Ratkaisukeskeinen ystäväni
On alkanut rasittamaan. Olen pitänyt etäisyyttä mutta en voi kokonaankaan jättää ystävyyttämme.
Hän alkaa ratkomaan kaikkea mistä puhun. Kerron esim. Hankalasta asiakkaasta töissä, hän alkaa kertomaan kuinka minun pitää tehdä niin ja näin ja "seuraavan kerran sanot että...." vaikka olisin jo ratkaissut nämä asiakkaat ja tilanteet!
Hän ei usko että muut ihmiset osaavat hoitaa ongelmat tai ratkaista tilanteita.
Hän määrittelee jopa tulevat tilanteet "nyt kun mennään sinne niin ole niin että.." ja alkaa kertomaan kuinka olla tilaisuuksissa tai miten puhua muille. Raskasta!
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Koen sinut hankalammaksi kuin ystäväsi, tulisin ystäväsi kanssa toimeen hiton hyvin, sillä olen myös itse ratkaisukeskeinen ihminen ja ongelmanratkaisutaitoinen.
En todellakaan ole valittaja!
Itse olen myös ratkaisukeskeinen. Ratkon joka päivä asiakkaiden ongelmia työssäni!
Et tunne minua joten turha kommentti, ilkeä jopa.
Ehkäpä ystävääni ärsyttää se että olenkin ihan pätevä ratkomaan asioita ja osaan käyttäytyä. Ehkä kateellinen? Muuta en keksi hänen käytökseensä!
Että hyvää päivän jatkoa sinulle ja pusut vaikka tähän perään ;)
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen sinut hankalammaksi kuin ystäväsi, tulisin ystäväsi kanssa toimeen hiton hyvin, sillä olen myös itse ratkaisukeskeinen ihminen ja ongelmanratkaisutaitoinen.
Itse olen myös ratkaisukeskeinen. Ratkon joka päivä asiakkaiden ongelmia työssäni!
Ehkäpä ystävääni ärsyttää se että olenkin ihan pätevä ratkomaan asioita ja osaan käyttäytyä. Ehkä kateellinen? Muuta en keksi hänen käytökseensä!
AP
Aloituksesi oli nimenomaan valittavaa sävyä, ei ainakaan ystävääsi ylistävä, vaan pikimmin arvosteleva, kuinka itse osaat kaikki paremmin ja hänen neuvonsa ovat ärsyttäviä. Jos teet aloituksen ja saat negaa, se on luonnon laki, ei aina voi olla samaa mieltä ja vielä, en kaipaa pusujasi, vaan asennetta asennetta ja asennetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Vaikutat kyllä jotenkin aika hankalalta tämänkin viestisi perusteella, sori.
Mun äiti on joskus tuollainen. Sun on kyllä mahdoton olla sen ystävänä, jos aina on tuota samaa. Eroko vai etäisyys? Voiko sille sanoa siitä ja ettei jokainen puhumasi asia ole ratkaisua vailla. Tai sanoa jokaiseen erikseen että et halua neuvoja mitä sun pitäisi tehdä, puhut vain aiheesta. -Kuinka tosissaan hän sanoo, onko se keskustelua myös olevinaan vai neuvoo aikuista ihmistä. Toisaalta mitä toisen pitäisi sanoa siihen asiaan sitten? Kysyä kysymyksiä vai sanoa jaajaa, vaiko mielipide. Mitä haluaisit toisen sanovan, pohtivan vai ymmärtävän. Etkö kysyisi silloin jotain, jos etsit ratkaisua. Retorinen kysymys ei ole myös kysymys. Autismia ystävällä hieman kuten melkein kaikilla tuntuu olevan, ei ole tilannetajua? Kommunikoi mitä haluat keskustelussa tai mene eri teille jos ärsyttää ? Ei tämäkään vastaus hyvin mennyt, se oli pohdintaa sieltä ja täältä.
Kannattaisi ehkä suuttua sille ystävälle ihan suoraan ja kertoa, mikä ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Vaikutat kyllä jotenkin aika hankalalta tämänkin viestisi perusteella, sori.
Samat sanat sinulle! Kaikkea se leipä elättääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Aloituksesi oli nimenomaan valittavaa sävyä, ei ainakaan ystävääsi ylistävä, vaan pikimmin arvosteleva, kuinka itse osaat kaikki paremmin ja hänen neuvonsa ovat ärsyttäviä. Jos teet aloituksen ja saat ne
Pitääks tollasta ystävää ylistää? Anna mun kaikki kestää
Ystäväsi on kaikkitietävä. Veikkaan et kuitenkkn joku parturikampaaja joka on tottunut terapioimaan kaikkia!
Kuules Ap, älä näytä tällä palstalla mitään heikkouksia tai mitään missä satut olemaan hyvä. Olet aina huono ja ruikuttava ääliö!
Jos kysyt mitään, olet idiootti kun tuollaista kehtaat kysyä.
Apua tältä palstalta et tule saamaan, se on varma. Vain haukkuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ei niin pientä asiaa, etteikö siihen voisi ilkeilyllä reagoida ja passiivisaggressiiviset pusuttelut perään...
Olen ratkaisukeskeinen, enkä jaksa valittajia. Jos olet jo ratkaissut ongelman, miksi avaudu?
Ehkä ette vain sovi ystäviksi. Itse olen jo dumpannut kaikki valittajat elämästäni, en jaksa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuules Ap, älä näytä tällä palstalla mitään heikkouksia tai mitään missä satut olemaan hyvä. Olet aina huono ja ruikuttava ääliö!
Jos kysyt mitään, olet idiootti kun tuollaista kehtaat kysyä.
Apua tältä palstalta et tule saamaan, se on varma. Vain haukkuja!
Saman olen huomannut. Tämä palsta ei muutu.
Luin koko ketjun ja sain käsityksen että olet todella hankala tyyppi.
Aloitit valittamalla "ystäväsi" tapaa lähteä ratkomaan valituksiasi.
Olet keskustellut asiasta muidenkin kanssa ja muutkin kuulemma huomanneet saman kuin sinä.
Kerroit myös kuinka itse koet ystävän olevan ylimielinen ym hölyn pölyä kun puhuu niin kuin puhuu.
Ja uhriudut kun muut eivät sano sinulle asioita joita sinä haluaisit kuulla.
Seuransa saa itse valita. Mikä se sun ongelma edes oli?
Saako sua neuvoa tässäkään asiassa? Riittääkö että vastaa "okei"?
Vai pitikö meidän muiden lähteä kuorossa kritisoimaan tätä "ystävääsi"?
Olkoon hän millainen tahansa niin anna olla. Eihän sinussakaan mitään vikaa ole, niin tuskinpa on hänessäkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ratkaisukeskeinen, enkä jaksa valittajia. Jos olet jo ratkaissut ongelman, miksi avaudu?
Ehkä ette vain sovi ystäviksi. Itse olen jo dumpannut kaikki valittajat elämästäni, en jaksa niitä.
Lähinnä siksi että haluan kertoa jostakin erikoisesta tilanteesta tms. En tietenkään joka asiaa kerro.
Kerran treffattiin esim. Kuntosalilla. Kerroin (en valittanut) että olipas parkkis täysi, alkoi neuvomaan miten ensikerralla tulisin pyörällä.
Eli hän siis neuvoo, vaikka puhuisi small talkia! Tää oli se pointti mutta minut nyt ymmärrettiin väärin. Juu tiedän että johtuu ulosannistani. Ja kyllä nyt olen marttyyri. Aivan pska tyyppi olen!
Mut lopetan nyt tähän. Meni maku koko hommaan jo ja heivaan pätevän ystäväni mäkeen.
Hänkin pääsee helpommalla ettei tartte toimia terapeuttina jota ei ole edes pyydetty.
Siitäkö se asia muuttuu, että täällä siitä ystävästäsi urputat? Eiköhän asia ratkea sillä, että sanot sille ystävällesi asiasta.
Vierailija kirjoitti:
No voivoi. Koita jaksaa.
Terkuin ratkaisukeskeinen insinööri.
Enkä koita jaksaa. Miks helv pitäs jaksaa tollasta?
Onpa tosi uskottavaa, jos sitten kumminkin kysyt täällä neuvoa asiaan, joka on ihan simppeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä siksi että haluan kertoa jostakin erikoisesta tilanteesta tms. En tietenkään joka asiaa kerro.
Kerran treffattiin esim. Kuntosalilla. Kerroin (en valittanut) että olipas parkkis täysi, alkoi neuvomaan miten ensikerralla tulisin pyörällä.
Eli hän siis neuvoo, vaikka puhuisi small talkia! Tää oli se pointti mutta minut nyt ymmärrettiin väärin. Juu tiedän että johtuu ulosannistani. Ja kyllä nyt olen marttyyri. Aivan pska tyyppi olen!
Mut lopetan nyt tähän. Meni maku koko hommaan jo ja heivaan pätevän ystäväni mäkeen.
Hänkin pääsee helpommalla ettei tartte toimia terapeuttina jota ei ole edes pyydetty.
&nbs
Huh, mikä marttyyri ja uhriutuja, valittaja.
Ap vaikuttaa kyllä hieman rasittavalta. Jos kerran ratkaisuehdotuksia tulee niin kyllähän se sinun tapasi on jollain lailla valittava tai sen kaltainen että aina kippaat asioitasi toisen niskaan.
ja meitä nyt on vaan moneen junaan. Jos minulle aletaan kertoa jostain ongelmatilanteesta tms. niin kyllä se minullekin tarkoittaa sitä että asiaa voisi yhdessä pallotella ja yrittää ratkaista. Ellet sitä halua, sano kaverillesi ihan reilusti vaan että "tätä ei tarvitse sen kummemmin ratkoa, haluan vain kertoa".