Oletko niin arvokas läheisillesi että saat aikanaan oman hautakiven?
Vai päädytkö nimettömänä johonkin muistolehtoon, kenties pikkulaatta muiden laattojen joukkoon?
Kommentit (82)
Hautapaikat ovat tilapäisiä, joten ei väliä.
Minut tuhkataan ja sirotellaan mereen.
Mulla on mielipiteet vaihdellut, mutta nyt toivoisin yhdessä oloa puolisoni ja lapsen kanssa.
Vaikka tuhkaus, mutta samaan paikkaan. Yhdessä loppuun asti
Palaan mereen. Perheeni, suku ja ystävät voivat muistella minua halutessaan hyvän ruuan ja viinin ääressä. Tietävät toiveeni, tässä maailmassa tulee pitää huolta rakkaistaan elävinä. Hautausmaat ovat turhia.
Näillä näkymin päädytään miehen kanssa heidän sukuhautaansa. Kivi on täynnä, joten jotain täytynee keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama minne kunhan ei tälle paikkakunnalle. Ei tarvitse järjestää hautajaisia mitenkään isosti. Halvin arkku, omat kuteet, ei kukkia eikä kiviäkään tai korkeintaan joku pieni. Rahat pitää käyttää elämiseen eikä haudata maahan. Jos ei kukaan välitä pennin vertaa minusta eläessäni, turha esittää välittävää kun olen kuollut.
Mitäöh?? Siis riistät ihmisiltä ilon haudata sinut?? Ilon jota he ovat vuosia odottaneet??
Vierailija kirjoitti:
Nimeni kaiverretaan samaan hautalaattaan kuin lapseni nimi. Tästä on jo sovittu hautaustoimiston kanssa.
Lapsi haudataan samaan aikaan kuin faaraoiden kumppanit/orjat aikanaan?
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa mitään muistokiviä tai -laattoja. Tuhkat voi aikanaan heitellä jonnekin rauhalliseen korpimaisemaan.
Sama ajatus, mutta ei vaan ole sitäkään joka nuo tuhkani nakkaisi selkoseen. Siksi olen suunnitellut, että menen sinne itse kun jalat vielä kantaa enkä tule takaisin.
Mielestäni jäännöksillä ei ole niin väliä, muistolehto on vallan mainio loppusijoituspaikka. Siihen voi halutessaan kynttilän viedä aivan kuten hautakivellekin. Mennyttä maailmaa nuo arkkuhautajaiset, kalliit kukat ja kivet.
Vierailija kirjoitti:
narsistit kuvittelevat että heidän hautajajaisissa väen tunkos ja perilliset ostaisivat ylihintaisen kiven ja lapsen lapsen lapset kävisivät vittumaisenhenkilön kiveä pällistelemässä.
Tungosta voi olla, ja avoin arkku kiitos. Moni uhri meinaa haluaa nähdä, onko se nyt varmasti kuollut ja poissa.
Mä olen jo toivonut että tuhkat yleistuhkahautaan ja muistolaatta riittää. En halua että lapset tuhlaavat rahoja hautajaisiin, vaikka tienaavatkin molemmat jo ihan hyvin. Miehellä samanlainen toive.
Mä kyllä veikkaan, että sinuta haudataan hänen päälle, ei viereen.
En halua mitään hautaa. Olen kirjoittanut hoitotahtoni, puhunut miehelleni ja lapsilleni. Tuhkat kaadetaan muistolehtoon ja sillä selvä. Ei hautajaisia, eikä kiviä. Tämä on viimeinen tahtoni ja uskon olevani niin rakas ja arvokas jälkeläisilleni, että toimivat sen mukaan.
Mulla ois hautapaikka Hietaniemen hautausmaalla jos haluan. Vieläpä valtiolliset hautajaiset saaneen kanssa samassa haudassa. Ei ois hullumpi loppusijoituspaikka. Ei tosin kovin yksilöllinen, vaan ennemmin arvokas.
joo tienais yhtä hyvin kuin kreikan velkojen maksamisella.
Sitten aikanaan on varattu paikka sukuhaudassa.
On jo sukuhautapaikka olemassa, mutta toisaalta onko se hyvä, niin en tiedä. Kun on oman sukuni, ei meidän perheen.
En ymmärrä tätä hautakivi ja hautapaikka hähmäilyä ollenkaan ja syy on se, että ei se vainaja ole läsnä pällistelemäsdä keitä siellä haudalla ramppaa ja kasteleeko joku sitä verenpisaraa kerran viikossa. Ei se ihminen, henkilö ole siellä kuopassa, siellä on vaan se maatuva ruho tai kahvikupillinen tuhkaa, eikä se tarvitse kiveä, jota käydä jouluaattona ja joskus kesällä.pokkaamassa. ihmistä voi muistella. Ne muistelee, ketkä muistelee.
Ei ihmisen mitta ole ole hautakivi. Mihin ylösnousseet tarvitsevat hautakiveä?
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Meillä on sukuhauta ja siinä paikka myös mulle. Iso kivi, johon nimeni kaiverretaan. Paitsi ettei mua haudata vaan tuhkataan eikä uurnaanikaan haudata sukuhautaan vaan ripotellaan metsään. En tiedä, haluavatko omaiset kaivertaa mun nimeni siihen kiveen vai eivät. Tai laittaa jonkun muistolaatan jonnekin.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/