Miten kukaan voi elää niin että verhot on lähes aina kiinni?
En ymmärrä ollenkaan sitä että asunnossa on usein isotkin ikkunat, ja sitten verhot on kiinni. Ihmiset on sisällä, valot päällä.
Mulle luonnonvalo on todella tärkeää enkä voi juoda edes aamukahvia, ellen näe ulos 😄 Joskus ärsyttää, kun mies herää ennen minua ja lätkäisee vaan keittiöön kattovalot päälle, sen sijaan että avaisi verhot. Tai lukee sähkövalossa verhot kiinni, vaikka ikkunasta tulisi täysin yhtä hyvä valaistus.
Miksi esimerkiksi moneen moderniin uuteen taloon laitetaan hemmetin isot ikkunat katosta lattiaan, ja sitten niissä on aina verhot kiinni koska on naapurit tai tie lähellä?
En ole ahtaanpaikankammoinen, mutta jotenkin en vain kykene olemaan sisällä, jos verhot on täysin kiinni ja ulos ei näe. Karmeaa.
Kommentit (158)
Yksin asuvana olen melkein aina alasti asunnossani.
M39
Vierailija kirjoitti:
Muuta pyörätien ja 20m päähän vastapäisestä talosta asumaan maan tasalle, niin katotaan kauanko sulla on verhot auki. Sama kun asuis näyteikkunassa.
Hollannissa kaikilla on valot päällä ja ei verhoja. Joku uskonnosta tuleva perinne. Näytetään, että ei ole mitään salattavaa
Vierailija kirjoitti:
Lapsellani on valonarkuutta ja pidämme verhoja kiinni. Kannattaisi joskus miettiä, että kyse voi olla muustakin kuin, että on salattavaa, mielenterveysongelmainen tai yrittää peitellä "elämäntyyliä" (sekainen koti jne.) mitä täällä on ehdoteltu. Melko loukkaava.
No eikö tuo "valonarkuus" juurikin ole mielenterveysongelmaa?!??! Kivasti olet kasvattanut lapsesi omiin ongelmiisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuisin paikassa missä ei ole naapureita niin pitäisin verhoja auki. Karu totuus on, että pidän verhoja kiinni juuri AP:n kaltaisten takia. Aivan. Verhot ovat kiinni juuri sinun takiasi ja sekös harmittaa? En halua kokoajan varoa miten liikun, miltä näytän, miten elehdin tai teen ja siksi pidän verhoja kiinni. Haluan olla oloasussa/kotiasussa rennosti kotonani. En halua, että minua katsellaan kuin eläintarhassa kun löhöän sohvalla, syön tai raavin pyllyäni. Minulla ei ole tarvetta sellaiselle. Minulla on tarve yksityisyydelle. Miksi sinulla ei ole? Mikä tarve on esitellä itseään terraariossa valojen alla? Mielestäni se on kummallisempaa. Pitää kai jatkossa jättää verhot sitten auki kun on poissa kotoa ja kotiin tullessa laittaa ne vasta kiinni. Veikkaan, että tämäkään ei käy, koska tyhjää kotia ei ole jännä stalkata. Vaikka silloinhan verhot eivät ole "aina kiinni". Seuraava viestiketju on varmaan ulinaa siitä miksi verhot on auki tyhjässä
Voi reppana, kun kuvittelet että muita kiinnostaa sun surkea elämäsi. Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään olla alasti kotona ja kaivella nenää. Laki siis vaatii pitämään verhot kiinni. Onhan näistä tuomioitakin tullut. Laki on laki. Sori ettette voi kyylää sisälle. Pitäisköhän muuttaa lakia niin ettei saa olla alasti kotona ja verhot pitää olla auki?
Miksi muuten verhot pitäisi olla päivisin auki kun kukaan ei ole kotona? Ja sitten illallakaan niitä ei saisi laittaa kiinni kun tulee kotiin? Juu nuppivikainen on pakko olla. Miten kukaan voi elää verhot aina auki ja tyrkyttää itseään kotoakin käsin? Kyllä ärsyttää tulla kotipihalle kun kaikilla valot päällä kuutioissaan ja heiluu ikkunoissaan. Ei kykene olemaan yksin. Ylisosiaalisuus?
Mä olen kotona alasti, enkä tosiaan pidä verhoja kiinni. Jos joku idiootti kyylää, niin se on hänen ongelmansa, ei minun. En kyllä vaan oikeasti jaksa edes uskoa että ketään kiinnostaa.
Selitys on se, että valtaosalla suomalaisista on niin paljon häpeää, ettei haluta muiden näkevän sisään omaan asuntoon ainakaan silloin, kun itse on paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan mielenrauhan siitä, kun tiedän että kukaan ei voi nähdä tänne sisälle, eikä tarkkailla mua. En voisi ikinä asua sellaisessa isossa akvaariotalossa, jossa yksi seinä on pelkkää lasia, tai talossa jonka ulko-ovessa on lasi.
Miksi ihmeessä sä kuvittelet, että kukaan haluaisi tarkkailla sua. Mielensairaus se on tuokin.
En mieti että joku tarkkailisi, mutta en myöskään halua entaa edes vilkaisumahdollisuutta kenellekään ohikulkijalle tai vastskkaiselle talolle. Miksi ihmeessä tuo on taas sitten joillekin vaikea ymmärtää?
Riippuu tietenkin vähän asunnosta ja ikkunoista. Jos kaikki pitää suljettuna niin saattaa olla epäviihtyisää, varsinkin jos pitää sillätavalla töysin kiinni sälekaihtimet.
Miksi ihmeessä pitäisi pitää esim. kadunpuoleiset sälekaihtimet au
Vaikutat kyllä harhaiselta pelkästään tän sun tekstin perusteella.
Enemmän ihmettelen sitä, että ihmiset rakentaa hieman postimerkkiä suuremmalle tontille jättikokoisia taloja, joissa on lattiasta kattoon ulottuvat isot akvaarioikkunat. Sitten niistä toivotuista maisemista ei voikaan nauttia, kun ainoa näkymä on naapurin samanlainen näköalaikkuna. No, verhot on keksitty, sekä puolipeilaavat ikkunat, jolloin sisältä näkee ulos, mutta ulkoa ei näe sisälle. Verhot on toki halvempi ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti kyylänaapurin puoleisissa ikkunoissa verhot pysyvät suljettuina. Ei ohikulkijoiden katseet haittaa mutta täyspäiväinen kyyläys on jo liikaa.
On sinullakin luulot, että joku kyttää sinua täyspäiväisesti. 🤣🤣
Kyllä ne jotkut hullut kyttäävät. Olin ottamassa valokuvia ikkunakoristeistani sisältä ulos päin, kun huomasin zoomaillessani, että omakotitalon ukko kiikaroi makkariini omakoptitalostaan O.o
-eri
Todennäköisesti bongasi lintuja pihapiiristä.
Kun asuu maantasossa ja ihmiset kurkkii sisälle niin ei oo mitään yksityisyyttä. Siksi pidän kaikki verhot aina kiinni
Voi olla että verhojen käyttäjät itse tarkkailee muita ja juoruilee. Sitten tää homma kääntynyt niinpäin että itse tultu ihmisaroiksi ja suojaudutaan verhoilla. Minua ei ole haitannut olla ikkunat avoinna aamuin tai öin.
Jaan ap:n kokemuksen. Oisko miehillä enempi sen tyyppistä, että eivät välitä avata verhoja? Molemmat exäni olivat tällaisia. Minullekin on tosi tärkeää napata kaikki luonnonvalo. Toisaalta asun sillä tavalla, että ainoat verhot ikkunoiden edessä ovat makkarissa. Muut verhot ovat pimeälläkin lähinnä kehystämässä ikkunoiden pieliä.
Asun alakerrassa, ja minulla on semmoinen verho josta näen kyllä ulos, mutta kadulta ei näe sisälle.
Kyylääminen ärsyttää, ja täytyy myötää, että ilman tätä ihmeverhoani voisin olla aika pöpi.
Aina verhot kiinni. Televisio ja näyttö valaisee sen verran kun tarvitsee. Ikkunoissa on kamerat niin näen telkasta mitä ulkona tapahtuu eikä kukaan näe sisään. En pystyisi olemaan verhot auki kun viereisen talon ikkunoista voisi kuka vain tirkistellä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että verhojen käyttäjät itse tarkkailee muita ja juoruilee. Sitten tää homma kääntynyt niinpäin että itse tultu ihmisaroiksi ja suojaudutaan verhoilla. Minua ei ole haitannut olla ikkunat avoinna aamuin tai öin.
Joo, luulen myös että juuri nämä pimeässä viihtyvät kyttäävät muita. Mulla on verhot auki ympäri vuorokauden enkä todellakaan kuvittele, että ketään kiinnostaa.
Rivitalo, polku muihin asuntoihin 2m päässä ikkunoista kolmeen huoneeseen. Kyllä nämä verhot on kiinni melkein kokoajan. Eritoten pukeutumishuoneeni ja keittiö kun usein kuljen ilman vaatteita aamulla kahvia laittamaan.
Nää pimeessä eläjät harvoin onkaan mitään päivänsäteitä.
Meidän entisen rivarikämpän mörököllinaapurit, n. kuuskymppinen pariskunta rakensi takapihalleen terassikatoksen, jonka peittivät verhoilla. Katoksen takana sitte pimeä olkkari jossa paksut ikkunaverhot. Negatiivisia ja ilkeitä ihmisiä olivat, joten se pimeässä mököttäminen sopi taudinkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta pyörätien ja 20m päähän vastapäisestä talosta asumaan maan tasalle, niin katotaan kauanko sulla on verhot auki. Sama kun asuis näyteikkunassa.
Hollannissa kaikilla on valot päällä ja ei verhoja. Joku uskonnosta tuleva perinne. Näytetään, että ei ole mitään salattavaa
Hän voi muuttaa Hollantiin.
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu maantasossa ja ihmiset kurkkii sisälle niin ei oo mitään yksityisyyttä. Siksi pidän kaikki verhot aina kiinni
Tämä, asuin itsekin maantasolla ja syyllistyin tuohon. Lähdin aina ulko-ovesta oikealle, niin heti tuli katottua naapuriin sisälle.
Iltapimeällä kun pitää sisällä valoa ja verhoja auki, on melkoisen näyteikkunalla. Asun ekassa kerroksessa, johon näkyy parkkipaikalta suoraan. Näkyy sekin jos tulee alasti saunasta ja on verhot auki. Parempi kaikkien mielenterveyden kannalta pitää niitä verhoja kiinni. Päivisin voi antaa auringonvalon tulvia sisälle.