Kukkakauppaat nyreissään kun enää ei hautajaisiin osteta isoja kalliita kukkalaitteita
Kommentit (203)
Osanottokimppu lähiomaiselle mieluummin. Ja viekää niitä kukkia vanhuksille varsinkin jo heidän eläessään, silloin ilahduttaa aivan varmasti. Hautajaisia meidän suku pitänyt vaan ihan perhepiirissä, toki välimatkat ja ikääntyvät perheenjäsenet osasyynä myös.
Nyt ymmärrän miksi ne armeijassakin kyselivät halua olla kukkakauppias!
Vierailija kirjoitti:
Mä sain joskus kukkakaupasta niin törkeätä palvelua läheisen hautajaisiin liittyen, että toivottavasti en joudu ikinä enää hoitamaan kenenkään hautajaisia. Kukkakauppias syyllisti meitä omaisia, ettemme ole vainajalle läheisiä, kun emme panosta enempää. Toivottavasti se akka tekee konkan. Olisi oikein ilkeääkin ilkeämmälle ihmiselle.
Minä ostin hääkimppua maistraattihäihin nuorena. Myyjä äkäisenä selitti, että eihän sitä voi suunnitella, kun en tiedä hääpukua.
Yritin selittää, että maistraattihäät ja en tiedä vielä, millaisen kiltin puen päälleni.
Sama jankkaus jatkui ja puhe oikeista häistä.
Minä halusin vain kimpun punaisia ruusuja. Sain sitten tilattua sen, mutta itku oli nuorena tyttönä kurkussa, kun kuulin myyjältä tiuskintaa, että ei hän voi ja miten sitä maistraattihäihin ja kun ei puoliakaan ole ostettu valmiiksi jne..
Kun hain kimpun, se oli muutama ruusu harittamassa ihan ihmeellisesti ja kimppu oli ruma.
Muutaman vuoden päästä ei kyseistä kukkakauppaa enää näkynyt ja en yhtään ihmetellyt syytä
Vierailija kirjoitti:
Niin se maailma muuttuu. Lisäksi kukat ostetaan ruokakaupoissa. Kukkakauppoja ei kohta enää ole. Jotenkin surullista.
Kemikaliotkin ovat kadonneet.
Maailma muuttuu ja me sen mukana. Itse en päässyt sukulaisen hautajaisiin koska ne olivat työpäivänä ja ei ollut samaa perhettä, mutta meidän perheestä toinen henkilö pääsi. Siellä lähimmät omaiset olivat erittäin varakkaita, nimiä löytyy lehtien palstoilta kun näitä hyvätuloisia julkaistaan. Sielläkin oli otettu tuo käytäntö että he ostavat itse valkoisia ruusuja ja ei kukkalaitteita. Ei meillekään kukkalaitteiden suhteen ole mitään ohjeita annettu kun järjestettiin isän hautajaiset joitakin vuosia sitten. Mutta olisiko omaiset sotkeneet sen asian, kun sanotaan että ne pitää itse poistaa haudalta. Minun ikäpolvelle se on ollut itsestään selvyys, nuoremmat eivät ehkä ymmärrä kun perhekoot on pieniä hautajaisia on vähemmän ja niitä pidetään vain pienissä piireissä.
Kukkakauppiaiden on vain hyväksyttävä muuttuva maailma ja se, että asiat jotka eivät ole välttämättömiä, lähtee ihmisten listoilta ensimmäisenä. Kun joku tuote ei enää myy, pitää keksiä korvaava tuote. Ette te ole ainoita, joiden tavara ei käy kaupaksi. Oma sivutyöni on sellainen, että alan asiakaskunta on vanhaa. Se on vain hyväksyttävä, että tuotteiden kysyntä vähenee ja sen vuoksi olen jo alkanut miettiä mitä ottaisin rinnalle. Tämä on vielä sivutyö, mutta teen sitä siksi, että olen töissä pienessä yrityksessä, jonka omistaja voi koska tahansa sanoa että jää eläkkeelle ja minä olen jonkin verran nuorempi. Tarkoitus on sivutyöstä kehittää yritys, mutta nykyisellä konseptilla se ei kanna minun eläkeikääni asti. Se ei poistu varmasti täysin, mutta vähenee.
Perinteisille kukkakaupoille käy kuten kaikille muillekin kivijalkaliikkeille eli ne häviävät vähitellen kapunkikuvasta eikä syynä ole yksinomaan hautajaiskukkalaitteiden myynnin väheneminen vaan myös se, että leikkokukkienkin ostaminen on vähentynyt ja ihmiset ostavat niitä yhä enemmän marketeista vaikka joutuisivat tinkimän laadusta eivätkä perinteiset kukkakaupat pysty kilpailemaan markettien hintojen kanssa. Kaupunkien keskustojen näivettymistä ja kivikalkakauppojen kuolemista ylipäätään pitäisi kyllä ryhtyä ehkäisemään laajemminkin koska elävä kaupunkikeskusta on merkittävä asukasviihtyvyyden tekijä kaupungeissa.
Nuo kukkalaitteet ovat ihan törkeän kalliita. Ostettiin viime vuonna sellainen sukulaisen hautajaisiin ja maksoi tasan 100e. Tuosta halvempia olivat vain kimput ja niilläkin hintaa oli yli 80e.
Että enpä ihmettele, että ihmiset ovat muuttaneet käytäntöä.
Toki harmi kukkakauppojen puolesta, mutta kaikki kustannukset ovat nousseet ja palkat laahaa vuosia perässä, niin ei kaikilla vaan ole varaa noihin ( ei olisi ollut meilläkään, se oli sitten muista asioista pois).
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukkakauppiaat ei keksi uusia tapoja myydä kukkia?
Turha siitä on valittaa, jos ihmiset ei osta hautajaisiin isoja kukkavihkoja kuten joskus ostettiin. Muuttuuhan ne käytänteet muissakin asioissa. Olihan vaikka 90-luvulla tavallista, että kotona oli lankapuhelin ja VHS-kasetteja, mutta nykyisin on ihan muut jutut.
Minulla on vieläkin VHS-nauhuri ja VHS-kasetteja. Samoin BETA-systeemin nauhuri ja kasetteja. Molempia myös käytän toisinaan. Lankapuhelintakin käyttäisin, mutta veivät puhelinlangat pois ja sitä ennen nostivat myös hinnat kohtuuttomiksi.
Rikas tuli pikkukimpun kanssa, pihi saituri, kun oli ns. Normaalit hautajaiset seppeleineen.
Pitää tajuta mikä on käytäntö ja kunnioittaa sitä.
Eli samalla lailla toimia kuin muut.
Nimimerkki, 25 euron kukkavihko
Siellä ne yrittäjät rovehtii muiden kanssaeläjien lompakolle. Samalla toisesta suupielestä sättivät tuensaajia. Mitäs muuta yrittäminenkään on, kuin toisen lompsalla elämistä? Nyt on oikein hätähuuto kukkaroista, joita tarvitaan heitä elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset on niin out
Joo niin last season...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki katsovat tätäkin asiaa omalta kantiltaan. Paljon suurempi huolenaihe Suomessa kuin kukat on se, että vainajaa ei laiteta asianmukaiseen kuntoon hautajaisia varten, vaan hänessä voi olla vielä katetri kiinnitettynä vartaloon tai muita toimenpideesineistöä. LIsäksi Suomessa kohdellaan vainajaa epäkunnioitettavasti pinoamalla heitä päällekäin tai säilöttynä paikkaan, joka ei ole tähän tarkoitettu. Siitä kannattaisi huutaa kovaan ääneen eikä jostain kukista. Äänestin sitä, että jokainen saa itse päättää, millaisen muistokukkatyylin itselleen haluaa, ei sitä kysytä kukkakauppiaalta sen paremmin kuin papiltakaan.
Kuollut on kuollut. Ei minua ainakaan kiinnosta mitä ruumiilleni tapahtuu sen jälkeen, kun henki on siitä poistunut. Pistelkää vaikka kilon paloiksi tikun nokkaan kadun varrelle. Aivan sama. Kunhan varmistatte, että olen todellakin kuollut sitä ennen.
Okei. No mitäs jos joku nappaa tuollaisen tikunnokkapalan ja aivosi ja herättää sinut henkiin 100 vuoden päästä seksiorjakseen. Eikö vieläkään kiinnosta?
kukkakauppiaiden sesonki alkaa kun koulut loppuu, yo juhlat jne, rippijuhlat, kai jokunen vielä uskoo avioliittoon, hääpäivät, äitienpäivät , synttärit jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki katsovat tätäkin asiaa omalta kantiltaan. Paljon suurempi huolenaihe Suomessa kuin kukat on se, että vainajaa ei laiteta asianmukaiseen kuntoon hautajaisia varten, vaan hänessä voi olla vielä katetri kiinnitettynä vartaloon tai muita toimenpideesineistöä. LIsäksi Suomessa kohdellaan vainajaa epäkunnioitettavasti pinoamalla heitä päällekäin tai säilöttynä paikkaan, joka ei ole tähän tarkoitettu. Siitä kannattaisi huutaa kovaan ääneen eikä jostain kukista. Äänestin sitä, että jokainen saa itse päättää, millaisen muistokukkatyylin itselleen haluaa, ei sitä kysytä kukkakauppiaalta sen paremmin kuin papiltakaan.
Kuollut on kuollut. Ei minua ainakaan kiinnosta mitä ruumiilleni tapahtuu sen jälkeen, kun henki on siitä poistunut. Pistelkää vaikka kilon paloiksi tikun nokkaan kadun varrelle. Aivan sama. Kunhan varmistat
Eiköhän se tarvitse vaan sen tikunnokassa mädäntyneen pillupalan.
Voisivat floristit katsoa peiliin, ja alkaa kehittelemään nykyaikaan sopivia kukkatuotteita. Esim. 20-30e juhlakimppuja, värjättyjä kukkia, kukankasvatusbokseja, mitälie. On turha jäädä tuleen makaamaan ja syyllistää asiakkaita.
Mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa kallista kukkakimppua hautajaisiin. Mielummin ostan sen kimpun hänelle itselleen jo elinaikana ilahduttamaan päiviä... mutta kuolleelle.. tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Yksi kukka on hillyttyä ja taloudellista. Varsinkin nykyään, kun kaikki on niin kallista.
Toki jos joku haluaa ostaa läheiselleen paljon kukkia hautajaisiin, en näe sitä huonona tai pahana asiana. Se voi olla jollekin tosi tärkeetä. Mutta itselleni ei...
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukkakauppiaat ei keksi uusia tapoja myydä kukkia?
Turha siitä on valittaa, jos ihmiset ei osta hautajaisiin isoja kukkavihkoja kuten joskus ostettiin. Muuttuuhan ne käytänteet muissakin asioissa. Olihan vaikka 90-luvulla tavallista, että kotona oli lankapuhelin ja VHS-kasetteja, mutta nykyisin on ihan muut jutut.
Kukat on oikeasti aika kalliita ja kukkakauppiailla on nykyisellään mahdoton kilpailla markettien kanssa. Se vitosen ruusukimppu sieltä Prismasta ei ole samaa laatua kuin ruusukimppu kukkakaupasta, mutta ymmärtäähän sen että mieluummin ostetaan vitosella vähän näivettynyt pieni kimppu kuin viidellä kympillä vähän näyttävämpi kimppu. Ihmiset eivät osta kukkia viikottain, vaan yleensä tiettyihin tarpeisiin kuten häät, hautajaiset ja juhlapäivät tai valmistujaiset. Silloin sitten moni hankkii sen hienomman kukkakimpun tai ruusun kukkakaupasta eikä mistään marketista. Kukat ei muutu kuten puhelimet. Se kimppu on samanlainen kimppu tänään ja kahdenkymmenen vuoden päästä. Jos tavat muuttuu liikaa, niin kohta ei oikeasti saa kukkia ja osaamista sidontatöihin kukkakaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Se arkku vasta pöljä muinaisjäänne on, varsinkin krematoriossa poltettavaksi. Minut saisi aivan vapaasti polttaa vaikka paperipussissa, olisi ekologisempaakin.
Se ei onnistu, koska ruumiisi ei pala kunnolla ilman puupalttoota ympärillä.
Oh my god! tienaa ainakin 30 euroa tuolla!! riistäjä.