Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäreilua että 90-luvulla moni pääsi 55-vuotiaana eläkkeelle ja kohta pitää työskennellä 70-vuotiaaksi!

Vierailija
26.04.2024 |

Nyt kun katsoo 70-vuotiaita niin ei kaikki kyllä ole ihan kartalla.

Kommentit (217)

Vierailija
101/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanoa muuta. Mun mummo ollut eläkkeellä varmaan viimeiset 35 vuotta. Sellaisesta ei pääse nykynuoret nauttimaan.

Vierailija
102/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin viimeistä ikäluokkaa joka pääsi eläkkeelle 58v. Tarkka eläkeikä oli 58v 3 kk 3 päivää. Käsittääkseni eläkeikään vaikutti sekin, oliko tehnyt vuorotyötä vai päivätyötä ja jossain kohtaa tuli kysely haluaako valita vanhan vai uuden järjestelmän mukaisen eläkeiän ja valitsin vanhan. Työura koostui sekä päivä että kolmivuorotyöstä  akuuttisairaanhoidossa. t. konkari esh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä aika villi ajatus, että meillä on ihan hyvä liuta esim kapiaisia, jotka on olleet kauemman eläkkeellä kuin olivat työelämässä. 

Onhan todella paljon myös ihmisiä jotka ovat noin 40 vuotiaita eivätkä ole olleet päivääkään elämässään työssä. Esimerkiksi hyvinkin moni yyhhoo mamma lähentelee neljääkymmentä vuotta ja"työnteko" on ollut pelkkää lasten kanssa kotona lojumista. Onneksi heille ei eläkettäkään kerry vaan saavat sen minimi kansaneläkkeen joka on noin 700€ kuukaudessa. Viellä kun leikataan eläkeläisten asumistuki pois niin heillä on ne herkät hetket vielä edessäpäin. Onnea matkaan, sinä ansaitset turpaan 🎶

Yksinhuoltajat ovat kyllä laiskimpia ihmisiä mitä tiedän. Aina kun työnteko uhkaa he hakevat joko hullunpaperit, masennus diagnoosin tai sitten pyöräyttävät uuden tenavan. 

Vierailija
104/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä aika villi ajatus, että meillä on ihan hyvä liuta esim kapiaisia, jotka on olleet kauemman eläkkeellä kuin olivat työelämässä. 

Onhan todella paljon myös ihmisiä jotka ovat noin 40 vuotiaita eivätkä ole olleet päivääkään elämässään työssä. Esimerkiksi hyvinkin moni yyhhoo mamma lähentelee neljääkymmentä vuotta ja"työnteko" on ollut pelkkää lasten kanssa kotona lojumista. Onneksi heille ei eläkettäkään kerry vaan saavat sen minimi kansaneläkkeen joka on noin 700€ kuukaudessa. Viellä kun leikataan eläkeläisten asumistuki pois niin heillä on ne herkät hetket vielä edessäpäin. Onnea matkaan, sinä ansaitset turpaan 🎶

Takuueläke on 970 netto kuukaudessa.

Jep. Paitsi että se on Brutto. 970 e Miinus verot 20%. Jää 776 euroa. Kuvittelitko eläkkeen olevan verotonta tuloa?

Äläkä vänkää, sillä minä tiedän tuon asian koska äitini saa juuri tuon verran eläkettä.

Vierailija
105/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon se asia että nuo yhhoot saavat valtiolta ilmaista rahaa aina syntymästään asti tekemättä yhtään mitään. Ovat käytännössä syntymästään asti eläkkeellä. Se on helppoa elämää prinsessalla kuule!

Vierailija
106/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne 90-luvulla eläkkeelle jääneet teki yli puolet työurastaan 6-päiväistä työviikkoa. Voi kun me saisimme saman takaisin, eikös?

Maksoivat veroja 5-15% työ elämän aikana.

Markka-aikaan mun veroprosentti oli 32%.

Vierailija
107/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Paitsi että se on Brutto. 970 e Miinus verot 20%. Jää 776 euroa. Kuvittelitko eläkkeen olevan verotonta tuloa?

Äläkä vänkää, sillä minä tiedän tuon asian koska äitini saa juuri tuon verran eläkettä.

Vastaus: Takuueläkkeestä ei mene veroa.

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…

Vierailija
108/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke on verotonta tuloa jonnekin 1100+ euroon asti eli siis takuueläke on verotonta. Itse saan juuri tuon 1100 euroa eläkettä enkä maksa siitä veroa.

Vierailija
109/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somea ei enään ole kun olette pääsemässä muka eläkkeelle.

Vierailija
110/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke on verotonta tuloa jonnekin 1100+ euroon asti eli siis takuueläke on verotonta. Itse saan juuri tuon 1100 euroa eläkettä enkä maksa siitä veroa.

Iso kysymys onkin, miksi kaikki eivät maksa veroja.

Vierailija
111/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuluttaa aikaa ja energiaa tuollaisen asian vatvomiseen. Joku voisi sanoa, että ennen oli epäreilua, kun ei eletty niin vanhoiksi kuin tänä päivänä.

Vierailija
112/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso kysymys onkin, miksi kaikki eivät maksa veroja.

Ehkäpä siksi, ettei tarvitsisi pieneläkeläisille niin paljoa muita tukia maksaa.

Vierailija
113/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin oli ns eläkeputki, eli jos joutui työttömäksi sai ansiosidonnaista eläkkeeseen asti. Esim.Isäni kohdalla oli näin. Hyvä ratkaisu monelle nuoresta asti raskasta ruumiillista duunia painaneelle.

Ei saaanut ansiosidonnaista sen pitempään kuin muutkaan, mutta eläkkeen suuruus laskettiin sen hetkisten tulojen perusteella, eikä neljän eläkkettä edeltävän vuoden perusteella, joka työttömyyskorvauksista laskettuna olisi ollut tosi pieni.

Sai anssia pidennettyä, jos kävi jonkun pupukurssin parin vuoden välein, niin ei tipahtanut anssilta.

Anssilta?

Jep, näillä ammatikseen tukia kuppaavilla on jo oma jargon... 

Vierailija
114/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lama-aikana työttömyystilastoja siivottiin puskemalla ihmisiä eläkkeelle. Nyt yritetään pitää kaikki, joilta syke löytyy, pysymään töissä mahdollisimman pitkään. 

Tuo on ihan absurdia, sillä nytkin on korkea työttömyys. Mikä järki on pitää vanhemmat ihmiset väkisin töissä, kun nuoremmillekaan ei riitä töitä?

Vierailija
115/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sanoa muuta. Mun mummo ollut eläkkeellä varmaan viimeiset 35 vuotta. Sellaisesta ei pääse nykynuoret nauttimaan.

Mun mummot ei ole edes elossa ja äiti syntynyt 1941, eläkkeelle pääsi yli  kuuskymppisenä. Ei sitä ennenkään sitä täyttä eläkettä saanut alle kuuskymppisenä, joku 63-65 on ollut eläkeikä riippuen sukupuolesta. Valtiolla oli sitten omat hommat, palveluvuosia joku 35 v ja eläkkeelle, mutta niitäkään ei saanut enää joskus -90-luvulla uusina aloittaneet.

Vierailija
116/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan meillä sama mummo? En muista tarkkaa eläkkeelle jäämisen ikää, mutta vuosikymmeniä tosiaan.

Vierailija
117/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin viimeistä ikäluokkaa joka pääsi eläkkeelle 58v. Tarkka eläkeikä oli 58v 3 kk 3 päivää. Käsittääkseni eläkeikään vaikutti sekin, oliko tehnyt vuorotyötä vai päivätyötä ja jossain kohtaa tuli kysely haluaako valita vanhan vai uuden järjestelmän mukaisen eläkeiän ja valitsin vanhan. Työura koostui sekä päivä että kolmivuorotyöstä  akuuttisairaanhoidossa. t. konkari esh

Eli olit julkisellapuolella töissä. Eikös niillä ollut ihan omat eläkeiät?

Vierailija
118/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat jäi 55-vuotiaina eläkkeelle 2000-luvun alkupuolella yrittäjien vapaaehtoisella eläkevakuutuksella. Otin myös itelleni vakuutuksen mutta siinä on tietysti huonommat ehdot ja aina vaan huononnetaan, kun nyt verovähennysoikeuskin lähtemässä.

Vierailija
119/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

55-vuotiaana eläkkeelle jääneet, miltei kaikki, tyytyivät heikompaan eläkkeeseen kuin esim 65-vuotiaaksi työssä viihtyneet, itse tein liki 68-vuotiaaksi koska halusin kartuttaa eläkettä ja samalla nautin palkasta kesälomineen, tulospalkkioineen. Elämä on myös valintoja. 

Vierailija
120/217 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lama-aikana työttömyystilastoja siivottiin puskemalla ihmisiä eläkkeelle. Nyt yritetään pitää kaikki, joilta syke löytyy, pysymään töissä mahdollisimman pitkään. 

Oliko silloin vielä kelsitty 9e/pv töitä tai työkokeilua? Monen kuukauden, jopa vuoden juttu jos joutuupi sellaiseen.

Keksittiin ysärillä. Ja taas made in SDP 

Tuon takia inhoan koko puoluetta 

Kokeilun keksi Kataisen hallitus (kokoomus) 2012.

Kyllä se oli jo 90-luvulla. Olin silloin joitakin kuukausia työtön enkä saanut mitään korvauksia miehen palkan takia. Mutta mulle tarjottiin työkokeilua paikkaan, jossa olin ollut töissä ja tiesin tarkalleen, mitä se työ on. Työkkärin virkailija vielä intoili, että saisin melkein kuin palkkaa, koska silloin saisin työmarkkinatuen ja vielä jonkun 50 markkaa päivässä lisää työkokeilijana. Summahan ei ole noista ajoista noussut yhtään. Sain kuitenkin onneksi oikean työn enkä päätynyt työkokeilijaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi