Koominen tämä lukiolaisten ulosmarssi
Marssijoiden mielestä lukion tulee olla maksuton, mutta oppitunneilla ollaan puhelin kädessä, tehdään kaikkea muuta kuin opiskeluun liittyvää tai jopa puhutaan opettajan päälle. Opetuksen tulisi olla maksullista niin ehkä silloin sitä osattaisiin kunnolla arvostaa.
Kommentit (115)
Höpö höpö. Nuorissa on tulevaisuus! Suuri arvostus jokaiselle nuorelle, joka marssi ulos tänään koulusta!
Tämä maksuttomuus ehti olla voimassa vain kolme vuotta. Toissa vuonna valmistuneet maksoivat vielä omat oppimateriaalinsa.
Sehän riippuu täysin siitä lukiosta millaista ainesta siellä on.
Sinä et taida olla tehnyt mitään radikaalia elämäsi aikana paitsi nusautellur
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Nuorissa on tulevaisuus! Suuri arvostus jokaiselle nuorelle, joka marssi ulos tänään koulusta!
Ittelles höpöt. Kukaan ei ole tekemässä lukiosta maksullista eikä keneltäkään viedä konetta kesken pois, sanoi opetusministeri juuri tänään. Älkäö uskoko opposition valheita.
Ajetaan duunarit ahtaalle niin ettei työnteko kannata. Sitten sanotaan että opiskelkaa parempi ammatti. Sitten laitetaan korkeakoulut maksullisiksi. Vain kokoomuksen juristit voi keksiä tällaista.
Kauhea parku kun ei saa enää 18-vuotiaana kirjojaan ilmaiseksi. Minä kun kävin lukion, jokainen kirja maksoi täyden hinnan alusta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea parku kun ei saa enää 18-vuotiaana kirjojaan ilmaiseksi. Minä kun kävin lukion, jokainen kirja maksoi täyden hinnan alusta alkaen.
Ja pystyit ostamaan käytettynä ja myymään eteenpäin. Nyt ei pysty.
Ja nyt pitää ostaa kaikki kirjoitettavan aineen lisenssit jotta voi kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Aika monta tuntia tuli rasvankäryssä seistyä, jotta sai opiskella pitkää matematiikkaa. Sitä osaa silloin arvostaa ihan eri tavalla verrattuna näihin nykyteineihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pystyit ostamaan käytettynä ja myymään eteenpäin. Nyt ei pysty.
Ja nyt pitää ostaa kaikki kirjoitettavan aineen lisenssit jotta voi kirjoittaa.
Niin ja pystyi valitsemaan fyysisen kirjan ja digimateriaalin väliltä kun itse maksoi ne. Nyt on pelkkää digiä, kaikille.
Ymmärtäisin valituksen, jos muutettaisiin pitkäaikaista ja vakiintunutta käytäntöä, mutta niinhän nyt ei ole. Oppivelvollisuuden pidentämistä ei olisi pitänyt missään vaiheessa edes toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu täysin siitä lukiosta millaista ainesta siellä on.
Pienemmillä paikkakunnilla ei ole monia vaihtoehtoja..
Vierailija kirjoitti:
Sinä et taida olla tehnyt mitään radikaalia elämäsi aikana paitsi nusautellur
Minä tein. Maksoin nimittäin omat opintolainani pois ja hyvissä ajoin, sitä kun ei enää tarvitse tehdä.
Lukiolaiset muka epäpoliittisia kuten aina kaikkialla meuhkataan :)))))
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Oma poika oli mielissään kun ei ollut koulua. Siinä kaikki.
Tässä näkee miten innoissaan koulussa ollaan kun mamma on sanonut "sinä käyt lukion". Jos omasta halustaan menee niin harmittaa poissaolo.
Pienemmän kaupungin lukiossa jonnet p e r s e i l e e. Tunnit ollaan puhelimella, puhutaan opettajan päälle, ei tehdä mitään - kurssit menee uusiksi.
Mitä nämä on muuta kuin ilmaisessa päivähoidossa. Mikään ei maksa mitään, senkun kiusataan muita, häiriköidään ja hölmöillään.
Maksut takas, käykööt ne, ketkä oikeasti haluaa. Joka ryhmässä 2-luokilla on vähintään 5 mölisevää häirikköä. Se haittaa muiden oppimista myös. Tuo pakollisen oppiVELVOLLISUUDEN jatkaminen 18 ikävuoteen PITÄISI POISTAA.
Lukio opiskelijat opiskelevat itsensä työttömiksi tai opiskelijoiksi johonkin toiseen kouluun. Varsinaisesti ammattiinhan he eivät lukiosta valmistu. Mäkkärin myyjinä onkin suuri osa ylioppilaista heti valkolakin saatuaan.
Siellä taas joku täti tai setä selittää miten asiat on XD Ihan tiedoksi että kaikki oppilaat eivät todellakaan ole kuvailusi kaltaisia, marginaalissa ne jotka ei keskity opetukseen. Täysin vailla motivaatiota olevia päätyy lukioon ja enemmänkin amikseen koska oppivelvollisuusikä nousi.
Lukiolaiset eivät saa edes kirjoja enää vaan joutuvat digillä oppimaan. Ihan persseestä väsyttää silmiään näytön loisteessa ja kokonaisuuksien hahmottaminen näytöltä on vaikeampaa, kuin perinteisestä kirjasta.
Ja hei, sinustako on kansantaloudellisesti järkevää että jotkut jättävät sitten täysi-ikäistyessään opinnot kesken? Monet kulkevat kouluun julkisilla ja nyt kun koulumatkatuki poistuu täysi-ikäisiltä niin eipä ole monilla enää yksinkertaisesti varaa matkustaa kouluun.
Hienoa että nuoret osoittavat mieltään itselle tärkeistä asioista. Tädit ja sedät ei siitä tietenkään tykkää. Go nuoret!
Minä olen sitä ikäluokkaa (boomeri?) joka on maksanut lukiossa lukukausimaksut, ruokailumaksut, oppikirjat, koulutarvikkeet, koulumatkat, ylioppilastutkintomaksun. Vanhempani olivat työläisiä eikä rahaa ollut paljoa. Mutta onneksi vanhempani arvostivat koulutusta. Vielä köyhemmät saattoivat anoa vapautusta lukukausimaksusta tai stipendiä. Se edellytti kyllä kohtalaista menestymistä opinnoissa.
Ihan vaan vertailun vuoksi tämä.
Samaa mieltä. Oma poika oli mielissään kun ei ollut koulua. Siinä kaikki.