Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysrahan 6 kk tulot - mistä lähtien lasketaan?

23.01.2007 |

Tietääkö kukaan, lasketaanko 6 kk tulot ÄITIYSrahakauden alusta taaksepäin vai VANHEMPAINrahakaudelta taaksepäin. Tässä Kelan tekstissä käytetään ilmausta " vanhempainpäivärahakauden" alkamista. Maallikkona ajattelisi, että kyseessä on todella vanhempainrahakausi, mutta näistä lakitermien kommervenkeistä ei ikinä tiedä...

Kelan sivuilta:

Päiväraha voidaan laskea myös verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos hakijan työtulot ovat olleet jatkuvasti vähintään 20 % enemmän kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella korotetut työtulot. Tällöin hakija voi pyytää, että Kela huomioi hänen työtulonsa kuuden kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tullut moneen otteeseen pähkäiltyä noiden Kela-tekstien kanssa.

Eli jos tulot lasketaan viimeisen kuuden kuukauden tuloista (eli se 20 %:n nousu toteutuu), laskenta tehdään heti ÄITIYSlomaa (eli äitiysrahakautta) edeltävistä kuista. Eli jos siis laskettu aika olisi maaliskuun alkupuolella ja äitiysloma alkaisi vaikka 1.2 niin tällöin tulot lasketaan (elo-tammikuulta). Heh, oli pakko laittaa " selventävä" teksti ihan oman itseni vuoksi :D Näin siis ainakin meillä, tuskin voi olla mitään poikkeusksia eri paikkakunnilla...

Uula:

Tietääkö kukaan, lasketaanko 6 kk tulot ÄITIYSrahakauden alusta taaksepäin vai VANHEMPAINrahakaudelta taaksepäin. Tässä Kelan tekstissä käytetään ilmausta " vanhempainpäivärahakauden" alkamista. Maallikkona ajattelisi, että kyseessä on todella vanhempainrahakausi, mutta näistä lakitermien kommervenkeistä ei ikinä tiedä...

Kelan sivuilta:

Päiväraha voidaan laskea myös verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos hakijan työtulot ovat olleet jatkuvasti vähintään 20 % enemmän kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella korotetut työtulot. Tällöin hakija voi pyytää, että Kela huomioi hänen työtulonsa kuuden kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista.

Vierailija
2/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen LA oli 23.4., joten äippäloma olis alkanut 23.3. tai jotain. Aloitin äippäloman kuitenkin varhennettuna (en muista kuinka paljon ennen laskettuaikaa se on mahdollista, muistaakseni max 52 pvä) maaliskuun alusta. 6 kk:n tulot laskettiin 6 kk takaperin siitä, kun äitiysloma alkoi eli mulla 1.3. takaperin. Eli helmi-tammi-joulu-marras-loka-syyskuun tulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle just eilen Kelan virkailija sanoi, että sen voi laskea joko siitä hetkestä, kun on oikeutettu äitiyspäivärahaan eli sen 30 päivää (6 päivää viikossa) lasketusta ajasta taaksepäin tai sitten 6kk hakemuksen jättämisestä taaksepäin. Eli voi itse valita kumman mukaan haluaa sen laskettavan. Ja vielä kun päätös on tullut, voi hakea valitusajan sisällä muutosta laskentatapaan, jos tulot muuttuvat.

Eli suomennettuna :) Kun mulla on la.30.5. niin oikeus äippärahaan alkaa sen 30 päivän mukaan 23.4. (kun se siis lasketaan niin että viikosta tulee 6 päivää eikä 7). Voin siis laittaa sen 6kk tulot joko tuosta 23.4. taaksepäin tai sitten siitä päivästä, kun kiikutan paperit Kelaan.

Laru rv 21+5

Vierailija
4/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olisi parempi, jos laskettaisiin nimenomaan VANHEMPAINRAHAkaudesta taaksepäin, koska työnantaja maksaa 3 kk palkkaa äitiysrahakauden aikana. Äitiyslomaan asti olen osittaisella hoitovapaalla, eli saan vain 82,8 % täydestä palkastani.

Mutta kiitos vastauksista, onneksi sentään mulla on mahis valita 3 vaihtoehdosta:

- esikoisen aikainen äitiysraha, koska esikko ei ole vielä 3 v. kun toka syntyy

- vuoden 2005 verotuksen tulot

- 6 kk tulot.

Omassa tapauksessani eka vaihtoehdon mukaan tulee varmaankin parhaat tulot. On se kivaa, kun lainsäädäntö on näin yksinkertaista...

Vierailija
5/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellen ihan väärin muista.... niin Kelan sivuilla pääsee siihen laskuriin, millä pääsee laskeen päivärahan suuruutta ja sit kun valitsee sen edeltävän 6 kk:n tulojen mukaan laskennan, niin muistaakseni siä näkyy ihan ne päivät miltä ajalta se 6kk lasketaan....

hannnah

Vierailija
6/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... onneksi joku uskaltaa kysyä ääneen ja olla oikeesti " blondi" !

Tää on hieno foorumi, kun aina löytyy joku, joka on perehtynyt näihin asioihin.

Mä oon pähkäilly just tätä samaa asiaa ja ihmetelly, ettei se KELAN:n edes laske niin pitkälle vaan ilmoittaa jostakin päivämäärävirheestä. Miksi sinne on pitänyt kirjoittaa vanhempainpäivärahakausi, jollei sitä oikeesti tarkoiteta. Eikö huomattavasti helpompi (tai ainakin maallikolle ymmärrettvävämpi) käsite olisi äitiysloman alku?!

Jatkokyskänä, mitä kaikkea niistä kuuden kuukauden tuloista sitten pitää vielä vähentää?

terv. tosi blondi

Vierailija
7/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ennen vanhempainrahakautta tai laskettua aikaa sen hakemuksen saa Kelaan viedä? Ajattelin vaan, jos siitä laskettuna taaksepäin 6 kk voidaan ottaa huomioon työtulot. Minulla laskettu aika 30.7. ja joudun työttömäksi helmikuussa ja tietysti laskisin sen etuuden mahdollisimman pitkälle sinne, kun olen saanut kunnon palkkaa. Asia tietysti selviäisi soittamalla Kelaan, mutta kun joku täällä tuntui tietävän asiasta, niin päätin kysyä.

Vierailija
8/20 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mulle nimenomaan silloin sanottiin, ettei sitä voi hakea mistään hakemuksen jättöpäivästä laskettuna taaksepäin vaan just äitiysloman alkamisesta taaksepäin. Ja jos jollain on sitten onnistunutkin toi hakemuspäivästä takaperin.

Vierailija
9/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkaa äitiysloma 27.1. ja laskettu aika on 3.3.

Kävin pari viikkoa sitten Kelalla kysymässä asiasta. Sanoi eka, että Joo no se lasketaan niiden 2005 vuoden tulojen mukaan. Minä siihen, että minulla ei kyllä silloin ollut mitään tuloja, mutta nyt olen tasan vuoden ollut koko ajan työssä, että eikö sitä voisi laskea sen 6kk mukaan.. Täti, että joo voi, ilman muuta se sitten kannattaa ainakin tarkistaa, jos vaikka niin olisi parempi..

Minä sitten, että mistä alkaen tarkalleen minun ne tulot pitäis toimittaa. Täti vaan sanoi, että niin miten sinä haluat, ei sillä väliä.. (Minulle olisi parempi mahdollisimman " aikaiset" tulot, koska työt (ja palkka) ovat kuukausi kuukaudelta vähentyneet.)

Täti, että no olisiko helpointa vaikka täyden kuun alusta..? Minä sitten ehdotin, että no jos vaikka joulukuun loppuun otettais tulot huomioon, eli toimitin sitten tulotiedot ajalta heinäkuu-joulukuu 2006..

Vierailija
10/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselit tuosta lappusten jättöpäivästä, nehän voi jättää kelalle kolme neljä kuukautta ennen laskettua aikaa. Itse kun kävin ihan Kelan toimistolla selvittämässä näitä asioita, niin työttömyys huomioidaan noiden 6 kk:n tuloissa siten, että niiden yli voi pompata noissa laskuissa. Eli siis jos jäät helmikuussa työttömäksi, niin työtuloiksi voidaan laskea tuosta helmikuusta taaksepäin menevät kuukaudet vaikka laskettu aikasi onkin vasta heinäkuussa. Heh, mitenhän se tuntuu, että ei saa ollenkaan ilmaistua itseään riittävän selkeästi. Toivottavasti ymmärsit...

Itse yritin juuri selvittää, että voisiko ne kuusi kuukautta laskea lapun jättöpäivästa. Täällä ei ainakaan moinen onnistu (kuulemma vanhaa käytäntöä). Itsellä kun oli viime vuonna (kun siis paperit vein) tilanne, että opiskelin pari kuukautta alkuvuodesta, sitten olin kuusi kuukautta töissä ja sitten taas pari kuukautta opiskelijana ja joulukuu töissä. Laskeskelin, että jos tuon laskennan olisi voinut aloittaa papereiden jättöpäivästä olisin saanut noin 400 euroa kuussa enemmän äitiyspäivärahaa (kun usemaan kuun palkka olisi osunut tuon 6 kk:n sisälle). Joten kieltämättä tuntuu aika epäreilulta, että toisaalla moinen onnistuu :(

Tulihan tilitettyä!

Vierailija
11/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Kelan pitää pystyä yhtenäistämään käytännöt, mistä lähtien ne tulot lasketaan, koska kyse on kuitenkin lakisääteisestä oikeudesta vanhempainpäivärahoihin!! Tosin valitettavasti tää " yhtenäistäminen" usein johtaa siihen, että kenellekään ei sallita mahdollisuutta venyttää hakupapereiden viemistä tms. siihen asti, kun saisi parhaat äippärahat.

Vierailija
12/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ensinnäkin mulle sanottiin puhelimessa, että 6 kk tulojen kanssa SAA hakea VAIN jos ne ovat yli 20 % isommat kuin viimeinen valmistunut verotus. Tämä siis viime lokakuun alussa. Laskin että tuo 20 % ei kohdallani ihan täyty (muutamasta satasesta kiinni) ja hain siis viimeisen verotuksen mukaan. (Meille kelan hakemuspaperit annetaan neuvolassa samalla kuin raskaustodistus, jonka kela myös vaatii eli kun raskaus on kestänyt sen vaaditut xxx-päivää). Toinen raskaustodistus piti kuulemma vielä työnantajalle. Näin toimin ja työnantajani henkilöstösihteeri (työnantajana valtio) halusi samalla myös kelanpaperini, koska ne kuulemma toimitetaan heiltä suoraan(?). Vein siis kaikki paperit henkilöstösihteerille lokakuun puolivälissä. Keskustelimme vielä siinä että hän postittaisi ne vasta kun 2005 verotus on valmistunut. Hakeahan pitää viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa, joten kohdallani tämä tarkoitti joulukuun alkupuolta.

Seurailin netistä prosessin etenemistä ja mitään ei tapahtunut ennenkuin hakemukseni kirjattiin vastaanotetuksi 1.12. Vaikka äitiysavustushakemus oli samalla paperilla, sen vastaanottoaika oli eri! Ja taas odottelin.... Äitiyslomani alkoi tammikuun toisella viikolla, päätöstä ei edelleenkään. Lopulta viime viikolla tuli paksu kuori ja ajattelin että nyt se sitten tuli (olen ollut kärsivällinen, koska työnantaja maksaa minulle palkkaa ekat 72 päivää, joten saan kyllä rahaa jostain). Vaan eipä tullut päätöstä vaan lisäselvityspyyntö!

Ensinnäkin hakemukseen haluttiin puolison allekirjoitus! Olisin ymmärtänyt tämän jos olisin hakenut vanhempainpäivärahaa (tietysti olisi pitänyt sopia miehen kanssa kun kerran molemmat voivat sitä pitää), mutta kun hain pelkän äitiyspäivärahan juuri siksi että ehdimme vauvan synnyttyä pohtia miten vanhempainvapaan jaamme. Miksi siis tarvitaan puolison allekirjoitus, kun kysymys äitiyspäivärahasta???

Toinen lisäselvityspyyntö koski 6kk tulonhankkimiskuluja! Ihmettelin miksi näin, kun kerran hain 2005 tulojen mukaan. Soitin työnantajani henkilöstösihteerille, joka olikin kuulemma toimittanut ensin kelaan 6kk työtulot (kesä-marraskuu) ja sitten uudelleen juuri äitiyslomaani edeltävältä 6 kk:lta saatuani palkankorotuksen (15.12) ja takautuvia korotuksia kesästä asti.

Lopulta tuo 20 % korotusvaatimus siis ilmeisesti kuitenkin täyttyi ja kiitos asiantunteva henkilöstösihteerin, tulen ilmeisesti saamaan isompaa päivärahaa kuin muuten olisin saanut. Hämmästyttää kuitenkin se, että hakemuksessani ei ole nyt tietenkään mainintaa että haen 6kk työtulojen perusteella, vaikka päätös sen mukaan kai tullaankin tekemään. Lopputulos siis on se, että saan päivärahat muin perustein, allekirjoittamassani hakemuksessa on mainittu! Ja koska tuo päätös lopulta tulee, sitä jään odottamaan!

äippä + masukki 37+3

Vierailija
13/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitiysloma alkaa 3.4.2006 ja olen ollut nyt kaksi vuotta kotona esikoisen kanssa. Eli vuoden 2005 verotuksen mukaanhan uutta äitiysrahaa ei lasketa. Aion hakea äitiysrahaa viimeisen 6 kk työssäolokuukauden mukaan (syksy 2004), koska vuonna 2005 olin siis äitiyslomalla. Ystäväni sanoi että tässä tapauksessa uusi äitiysrahani määräytyy vanhan perusteella indekseillä korotettuna, koska en ole välillä ollut töissä. Onko kellään kokemuksia? Rahallisesti ero näiden kahden välillä on huikea.

Viivinäippä rv 24+4

Vierailija
14/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahopään äitiysloma alkaa siis 3.4.2007. Hohhoijaa...

Vierailija
15/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin samantapaiseen kyselyyn eilen av:llä, mutten löytänyt sitä enää. Itse olen saanut esikoisen 10/04. Asioin silloin Oulun Kelaan. Laitoin hakemukseni 6 kk:n tulojen mukaan. Olisin halunnut, että äpv-rahan laskeminen aloitetaan mahdollisimman myöhäisestä ajankohdasta taaksepäin eli siitä kun maksukaudet alkavat. Minulle silloin naurettiin, ettei näin voi menetellä. He laskevat sen siitä päivästä taaksepäin kun minä jätän paperit heille.

No, ensinnäkin kun päätös tuli oli siinä otettu mukaan edellinen valmistunut verotus eli v 2002 mikä oli minun kannaltani hyvin huono ratkaisu. Soitin virkailijalle, joka sanoi, ettei ollut huomannut! papereistani kohtaa 6 kk:n mukaan. Ahaa? Aikoi laittaa uuden päätöksen, mutta siis edelleen siitä ajankohdasta joka oli ennen kuin jätin paperit, ei niin kuin halusin että sitä olisi venytetty mahdollisimman pitkälle.

Nyt olen muuttanut ja odotan mielenkiinnolla, miten nyt käy, olen rv:llä 16. En edes tarkalleen tiedä, olisiko minulle nyt kannattavampaa hakea 6 kk:n mukaan vai edellisen äitiyspäivärahakauden mukaan. Jottei nämä Kelan laskukaavat vain olisi liian yksinkertaisia minua hämää vielä lisäksi se, että vaikka jokapaikassa sanovat, että tulojen tulee olla > 20 % se ei kuitenkaan todellisuudessa riitä, kun vähentävät tästä noita tulonhankkimiskuluja ym. Todellisuudessa erotus pitää olla luokkaa 30 %, jotta se riittäisi oikeuttamaan 6 kk:n mukaan.

Ymmärsiköhän tästä kukaan mitään? Itse pelkään jo valmiiksi, millaisen paperisodan joudun käymään taas läpi, että saan oikeudenmukaisen päätöksen.

karkki

Vierailija
16/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla äitiysloma alkoi 19.1. ja tulot laskettiin siitä 6kk taaksepäin, eli 18. päivään saakka. Tosin vielä en ole saanut päätöstä, tullee kuitenkin tammikuun aikana. Maaliskuussa on eka maksupäivä, joten riittää, että verokortti on siihen mennessä työpaikan sairaskassassa (mikä minulla hoitaa Kela-asiat).

Sissi 35+5

Vierailija
17/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kara-mellille. Samassa paikassa ollaan asioitu, systeemit siis vaan muutuneet (?). Eli siis Oulussa nykyisellään (12/06) ei käy päinsä tuo laskenta 6kk takaperin papereiden jätöstä (oisin niin halunnut...) vaan ainoastaan tuon loman aloituksesta. Ei varmaan olisi kannattanut muuttaa ;D

Vierailija
18/20 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempainPÄIVÄRAHAkauden eroa äskettäin myös ;) On se kumma ettei voi selkeämmin sanoa.. Eli tulin siihen tulokseen että tuo vanhempainpäivärahakausi sisältää sekä äitiyspäivärahan että vanhempainrahan.

Tänään juuri työpaikan palkanlaskija sanoi että 6kk palkka lasketaan meillä mahdollisimman läheltä äitiysloman alkua. Eli itse jään 7.3. äitiyslomalle, joten 6kk palkkakuitti kirjoitetaan viimeisestä palkasta helmikuun lopusta taaksepäin.

Ja siinä hakemuslomakkeessa oli kohta johon ruksasin " toimitetaan myöhemmin" , itse hakemuksen laitoin jo postiin.

Vierailija
19/20 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta.

Kuuden kuukauden tulojen laskemiseksi Kela pyytää hakijalta selvityksen hänen palkastaan ja luontoiseduistaan sekä hänelle maksetusta lomarahasta. Ratkaisevaa ei ole palkan maksupäivä vaan se, että tulot, esimerkiksi urakkapohjat, on ansaittu tuona aikana. Vain hakijan jatkuvat tulot otetaan huomioon. Tuloja voi olla myös vain osalta kuuden kuukauden aikaa."

Näin sanottiin kelan sivuilla, miten nyt sit tän ymmärrette? Mulle kans sanottiin kelalta että lasketaan 6 edellistä kuukautta ennen ku jää äippälomalle, mikä mulle ei ole hyvä juttu, mutta ton mukaan ymmärtäisin et sen voi laskee siltä ajalta kuin haluaa?Vai miten?

Vierailija
20/20 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos Coltsfoot vastauksestasi. Olinkin jo ehtinyt tässä välissä soittaa Kelaan ja saada tarkennuksen kysymykseeni.

Ja tosiaan on niin, että minun kohdallani, kun jään työttömäksi puoli vuotta ennen laskettua aikaa, vanhempainraha maksetaan kuuden viimeisen työssäolokuukauden tulojen mukaan. Eli nosti kohdallani rahamäärää puolet suuremmaksi. (Minulla siis vuoden 2005 tulot selvästi pienemmät).

Kela vaatii työnantajalta selvityksen noista kuuden kuukauden tuloista ja se riittää.