Olen liian hajamielinen työelämään ;( unohdan joka vuorossa jotain.
Ärsyttää kun yritän oikeasti parhaani. Muistutan itseäni jatkuvasti, kirjoitan paperille ylös. Käyn läpi mitä tehtäviä olen tehnyt ja mitä vielä on jäljellä.
Sitten taas kun työvuoro loppuu totean ettei ei perhana!!! Ja joku juttu jäänyt joka voi olla tärkeäkin.
Taas hävettää ja syyllistän itseäni ja itsetunto on koetuksella.
Vi***s****na.
Kommentit (18)
Mulla on ihan sama juttu. Siinä on varmasti taustalla adhd tyyppisyyttä ja sitä kun masennus on jäytänyt aivoja. Minullakin vuosikymmeniä kestänyt masennus taustalla ja kyllähän se vaikuttaa. Sitten kun on muistamaton niin se aiheuttaa epävarmuutta ja lisää unohtelua kun se keskittyminen uuvuttaa todella nopeasti. Välillä kun luen ohjeita niin ne näyttää aivan erillaiselle loppupäivästä mitä olen lukenut päivän aikana. Jotenkin vain poistan näkökentästäni asioita joita ei ole voimia kohdata.
Hakeudu neuropsykologin testeihin. Itselläni todettiin "muistin työläyttä" yms., mikä osittain vaikutti työkyvyttömyyseläkkeelle joutumiseeni. Huonoa muistia ei oikein voi lääkitäkään paremmaksi. Ainoa mikä auttaa, on työtehtävien järkeistäminen, työpaikan/työtehtävien vaihto tai sitten se eläke.
Toivottavasti unohduksesi eivät kuitenkaan ole kovin kriittisiä lopputuloksen kannalta, kuten esim. lentokoneen tankkaaminen ennen Atlantin ylitystä :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan sama juttu. Siinä on varmasti taustalla adhd tyyppisyyttä ja sitä kun masennus on jäytänyt aivoja. Minullakin vuosikymmeniä kestänyt masennus taustalla ja kyllähän se vaikuttaa. Sitten kun on muistamaton niin se aiheuttaa epävarmuutta ja lisää unohtelua kun se keskittyminen uuvuttaa todella nopeasti. Välillä kun luen ohjeita niin ne näyttää aivan erillaiselle loppupäivästä mitä olen lukenut päivän aikana. Jotenkin vain poistan näkökentästäni asioita joita ei ole voimia kohdata.
Sama juttu. Minultakin jotenkin jää huomiotta jokin lause vaikka olen lukenut olevinaan moneen kertaan asian. Sitten joku sanoo että miksi en tehnyt asian x mukaan ja luen uudelleen ja ihmettelen aidosti, että lukiko tuo tuossa muka aikaisemmin!?
Menee hermot itseensä ja tämä on oikeasti inhottavaa kun minulle on tärkeää tehdä työni hyvin mutta sitten vaan onnistun jotenkin möhlimään. Ap
Tulet töihin sovittuun aikaan. Teet sovitut työt sovitulla tavalla. Pidät lakisääteiset kahvitauot ja lounastauon. Lähdet kotiin päivän päätteeksi. Nostat palkan. Tuossapa ne tärkeimmät kiteytettynä.
Kirjolla on tällaista. Masennuskin saattaa itse asiassa tulla siitä lamaannuksesta ja turhautumisesta, kun joutuu koko ajan pinnistelemään ja silti asioita menee tahattomasti pieleen. Syyllistyy, eikä itsekään tiedä syytä, eikä missään nimessä tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Minultakin jotenkin jää huomiotta jokin lause vaikka olen lukenut olevinaan moneen kertaan asian. Sitten joku sanoo että miksi en tehnyt asian x mukaan ja luen uudelleen ja ihmettelen aidosti, että lukiko tuo tuossa muka aikaisemmin!?
Menee hermot itseensä ja tämä on oikeasti inhottavaa kun minulle on tärkeää tehdä työni
Tuolla suositeltiin testejä ja olen samaa mieltä, että ihan itsesi takia kannattaa tutkituttaa kun se on vaiva mille ei itse voi mitään. Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta teen keikkatyötä ja kyllä noihin ongelmiin törmää jatkuvasti. Se on ikävää kun on ihminen joka haluaisi tehdä hyvin ja olla aidosti hyödyksi. Välillä ihmettelee missä dissosiaation tilassa sitä oikein elää ja sitten välillä kohtaa sen todellisuuden mikä onkin aivan eri. Minulla on työmuisti sökönä, mutta muuten muistini on keskivertoa parempi. Valitettavasti työelämä vaatii sitä työmuistin toimintaa. Parhaiten pärjään kun työ on alle 6 tuntia kestoltaan eikä joka päivä ja teen aina samat asiat ja oman aikatauluni mukaan ilman muutoksia. Päälle joustava työyhteisö jolle ei ole niin nokon nuukaa teenkö jonkun asian tänään vain jossain vaiheessa viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjolla on tällaista. Masennuskin saattaa itse asiassa tulla siitä lamaannuksesta ja turhautumisesta, kun joutuu koko ajan pinnistelemään ja silti asioita menee tahattomasti pieleen. Syyllistyy, eikä itsekään tiedä syytä, eikä missään nimessä tahallaan.
Tämä kuulostaa nimenomaan ongelmaltani. Tätä on ollut aina mutta etenkin työelämässä tämän huomaa.
Kotona olen niin väsynyt ja ahdistunut, etten saa mitään aikaiseksi. Vaikken olisikaan työelämässä niin en kotona silti saisi juuri mitään aikaiseksi koska en vain pysty toimimaan paljoa. Ei ole impulssia ryhtyä suurempiin juttuihin. Mikään ei erityisemmin edes kiinnosta.
Välillä olen ollut niin masentunut että on tuntunut, että haluan vain ja ainoastaan pois. Se kesti viimeksi kuukausia ja äityi pahaksi.
Nyt taas työelämässä mutta vihaan itseäni kun pelkään niitä virheitä tulevan ja niitä tulee kun unohdan vahingossa jotain vaikka yritin ihan todella hoitaa kaikki hommat kuten pitää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pääseeköhän noihin testeihin työterveyden kautta?
Varmasti riippuu työterveydestä kun ei tiedä minkä paketin on työntekijöilleen ostaneet. Selviää varmasti kysymällä.
Kuinka vanha olet? Varhaisdementian oireet voivat alkaa jo 4-kymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta neurologisesti tavanomainen reagoi stressiin ihan samalla tavalla. Hyötyisi asioiden järkeistämisestä, normaalista työtahdista ja hyvästä ilmapiiristä. Kyllä nepsy-normaalikin voi olla työhönsä sitoutunut jopa ongelmaksi asti.
Osa tavanomaisista tietysti reagoi niin, että kuormittaa toisia ja purkaa stressiään työkavereihin.
Harvassa on nämä " Menen töihin, teen mitä on sovittu, lähden kotiin ja saan työstä palkan". Heidän on helppo tehdä se mitä pitää. He eivät stressaa unohteluita, he ottavat asiat viileästi, ja ajattelevat että jokainen antaa joskus lääkkeet väärin, tekee väärän diagnoosin, tilaa väärän mrän tavaraa ja unohtaa tankata lentokoneen. He eivät soimaa itseään eivätkä ole kiinnostuneita muiden mielipiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Tulet töihin sovittuun aikaan. Teet sovitut työt sovitulla tavalla. Pidät lakisääteiset kahvitauot ja lounastauon. Lähdet kotiin päivän päätteeksi. Nostat palkan. Tuossapa ne tärkeimmät kiteytettynä.
Tästäpä ei ollut kyse.
Oli kyse siitä, että haluaa tehdä sovitut työt sovitulla tavalla MUTTA unohtaa asioita JA stressaa siitä.
Luetun ymmärtäminen.
Omalla kohdalla vaikutti masennus ja unettomuus. Stressasin tulevaa työpäivää ja valvoessani pohdin kaikenlaisia työasioita. Töissä olin sitten vähän hidas ja unohtelen asioita. Osatyökyvyttömyyseläke toi helpotuksen. Kaikenlaisia neuvojahan sitä tarjotaan unettomuudenkin hoitoon, mutta kaikki on kokeiltu.
1. Uni
2. Rauhoitu ja keskity kunnolla, stressissä jää juuri huomaamatta asioita eikä keskity kunnolla. Niin kiire ei ole, ettetkö voisi hengittää kunnolla syvään ja kynällä viitata hitaasti tehdyt asiat listalta.
kuulostat stressaantuneelta ja stressaantuneena kaikki ihmiset tekevät lopulta virheitä. Et ole viallinen, keskittymiskykysi vaan vaatii treenausta ja tarvitset hitautta tekemiseen.
Pitkittynyt stressi, unettomuus, epäterveellinen ruokavalio, jotkin lääkitykset, kilpirauhasen vajaatoiminta ja diabetes, adhd, pitkittynyt masennus ja ahdistus sekä ehkä myös yksinäisyys, päihteiden liikakäyttö, liian meluisa/kaoottinen työskentelyympäristö esimerkiksi tietyille neuroepätyypillisille, fyysiset aivovammat tai orastava varhaisdementia. Luultavasti ainakin nämä voivat aiheuttaa muistiongelmia ja/tai kyvyttömyyttä keskittyä pitkäkestoisesti tietyissä työskentely olosuhteissa/tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäpä ei ollut kyse.
Oli kyse siitä, että haluaa tehdä sovitut työt sovitulla tavalla MUTTA unohtaa asioita JA stressaa siitä.
Luetun ymmärtäminen.
Sarkasmi.
Epäilen itselläni ADHD:ta muutenkin. Olen niin hajamielinen välillä. Moni piirre osuu siihen oireistoon.
Mietin myös että olenko dementoitunut mutta olen kyllä hyvin nuori vielä siihen.
Sitten mietin, että onkohan viime vuonna koettu vakava masennus jotenkin tuhonnut aivosolujani entisestään. Ap