Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ratkaisukeskeinen ystäväni

Vierailija
25.04.2024 |

On alkanut rasittamaan. Olen pitänyt etäisyyttä mutta en voi kokonaankaan jättää ystävyyttämme.

Hän alkaa ratkomaan kaikkea mistä puhun. Kerron esim. Hankalasta asiakkaasta töissä, hän alkaa kertomaan kuinka minun pitää tehdä niin ja näin ja "seuraavan kerran sanot että...." vaikka olisin jo ratkaissut nämä asiakkaat ja tilanteet!

Hän ei usko että muut ihmiset osaavat hoitaa ongelmat tai ratkaista tilanteita.

Hän määrittelee jopa tulevat tilanteet "nyt kun mennään sinne niin ole niin että.." ja alkaa kertomaan kuinka olla tilaisuuksissa tai miten puhua muille. Raskasta!

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei ehkä ole ihan kartalla siitä mitä tarkoittaa ratkaisukeskeinen. Se ei ole yhtä kuin besserwisser-pätijä. Lisäksi AP vaikuttaa itse hyvin passiivisaggressiiviselta vuorovaikuttajalta. 

Vierailija
82/93 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP ei ehkä ole ihan kartalla siitä mitä tarkoittaa ratkaisukeskeinen. Se ei ole yhtä kuin besserwisser-pätijä. Lisäksi AP vaikuttaa itse hyvin passiivisaggressiiviselta vuorovaikuttajalta. 

Höpö höpö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä besserwisserit ovat keskimääräistä tyhmempiä ja buustaavat itseään näillä ohjeistuksilla. 

Vierailija
84/93 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitä ap:n kaltaisia perässävedettäviä on joita me fiksummat joudutaan neuvomaan ja auttamaan. Ole tyytyväinen, ettei lähetä laskua avustaan vaan on aidosti ystävällinen sinulle. 

Eihän ap ole neuvoja pyytänyt..miksi kuvitellaan että pitäisi uhrautua ja antaa kirjaviisauden pohjalta neuvoja, mikä pahinta. Te fiksut, tiedoksi että tässä kohtaa oman kokemuksen jakaminen toiselle voikin olla arvokkaampaa...toki se vaatii elämänkokemusta ja toisen ihmisen asemaan asettumista. 

Jotkut loukkaantuvat siitäkin että kertoo oman kokemuksensa, koska se tuntuu kuulemma kilpailulta tai siltä että siirtää puheen itseensä tms. 

Mulle on ollut yllätys iän myötä tajuta että jotkut kertovat ongelmiaan eivätkä todellakaan halua niihin mitään muuta kommenttia kuin päivittelyä miten on kama

Itse tykkään siitä, jos joku jakaa samanlaisia kokemuksiaan. En ymmärrä näitä, jotka loukkaantuvat siitä.

Vierailija
85/93 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin iloinen, jos jollain olisi tarjota rarkaisu. Nyt kuulostaa siltä, että otat neuvon siten, että sinun pitäisi toimia sen mukaan. Elo kuuntele vain ja päätä, voitko hyldyntää vai et.

Vierailija
86/93 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä jätät pakosti tarinan kertomisen puoliväliin.  tyyliin "oli raskas asiakas tänään, sano niin ja näin"  No tuo huutaa ratkaisua asiaan, ystäväsi haluaa, ettet joudu enää tuohon tilanteeseen . Mutta koska kerrot jo ratkaiseesi asian, niin kerroitko sen ystävällesi " Oli raskas asiakas tänään, sano niin ja näin, sanoin hänelle sitten näin ja sit se hiljeni"  Tähän voi päivitellä, "no olipas omitunen ihminen, toivottavasti ei enää asioi liikeessänne"  Sinä olet itse ap. raskas ihminen kerjäät sääliä ja surkuttelua, miten maailma nyt kohtelee sinua niin huonosti, vaikka olet niin mahtava tyyppi! Yök!

Vierailija
87/93 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse tykkään siitä, jos joku jakaa samanlaisia kokemuksiaan. En ymmärrä näitä, jotka loukkaantuvat siitä."

Aika moni siitä tuntuu nykyään loukkaantuvan. Tiedän yhden tapauksen, joka katkoi välit, kun yksi kaveri yritti pahan diagnoosin jälkeen piristää "ei hätä tämä ole tämän näköinen, lähisukulaiseni X parantui siitä täysin, kyllä sä pystyt siihen" tms. Ei välttämättä täydellinen kommentti (mikä on?), mutta välien katkomisenko arvoinen? Mitäköhän olisi pitänyt sanoa, "voi ei, kyllä sä varmasti nyt kuolet"?

Ylipäätään yhä enemmän loukkaannutaan siitä, ettei muut ole ajatuksenlukijoita. Surevat ihmiset ovat tässä mestareita, ja sanon tämän itse useamman suuren menetyksen hiljattain kokeneena. Vertaistukiryhmiä seuratessani olen huomannut, että ihmiset loukkaantuvat verisesti mitä omituisimmista asioista. Yksi raivostui siitä, kun ystävä oli sanonut "olen pahoillani" menetyksen johdosta. Siis mitä hittoa?

Vierailija
88/93 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä jätät pakosti tarinan kertomisen puoliväliin.  tyyliin "oli raskas asiakas tänään, sano niin ja näin"  No tuo huutaa ratkaisua asiaan, ystäväsi haluaa, ettet joudu enää tuohon tilanteeseen . Mutta koska kerrot jo ratkaiseesi asian, niin kerroitko sen ystävällesi " Oli raskas asiakas tänään, sano niin ja näin, sanoin hänelle sitten näin ja sit se hiljeni"  Tähän voi päivitellä, "no olipas omitunen ihminen, toivottavasti ei enää asioi liikeessänne"  Sinä olet itse ap. raskas ihminen kerjäät sääliä ja surkuttelua, miten maailma nyt kohtelee sinua niin huonosti, vaikka olet niin mahtava tyyppi! Yök!

Ihan yököttää? Oletpas sinäkin ystävällinen.

Eihän ap haukkunut ystäväänsä. Totesi vain raskaaksi. 

Mikä tuo sun neuvo nyt siis oli, muutakuin aiheuttaa pahaa mieltä? Katso peiliin.

Vierailija
89/93 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte kyllä kunnon uhriutujia kaikki!

Varmasti niitä ratkaisumestareita joihin tämä ketju osui ja uppos :D

Vierailija
90/93 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin iloinen, jos jollain olisi tarjota rarkaisu. Nyt kuulostaa siltä, että otat neuvon siten, että sinun pitäisi toimia sen mukaan. Elo kuuntele vain ja päätä, voitko hyldyntää vai et.

Eli jos joku neuvoo miten sun tulee käyttäytyä tai puhua tilaisuuksissa? Olisit varmasti iloinen!

Vierailija
91/93 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh en jaksaisi tollasta kaveria sekuntiakaan 😔

Ota puheeksi että osaat kyllä käyttäytyä, kiitos vain!

Tai sitten olet hänelle helppo kohde jota simputtaa jotta itse tuntisi olevansa joku terapeutti/opettaja.

Vierailija
92/93 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni oli hyvin ratkaisukeskeinen ihminen vaikka omalla tavallaan myös herkkä. Lapsuudestaan johtuen hänen oli vaikea ilmaista tunteitaan ja meni usein hyökkäävänkin suojakuoren taakse kun minä yritin puhua tunteistani. Monesti olisin vain kaivannut läsnäoloa, silitystä, lohdutusta. Että ollaan vaikka vain ihan hiljaa, mutta toisen myötäelämisen voi silti tuntea. Tämän kerroin hänelle useasti. Silti hän kerta toisensa jälkeen aloitti järkeilyn kun kerroin jostain joka mieltäni painaa vaikken olisi kaivannut neuvoja, ihan vain lohtua. 

Vierailija
93/93 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisukeskeinen ystävä on vain niin kyllästynyt ja väsynyt ikuiseen valittamiseen, että ette sovi toistenne kavereiksi.

Tavatkaa vain yleisötapahtumissa tms., joissa ei tarvitse niin paljon puhua, etkä ennätä kaataa kaikkea kaverisi päälle. Nykyisin valitetaan aivan "sairaasti" ja "sairaan paljon", odotetaan jotain ihme ikuista lohdutusta joka asiaan, joka pitäisi vain itse hoitaa. Normaali elämään kuuluva tehtävä ja siitä kehitetään draamaa ja suurta tragediaa. Ei ihme, jos kuulijaa tympäisee.