Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuloerot parisuhteessa

Vierailija
28.04.2024 |

Hei! Toivottavasti joku jaksaa lukea.

Asutaan miehen omistamassa talossa, jonka omisti siis jo ennen seurustelun alkua. Ollaan sovittu, että hän maksaa asunnon kulut ja minä maksan ruoka-ostokset yms ja lemmikit. Olen monesti kysynyt, voisiko järjestelmää muuttaa, koska hän kerää katkeruutta siitä etten maksa laskuja, ja minä kerään katkeruutta siitä, että hän syö noin 3x enemmän kuin minä, mutta hän aina sanoo, että tämä on ok näin. 

Mies tienaa n. 30 tuhatta euroa enemmän vuodessa kuin minä, olen kuukausipalkkalainen ja mahdollisuutta esim. ylityölisiin ei ole. Lisäksi hän on klassinen suomenruotsalainen, joka on saanut esim. ison perinnön, ja äidiltään käsirahan asuntoon, kun taas minä olen köyhästä perheestä ja elänyt aina palkasta palkkaan eikä mitään perintöjä ole tulossa. Mies on myös minua vanhempi, eli hänellä on ollut paljon enemmän aikaa kasvattaa omaisuuttaan. 

Eilen tilanne vähän eskaloitui. Koirallani (hankittu ennen seurustelun alkua eli minun vastuulla kulut) oli iso leikkaus tässä kuussa, mihin jouduin käyttämään kaikki pienet säästöni. Mies oli nyt työmatkalla viikon verran, enkä kertonut hänelle, että minulta on rahat loppu, vaan vein pulloja ja kaivelin säästöpossua, että sain syötyä. Kun mies tuli eilen kotiin, kysyin, voisiko hän laittaa minulle rahaa kauppakäyntiin, koska hän syö niin paljon eikä hänelle kelpaa köyhäilyruoka, jota voisin tässä nyt pari päivää tarjota ennen palkan tuloa. Mies raivostui tästä pyynnöstä ihan silmittömästi, että pidän häntä jonain sugardaddynä, ja että on valtava red flag että minulta on rahat loppu, eikä hän tiedä haluaako hän jatkaa parisuhdetta jossa on niin epävarmaa minun rahojen riittävyys, ja että minä en ymmärrä että rahaa ei tule seinästä.

Nyt on jotenkin tosi paska olo, koska minulla menee kaikki omat rahat yhteisen talouden kuluihin, en osta ikinä itselleni mitään, eikä mieskään ikinä osta minulle mitään mistä tuon sugardaddy-kommentin voisi edes keksiä. Todellisuudessa varmasti on fakta, että en pysty ylläpitämään sitä elintasoa, minkä meistä huomattavasti varakkaampi osapuoli asettaa. Lisäksi 50/50 ei meillä toteudu esim. kotitöissä, vaan minä teen kaiken, ja mielestäni tätäkin pitäisi hänen kompensoida rahallisesti. Jos maksetaan 50/50 ja minä teen 100% talon töistä, niin silloinhan osuus on 25/75 hänen hyväksi. 

Voiko tästä enää jatkaa? Onko vaan yksinkertaisesti mahdoton yhtälö elää kahdella eri tulotasolla? Onko ero ainoa vaihtoehto?

Kommentit (237)

Vierailija
21/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaa, että mies yrittää opettaa sinua, että rahaa ei saa seinästä. Hänhän se asuu muilta perimillään rahoilla hankkimassaan asunnossa!!! LOL Kai kerroit, että sun viimeiset rahat meni siihen koiran leikkaukseen ja jouduit keräämään pulloja saadaksesi ruokaaa? Jos sanoi sen seinäjutun sen jälkeen, on kyllä varsinainen paskiainen. Tee sille perunavelliä ruoaksi näinä kahtena päivänä, muuta ei ansaitse, ja hopeateetä iltajuomaksi, muuta ei tuollainen saiture ansaitse!

Vierailija
22/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No haluatko olla suhteessa ihmisen kanssa, jonka kanssa ei voi keskustella, vaan joka raivostuu sinulle silmittömästi ja kokee tuollaisen käytöksen mielestään oikeutettuna?

Ja miettisin myös miksi mies haluaa olla suhteessa naisen kanssa jolle koirakin on tärkeämpi. En tajua miksi ovat yhdessä. Miksi olette yhdessä, ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä toi sun 50/50 on euroissa? 100/100, 1000/1000?

Vierailija
24/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haluatko olla suhteessa ihmisen kanssa, jonka kanssa ei voi keskustella, vaan joka raivostuu sinulle silmittömästi ja kokee tuollaisen käytöksen mielestään oikeutettuna?

Ja miettisin myös miksi mies haluaa olla suhteessa naisen kanssa jolle koirakin on tärkeämpi. En tajua miksi ovat yhdessä. Miksi olette yhdessä, ap?

Koska ap hyötyy taloudellisesti.

Vierailija
25/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teidät ylipäänsä pitää tuossa suhteessa? Ei kuulosta kivalta tai onnelliselta parisuhteelta millään tavalla eikä ongelma taida olla pelkästään raha? Onko suhde alunperinkin ollut teille tuollaista nollasummapeliä? Miksi teistä tuli pari ja miksi muutitte yhteen? 

Ollaan yhdessä koska rakastuttiin, ei siinä sen ihmeempää. Raha ja kotityöt on ollut suurimmat riidan aiheet, niin kai vähän kaikissa suhteissa. 5 vuotta oltu yhdessä kohta, ja mun mielestä meillä menee hyvin, on seksiä ja hyvä keskusteluyhteys, pidän hänestä, enkä itse ole harkinnut eroa. Mutta ahdistaa niin hemmetisti tämä raha-asia nyt, että koko yön mietin, että pitääkö erota, koska en halua tuntea itseäni näin huonoksi. Mietin voiko olla jotain muuta taustalla, miksi hän on tyytymätön, kun tuli jotenkin tosi puskista tämä enkä osannut edes puolustautua. 

Vierailija
26/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä jaksaisi elää ihmisen kanssa, jonka ainoa vastuu on käydä ruokakaupassa, mutta sitäkään ei tee, kun haaskaa rahansa koiran tarpeettomiin kuluihin ja vielä vaatii puolia kotitöistäkin. Ap on ihan lapsen asemassa siellä eikä siinäkään toimi vastuullisesti.

Ei minun ainoa vastuuni ole käydä ruokakaupassa. Teen myös kotityöt, kokkaan joka päivä ja käyn täysipäiväisesti töissä. Ja mulla menee ostoksiin suunnilleen saman verran, mitä miehellä menee asunnon kuluissa, tiedän tämän faktaksi. Koirista voi olla montaa mieltä, mutta koirani menee puolisoni edelle aina, se oli osa perhettäni ensin ja se on hylätty kolmesti ennen kuin tuli minulle, olen luvannut että minä hoidan sen hautaan asti. 

Niinhän mieskin nyt säästää. Nainen maksaa sen runsaat hienosteluruuat. Siinä talossahan se mies asuisi joka tapauksessa.

Vierailija
27/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä jaksaisi elää ihmisen kanssa, jonka ainoa vastuu on käydä ruokakaupassa, mutta sitäkään ei tee, kun haaskaa rahansa koiran tarpeettomiin kuluihin ja vielä vaatii puolia kotitöistäkin. Ap on ihan lapsen asemassa siellä eikä siinäkään toimi vastuullisesti.

Mikä on miehen oma vastuu siitä, että on lähtenyt mukaan tuollaiseen järjestelyyn? 

Vierailija
28/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä toi sun 50/50 on euroissa? 100/100, 1000/1000?

Luuletko, tosissasi, että kaksi ihmistä syö viidellä kympillä kuussa tai edes satasella, toisen ruokiin menee kolme kertaa enemmän kuin toisen?! Laske itse, vai millainen idiootti ole!

Vierailija
29/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin ja tuo mies voi vaikka olla väkivaltainen koiraakin kohtaan. 

Vierailija
30/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa.

Menen paskalle.

Vierailija
31/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI tuollaiselle skottimeiningille parisuhteessa. 

Vierailija
32/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vanhempien rahoilla elellyt ukkeli alkaa kiukuttelemaan ja syyttämään sinua. Todellinen alfa 😂

Vierailija
33/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teidät ylipäänsä pitää tuossa suhteessa? Ei kuulosta kivalta tai onnelliselta parisuhteelta millään tavalla eikä ongelma taida olla pelkästään raha? Onko suhde alunperinkin ollut teille tuollaista nollasummapeliä? Miksi teistä tuli pari ja miksi muutitte yhteen? 

Ollaan yhdessä koska rakastuttiin, ei siinä sen ihmeempää. Raha ja kotityöt on ollut suurimmat riidan aiheet, niin kai vähän kaikissa suhteissa. 5 vuotta oltu yhdessä kohta, ja mun mielestä meillä menee hyvin, on seksiä ja hyvä keskusteluyhteys, pidän hänestä, enkä itse ole harkinnut eroa. Mutta ahdistaa niin hemmetisti tämä raha-asia nyt, että koko yön mietin, että pitääkö erota, koska en halua tuntea itseäni näin huonoksi. Mietin voiko olla jotain muuta taustalla, miksi hän on tyytymätön, kun tuli jotenkin tosi puskista tämä enkä osannut edes puolustautua. 

No ei ole kyllä tervettä, että suhteessa jatkuvasti riidellään rahasta ja kotitöistä. Minusta tuo ei vain ole toimiva kokonaisuus - ehkä oli virhe muuttaa yhteen, toisaalta ehkä juttu ei voi toimia, kun elintasoerot ovat niin suuret.

Vierailija
34/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijaa näitä tarinoita.

Jotenkin annatte surullisen kuvan suomalaisista naisista. Ettekö oikeasti muka kykene tekemään omia päätöksiä edes noista lähtötilanteista?

Vierailija
35/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minun ainoa vastuuni ole käydä ruokakaupassa. Teen myös kotityöt, kokkaan joka päivä ja käyn täysipäiväisesti töissä. Ja mulla menee ostoksiin suunnilleen saman verran, mitä miehellä menee asunnon kuluissa, tiedän tämän faktaksi. Koirista voi olla montaa mieltä, mutta koirani menee puolisoni edelle aina, se oli osa perhettäni ensin ja se on hylätty kolmesti ennen kuin tuli minulle, olen luvannut että minä

On se kohtuullista, että mies säästää verrattuna siihen että asuisi yksin. Hänellä ei ole enää koko asunto käytössään ja miksi hänen pitäisi kustantaa naisen elämä?

Vierailija
36/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin aina kuulla sen toisen osapuolen näkemyksen näissä tarinoissa. Jos teillä nyt sitten onkin hyvä keskusteluyhteys (vaikka tää purkaus tulikin puskista) niin keskustele sen miehesi kanssa. Ei me voida tietää miten hän asiat kokee. 

Vierailija
37/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on taloudellista väkivaltaa mitä koet.

Itse suosittelen, että muutat omaan asuntoon, sellaiseen, mihin sinulla on varaa. Selkeästi mitä te nyt olette tehneet on se, että menette miehen tulojen mukaan, mutta puolitatte menot, vaikka oikeasti teidän pitäisi mennä sinun tulojen mukaan ja siitä puolittaa menot.

Kuulostaa muutenkin siltä, että mies säästää tässä yhdistelmässä. Sinä maksat hänen ruuat JA vielä olet hänelle ilmainen kotipiika. Hän maksaa omat elämiskulunsa, HUOM hänellä olisi nämä menot vaikka AP ei siellä asuisikaan.

Vierailija
38/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos tosiaan alat tarjota sille kaurapuuroa ja makaronia ketsupilla? Sanot, että se on se sun tarjolla oleva elintasosi? Älä ole tossu. Nyt vain matelet tahdottomana miehen jalkojen alla.

Vierailija
39/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on miehen oma vastuu siitä, että on lähtenyt suhteeseen, jossa toisella on koira, jos kerran koiraan menevät kulut häiritsevät miestä?

Vierailija
40/237 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vanhempien rahoilla elellyt ukkeli alkaa kiukuttelemaan ja syyttämään sinua. Todellinen alfa 😂

Olihan siellä se että mies tienaa 30k€ vuodessa enemmän kuin nainen.