Noni, taas poltin itseni
Joudun huolehtimaan muista, en aina muista huolehtia itsestäni. Tönötettiin pitkään samassa paikassa auringossa eilen. Joku ei muistanut ottaa huopaa, olisin päässyt edes eri kulmaan aurinkoon. En koskaan istu pitkään auringossa. Nyt seuran takia istuin. Kasvot, kaula ja käsivarret ravunpunaiset.
Läheinen kuoli melanoomaan. Itkettää. Taas yksi palaminen lähempänä melanoomaa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kanssa saattaa joutua tilanteisiin, jossa pitää olla auringossa. Nyt sitten muistat koko kesän, että otat rasvaa mukaan tai kunnon hatun, joka suojaa. Ei siitä oikein muita voi syyttää kun omaa ajattelemattomuutta.
Tai sitten olen sisällä koko kesän. Tajusin juuri, että mä varmaan kuolen ihosyöpään.
Mitä järkeä siinä sisällä istumisessa on? Tylsää sellainen. Onko ihan kauhean vaikeaa sipaista sitä rasvaa iholle ja nauttia elämästä? Vahinkoja sattuu ja niistä voi oppia. Muiden syyttely ei auta. Osta sitä rasvaa ja pidä kevyitä pitkähihaisia paitoja ja hattua varulta jos menet ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis lähes aina liikkeellä auringossa. Tai istun varjossa. Seurassa en kuule omia ajatuksiani tai tarpeitani. Aina joku jyrää yli.
Se että om liikkeella auringossa ei muuten oikeastaan juurikaan vähennä ihon saamaa säteilyä verrattuna siihen, että istuu paikallaan. Jos liikkumisen takia onnistut olemaan palamatta, se johtuu vain siitä, että liikut sit kuitenkin suurimman osan ajasta varjossa.
Yleensä ottaen liikkuessa auringon suora valo ei kohdistu samaan paikkaan iholla jatkuvasti, toisin kuin istuessa paikallaan.
Toisaalta muistuu yksi kesä, jolloin liikuin 120 km/h, aamulla eteläänpäin ja iltapäivästä 16:30-18:00 pohjoiseen. Vasen puoli ruskettui selkeästi enemmän kuin oikea puoli.
Ehkä toi palaminen ei nyt haittaa. En hirveästi oleskele auringossa kuitenkaan. Tuli niin yllättäen tuo aurinko. Viime viikolla oli lunta.
Ehkä rokote melenoomaa vastaan ehtii tulla elinaikanani.
Vierailija kirjoitti:
"Nyt seuran takia istuin."
Toivottavasti samat seuralaiset jaksavat tuoda sinulle kukkia sairaalaan.
Ehkä, jos ovat elossa silloin. Ovat itse tummempia iholtaan.
Itse palan jo 15 minuutin aikana auringossa. En kestä ihan ollenkaan aurinkoa. Tiedän tämän ja se silti joka kesä yllättää, kun joku kohta palaa. Vaikka lyhyellä kävelymatkalla bussiin. Tai kuten eilen, siirsin pihalla yhtä tuolia. Mulla kyllä oli hattu, mutta käsivarret paloi. Ajattelin ettei nyt niin lyhyellä ajalla voi palaa, mutta niin vaan kävi. Kaveri istui koko päivän rannalla. En voisi tehdä niin koskaan, ellen olisi kaavutettu päästä varpaisiin. 50x rasvakaan ei suojaa.
Aloin aikuisena suojata itseäni aurinkovoitella ja hatulla. Sitten kerran elokuussa (!) unohdin ja istuin monta tuntia auringossa puhdistamassa ruusunmarjoja. Naamahan siitä kärsi. Nenään nousi sellainen litteä rakkulan näköinen ja siinä se koristaa naamaani edelleen. Aikaa on kulunut jo kymmeniä vuosia, mutta en sen jälkeen ole unohtanut suojautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis lähes aina liikkeellä auringossa. Tai istun varjossa. Seurassa en kuule omia ajatuksiani tai tarpeitani. Aina joku jyrää yli.
Se että om liikkeella auringossa ei muuten oikeastaan juurikaan vähennä ihon saamaa säteilyä verrattuna siihen, että istuu paikallaan. Jos liikkumisen takia onnistut olemaan palamatta, se johtuu vain siitä, että liikut sit kuitenkin suurimman osan ajasta varjossa.
Liikkuessa on eri kulmissa aurinkoon. Ja max. tunnin. Nyt tönötettiin auringossa sen kolme tuntia. Yleensä olen varovasti 15 min kerrallaan auringossa.
Monista asioista elämässä voi muita syyttää, mutta et kyllä mitenkään voi väittää, että on muiden ihmisten syy, että sinä olet palanut auringossa, jos ja kun olet selkeästi ollut tajuissasi ja olisit helpostikin voinut kääntyä pois auringosta tai sanoa, että pitää vähän liikkua tms., ettei naama pala.
Päivän typerin aloitus.
Juuri on lehdissä varoiteltu kevätauringon vaarallisesta UV-säteilystä. Kukaan ei voi pakottaa aikuista ihmistä istumaan suorassa auringonpaisteessa. Miten voit kehua että huolehdit aina kaikesta kun et huolehdi aina kaikesta?
Vichyn kasvoille tarkoitettu mattapintainen aurinkovoide, suojakerroin 50+, ei kiillä. Jos pelkää ihosyöpää, ei kannata olla ulkona auringossa päiväsaikaan ollenkaan.
"Nyt seuran takia istuin."
Toivottavasti samat seuralaiset jaksavat tuoda sinulle kukkia sairaalaan.