Älyllisesti tyhmä (?) lapsi
Mistä tietää, ovatko lapsen ongelmat vähäisestä älystä johtuvia eivätkä esim. nepsyjutuista? Meillä on koululainen, jonka erikoisuudet olen pistänyt mm. hahmotushäiriön ja milloin minkäkin mahdollisen nepsyjutun piikkiin, mutta olen hiljattain alkanut miettimään, voisiko kyse olla ihan vaan tyhmyydestä?
Koulussa pärjää lukuaineissa ihan hyvin, mutta mitkään soveltamista vaativat tehtävät eivät onnistu koska lapsi ei ymmärrä, mitä siinä haetaan. Luovat työt ovat tuskaa, käsityöt eivät onnistu kunnolla, inhoaa keskustelua ja puhumisen kuuntelua. Ei kuitenkaan häiriköi tunneilla ja muistaa ainakin suurimman osan oppimastaan. On kovin joustamaton rutiineissaan.
Tänään paketoitiin lahjoja, ja lapsen oli vaikea ymmärtää, mihin kohtaan laitettiin teippiä. Kun kirjoitti aiemmin joulupukille, ei tiennyt miten aloittaa tai lopettaa kirjettä, oman nimensä taivutti väärin. Joka vuosi sama juttu. Muut luokkalaiset eivät enää usko pukkiin.
Lapsen arvoa ei mahdollinen tyhmyys vähennä, vaan selittäisi paljon mm. lukuseuloissa epäonnistumisia ja yleistä tiedonjanon puutetta. Ei kiinnosta häntä lukeminen, ikätasoinen keskustelu maailmasta tms., katsoo vaan piirrettyjä (samat jaksot toistolla) ja keinuttelee itseään sohvalla. Tuntuu että aihe on vähintään tabu, opettajakin vain selittelee seulojen heikkoja tuloksia.
Kommentit (27)
Pitkä selostus ilman mainintaa, minkä ikäinen lapsi. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Pitkä selostus ilman mainintaa, minkä ikäinen lapsi. Miksi?
Onko iällä väliä? Koululainen kyseessä.
Keinuttelee itseään? Vaikuttaa kyllä ihan aspergerin käytökseltä! Asperger-ihmisiäkin on monentasoisia ja monilla vielä muita nepsyongelmia aspergerin lisäksi. Lapsellasi vaikuttaa olevan ainakin paha hahmottamiseen liittyvä ongelma. Oletteko käyneet missään tutkimuksissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä selostus ilman mainintaa, minkä ikäinen lapsi. Miksi?
Onko iällä väliä? Koululainen kyseessä.
Tietenkin on. 7-vuotias ja 15-vuotias ovat kummatkin koululaisia, mutta onhan noilla aivan helkkaristi eroa.
Vierailija kirjoitti:
Keinuttelee itseään? Vaikuttaa kyllä ihan aspergerin käytökseltä! Asperger-ihmisiäkin on monentasoisia ja monilla vielä muita nepsyongelmia aspergerin lisäksi. Lapsellasi vaikuttaa olevan ainakin paha hahmottamiseen liittyvä ongelma. Oletteko käyneet missään tutkimuksissa?
Emme. Olen ottanut erikoisen käytöksen puheeksi, mutta terveydenhuolto vähättelee kaikkea koska ongelmat eivät ole massiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keinuttelee itseään? Vaikuttaa kyllä ihan aspergerin käytökseltä! Asperger-ihmisiäkin on monentasoisia ja monilla vielä muita nepsyongelmia aspergerin lisäksi. Lapsellasi vaikuttaa olevan ainakin paha hahmottamiseen liittyvä ongelma. Oletteko käyneet missään tutkimuksissa?
Emme. Olen ottanut erikoisen käytöksen puheeksi, mutta terveydenhuolto vähättelee kaikkea koska ongelmat eivät ole massiivisia.
Suosittelen yksityisen lastenneurologin puoleen kääntymistä, kyseessä kuitenkin lapsen hyvinvointi.
Hahmotushäiriö tekee juuri tuollaista, ei välttämätön vielä aikuisenakaan osaa lukea esim karttaa.
Kannattaa kouluterveyden hoitajalle puhua asiasta, hän osaa ohjata eteenpäin jos on tarvetta tutkia asiaa. Kouluterveys on kuitenkin se missä kouluikäisten hoito tapahtuu.
Älykkyys on vahvasti periytyvää. Just saying. ;)
Aika rumasti puhut lapsestasi. Kyllä lapsen hyvinvointiin pitäisi pystyä sen verran panostamaan että voisi yksityiselle tutkimuksiin viedä ennenkuin on liian myöhäistä kuntouttaa.
Ajatteleeko ap tosiaan, että kouluikäisen ikää ei tartte mainita? Hänenkö mielestä yläkoululainen ja ekaluokkalainen on sama asia?
No kyllä nuo nepsyoireilta kuulostaa. Mulla on neljä nepsylasta ja kaikilla ollut tuon tyyppisiä oireita, eivätkä ole tyhmiä. Yksi (autismin kirjolla) opiskelee haluttua alaa yliopistossa ja toisella (myös kirjolla) on lukion keskiarvo 9,8. Kolmannella (ADHD) oli pitkään vaikeuksia koulunkäynnissä, mutta lääkitys ratkaisi asian.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä nuo nepsyoireilta kuulostaa. Mulla on neljä nepsylasta ja kaikilla ollut tuon tyyppisiä oireita, eivätkä ole tyhmiä. Yksi (autismin kirjolla) opiskelee haluttua alaa yliopistossa ja toisella (myös kirjolla) on lukion keskiarvo 9,8. Kolmannella (ADHD) oli pitkään vaikeuksia koulunkäynnissä, mutta lääkitys ratkaisi asian.
Niin ja nuorimmainen (autismi) on vasta tokalla, toistaiseksi ei ongelmia koulunkäynnissä.
Tekstin perusteella vika löytyy peilistä.
Lapsella voi olla lukihäiriö, mutta hän voi silti olla ikäisiään fiksumpi. Vanhempien fiksuudesta ei ole mitään todisteita, avaus viittaa päinvastaiseen.
Ei hätää. Tällaisia tapauksia on Suomi täynnä, kuten kertovat niin Pisa-tulokset kuin tuottavuustilastot. Siihen vaan samaan jonoon tuilla istuvien joukkoon, kyllä töissä käyvistä voi puristaa vielä viimeisetkin mehut - sillä se Suomi-gulag pyörii.
Sosiaalisissa suhteissa pärjää jotenkin, mutta mitään sydänystäviä ei ole. Ystävystyy parhaiten itseään nuorempien kanssa. Kun ikää tulee lisää, kylään tulee aina vaan vähemmän porukkaa. Koulussa on pidetty ja tunnettu ystävällisenä, empaattisenakin.
Koululääkärin mielestä lapsen oireilu pitäisi tutkia, mutta julkinen terveydenhuolto ei koe siihen tarvetta eikä meillä ole juuri nyt varaa yksityiseenkään.