Miksi junissa on kuulutukset KOLMELLA kielellä? Ei muissakaan maissa ole vieraskielisiä kuulutuksia
Juuri tultiin keskieuroopan kiertueelta ja kussakin maassa vain oman maan kieli junissa.
Kommentit (37)
Ruotsi ei ole Suomessa vieras kieli.
Kansainvälistä turismia on palveltava, joten englannin kielellä on hyvä tiedottaa...
Tärkeimmät vaihtopaikat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, muuten riittää suomeksi (ja ruotsiksi, jos ruotsinkielisiä asiakkaita kyydissä). Näin neuvoi minua ruotsia äidinkielenään puhuva työnantaja, kun ajoin rannikolla bussia. Tiesi, ettei ruotsi ollut minulle kuin b-kielenä opiskeltu oppiaine...
Turistit kuuboilee vähemmän, kun pysyvät suunnilleen kartalla ja työllistävät myös vähemmän konnaria.
Meillä Frankfurtin ympäristössä kuulutetaan junissa saksaksi ja englanniksi. Myös sähköjunissa eikä pelkästään kaukojunissa. Samoin on ainakin Hampurissa ja Münchenissä.
Ap: Ei pidä tulla puhumaan roskaa kun ei tiedä mitään!
Vierailija kirjoitti:
You are also welcome to our restaurant car...
Tuo car-sana ... Kyllä minua niin edelleenkin naurattaa se turkulainen moukka joka rupesi käyttämääni car-sanaa korjaamaan - heheh, wagon.. eheh wagon...
NAURAA!
Turku, Turku se kyllä osaa!
Se sama jätkä taisi viime viikolla istua Onnibussissa matkalla Helsinkiin. Ou jee, siinä se virnuili. Seuraavan turkulaisen virnuilijan näissä busseissa nähdessäni, menen ja kysyn: Tunnetaaks me? Pitäskö mun tuntea sut, sillä tavalla siinä virnuilet, että pitäs vissiin? Mä en millään muista! Kukas sä oot! Vai ootko sinä niin kuin tuntevasi minut, turkulainen moukka kun olet!
Turku, siell ei muita olekaan kuin kuspäitä!
The biggest mistake ever is moving to Turku. The whole region is full of idiots!
Liity Tampereen yliopiston Ei turkulaiseen osuuskuntaan. Me yritetään irrottaa Turkua mannersuomesta
Japanissa japaniksi , englanniksi ja joillain alueilla portugaliksi, kiinaksi ja koreaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulutukset voisivat olla vain suomeksi ja englanniksi. Olen kaksikielinen, mutta musta ruotsinkieliset kuulutukset voisi jättää pois
Ruotsinkieliset ei muutenkaan uskalla rannikkoaan pidemmälle. Turhaa.
Me täällä suomessa haluamme palvella ja lipitellä jokaisen vieraan ryppyreikää
Olisi kohteliasta jos joka vaunussa olisi näyttö josta kuulutukset näytettäisiin myös viittomakielellä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kohteliasta jos joka vaunussa olisi näyttö josta kuulutukset näytettäisiin myös viittomakielellä.
Tekoälyllä tuon voisi ehkä toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomen pitää passata ja kumartaa muualta tulleita viimeiseen asti.
Joo, muukalaisille kumarretaan ja suomalaisille pyllistetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
You are also welcome to our restaurant car...
Tuo car-sana ... Kyllä minua niin edelleenkin naurattaa se turkulainen moukka joka rupesi käyttämääni car-sanaa korjaamaan - heheh, wagon.. eheh wagon...
NAURAA!
Turku, Turku se kyllä osaa!
Se sama jätkä taisi viime viikolla istua Onnibussissa matkalla Helsinkiin. Ou jee, siinä se virnuili. Seuraavan turkulaisen virnuilijan näissä busseissa nähdessäni, menen ja kysyn: Tunnetaaks me? Pitäskö mun tuntea sut, sillä tavalla siinä virnuilet, että pitäs vissiin? Mä en millään muista! Kukas sä oot! Vai ootko sinä niin kuin tuntevasi minut, turkulainen moukka kun olet!
Turku, siell ei muita olekaan kuin kuspäitä!
The biggest mistake ever is moving to Turku. The whole region is full of idiots!
Liity Tampereen yliopiston Ei turkulaiseen osu
Älkääs nyt. Maan sisäiset kulttuurierot ovat kivoja. Kuulutukset voisikin antaan aina maakunnan murteella.
Italiassa oli 90-luvun lopulla ainoastaan italiaksi. Oli kyllä painajaista, olin jäämässä pienelle asemalle tyyliin "Kauhavalle".
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Hanki korvatulpat.
Ne kuulutukset tulevat korvatulppien läpi!
Koko junamatka tuntuu menevän pilalle kun niitä kuulutuksia tulee liian usein. Ja ruotsin kielellä se on ihan turhaa.
Kamalaa melusaastetta ja pakkotuputtamista.
Tulevaisuudessa tuskin suomeksi edes ilmoitetaan.
Muista lääkkeet!!!!