Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tukea opiskelevaa lasta?

Vierailija
02.05.2024 |

Tietääkö joku, miten rahallisen tuen voi toteuttaa oikeaoppisesti niin, ettei se ole verotuksessa lahja? Tiedän että laskujen maksaminen suoraan on mahdollista, mutta mitä, jos pitää antaa rahaa ruokaan tms ostoksiin? Voiko täysi-ikäisen lapsen tilille laittaa huoletta tilisiirtoina rahaa, vai olisiko parempi, jos olisi yhteinen tili, jonne kummallakin olisi käyttöoikeus? Pitääkö sen olla ja vai tai -tili silloin? Mikä olisi paras keino hoitaa tällainen asia?

Lisäksi toinen näkökulma, että jos sattuisin äkkikuolemaan, niin tilini sulkeutuisivat ja lapsen pitäisi hoitaa kaikki maksut, asuntoni kulut ja hautajaiset ja kaikki, ennen kuin perinnönjako olisi tehty ja siihen menee aikaa aina. Olisi kätevää, jos olisi joku yhteinen tili, jolla olisi vähän rahaa, josta hän voisi niitä laskuja maksella.

Tietääkö joku paremmin ja miten olette itse järjestäneet nämä asiat?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene citymarkettiin tai Prisman ja anna kärryt opiskelija lapsellesi ja käske keräämään kärryt täyteen, suorita toiminto joka viikko. Samalla näet nuortasi!. Maksa kärry ruokaa kassalla. Toimii. Ruokaa saa ostaa toiselle ilman veroja.

Näin me teemme. Lasta on aina mukava nähdä.

Vierailija
22/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene citymarkettiin tai Prisman ja anna kärryt opiskelija lapsellesi ja käske keräämään kärryt täyteen, suorita toiminto joka viikko. Samalla näet nuortasi!. Maksa kärry ruokaa kassalla. Toimii. Ruokaa saa ostaa toiselle ilman veroja.

Pitkä matka ois ajella 600 km suuntaansa viikottain Prisma-reissun takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee sinne Prismaan verkkokauppatilaus, jos vaan mahdollista kyseisessä kaupassa. Nuori noutaa itse. Tai tilaa kotiinkuljetettuna.

Vierailija
24/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on niitä v mäisiä isovanhempia jotka sörkkivät jouluna opiskelijan tilille joululahjarahan, ja opiskelija joutuu maksamaan kela tuet takaisin kun pappa lähetti muutaman tonnin ja tulorajat meni yli.

Eli kysy aina opiskelijalta voiko tilille laittaa rahaa vai ei!

Vierailija
25/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menköön keikkatöihin opintojen oheen kuten muut. Teet karhinpalveluksen jos nostat kynnystä laittaa edes pienimuotoisesti jalansijaa työelämään opintovuosi aikana

Vierailija
26/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee sinne Prismaan verkkokauppatilaus, jos vaan mahdollista kyseisessä kaupassa. Nuori noutaa itse. Tai tilaa kotiinkuljetettuna.

Pyydä lista opiskelijalta ruuista mitä tahtoo tilaukseen. Älä nyt itse mee tilausta tekemään toiselle aikuiselle. Voit toki maksaa tilauksen sitten.

Vierailija
27/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Osaa hän itsekin ruokansa ostaa. Laitan tilille rahaa joka kuukausi.

Vierailija
28/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi laittaa tilisiirtoina mutta voit maksaa ruokakaupassa. Vuokrankin voit maksaa tai vaikka ostaa asunnon, kunhan et maksa lapsen tilille vaan suoraan vuokranantajalle, ostaa vaikka sängyn, läppärin, mitä noita nyt on.

Ja sitten tietysti, jos annat käteistä niin se laskettaisiin lahjaksi mutta menee aika hankalaksi kenenkään todistaa.

Anteeksi, kun pälätän sossusta tähänkin väliin, mutta joku muu perhe voi miettiä samaa. Eli ei vuokranantajallekaan suoraan, jos on sossun asiakas. He saavat nykyään tutkia myös vuokranantajilta asiakkaansa tiedot. Eli lapsi maksaa vuokran itse, mutta apu tulee muuta kautta.

Vierailija
29/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo 600 km ole pitkä matka jos rakastaa lastansa.

Vierailija
30/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä lista opiskelijalta ruuista mitä tahtoo tilaukseen. Älä nyt itse mee tilausta tekemään toiselle aikuiselle. Voit toki maksaa tilauksen sitten.

Helpommalla pääsee itse kun se opiskelija tekee tilauksen itse ja sinä vain maksat.

Vierailija
31/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on niitä v mäisiä isovanhempia jotka sörkkivät jouluna opiskelijan tilille joululahjarahan, ja opiskelija joutuu maksamaan kela tuet takaisin kun pappa lähetti muutaman tonnin ja tulorajat meni yli.

Eli kysy aina opiskelijalta voiko tilille laittaa rahaa vai ei!

Höpö höpö. Opintotukeen tai asumistukeen ei isovanhempien lahjarahat vaikuta mitenkään.

Vierailija
32/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D

Vierailija
33/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteisen käyttö ei ole mahdollista kaikissa kaupoissa, eikä sillä voi maksaa laskuja.

Vanhemmat voivat maksaa lapsen laskut itse suoraan omalta tililtään. Viitenumero, summa ja saaja kuvakaappauksena, sähköpostina, tekstiviestinä tai puhelussa.

Vierailija
34/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on aikuinen lapsi eikä mikään taapero. Kerran viikossa tuollaisen matkan ajamisessa ei ole mitään järkeä.

Vierailija
35/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan laskut, sen osan vuokrasta, jota kela ei maksa asumistuessa, suoraan vuokranantajan tilille maksan. Samoin puhelimen, sähkön, veden ja ruuat opiskelijan kanssa yhdessä ostetaan kaupasta. Lappoo kärryt täyteen. Ja vaatteet käyn ostamassa kaupoista opiskelijan kanssa, kengät jne. Hyvin pelaa näin.

Lisäksi saa käteistä sen 4900 euroa kolmessa vuodessa.

Vierailija
36/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ajatus, ap. Omat vauraat boomer-vanhempani eivät koskaan ole tarjoutuneet auttamaan minua, vaikka opintoni ovat viivästyneet vuodesta toiseen, koska olen joutunut tekemään töitä opintojen ohessa elättääkseni itseni. Hyvä että joillakin muilla vanhemmilla on paremmat prioriteetit. 

Vierailija
37/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on aikuinen lapsi eikä mikään taapero. Kerran viikossa tuollaisen matkan ajamisessa ei ole mitään järkeä.

Me ainakin haluamme nähdä nuortamme kerran viikossa.

Uskomme että hän sitten vastavuoroisesti tulee vanhainkotiin meitä katsomaan tuon 600 km matkan päähän kerran viikossa, kun se aika koittaa.

Vierailija
38/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset kerma perseestä olevat lapset asuvat vanhempien sijoitus asunnoissa. Eivät edes osaa etsiä vuokra asuntoa.

Vierailija
39/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikein hyvä ohje, kiitos!

Vierailija
40/52 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset kerma perseestä olevat lapset asuvat vanhempien sijoitus asunnoissa. Eivät edes osaa etsiä vuokra asuntoa.

Eikö ole vain hyvä, että vanhemmat pitävät huolta lapsistaan? Tuohan heidän roolinsa kuuluukin olla. Turha siitä demonisoida. Itse olen yllä oleva kirjoittaja, jolla on vanhemmat ja näillä vaikka mitä sijoituksia ja asuntoja, mutta eivät minulle koskaan ole niitä tarjonneet. Korkeintaan saisin vähän "alennusta", jos ostaisin heiltä. Kyllä vanhempien kuuluu auttaa, jos siihen vain on varaa. Etenkin jos lapsi on kaikkiaan kunnollinen ihminen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme