Missä vaiheessa olette muuttaneet pienempään asuntoon kun lapset muuttavat omilleen?
Me ollaan miehen kanssa hiukan alle 40.v ja lapset lähdössä opiskelemaan (tai toinen on jo suurimmaksi osaksi tyttöystävän luona) ja toinenkin suunnittelee muuttoa vuoden sisään opiskelupaikkakunnalle.
Mies olisi sitä mieltä että muuttaisimme samantien pienempään asuntoon, ja talo laitettaisiin heti myyntiin. Mulla taas haikea fiilis, en haluaisi muuttaa vaikka tiedän että talo on liian iso meille kahdelle.
Miten te samassa tilanteessa olevat olette toimineet? Tuntuu kauhealta ajatella että tää on ehkä viimeinen kesä kun tässä asutaan:(
Kommentit (74)
Kuinka iso talo? Onko pakko muuttaa?
meillä kaksikerroksinen ja yläkerta ei ole käytössä ja lämmitys on siellä pienellä. Oleskellaan alakerrassa joka on meille sopivan kokoinen. Yläkerta lämmitetään silloin kun on vieraita tulossa.
Meillä on ajatuksena asua tässä siihen että nuorempikin saa kandivaiheen tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Miten nuorina oikein olette lapsenne saaneet?
18- vuotiaana esikoisen ja parikymppisenä kuopuksen.
Mulla 4h+k ja asun tässä yksin. En ole edes ajatellut muuttaa pienempään.
Mä en muuta kolmiota pienempään ennen kuin on pakko jos ikinä sellaista pakkoa tulee. Pienempiin neliöihin mahtuisin kyllä, mutta tää on muuten hyvä asunto, joten en ole ajatellut myydä ja ostaa uutta, vaikka lapsi on jo toista vuotta omillaan. Tarvii olla viershuone, jota käytän muuten myös työhuoneena.
Ei olla ajateltu muuttaa ollenkaan pienempään.
Varmaan siksi, ettei meillä mitään jättilukaalia olekaan vaan n.100m2+20m2 lasitettu terassi+pieni piha.
Lastenhuoneen toki ovat extraa kumpikin kunhan nuorempikin muuttaa tänä-tai ensi vuonna omilleen, esikoinen muutti kesällä-21 yliopiston alettua.
Pitäisi vain miettiä mitä heidän huoneilleen sitten keksisi jatko käyttöä, isomman voisi jättää oleilu-ja makuuhuoneeksi lasten vierailuja ajatellen, mutta toinen..ehkäpä siitä tulee minulle tilava vaate yms huone..jossa myös kuntopyörä jne, en tiedä.
Asuntolaina on maksettu 9kk kuluttua.
N47
Niin 7 lisää, että työhuonekäyttöä myös toiselle lapsen huoneista, mies tehnyt viimeiset 4v 100% etätyötä ja niin jatkossakin.
-7-
Mutta tulevathan lapset myöhemmin yökylään ja jos lapsenlapsiakin tulee ja puolisoita niin hyvähän se olisi että olisi tilaa. Ja olette vielä niin nuoria, jaksatte varmaan vielä omakotitalossa olla. Eli onko pakko muuttaa? Jos et itse edes haluaisi.
Lapset ovat muuttaneet pois kotoa yli kymmenen vuotta sitten. Sen jälkeen olemme remontoineet lattiasta kattoon ja tehneet mm. yhden makuuhuoneen lisää, nyt niitä on viisi. Neliöitä on hiukan vajaa 300. Muutama vuosi sitten ostimme loma-asunnon, siinä talossa on lähes 500 m2.
Emme haikaile pienemmistä tiloista, koska nyt on aikuisilla lapsillamme ja heidän perheillään hyvin tilaa yöpyä meillä ja lapsenlapsilla isot puutarhat temmeltää.
Miksi pitäisi muuttaa? Me ainakin rakennettiin tämä talo sillä mielellä, että tämä on loppuelämän koti. Tyttären huone on ihan ennallaan ja hän on välillä pidemmänkin aikaa meidän ilona. Yhdet tutut myi talonsa kun lapset lähti opiskelemaan. Rakensivat uuden pienen talon, jossa on pieni yhdistetty vieras/työhuone, jossa pojat voi vuorotellen majoittua. Mutta siis millekkään poikien henkilökohtaisille tavaroille ei ole enää tilaa. Pidän aika erikoisena tuollaista järjestelyä.
Ehkä sitten kun jäädään eläkkeelle.
Minä ja mieheni emme ikinä ajatelleet muuttaa talostamme mihinkään. Neljä lasta meillä ja liuta lapsenlapsia. Nyt olen leski enkä vieläkään aio kotoani lähteä yhtään mihinkään. Toivottavasti jalat edellä kirstussa joskus mutta muuten en rakasta kotiani jätä. Olen jo yli 70 v. ja hyvin pärjään ja ostan silloin tällöin apua. Nautin kodistani jokaikinen päivä.
Meidän nuorimmainen on nyt abi. Tarkoitus olisi että hänkni voisi asua täällä vielä ekat kolme opiskeluvuotta niin että ei joudu ottamaan lainaa.
Sitten haluaisin muuttaa lapsuudenmaisemiini maalle.
No eipä ole tullut mieleenkään. Meillä on vain hiukan yli 100neliön rivari osine pervekkeeineen ja terasseineen. Tämäkin tuntuu pieneltä ,kun lapsenlapsen perhe tulee käymään , vaikka on väljäsi sisustettu koti. Kakkoskoti on vielä suurempi , eikä mitään turhia huonekaluja tai muuta tavaraa, siellä on ihanan väljää.
Sitten muutetaan ,jos menee terveys , ettei voi tässä asua.
Tytär lähti, muutettiin 3h+k 90m2
Poika lähti, piti jäädä siihen. Melkein heti lähti mieskin. Ostin kaksion, 58m2.
Tilava olohuone, jossa voi tarpeen vaatiessa majoittaa vieraita.
Meillä on 5h + keittiö. Emme ole aikeissa muuttaa tästä pienempään asuntoon. Kun on tottunut asumaan omakotitalossa, niin kerrostaloon ei halua. Lapsilla on tilaa yökyläillä kun tulevat käymään.
Kun vanhimmat lapset muutti kotoa, kahden nuorimman kanssa muutettiin tilavaan rivitaloon.
mikä helpotus 200 neliöstä sataan. Elämä on helppoa ja edullista!
Asutaan 200 neliön omakotitaloa. Toinen lapsista muuttanut jo pois. Toinen on lukiolainen. Ei mitään aikomusta muuttaa pienempään. Lasten pitää perheineen aina mahtua yökyläilemään.
Ei aiota muuttaa. Tämä sataneliöinen on juuri sopiva meille kahdestaan.
Miten nuorina oikein olette lapsenne saaneet?