IS: Eläkeläiset raivona: "Espanjassa pystyn syömään ja hoitamaan maksuni. Suomessa kuolisin nälkään"
-Tuula kärsii masennuksesta ja sanoo tarvitsevansa valoa.
- Riikka, 49, on ollut koko aikuisikänsä työkyvyttömyyseläkkeellä. Suomessa en pystynyt talvella kävelemään ollenkaan ulkona. Täällä on pystynyt liikkumaan hyvin; Riikka sanoo
- Valo on minulle henkireikä. Koin kylmän ja pimeän jo lapsena ahdistavaksi, Carita sanoo.
Miksi eläkeläinen ei saisi asua siellä missä viihtyy?
Kommentit (1575)
Vierailija kirjoitti:
Riikka 49 on ollut hyödyttömänä laiskana elättinä koko elämänsä.Miksi meidän työssäkäyvien pitäisi elättää tuollaista laiskaa, joka ei ole tehnyt koskaan mitään töitä? "Kaipaan valoa" sanoo Riikka. Vai niin. Kyllä kai moni muukin haluaisi maata valoisassa muiden elättinä. Hyvänen aika sentään. Minun puolestani Riikka saa asua missä haluaa, mutta hänen tulee itse elättää itsensä ja elämisensä, eikä olla vailla suomalaisilta veronmaksajilta elätystä.
Ja Suomi on täynnä kateellisia. Valitetaan ettei työkyvyttömyyseläkettä saa vaikka olis kuinka kipeä. Sitten jos joku saa, niin hänet leimataan pummiksi, joka ei oikeasti olekaan kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kirjoittajalle 791: minä vuonna tämä nuoren reumaatikon kuolema tapahtui? 2020? 2015? 2010? Vai joskus vuosikymmeniä sitten? "Miltei jokainen nivel vaihdettiin " Vaihdettiin vai jäykistettiin? Ihmisellä on noin 300 niveltä eikä läheskään kaikkiin ole edes olemassa tekoniveltä.
Jokainen iso nivel mikä oli vaihdettavissa*
Siis vain muutama eikä "miltei jokainen ". Lonkat, polvet ja olkapäät. Oliko muita? Entä vuosi, jolloin hän kuoli?
Se ei sulle kuulu milloin joku on kuollut. Kyllä miltei jokainen iso nivel oli jotenkin operoitu tai vaihdettu tai yritetty suoristaa. Sanoin väärin että kaikki nivelet tarkoitin isoja niveliä. Se on jo riittävän tuskallista yhdelle ihmiselle ja jäät sönkkäämään tällaisests. Jos jatkat sönkkäämistäsi jostain nivelistä laitan sut jatkossa ilmiantoon asiattomista kommenteista.
Pointti on että reumasairaudet ei ole välttämättä mikään lievä sairaus vaan invalidisoiva. Välillisesti se voi myös tappaa koska se voi vaatia lääkkeitä jotka kuluttaa kehon sisäelimet loppuun nopeammin.
Toivon että jokainen vakavaa reumatismia sairastava ihminen saisi vaikka asua maassa jossa oireet olisi helpompia. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Millä tavalla joku pieni kansaneläke hyödyttää Suomea? He eivät ole rikkaita shoppailevia eläkeläisiä. Ymmärrätkö?"
En ole minäkään shoppailija. Laita mulle tonni tilille
Paitsi että ulkomaille maksettu kansaneläke on määrältään keskimäärin 130 €, ei tonnia.
Jep. Se on se muutama satku esim 100-300 joka monelle tulee TYÖeläkkeen päälle jos se on jäänyt pieneksi esim syistä
A) pienipalkkainen ala
B) sairastuminen kesken työhistorian pysyvästi
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että nämä Espanjassa puolet vuodesta asuvat eläkeläiset eivät ole siitä köyhimmästä päästä ollenkaan. Varmasti ovat jo vuosikymmeniä hypänneet siellä ja siitä pikkuhiljaa herännytt ajatus muuttaa sinne eläkepäiviä vietämaan. Ei kukaan sellainen, joka ei ole matkustellut ja jolle kyseinen maa ei ole jo ennestään hyvin tuttu muuttaisi umpivieraaseen maahan vanhuuttaan viettämään. Eikä osaisi sieltä ostaa/vuokrataasuntoa, noin vain. Köyhä ihminen ei pysty kahdessa maassa ostamaa/vuokraamaan asuntoa jne. Ja suurin osa näistä kai sen sellaisia, että ovat vain talven Espanjassa ja kesät Suomessa. Rahamiehiä ja naisia ovat .
Asuu veljellä Suomessa ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
On tämä kyllä ihmeellistä kun köyhiä ja sairaita kadehditaan ihan täpöillä. Miten kurjaa oman elämän pitääkään olla, että tuosta saa voimaa elämään!
Kuinka monta kertaa pitää hoitopöydältä pudota päälleen, että ei ymmärrä sitä, että ihmisiä yksinkertaisesti alkaa vtuttaa tämä meidän systeemi, jossa ainoastaan on sopivaa rankaista ja joka käänteessä moittia niitä, jotka työpanoksellaan yrittää pitää tämän ruletin pyörimässä?
Vierailija kirjoitti:
kateus vie kalatkin vedestä
Niin totta. Koko tämä ketju on oikein perus suomalaisen kateuden ylistyslaulu. Miten voikaan kadehtia niin täysillä sairaita ja köyhiä! Vain suomalainen osaa tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään ulkomailla halua majailla kusipää kansalaisten eli suomalaisten lähellä. Ulkomailla tiedetään, että kun idarit äänestää idareita niin ei asiat ainakaan paremmaksi muutu. Ei kansaa idiootimpaa kuin suomalaiset. Kuspäät vailla vertaa, kuspäät vailla vertaa suomlaiset ovat.
Joo en ajattele suomalaisista enää kauniisti tän hallituksen myötä.
Minä puolestani olen ylpeä tästä hallituksesta. Vihdoin joku panee asiat järjestykseen.
Tämä hallitus tulee todella jäämään historiankirjoihin; SE hallitus joka veti viemäristä alas julkisen terveydenhuollon ja vanhustenhoidon. Työttömyyskin on jo nyt lisääntynyt yli 60 000 nupilla.
Jeps. Kuolemaa köyhyyttä ja kurjuutta tulee tämä hallitus niittämään. Ja muka 100 000 työllistä lisää. Hahahahahahaha! Nyt on jo 60000 lähteny. Odotamme sitä 160000 lisää. 60000 katos miinustetaan niin ei riittä se 100000 enää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riikka 49 on ollut hyödyttömänä laiskana elättinä koko elämänsä.Miksi meidän työssäkäyvien pitäisi elättää tuollaista laiskaa, joka ei ole tehnyt koskaan mitään töitä? "Kaipaan valoa" sanoo Riikka. Vai niin. Kyllä kai moni muukin haluaisi maata valoisassa muiden elättinä. Hyvänen aika sentään. Minun puolestani Riikka saa asua missä haluaa, mutta hänen tulee itse elättää itsensä ja elämisensä, eikä olla vailla suomalaisilta veronmaksajilta elätystä.
Ja Suomi on täynnä kateellisia. Valitetaan ettei työkyvyttömyyseläkettä saa vaikka olis kuinka kipeä. Sitten jos joku saa, niin hänet leimataan pummiksi, joka ei oikeasti olekaan kipeä.
Ei, emme ole kateellisia. Tuomme vain ilmi paheksuntamme, että sinunkaltaisia muiden taskusta varastavia on edes koskaan hyysätty. Ja kerromme olevan vain oikein, että varastamisenne jatkossa estetään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on taustalla EU-tuomioistuimen päätös, jota Ruotsi sovelsi jo vuosi sitten lopettamalla vähimmäiseläkkeen (garantipension) maksun ulkomaille mm. Suomeen. Nyt on Suomen vuoro soveltaa lakia.
Eniten kansaneläkkeitä maksettiin vuonna 2023 Ruotsiin (18 015), sen jälkeen Viroon (2 046) ja Saksaan (1 514), sitten Australiaan (1 123) ja Espanjaan (560). Määrä Viroon on kasvanut 50 %:ia parissa vuodessa.
En edes usko, että Virossa asuvien kohdalla mikään muuttuu. Järjestävät asiat niin, että asuvat muka Suomessa.
Viro on koko Eun suurin nettosaaja. Saa paljon enemmän/ pää kuin köyhä Romania tai Portugali yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä kyllä ihmeellistä kun köyhiä ja sairaita kadehditaan ihan täpöillä. Miten kurjaa oman elämän pitääkään olla, että tuosta saa voimaa elämään!
Kuinka monta kertaa pitää hoitopöydältä pudota päälleen, että ei ymmärrä sitä, että ihmisiä yksinkertaisesti alkaa vtuttaa tämä meidän systeemi, jossa ainoastaan on sopivaa rankaista ja joka käänteessä moittia niitä, jotka työpanoksellaan yrittää pitää tämän ruletin pyörimässä?
Arvaapa montako olen haudan lepoon saattanut jotka on saattaneet olla jopa 20-30 vuotta tällaisia ja loppupeleissä olleet muiden armoilla aika pieniä ihmisiä loppuvaiheessa? Ja saaneet loppuvaiheessa jopa aika kehnoa apua ja hoitoo? Aikanaan isommissa hengen ja ruumiin voimissa ne oli isopalkkasissakin duunissa. Sitä on ihmiselämä. Ensin oot voimakas, sit et enää oo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, emme ole kateellisia. Tuomme vain ilmi paheksuntamme, että sinunkaltaisia muiden taskusta varas
Edelleenkin maksat näiden asumisesta Suomessa ihan yhtälailla. Ne ei varasta täältä sulta yhtään enempi tai vähempi. Niillä on ainoostaan mahdollisesti paskempi olla sairauden kans. Ne ei tuo rahoja suomen talouteen mutta eipä ne teidän paska hallituksella tuo muutenkaan ku moni leikkaa kulutuksensa minimiin ja sun paskafirmasi alkaa kaatua.
Voisin väittää että vähintään puolet ulkomailla asuvista eläkeläisistä on enemmän tai vähemmän alkoholisoituneita. Halpa ja helposti saatavilla oleva alkoholi on vaikeasti vältettävä asia.
Jaa, kävin lukemassa tuon jutun ja tuolla yhdelläkin on Suomessa liikehuoneisto jota vuokraa niin , jos senkin myy pois, asuu sillä nyt siellä Espanjassa sitten jokin aikaa kun kerran siellä niin halpaa on. Mutta kyllähän noilla joillakin näytti vuokrakin olevan 700e/kk, etä ei nyt ihan hirveän halpaa ole ja ruokaan kulia saman verran, kun minulla ja miehellä ihan täällä Suomessa ja syödään kuitenkin hyvin. Paljon kasviksia ja kalaa. Itse en kyllä syö lihaa ollenkaan, niin en tiedä säästyykö siinä sitten ruokakuluista.
Köyhät ei reissaa Suomen ja Espanjan väliä ja pysty asumaan kahdessa maassa, se on ihan varmaa. Ja jutussa sanotaan, että suurimmalla osalla on kyse paristasadasta eurosta kuussa. Kyllähän täällä Suomessakin monen elintasosta leikataan saman verran, kun esim opiskelijoilla asumistuki pienenee ja monilla muillakin tuet pienenee.
Vähän kiristää vyötä niin jopa taas voi jatkaa lomailua ja oleskelua Espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Voisin väittää että vähintään puolet ulkomailla asuvista eläkeläisistä on enemmän tai vähemmän alkoholisoituneita. Halpa ja helposti saatavilla oleva alkoholi on vaikeasti vältettävä asia.
Miks just ulkomailla asuvista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, emme ole kateellisia. Tuomme vain ilmi paheksuntamme, että sinunkaltaisia muiden taskusta varas
"Sinun kaltaisia"? Eli hyvätuloinen ei voi olla kansaeläkeläisten tai köyhien puolella. Väitän että olen vähemmän varas kuin keskimääräinen suomalainen. En saa tukia. Olen saanut lapsilisät aikoinaan. Työeläkkeeni Tulee olemaan iso, joten kansaneläkettä en tule saamaan.
Asenne, harhaiset oletukset paljastaa kateuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Millä tavalla joku pieni kansaneläke hyödyttää Suomea? He eivät ole rikkaita shoppailevia eläkeläisiä. Ymmärrätkö?"
En ole minäkään shoppailija. Laita mulle tonni tilille
Paitsi että ulkomaille maksettu kansaneläke on määrältään keskimäärin 130 €, ei tonnia.
Jep. Se on se muutama satku esim 100-300 joka monelle tulee TYÖeläkkeen päälle jos se on jäänyt pieneksi esim syistä
A) pienipalkkainen ala
B) sairastuminen kesken työhistorian pysyvästi
Höpö höpö
Ulkomaille maksettu kansaneläke on keskimäärin 132 €:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/77a28de4-9d9a-41e8-a33b-55e1e3532f01
Työeläke on nykyään n. 50 % työajan palkasta. Jos palkka on ollut pieni, todellakin vaikka olisi tehnyt pitkän työuran, voi tarvita lisäksi kansaneläkettä. Työeläkeraja, milloin ei saa kansaneläkettä on 1 601,21 €. Jolloin palkka kuukaudessa työelämässä on ollut päälle 3 000 €.
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/kansanelake-etuud…
Se on tietysti ihan selvää, että jos joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle nuorena vaikkapa ilman hyväpalkkaista ammattia, silloin eläke on todella pieni.
Keskimääräinen työeläke Suomessa on naisilla 1 621 €. Mikä tarkoittaa että puolet eläkeläisnaisista saa eläkettä tuota vähemmän ts. hätyyttää kansaeläkkeen rajaa vähintään.
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elakkeensaajien-tulotaso/kes…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta. Koko tämä ketju on oikein perus suomalaisen kateuden ylistyslaulu. Miten voikaan kadehtia niin täysillä sairaita ja köyhiä! Vain suomalainen osaa tämän.
En kadehdi. Mutta jos minä kerran joudun maksamaan omat aurinkolöhöilyt niin miksei muutkin joudu?
Kuten joku totesi, ei ilmeisesti kaikkien eläkkeiden maksu lakkaa, ainoastaan kansaneläkkeen jota maksetaan lisäksi jos pieni eläke muutoin. Jos ulkomailla kerran on halvempaa asua, niin mihin sitä kansanelökettä tarvitsevat. Tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tämän huutelijat on samaa porukkaa, jotka pitää verotusta varastamisena, joten ethän sitten järjestele mitään ylimääräisiä verotuksessasi tai vikise verotuksestasi, niin jokainen voittaa? Yksi saa almuja, toinen saa olla "kateellinen" ja kustantaa tuota lystiä, sekä sinä saat hyvän mielen ja oikeuden kustantaa tuota lystiä.