Miten Suomessa voi olla työvoimapula kun täällä on niin paljon työttömiä?
Kertokaapa mulle te viisaammat että miten Suomessa siis voi olla työvoimapula kun täällä on työttömiä tosi paljon? Avoimia työpaikkoja on tosi vähän verrattuna työttömien määrään.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä varten on erillisiä työttömien työpaikkoja joista maksetaan 9 euroa päivässä. Voi olla esim. avustamista päiväkodissa tai hyllyttämistä ruokakaupassa.
Orjatyöt ei ole töitä täälä suomessa, tuleeks yllätyksenä pyccalle?
Kyllä ne myös kassakonetta saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pula halvasta työvoimasta pienillä tunneilla.
Mekin tarvittaisiin taloushallinnon osaajarn. 0-10 tunniksi viikossa. Palkkaa pystyttäisiin maksamaan vain 10 € tunnilta. En usko että ketään löytyy. Joudutaan varmaan lopettamaan jos kukaan nykyisistä työntekijöistä ei suostu opettelemaan tehtäviä ja ottamaan niitä oman työnsä rinnalle.
Meillä on voittoa tavoittelematon käsityöläisen osuuskunta, jossa jäsenet pyrkivät vain työllistämään itsensä. Tulot vaihtelevat niin paljon, että emme voi palkataan ketään normaaliin kokoaikaiseen työsuhteeseen.
Eli palstan määritelmien mukaan olette ahneita riistäjäpaskoja, jotka itse repivät hirvittävät miljoonavoitot työstään mutta ihan kiusallaan pitävät työntekijää köyhyydessä.
Sinä sanoit noin eikä kukaan muu, muut palstalaiset yritti hakea sitä työtä.
Sä olet ihan harhainen tuossa persupsykoosissas.
Yleensä ne jotka valittavat etteivät saa työttömiä tarkoittavat etteivät saa kokenutta osaajaa palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on jo pitkään oltu jälkiteollisessa palveluyhteiskunnassa. Tätä ei haluta vaan tunnustaa.
Teollisuus ei enää työllistä, tai työllistää, mutta ei koskaan määräänsä enempää. Kasvua ei työpaikkamäärissä ole. Teollisuus ei ole kasvun veturi.
Palvelualoilla sen sijaan olisi kasvupotentiaalia, ja hyvinä aikoina ne ovat kasvun veturi. Suurimmaksi osaksi palvelualan työpaikat vaan ikävä kyllä ovat monella mittarilla huonoja. Pätkittäisiä, silppua, osa-aikaisuutta, määräaikaisuutta, matalat palkat, huonot työehdot, vaihtelevat työajat. Lisäksi moni palvelualojen työ on kausiluontoista (ma-ra esimerkiksi).
Huonoina aikoina palvelualan pätkä- ja silpputyöpaikat vähenevät, ja tämä näkyy heti niistä riippuvaisen prekariaatin työttömyytenä. Finnkinon työpaikkoihin on tosiaan satoja hakijoita.
Tällä hetkellä Suomessa palveluala
Lisätään vielä, että juuri nyt hallitus ajaa Suomea syöksykierteeseen, koska ihmisten ostovoima on jo valmiiksi heikko ja työttömyys on korkealla > hallitus leikkaa etuuksista ja nostaa arvonlisäveroa > palvelualan työpaikat vähenevät entisestään, koska ostovoima putoaa minimitasolle entistä useammalla.
Vaipanvaihtoyhteiskunta ei toimi. Tämä Sipilän kaavailema "palveluyhteiskunta" on yksi h e l v e t i n paskakeko.
Osa työttömistä on tarhassa lapsia hoitamassa työkokeilussa tai palkkatukitöissä.
Onko sun lapsi tarhassa?
Meillä ei ole oikeasti työvoimapulaa. Työnantajat etsivät halpatyövoimaa ja sitä ollaan valmiita tuomaan EU:n ulkopuolisista köyhistä maista. Palkka on niin mitätäön, että yhteiskunta joutuu maksamaan työntekijän elämisen ja asumisen. Samaan aikaan irtisanotaan suomalaiset. Monet työnantajat tarjoavat osa-aikaista työtä ja tunteja niin vähän että siitä ei kerry riittävästi palkaa itsensä elättämiseen. Vuokrafirmat ovat orjafirmoja nollasopimuksineen.
Osa työttömistä on palkkatuella koulunkäyntiavustajina koulussa.
Onko sun lapsi koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikosti koulutettuja on liikaa, hyvin koulutettuja liian vähän.
Juu. Mä olen prosessinhoitaja. Sit mulla on hitsaajan ammattitutkinto, olen hitsaannut tuhansia luokkasaumoja putkelle. Tehnyt putkiasentajan töitä yli 5-vuotta ja vähän aikaa sitten sain todistuksen talotekniikan putkiasennuspuolelta. ( opiskelin noin 5kk) ja valmistuin.
Töitä olen hakenut. Työttömänä olen.
Harjoittelijaksi varmaan pääsisi jonnekkin, jollakin kesäjonnen "palkalla"
Siis taitavalle luokkahitsaajalle ei löydy Suomesta töitä? Kyllä meillä sitten menee huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska työt ovat osa-aika töitä, tai muuten vain älyttömiä vaatimuksineen. Syrjäseudulla tms.
Ei oikeita töitä, mistä saisi sellaista palkkaa ettei tarvitsisi Kelan tukia lisäksi.
Eli mieluummin työttömänä kaupungissa kuin työssä syrjäseudulla. Siinähän juuri se ongelma, enää ei muuteta mihinkään sen työn perässä vaan itketään kehä kolmosen sisällä köyhyyttä.
Syrjäseuduilla ei ole mitään muuta kuin hoitajien töitä. Se vaatii edelleen muutaman vuoden koulutuksen ja ihmisläheisen luonteen.
Vierailija kirjoitti:
Osa työttömistä on tarhassa lapsia hoitamassa työkokeilussa tai palkkatukitöissä.
Onko sun lapsi tarhassa?
Siis meiän päikyssä on 3 työntekijää ja kaikki muut aikuiset on alipalkattuja tempputyöllistettyjä, väkivaltaiset whoopsiedoopsiet on jokapäiväisiä, minä olen lopettamassa työni että saan lapseni pois sieltä.
Kiitos tästäkin vähästä suomi, me muutetaan ruotsiin, sielä ei naiset ole toisen luokan kansalaisia.
Merten takaa tulleet koneinsinöörit eivät paikanneetkaan osaamispulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikosti koulutettuja on liikaa, hyvin koulutettuja liian vähän.
Juu. Mä olen prosessinhoitaja. Sit mulla on hitsaajan ammattitutkinto, olen hitsaannut tuhansia luokkasaumoja putkelle. Tehnyt putkiasentajan töitä yli 5-vuotta ja vähän aikaa sitten sain todistuksen talotekniikan putkiasennuspuolelta. ( opiskelin noin 5kk) ja valmistuin.
Töitä olen hakenut. Työttömänä olen.
Harjoittelijaksi varmaan pääsisi jonnekkin, jollakin kesäjonnen "palkalla"
Helsingissä kyl saat putkiasentajan töitä. Otat vaan yhteyttä haluamaasi firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Sote-ala on suurin työvoimapulasta kärsivistä.
Ongelma meidän tilanteessa on se, että liian moni ihminen on jo nyt riippuvainen valtiosta, joko työntekijänä julkisella sektorilla, ja/tai tukien saajana.
Julkiset menot jatkavat kasvuaan vääjäämättä, koska ilmaishyödykkeiden kysyntä on ääretöntä. Ääretöntä se jo muutenkin, mutta poliitikot vain lupaavat lisää, vaikka tietävät, että menoja ei kyetä rahoittamaan verovaroin. No, onhan ongelmaan ratkaisu, tuodaan ulkomailta työvoimaa, joka maksaa meidän veromme ja hoitaa meidän vanhuksemme. Ulkoistetaan hyvinvointivaltion rahoitus ulkomaalaisille.
Sote-alalla on suurin työvoimapula, koska väestömme on tavattoman vanhuspainotteista. Jo nyt Suomesta löytyy kuntia, joissa väestön aktiivi-ikäisestä, työllistyneestä osasta käytännössä työskentelee vanhusten hoivan ja terveydenhoidon palveluiden piirissä.
Vanhusten hoito ja hoiva on tavattoman aikaa viepää ja työtä vaativaa. Voisi melkein puhua käsitteestä "vanhustalous", joka koostuu vanhusten käyttämistä palveluista ja hyödykkeistä. Se on isoilla alueilla käytännössä talouden moottori ja merkittävin työllistäjä.
Pääongelma on nykypolitiikan ja nykymedian harhaluulo että maailma muuttuu jos sitä kuvailevia sanoja muuttaa, ja itse faktoilla ei ole enää väliä kun niitäkin kuvaavia sanoja voi muuttaa.
Niinpä nuo hokee työvoimapulaa ja siten heidän kuplassaan on työvoimapula vaikka muun maailman faktat kertoisi täsmälleen päinvastaista. Eikä nuo kuuntele tietoa ulkopuolelta koska he saa selitettyä oman maailmansa haluamansalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus heikentää irtisanomissuojaa. Kohta pääsette työkokeiluun leikkaamaan puistojen ruohikoita ja nyppimään rikkaruohoja. Saatte oranssin työpuvun.
Saatte työttömyyskorvauksen ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä.
Työttömiä on kaupungin puutarhatoimessa myös palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus heikentää irtisanomissuojaa. Kohta pääsette työkokeiluun leikkaamaan puistojen ruohikoita ja nyppimään rikkaruohoja. Saatte oranssin työpuvun.
Saatte työttömyyskorvauksen ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä.
Niin, vai saako päättäjät komean kaulakiikun? Nyt leikitään jo rajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sote-ala on suurin työvoimapulasta kärsivistä.
Ongelma meidän tilanteessa on se, että liian moni ihminen on jo nyt riippuvainen valtiosta, joko työntekijänä julkisella sektorilla, ja/tai tukien saajana.
Julkiset menot jatkavat kasvuaan vääjäämättä, koska ilmaishyödykkeiden kysyntä on ääretöntä. Ääretöntä se jo muutenkin, mutta poliitikot vain lupaavat lisää, vaikka tietävät, että menoja ei kyetä rahoittamaan verovaroin. No, onhan ongelmaan ratkaisu, tuodaan ulkomailta työvoimaa, joka maksaa meidän veromme ja hoitaa meidän vanhuksemme. Ulkoistetaan hyvinvointivaltion rahoitus ulkomaalaisille.Sote-alalla on suurin työvoimapula, koska väestömme on tavattoman vanhuspainotteista. Jo nyt Suomesta löytyy kuntia, joissa väestön aktiivi-ikäisestä, työllistyneestä osasta käytännössä työskentelee vanhusten hoivan ja terveydenhoidon palveluiden pii
Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten töitä eikä ota eläkkeelle jäävien tilalle ketään.
Hallitus leikkasi sotesta 500 miljoonaa.
Eläkeläisten ympärivuorokautisia hoitokoteja lopetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska työt ovat osa-aika töitä, tai muuten vain älyttömiä vaatimuksineen. Syrjäseudulla tms.
Ei oikeita töitä, mistä saisi sellaista palkkaa ettei tarvitsisi Kelan tukia lisäksi.
Eli mieluummin työttömänä kaupungissa kuin työssä syrjäseudulla. Siinähän juuri se ongelma, enää ei muuteta mihinkään sen työn perässä vaan itketään kehä kolmosen sisällä köyhyyttä.
Syrjäseuduilla ei ole mitään muuta kuin hoitajien töitä. Se vaatii edelleen muutaman vuoden koulutuksen ja ihmisläheisen luonteen.
Syrjäseuduillakin löytyy (kunnista riippuen) myös esim. epälukuinen joukko erilaisia metallialan firmoja ja tietenkin metsätaloutta ja konekorjaamoja. Puun kaato, kuljetus ja koneiden korjaus työllistävät syrjäseuduillakin. Siellä työvoimaa on vähän, ja esim. motokuskeista on aika ajoin pulaa.
Tarvittaisiin osaajia. Jokainen yritys haluaa valmiin osaajan.
Lapio- ja tehdashommia on vähän, joten kouluttamattomalle porukalle ei ole töitä.
Kaikilla oranssi työpuku. Asfaltti otettu pois, osa on työttömiä työkokeilussa. Maalavat myös leikkipuistojen keinuja ja kiipeilytelineitä.