appelsiinimehu maksaa kolmisen euroa tölkki. Pitäkööt tunkkinsa noilla hinnoilla. Ei tästä niin kauaa ole kun hinta oli jotain pari euroa.
Aina löytyy kalliimpaa, eikä se ollut pointti vaan 50% hinnankorotus todella lyhyessä ajassa.
1,49€ joka kaupassa, ei maksa 3€. Ap on kusinen valehtelija. Ruuan hinta ei ole noussut.
Pyh. Alle 8€ saa puoli litraa laadukasta oliiviöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy kalliimpaa, eikä se ollut pointti vaan 50% hinnankorotus todella lyhyessä ajassa.
Älä puhu soopaa iigor. Todellakaan ei ole tapahtunut mitään 50% hinnankorotusta.
Appelsiinimehuja saa plus miinus 1€/l. VMP taas tämäkin aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Kuten arvelinkin, paskaiigorin kaalitoimistolta toimeksiannettua mölinäähän se tämäkin ketju on.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että kauppiaat sitä oliivisatoa ovat käyneet kuivattamassa? Koska kauppiaalle tukkuhinta nousee, niin se näkyy myös myyntihinnoissa. Joku vuosi sittenhän kahvi oli järkyttävän kallista. Hinnat tulivat alaspäin, kun seuraavana vuonna sato onnistui paremmin.
Näitä yhden tuotteen isoja hinnannousuja tulee yhä usemmin, kun kuivuus ja myrskyt koettelevat viljelijöitä. Kuten meilläkin nyt on kallista uutta perunaa tulossa ja myöhään vielä, koska eilenkin monin paikoin lumi peitti perunanviljelykset.
Aika kalliiksi tulee italialainen ruoka kyllä, yrtit, oliiviöljyt, parmesaanit jne.