Mitkä elintarvikkeet on pilattu "uudella" reseptillä tai muuten vaan huononettu laatua?
Aloitan eli Pommac ja Mignon munat. Molemmat maistuu ihan erilaiselta kun muutama vuosi sitten
Kommentit (261)
Fazerin parhaat, ihan järkyttäviä ne uudistetut versiot.
Vierailija kirjoitti:
pepsi max (maistuu nykyisin enemmän vesilitkulta kuin pepsimaxilta)
tv mix makeissekoitus
useimmat jäätelöt
persikat (ne litistetyt, jotka kai on helpompi pakata, mutta tosi valju maku ja hankalampi syödäkin)
royal suklaa
Ei kukaan ole persikoita pilannut, vaan olet itse alkanut ostamaan eri lajiketta. Osta niitä tavallisia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kysellään elintarvikkeista ja jotkut kertoo vessapaperista.
jotkut syö vessapaperia. Oliko se eilen tai toissapäivänä kun luin yhdestä jenkkimuidusta, joka syö vessapaperia. Kuulemma rouskuu tosi kivasti suussa eikä voi lopettaa sen syömistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat mikroateriat on pilattu maustamalla ne nykyään saippualta maistuvalla korianterilla. Miksi sitä pitää tunkea lähes kaikkiin aterioihin? Olkoon vaan muotimausta, mutta se maistuu kamalalle. Tuntuu pahalta heittää kesken jäänyt ateriabiojätteeseen, mutta kun ei voi sitä syödä, niin muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Nykyään luen tavaraselosteen tarkkaan enkä osta mitään, missä on tuota pahalle maistuvaa maustetta. Sanokaan vaan minua juntiksi!
Sinulla on kohtalotovereita.
Tämä! Ette ole juntteja, vaan syy on geeneissä. En muista geenin nimeä, mutta todellakin toiset ihmiset kokevat korianterin maun saippuana eivätkö voi sietää sitä. Itse kuulun tuohon joukkoon ja se on yksi syy miksen myöskään aterioi ravintoloissa nykyään, kun tuntuu, että korianterin käyttö on joku ihme muoti: sitä tungetaan ihan kaikkialle.
"Useimpien mielestä korianteri on hyvää, mutta joidenkuiden suussa korianteri todella maistuu pahalta.
Yleensä makua kuvaillaan saippuamaiseksi. Syynä voi olla muunnos kromosomin 11 geenissä OR6A2.
Se ohjaa ihmisen kykyä aistia aldehydiyhdisteitä, joiden haju voi muistuttaa saippuaa" https://tieku.fi/ihminen/genetiikka/miksi-korianteri-on-pahaa
En voi myöskään sietää avokadon makua, omassa suussani sekin maistuu saippualle. En tiedä liittyykö tuo "korianterigeeniin" Ehkä ei, koska siitä varmaan olisi mainittu
Minun rakkaat turkinpippurit ovat ihan mauttomia nykyään. Tulee vaan haavat kitalakeen, mutta nautintoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rainbowin punajuurisalaatti oli vaihtuessa Coopiksi muuttunut pillillä imettäväksi haarukalla syömisen sijaan.
Häh! Eikö enää saa Forssan valmistamaa punajuurisalaattia?
Saa, mutta se on pilattu makeutusaineilla.
Kivikylän palvarin lihapullille on tapahtunut jotain. Ei maistu enää.
Näköjään Fazerilla on mokattu kunnolla monen tuotteen uudistamisen kohdalla. Ostin pitkästä aikaa Fazerin sinistä (se oli ennen itselleni se suurin herkku) ja maku oli ihan outo ja paha. Jotenkin sellainen kuiva, ja se juuri se ominaismaku oli poissa. Harmitti tosi paljon, koska tää suklaa oli niin klassinen ja hyvä perussuklaa. Kiinnostaisi tietää, mitä ne on menneet siinäkin tuotteessa sotkemaan. Tää on kyllä outoa Suomessa, että kaikki hyvä pitää tehdä huonoksi. Ja kyllä musta tuntuu, että ihmiset on valmiita maksamaan laadusta ja terveellisistä raaka-aineista. Nykyään monet elintarvikkeet on ihan höttöä, epäterveellisiä ainesosia täynnä, kun on haluttu säästää, mutta silti hinnat ovat nousseet ihan älyttömästi. Nyt vasta tajuaa, kuinka hyviä jotkut tuotteet oli vielä muutama vuosi sitten.
Perunasalaateissakin on nykyään makeutusaineita, MIKSI?? Mulla tulee migreenikohtaus erityisesti aspartaamista ja asesulfaamista ja niitä on nykyään joka toisessa tuotteessa. Samoin melkeinpä kaikki karkit ja keksit ja limut on todella oudon keinotekoisen makuisia. Hyvä puoli tässä on toisaalta se että nyt en osta enää mitään tällaisia herkkuja, yleensä nykyään syön mehukasta ja makeaa vesimelonia sokrunhimoon :D
Vähän aiheen vierestä, mutta mun mielestä Pepsi Maxia ei ole pilattu, vaan siinä on kautta aikojen esiintynyt toisinaan makuvirheitä. Parhaimmillaan se on tosi hyvää, mutta joskus siis on selvästi epämiellyttävä makuvivahde. Olen ajatellut, että ehkä aspartaami (tai jokin muu ainesosa) helposti muuttuu kemiallisesti pitkän säilytyksen ja/tai väärän säilytyslämpötilan aikana ja siitä suraa makuvirhe. Tai sitten valmistusprosessi on hyvin tarkka ja siksi altis virheille.
Onko muut huomanneet tällaista?
mä asun ihan tehtaan vieressä kotkassa ja ostin aijemmin näkkileipää se jättipakkaus kerrallaan sitten noi ääliöt meni muuttaan reseptin ihan paskaksi nykyään ostan vittuillesani ruotsalaista kehtasivat vielä väittää että samaa leipää se on pakattu vaan vähän eritavalla
Vierailija kirjoitti:
Vähän aiheen vierestä, mutta mun mielestä Pepsi Maxia ei ole pilattu, vaan siinä on kautta aikojen esiintynyt toisinaan makuvirheitä. Parhaimmillaan se on tosi hyvää, mutta joskus siis on selvästi epämiellyttävä makuvivahde. Olen ajatellut, että ehkä aspartaami (tai jokin muu ainesosa) helposti muuttuu kemiallisesti pitkän säilytyksen ja/tai väärän säilytyslämpötilan aikana ja siitä suraa makuvirhe. Tai sitten valmistusprosessi on hyvin tarkka ja siksi altis virheille.
Onko muut huomanneet tällaista?
ainakin pepsin reseptiä on kaikessa hiljaisuudessa muutettu: https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/b3232ba9-3b53-4ad9-a6f2-f1c…
maxin osalta en tiedä, mutta eiköhän sitäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tv mix makeissekoitus
useimmat jäätelöt
persikat (ne litistetyt, jotka kai on helpompi pakata, mutta tosi valju maku ja hankalampi syödäkin)
royal suklaa
Ei kukaan ole persikoita pilannut, vaan olet itse alkanut ostamaan eri lajiketta. Osta niitä tavallisia.
Voi myös muistuttaa että makuaisti muuttuu joskus ajan myötä. Joskus omien toimien johdosta (esim. tupakointi tai sen lopettaminen, lääkkeet yms.) ja joskus ikääntymisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tv mix makeissekoitus
useimmat jäätelöt
royal suklaa
Voi myös muistuttaa että makuaisti muuttuu joskus ajan myötä. Joskus omien toimien johdosta (esim. tupakointi tai sen lopettaminen, lääkkeet yms.) ja joskus ikääntymisen.
Ei tavallisetkaan maistu enää hyviltä. Syynä on se, että nykyisin ne kerätään paljon raa'empina puista kuin ennen: maku ei ehdi syventyä. IRtomyynnistä persikoita ei juuri löydy. ne muovipaketeissa olevat ei-littanat ovat ihan yhtä mauttomia. Eron huomaa esim. jos on lomalla maassa, jossa niitä kasvaa ja niitä pääse maistamaan.
Luin ketjun ja muutamaan kertaan tuli pandan valkosuklaa esille. Itsekin olen kaiholla muistellut sitä, kun vuosia sitten oli vielä niitä litteitä ja hyviä levyjä.
Löysin sille korvaavan tuotteen ja aion jakaa tähän mennessä salaisuutena pitämäni tiedon. Päädyin ostamaan, kun ainesosaluettelosta en löytänyt edes yleisintä suklaiden pilaajaa, eli soijalesitiiniä. Tämä laadukkuudella yllättänyt on xtra valkosuklaalevy! Siinä on kaikki oikeat suklaan ainesosat ja maku ainakin 4/5 jos vertaa menneiden aikojen 5/5 pandavalkosuklaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kysellään elintarvikkeista ja jotkut kertoo vessapaperista.
Pärjäätkö ilman vessapaperia, et, no niin.
Elintarvikkeella tarkoitetaan ravinnoksi käytettäviä hyödykkeitä. Syötkö vessapaperia, et, no niin.
Viennetta jäätelökakku. Maku huononi todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Perunasalaateissakin on nykyään makeutusaineita, MIKSI?? Mulla tulee migreenikohtaus erityisesti aspartaamista ja asesulfaamista ja niitä on nykyään joka toisessa tuotteessa. Samoin melkeinpä kaikki karkit ja keksit ja limut on todella oudon keinotekoisen makuisia. Hyvä puoli tässä on toisaalta se että nyt en osta enää mitään tällaisia herkkuja, yleensä nykyään syön mehukasta ja makeaa vesimelonia sokrunhimoon :D
Tarkistin tuossa muutaman perunasalaatin tuoteselosteen ja makeutusaine näyttää olevan ainakin näissä tapauksissa peräisin salaatissa käytetystä mauste- tai suolakurkusta. En tiedä, miksi kurkkuja makeutetaan makeutusaineella ja onko näin tehty jo pidempään. Huom: Kaikkea perunasalaatissa olevaa sokeria ei ole korvattu makeutusaineella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin tuossa muutaman perunasalaatin tuoteselosteen ja makeutusaine näyttää olevan ainakin näissä tapauksissa peräisin salaatissa käytetystä mauste- tai suolakurkusta. En tiedä, miksi kurkkuja makeutetaan makeutusaineella ja onko näin tehty jo pidempään. Huom: Kaikkea perunasalaatissa olevaa sokeria ei ole korvattu makeutusaineella.
maustekurkuissa on "aina" käytetty sokeria (tai muita makeutusaineita). Suolakurkuissa ei. Nuo valmistetaan hiukan eri tavalla.
Olikohan nimeltään Jalostajan porokeitto. Hyi hitsi, että oli onnistuttu pilaamaan hyvä tuote. Jätän vastedes hyllyyn.