Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä kerron yhden asian, mitä masentuneen, ahdistuneen tai yksinäisen ihmisen ei tulisi koskaan tehdä, arkinen asia

Vierailija
27.04.2024 |

Tilata ruokia kotiin viikolla, tai käydä vain kerran viikossa/parissa viikossa kaupassa hakemassa kaikki ostokset kerralla. 

Jos sattuu olemaan vaikka tilanne, että ei ole töitä tai muutenkaan ei oikein liiku missään. Niin pelkkä kaupassa käyminen päivittäin vaikuttaa todella paljon mielentilaan, siis positiivisesti. 

Siinä ihminen vie itsensä julkiselle paikalle ja asioi muiden ihmisten parissa, tottakai samalla myös liikunta. Se on todella tärkeää mielenterveyden kannalta, vaikka se kuulostaakin pieneltä asialta. 

Eli käy mielummin vaikka joka päivä kaupassa hakemassa vähän jotain, kuin se, että menet sinne kerran viikossa ja haet kaiken kerralla. 

Valintoja, valintoja. 

Mä sanoin tän ihan vaan siksi, koska mä juttelin tästä juuri tuttuni kanssa ja neuvoin häntä tekemään tämän, jotta saa tekemistä päivisin.

Kommentit (148)

Vierailija
41/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihmisarkuutta ja jo kaksi päivää kotona vaikeuttaa ihmisten näkemistä. Kauppa on hyvä missä tuota rohkeutta saa mutta tosiaan rahaa menee eikä työttömänä oikein ole varaa ostella turhaa. Kävisin torilla mutta täällä missä asun on torit täynnä narkomaaneja ja se taas aiheuttaa päinvastaista oloa...

Lisään vielä että kirjasto on myös hyvä, jos haluaa siedättää itseään ihmisillä. Ilmaista ja voi lukea vaikka lehtiä yms.

Siellä ei paljon muita ole kuin teitä haisevia masentuneita. 

Vierailija
42/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Toki itsellä kauppa vain n. kilometrin päässä, joten sinne on helppo kävellä. Mutta totta sekin, että yleensä rahaa menee sitä enemmän, mitä useammin siellä käy. Yleensä käyn kaupassa joka toinen päivä.

Havahduin omaan liikkumattomuuteeni etätöiden alettua koronakriisin aikaan. Silloin huomasi, kuinka paljon liikuntaa tulee pelkistä työmatkoista ja kaikesta muusta asioimisesta, vaikkei sitä silloin mieltänyt edes liikunnaksi. 

Etätöiden jatkuttua yritän kuitenkin nyt käydä vähintään asioilla joka päivä, tai erikseen edes pienellä lenkillä. Jos jämähtää vain kotiin, kunto tippuu todella nopeasti, ainakin tässä iässä (54). Ei ihme, että päättäjätkin jo alkavat huolestua kansalaisten liikkumattomuudesta.

Tämähän se on. Etätyöt oikeasti lihottavat suomalaisia

- ei lihota: toimisto on paljon suurempia siellä on pakko kävellä erilaisiin paikkoihin

- toimistossa ei ole jatkuvasti naposteltavaa tarjolla 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua masentaa enemmän käydä kaupassa, kun siellä näkee onnellisia pariskuntia ja perheitä. Miksi muut kelpaavat mutta minä en?

Vierailija
44/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneen pitää:

- heittää se pöytäkone ikkunasta ulos

- samalla heittää ne pelit ja animet ym

- hoitaa nettiasiat puhelimella kuten normaalit ihmiset

Puhelin se nimenomaan on mikä tekee  masennuksen. Selataan Instagramia ja pää kenossa tai muuten huonossa asennossa. Puhelimen äärellä voi röhnätä koko päivän sängyllä/sohvalla.

Pöytäkoneella sentään vähän parempi kun joutuu välillä liikkumaan.

Vierailija
45/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu lääketieteellisen misinformaation takia.

Mikäli kärsit ahdistuksesta ja/tai masennuksesta, ole lääkäriisi yhteydessä.

Muita neuvoja ei Dr. Vauvan tule jakaa :)

Vierailija
46/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jujuu. Tuttua huttua. Tunteeton nuorempi narspschnarcc tänään taitaa tulla sopiva elokuva sinulle illemmalla näin kevväämmäällä.

Elämä on ihanaa ja aina jänskää

Vierailija
47/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kaupassa käyminen vaikuttaa mielialaan, vitutuksena. Todellakin tilaan kotiin.

Sama. Mä olen oikeasti alkanut inhoamaan kaupassa käymistä.

Jep. Mun masennukseeni auttaa traumojen käsittely, ja sitäkin jaksaa paremmin mitä vähemmän joutuu tekemään ikäviä asioita mm. kaupassa käyminen. Onneksi on mahdollista tilata kotiin.

Traumojen käsittely = Kelan piikkiin satoja tunteja terapiaa siitä miten kissa kuoli kun olit 7. 🤦🏻

Omaan piikkiini varhaislapsuudessa alkaneen väkivallan seurauksena syntyneiden traumaperäisen stressihäiriön sekä dissosiaatiohäiriön hoito.

Pusmus sullekin, nuija.

Vierailija
48/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentuneen pitää:

- heittää se pöytäkone ikkunasta ulos

- samalla heittää ne pelit ja animet ym

- hoitaa nettiasiat puhelimella kuten normaalit ihmiset

Puhelin se nimenomaan on mikä tekee  masennuksen. Selataan Instagramia ja pää kenossa tai muuten huonossa asennossa. Puhelimen äärellä voi röhnätä koko päivän sängyllä/sohvalla.

Pöytäkoneella sentään vähän parempi kun joutuu välillä liikkumaan.

Nyt on kyse siitä että masentuneet ovat järjestään näitä pöytäkoneella jotain japanilaisia pelejä pelaavia. 

Vierailija
49/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vakavasti masentunut ja ylipirteä ystäväni ehdotti tuota samaa minulle. Käy joka päivä kaupassa, niin tulee lähdettyä ulos ja tehtyä jotain. 

Ei terveet ymmärrä vakavasta masennuksesta mitään. Ehkäpä tuo on hyvä neuvo sille masentuneelle, joka on alkanut jo toipua tai ei ole niin vakavasti masentunut.

Vakavasti masentunut ei jaksa pestä hampaita ja kerran viikossa suihkussa käynti vastaa vuoren ylittämistä. Mistäpä voimat jokapäiväiseen kaupassakäyntiin?  Ei siinä tilassa jaksa ruokia suunnitella tai toimia yhtään mitenkään edukseen.  Laskujen maksu on painajainen, ei aivokapasiteetti ja jaksaminen riitä. Masentunut on syvä väsynyt eikä henkistä tai fyysistä jaksamista ole. Lepo auttaa. Sitten kun on alkanut toipua voi lisätä toimintoja kyllä.

Minulle hoitaja sanoi, että pääasia, että saat jotakin päivittäin suuhusi, kun harmittelin sitä miten söin , kun en jaksanut valmist

JA Pyh. Se voimattomuus on vaan päässäsi. Jos ihmisellä ei ole mitään fyysistä vikaa niin ei ne voimat mihinkään mystisrsti katoa! Viitsimättömyys ja silkka laiskuus ei ole voimattomuutta

Vierailija
50/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla se "lähikauppa" ei ole kävelyetäisyydellä. En ole masentunut tai yksinäinen, muttei tulisi mieleenkään käydä kaupassa päivittäin, kyllä tuo 9,6 kilometriä on liikaa.

Helsingissä on eniten näitä ns masentuneita ja siellä on lähikaupat lähellä. 

Mulla on lähimmän km säteellä 1 kauppakeskus ja ainakin 6 pikkukauppaa, mutta en mä mikään masentunut ole, vaikka asunkin Helsingissä. 

Tod näk masentuminen on enemmin omasta valintannasta kuin asuinpaikasta kiinni. 

Vierailija
51/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kaupassa käyminen vaikuttaa mielialaan, vitutuksena. Todellakin tilaan kotiin.

Jep. Mun masennukseeni auttaa traumojen käsittely, ja sitäkin jaksaa paremmin mitä vähemmän joutuu tekemään ikäviä asioita mm. kaupassa käyminen. Onneksi on mahdollista tilata kotiin.

Traumojen käsittely = Kelan piikkiin satoja tunteja terapiaa siitä miten kissa kuoli kun olit 7. 🤦🏻

Omaan piikkiini varhaislapsuudessa alkaneen väkivallan seurauksena syntyneiden traumaperäisen stressihäiriön sekä dissosiaatiohäiriön hoito.

Pusmus sullekin, nuija.

Miten noita käsitellään? Siis nimenomaan kotona. Onko se tavallaan kokopäiväistä ajattelutyötä tms?

Vierailija
52/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toksinen positiivisuus ei auta ketään masentunutta. Ei varmasti myöskään ap:n ystävää.

Vierailija
53/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulos kämpästä, vaikka vie sen roskapussin. Sekin auttaa.

T.Entinen vakavasti masentunut joka halusi elää ja alkoi tekemään asioita hyvin pienin askelin

Näin. Toinen samanlainen.

Vierailija
54/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käsittelin traumat siten että ollutta ja mennyttä, en ole menneisyyteni vanki. Toki tähän kuului terapia mutten jäänyt kotiin vaan ELIN. Mielestäni nykyinen trendi traumojen kanssa vellominen on väärin. Pitää hyväksyä että asiat ovat tapahtuneet itselleen mutta ei niihin pidä jäädä vellomaan niin että elämä menee hukkaan.

Vierailija
55/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mihinkään kauppaan, vaan luontoon. Mieluiten metsään, mutta jos ei ole metsää lähellä, niin puistoon. Kaupassa käyminen on rasittava pakkopulla, luonnossa mieli rentoutuu. Tämä neuvo henkilöltä jolla on ollut aikoinaan masennus

Vierailija
56/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä nyt ollut kyse siitä, missä on eniten masentuneita. Aloittaja käytti sanamuotoa "tulisi koskaan tehdä". Se kauppa ei todellakaan sijaitse kaikille kävelyetäisyydellä. Ärsyttävää kun käytetään sanoja "koskaan", "ikinä" "milloinkaan" huolimattomasti ja ymmärtämättömästi.

Vierailija
57/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pusmus sulle

Kokopäiväistä uhriutumista hirvittävistä invalidisoivista ylisukupolvisista traumoista😩 someen ja tänne. 

Vierailija
58/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen, mitä ei pitäisi koskaan tehdä tuossa tilanteessa on sosiaalisen median seuraaminen. Paras mitä voit tehdä on poistaa tai deaktivoida kaikki sometilit.

Jotta joku runkkari saa tienaavan kotirouvan?

Vierailija
59/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään kauppaan, vaan luontoon. Mieluiten metsään, mutta jos ei ole metsää lähellä, niin puistoon. Kaupassa käyminen on rasittava pakkopulla, luonnossa mieli rentoutuu. Tämä neuvo henkilöltä jolla on ollut aikoinaan masennus

Luontoon marras-maaliskuussa?????

Vierailija
60/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joka päivä jossain kaupassa: ruokakauppa, sokos, tokmanni, normal, apteekki, joku vaatekauppa ja silti olen vaikeasti masentunut. Ollut jo vuosia. En tiedä olisinko enemmän jos en päivittäin jossain kaupassa kävisi, en ole testannut. Rikkaampi olisin ainakin.