Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmisillä on varaa silmälaseihin?

Vierailija
27.04.2024 |

Varsinkin, jos tarvitsee hiontoja, monitehot tms niin maksavat helposti 700-1000€, varsinkin monitehot.

Järkkyä😱

Kommentit (241)

Vierailija
121/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tottunut monitehoihin, joten mulla erikseen kaukolasit ja näyttöpäätelasit. Olen maksimissaan maksanut laseista 400 euroa sisältäen kaikki ohennukset. Lasit ollut 40 vuotta, miinuksia reippaasti.

Vierailija
122/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole varaa, pelkät lasit maksaa vähintään 700€, kehykset sitten päälle. Vanhoilla se on pärjättävä vaikka näkö on mitä on. Varokaa siellä liikenteessä!

Minä en saa laseja mistään specsaverista 40€ niinkuin eräät kuitenkin väittävät.

Mikähän siihen on syynä, että joudut maksamaan laseista noin paljon?

Monitehot, ohennuksetx3, heijastuksen esto, mahd kova pinta, linssien näköalue mahd laaja ja yksilöllinen. Plus kehykset joita en koskaan löydä naamaanai sopivia alle 100-200€ hinnalla.

T.ohikulkija

Hyvin nämä optikkoliikkeet osaa myydä ominaisuuksia. Mitkä ovat oikeasti tarpeellisia, sitä voi miettiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Moniteholinssit maksavat tonnin ja näyttöpäätelasit toisen, mutta saan ne optikoltani 30-50 % alennuksella. En juo enkä polta, niin säästyy rahaa.

Vierailija
124/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa.

Kelan maksusitoumus silmälaseihin on korkeintaan 80 euroa ja sekin pitää käyttää siinä liikkeessä mikä Kelalle sopii.

Vierailija
125/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just ostin n. 1000 eurolla kahdet lasit. Hyvin oli varaa, kun työssäkäyvä olen, ja säästössäkin oli mukavasti. Ei tarvinnut edes varsinaisiin säästöihin koskea, meni ihan käyttöbudjetista.

Mitä halusit tällä viestilläsi Ap:lle kertoa? Niinpä.

Vierailija
126/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Moniteholinssit maksavat tonnin ja näyttöpäätelasit toisen, mutta saan ne optikoltani 30-50 % alennuksella. En juo enkä polta, niin säästyy rahaa.

Olet siis ollut kova juopottelija ja ketjupolttaja ja molempia tekisi nytkin mieli. Et olisi muuten maininnut niistä mitään. 

Vierailija
127/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän hitaasti ja varmasti. Olen säästänyt aina siitä lähtien kun joudun sairaalaan muutamaksi yöksi. Voi pojat mikä lasku..

Vierailija
128/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä, joten ei ole mikään ongelma ostaa tonnin lasit kahden vuoden välein.

Eli sinulla tekee todella tiukkaa koko ajan. Tuskinpa sinulla on edes ylimääräistä kaksikymppistä nytkään.

Vierailija
129/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän hitaasti ja varmasti. Olen säästänyt aina siitä lähtien kun joudun sairaalaan muutamaksi yöksi. Voi pojat mikä lasku..

No paljon?

Vierailija
130/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos autoilet niin pakko olla näkö kunnossa, laseilla tai ilman.

Vierailija
131/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista on. Mä en osta itelleni laseja vuosittain, mutta lapsille pitää ostaa. Koska he on minulta perineet huonon näön, niin saa varata sen noin kaksi tonnia vuodessa silmälaseihin ja piilareihin kyllähän tuo kirvelee, mutta kun miinuksia on yli kymmenen, toisella lapsella liki 20, niin lasit on pakko olla ja niitä ei saa tarjouksesta. Kehyksetkään eivät voi olla mitä sattuu, vaan ne on valittava niin, että paksun linssin (vaikka otetaan kaikki ohennukset, niin ne on pullonpohjat) saa asettumaan oikein. Piilarit taas on harrastaessa tarpeen, koska paksut lasit on kömpelöt, valuvat ja pelottaa toki että ne hajoavat, jos putoavat tms. 

Kyllä menisin mieluummin sillä kahdella tonnilla vaikka lomalle. 

Vierailija
132/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No paljon?

Paljonko?

Vierailija
133/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa.

Kelan maksusitoumus silmälaseihin on korkeintaan 80 euroa ja sekin pitää käyttää siinä liikkeessä mikä Kelalle sopii.

Älä levitä väärää tietoa. Kelan maksusitoumus silmälaseihin ei ole koskaan euromääräinen, vaan se kattaa suht halvat kehykset (joiden hinta riippuu optikkoliikkeestä) ja halvimmat linssit jotka Kela/optikko/silmälääkäri katsoo tarpeellisiksi. Useimmille riittänee ohentamattomat linssit ilman pinnoitteita, mutta jos miinuksia on tarpeeksi paljon, linssit saa ohennettuina.

Vierailija
134/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole varaa, pelkät lasit maksaa vähintään 700€, kehykset sitten päälle. Vanhoilla se on pärjättävä vaikka näkö on mitä on. Varokaa siellä liikenteessä!

Minä en saa laseja mistään specsaverista 40€ niinkuin eräät kuitenkin väittävät.

Eihän semmoisia 40€ laseja oikeasti ole olemassa. Sisäänheittomainoksia. Seitsemän vuotta vanhoilla mennään ja säästössä jo ehkä toinen linssi jos ei jotain, esim kiireellistä hammashoidon tarvetta satu tulemaan.

Specsaversilla ei tosiaan myydä 40 € laseja, mutta 29 € laseja myydään ja mulla on sellaiset jatkuvassa käytössä.

Ja vahvuus?

-8.75 ja -9.25.

Mahtaa olla aika paksut pullopohjat sitten.

Vierailija
135/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis ollut kova juopottelija ja ketjupolttaja ja molempia tekisi nytkin mieli. Et olisi muuten maininnut niistä mitään. 

En. Mutta käytän rahani mieluummin silmälaseihin kuin viinaan ja tupakkaan, toisin kuin sinä. Kyllä työssäkäyvällä ihmisellä on varaa silmälaseihin.

Vierailija
136/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla aika paksut pullopohjat sitten.

Onhan ne aika paksut, mutta entä sitten? Maailmassa on paljon isompiakin ongelmia.

Vierailija
137/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa.

Älä levitä väärää tietoa. Kelan maksusitoumus silmälaseihin ei ole koskaan euromääräinen, vaan se kattaa suht halvat kehykset (joiden hinta riippuu optikkoliikkeestä) ja halvimmat linssit jotka Kela/optikko/silmälääkäri katsoo tarpeellisiksi. Useimmille riittänee ohentamattomat linssit ilman pinnoitteita, mutta jos miinuksia on tarpeeksi paljon, linssit saa ohennettuina.

80 euroa on todellisuudessa lähellä totuutta. Ei Kelasta ikinä saa satojen eurojen maksusitoumusta silmälaseihin vaikka selvästikin yrität sellaista kuvaa tietämättömille luoda.

Vierailija
138/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siihen on syynä, että joudut maksamaan laseista noin paljon?

Monitehot, ohennuksetx3, heijastuksen esto, mahd kova pinta, linssien näköalue mahd laaja ja yksilöllinen. Plus kehykset joita en koskaan löydä naamaanai sopivia alle 100-200€ hinnalla.

T.ohikulkija

Hyvin nämä optikkoliikkeet osaa myydä ominaisuuksia. Mitkä ovat oikeasti tarpeellisia, sitä voi miettiä. 

Ohennukset voi olla aika oleelliset ellei tykkää kulkea pullonpohjalaseissa. Minulla on yhdet laadukkaat lasit useammalla ohennuksella ja toiset huonommat ja halvemmat joissa ei saman verran ohennuksia. Arvaa kumpaa paria suosin?

Vierailija
139/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus aikoinaan sai silmälaseista verovähennyksen, mutta tämä vikatmaa, ollessaan terveysministeri tms, poisti sen.

Vierailija
140/241 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Mutta käytän rahani mieluummin silmälaseihin kuin viinaan ja tupakkaan, toisin kuin sinä. Kyllä työssäkäyvällä ihmisellä on varaa silmälaseihin.

Pitkäaikaistyötönhän sinä olet.