Miten tukea opiskelevaa lasta?
Tietääkö joku, miten rahallisen tuen voi toteuttaa oikeaoppisesti niin, ettei se ole verotuksessa lahja? Tiedän että laskujen maksaminen suoraan on mahdollista, mutta mitä, jos pitää antaa rahaa ruokaan tms ostoksiin? Voiko täysi-ikäisen lapsen tilille laittaa huoletta tilisiirtoina rahaa, vai olisiko parempi, jos olisi yhteinen tili, jonne kummallakin olisi käyttöoikeus? Pitääkö sen olla ja vai tai -tili silloin? Mikä olisi paras keino hoitaa tällainen asia?
Lisäksi toinen näkökulma, että jos sattuisin äkkikuolemaan, niin tilini sulkeutuisivat ja lapsen pitäisi hoitaa kaikki maksut, asuntoni kulut ja hautajaiset ja kaikki, ennen kuin perinnönjako olisi tehty ja siihen menee aikaa aina. Olisi kätevää, jos olisi joku yhteinen tili, jolla olisi vähän rahaa, josta hän voisi niitä laskuja maksella.
Tietääkö joku paremmin ja miten olette itse järjestäneet nämä asiat?
Kommentit (52)
Opiskelijaa voi tukea vaikka 2 vanhempaa käsittääkseni sillä 4900 euroa per kolme vuotta. Ja jos opiskelijalla on kumppani ja asuvat yhdessä, voi opiskelijan molemmat vanhemmat antaa kumppanille myös sen 4900 euroa kolmessa vuodessa. Ja jos on lapsi, niin sillekin voi lahjoittaa mummo ja pappa sen 4900 euroa kolmessa vuodessa.
Eli kahden aikuisen ja yhden lapsen Opiskelija talouteen voi 2 opiskelijan vanhempaa lahjoittaa kai 29400 euroa kolmessa vuodessa. Ja maksaa lisäksi kaikki ruuat (kun maksaa kassalla ostoskärryjen sisällön), ja vuokran kun maksaa laskut suoraan vuokranantajalle ja sähköt kun maksaa laskun suoraan sähkölaitokselle ja veden kun maksaa laskut suoraan vesilaitokselle.
Menikö tämä ajattelu nyt juridisesti oikein?
Minä olen ostanut lapsen perheelle ison asunnon Hesingistä. Poika opiskelee ja vaimo on hoitovapaalla. Saivat itse valita mieleisen asunnon. Asunto on nyt vielä minun nimissä. Eikä ole velkaa. Saavat asua siinä halvalla. Ei kannata antaa heidän nimiin sitä vielä. Kaikenlaista olen kuullut. Eräs tapaus , jossa aviomies vei tyttären asunnon petoksella.
Tyhmemmät joutuu hakemaan opiskelupaikkaa noin pitkän matkan päästä
Olisit tukenut opinnoissa ennen pääsykoevaiheita
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ostanut lapsen perheelle ison asunnon Hesingistä. Poika opiskelee ja vaimo on hoitovapaalla. Saivat itse valita mieleisen asunnon. Asunto on nyt vielä minun nimissä. Eikä ole velkaa. Saavat asua siinä halvalla. Ei kannata antaa heidän nimiin sitä vielä. Kaikenlaista olen kuullut. Eräs tapaus , jossa aviomies vei tyttären asunnon petoksella.
Eli yrität kertoa kermap...emenosta ja kultalusikkatouhusta jota tarjoat sekä samalla siitä että miniä ei luotettava
Vein ruokassin ja välillä rahhaa. Opintolaina ja Hgin yliopisto. Olisi saanut asua kotona ilmaiseksi.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pit%C3%A4%C…
Voit maksaa hänen laskujaan suoraan maksunsaajalle, niin verottaja ei puutu asiaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset kerma perseestä olevat lapset asuvat vanhempien sijoitus asunnoissa. Eivät edes osaa etsiä vuokra asuntoa.
Eikö ole vain hyvä, että vanhemmat pitävät huolta lapsistaan? Tuohan heidän roolinsa kuuluukin olla. Turha siitä demonisoida. Itse olen yllä oleva kirjoittaja, jolla on vanhemmat ja näillä vaikka mitä sijoituksia ja asuntoja, mutta eivät minulle koskaan ole niitä tarjonneet. Korkeintaan saisin vähän "alennusta", jos ostaisin heiltä. Kyllä vanhempien kuuluu auttaa, jos siihen vain on varaa. Etenkin jos lapsi on kaikkiaan kunnollinen ihminen.
Miksi nyrpistelet tuolle alennukselle? Ilman lahjaveroseuraamuksia voi tehdä alihintaisen kaupan. Alennus pitää olla pienempi kuin 25% ja asunnon kohdalla voi joutua vetämään vähän varman päälle, jos ei halua hakea maksullista ennakkopäätöstä tietylle summalle. Mutta vaikka se olisi vain 20% alennus, niin onhan tuo hyvä alennus asunnosta!
Me myytiin meidän lapselle ja hänen puolisolleen asunto siihen hintaan, kun millä oltiin se itse ostettu muutama vuosi aiemmin. Markkinahinta olisi ollut joku 270k€ ja me myimme 215k€ hintaan. Lisäksi oli tehty noin 9000€ edestä muutostöitä siihen asuntoon, mikä ei tietenkään verottajalle päin näkynyt. Nuoret saivat siis sen asunnon 55k€ alennuksella ja lisäksi kaupan päälle 9000€ muutostyöt. Olihan tuosta heille todella iso apu! Tuo edullisenkin hinnan kanssa oli vähän siinä ja siinä, että saivat siihen pankkilainan pienillä tuloillaan.
Jos et pysty asuntoa ostamaan, niin eikö ne sijoitukset kiinnosta? Kyllä mua kiinnostaisi kovasti, jos olisi mahdollisuus ostaa pörssiosakkeita 24% alennetulla hinnalla. Ei toki meidänkään lapsi ole silti pystynyt tällaisia kauppoja tekemään, koska on kova maksaminen siinä asuntolainassa. Kertaalleen olemme lahjoittaneet lapselle ja hänen puolisolleen osakkeita, yhteensä siis hieman alle 20k€ lahjoitus.
Lapsella on töiden takia opinnot jääneet vähän roikkumaan ja olemme ilmoittaneet, että voimme kyllä tukea taloudellisesti siinä kohtaa, jos hän haluaa saada edes kandin suoritettua. Ja nyt hän onkin sopinut työnantajansa kanssa ensi syksylle lyhyemmän työajan, että voi tehdä ne puuttuvat opinnot. Me maksamme tuolta ajalta heidän yhtiövastikkeen (750€/kk), niin saa sitten opiskella ilman rahahuolia.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijaa voi tukea vaikka 2 vanhempaa käsittääkseni sillä 4900 euroa per kolme vuotta. Ja jos opiskelijalla on kumppani ja asuvat yhdessä, voi opiskelijan molemmat vanhemmat antaa kumppanille myös sen 4900 euroa kolmessa vuodessa. Ja jos on lapsi, niin sillekin voi lahjoittaa mummo ja pappa sen 4900 euroa kolmessa vuodessa.
Eli kahden aikuisen ja yhden lapsen Opiskelija talouteen voi 2 opiskelijan vanhempaa lahjoittaa kai 29400 euroa kolmessa vuodessa. Ja maksaa lisäksi kaikki ruuat (kun maksaa kassalla ostoskärryjen sisällön), ja vuokran kun maksaa laskut suoraan vuokranantajalle ja sähköt kun maksaa laskun suoraan sähkölaitokselle ja veden kun maksaa laskut suoraan vesilaitokselle.
Menikö tämä ajattelu nyt juridisesti oikein?
Paitsi ettei se lapsenlapsen rahoja voi vanhemmat käyttää elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
No lahjoittaa voi 4500 euroa. Vuokran maksua ei lahjaksi katsota. Itse maksan puolet opislijan vuokrasta per kuulausi.
Miten tuo puolet vuokrasta maksaminen toimii? Eli vuokranantaja saa vuokran kahdessa osassa?
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tilille ei kannata laittaa rahaa vaan antaa käteistä tai ostaa esim. K- tai S-ryhmän lahjakortteja ja antaa niitä. Vuokran maksamista en myöskään suosittele jos opiskelija saa asumistukea. En ole ihan varma miten asumistuelle käy jos selviää että joku muu maksaa osan vuokrasta.
Kuoleman tapauksessa pankki lukitsee kaikki ne tilit, jotka ovat vainajan nimissä. Vaikka ne olisivat jonkun kanssa yhteisiä eli yhteinen tili ei poista tätä ongelmaa. Verotussyistäkään ei tuo yhteinen tili ole kovin hyvä ratkaisu.
Asumiestuessa Kelaa kiinnostaa vaan se kenen nimi on vuokrasopimuksessa. Ei se, kenen tililtä vuokra maksetaan.
En suosittele maksamaan säännöllisesti opiskelijan vuokraa, jos saa säännöllisesti asumistukea. Voi maksaa yksittäisiä kuukausia, mutta ei jatkuvasti. Jos opiskelija on kohta tilanteessa, jossa täytyy turvautua Kelan toimeentulotukeen ja siellä pyydetään parin viimeisimmän kuukauden tiliotteita, niin herää kysymys miksi vuokranmaksua ei näy säännöllisesti tiliotteella. Tästä voi olla hallaa asumistuelle ja toimeentulotuelle.
Henkilöllä ei ole asumiskuluja jos ei itse maksa vuokraansa, joten ei asumistukea ilman asumiskuluja. Kuten sanoin, yksittäinen kuukausi ei yleisessä asumistuessa haittaa, mutta perustoimeentulotuessa ei voida sille kuukaudelle huomioida vuokramenoja, jos niitä ei ole omalta tililtä maksettu. Näissä saa olla tarkkana.
Itse avustaisin opiskelijaa tavaratalon tai vaateliikkeen lahjakortilla tai maksamalla ruokaostoksia ja laskuja. Jos tulee tarve kiikuttaa tiliotteita Kelaan, niin silloin on suotavaa näkyä myös laskujen maksut omalta tililtä. Tiliotteilta katsotaan että henkilöllä on tavanomaisia kuluja ja ostoksia. Koska niitäkin ihmisiä on, joilla ei ole mitään ruokaostoksia. Herää kysymys miten hän elää ja kuka hänen ruokansa maksaa.
Ihan Kelan omalla kysymyspalstalla oli kysytty tuosta, että voiko lapsen vuokran maksaa, jos hän saa asumistukea. Ja vastaus oli, että kyllä saa maksaa. Kelalle merkitystä on vain sillä, mikä vuokra on vuokrasopimuksessa, ei sillä että kuka sen maksaa.