Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En selviä raha-asioistani. Nyt menen kovaa alamäkeen. Mietin itsm****.

Vierailija
25.04.2024 |

Itse olen tyrinyt. Elämässä tapahtui vaikka mitä ja tyhmyyttäni sorruin kalleisiin lainoihin ja rahapeleihin. Käytin rahaa todella holtittomasti. 

Lopputulos on nyt se, että.minulla on lainaa sinne tänne, useita kymmeniä tuhansia yhteensä. Osamaksuja ja muita velkoja. 

Olin myös pitkään sairaslomalla, joten palkkatuloja ei ollut. Rästit painoi niin, että en saanut maksettua enää. 

Sitten päätin nousta ja että menen töihin, hoidan vastuullisesti kertyneet velat vaikka ulosoton kautta pois. No se sekoitti asioita entisestään koska palkkatulojen ja muiden etuuksien saaminen kestää aina kuukauden uudelleen asettua. Muutin välissä myös sen vuoksi, että voisin tukea hyvinvointiani ja voisin aloittaa alusta. No, nyt on sitten näiden maksujen ja muiden viivästyksien vuoksi tilanne etten saa edes ajoissa maksettua seuraavan kuun vuokraa, puhelinliittymä oli jo aiemmin vaarassa katketa mutta sain sen sovituksi. En tiedä ehdinkö sitäkään maksamaan ajoissa ja sulkevatko liittymän. En tiedä saanko häädön jos en pysty maksamaan vuokraa kuten pitää. 

Toimeentulotukea en saa koska tulot ylittivät sen viime kuussa, jolloin maksoin paljon laskuja, muutot jne. 

Koko ajan menen jäätävällä alijäämällä ja tämä on niin stressaavaa ja itse ongelma aiheutettu että koen itseni ihan roskaksi ja niin typeräksi ihmiseksi että mitä virkaa tällaisella on joka ei pysty edes perusasioita hoitamaan. 

Huomaan vain joka kuukausi taas asioiden olevan vähän huonommin ja nyt on vaarassa että ihan kaikki menee. 

En kestä tätä tilannetta ja itseäni. Mitään ihmeitä tuskin tapahtuu ja nyt mennään lujaa seinään. 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velat kyllä vanhenee. Niiden takia ei kannata itseään tappaa.

Huolehdi itsestäsi.

Sehän tässä on, että kun olen niin helvetin sekaisin ja tyhmä, etten pysty huolehtimaan itsestäni. Kuitenkin tarpeeksi terve ymmärtämään ja toimimaan, etten olen holhouksen tai muun avun tarpeessa. Pärjään tavallaan yksin tietyin kriteerein mutta en kuitenkaan vaikka yritän aina jotenkin selvitä mutta ei vaan silti pysty pitämään ohjaksia käsissä. Ihan käsittämättömän raastavaa olla tällainen ihminen ja tiedän myös miten rasittavalta kuulostan. Ap 

Vierailija
22/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista muuta sukulaisesi luokse asumaan ja tee siellä ilmaista asumista vastaan kotitöitä ja hoida sukulaisesi asioita. Vaihda suosiolla liittymäsi prepaid-liittymään. Myy kaikki turhat tavarasi, äläkä hankita mitään maksullisia palveluita. Katso esim. kokonaan ilmaista Yle Areenaa ja MTVKatsomon ilmaista versiota. Noissakin on jo paljon ohjelmia katsottavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa todella tyhmä neuvo päästää velat ulosottoon. Sehän kestää iät ja ajat saada maksettua korkoineen. Olet tosi fiksu, kun et noudattanut neuvoa.

Tuo edellä oleva ehdotus muuttaa kotihommia vastaan sukulaiselle kuulostaa oikein hyvältä. Silloin voit palkallasi lyhentää velkoja.

Otathan yhteyttä vuokranantajaansi ja kerrot vaikeasta tilanteesta vuokran maksun suhteen. Ehkä hän onkin hyvin ymmärtäväinen ja tekee kanssasi maksusopimuksen vaikka muuttaisitkin sukulaisen luo.

Ymmärrän oikein hyvin hankalaa tilannettasi, yksin pärjääminen ei todellakaan ole helppoa. Itse ennen muuttoa halvempaan olin jatkuvasti luottokorttiveloissa, jotka sain maksettua vasta muutettuani. Toki minulla oli vakityö.

Olet aivan yhtä arvokas ihminen kuin me muutkin, ethän tee itsellesi pahaa?! Asioilla on tapana lutviutua ajan kanssa, kun pää selkenee ja pystyy tekemään järkeviä ratkaisuja. Lämmin halaus Sinulle.

Vierailija
24/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mahdollista muuta sukulaisesi luokse asumaan ja tee siellä ilmaista asumista vastaan kotitöitä ja hoida sukulaisesi asioita. Vaihda suosiolla liittymäsi prepaid-liittymään. Myy kaikki turhat tavarasi, äläkä hankita mitään maksullisia palveluita. Katso esim. kokonaan ilmaista Yle Areenaa ja MTVKatsomon ilmaista versiota. Noissakin on jo paljon ohjelmia katsottavaksi.

Ei ole mahdollista. 

Toinen vanhemmista menehtynyt, tosin sinne en olisi voinut kuitenkaan mennä ja toisella paha alkoholiongelma ettei mielenterveyteni varmaan kestäisi sitä vaikka muuten hyvissä väleissä olemmekin. Sitten muuten ei olekaan ketään joka voisi auttaa. 

Varmaan se prepaid liittymä tulee olemaan pakonkin edessä. Kaikki palvelut olen ottanut käytöstä pois aikaisemmin.

Tässä on vähän liian monta asiaa samaan aikaan että rationaalinen ajattelu juuri nyt on aika heikkoa. Ehkä keksin vielä jonkun ratkaisun.

Ap

Vierailija
25/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole vähättelyä, mutta ap olet sotkenut vain raha-asiasi. Et ilmeisesti ole satuttanut ketään, r aiskannut ketään, tuhonnut kenenkään mielenterveyttä. Nämä on paljon pahempia asioita kuin holtiton rahankäyttö ja korkeakorkoisten lainojen otto. Niiden jotka muita satuttavat pitäisi miettiä onko heillä oikeutta olla täällä, mutta tuskin niin tekevät, koska rahaongelmilla on suuremmat seuraukset kuin esim toisen satuttamisella.

Jos sulla ei ole omaisuutta, voit ehkä päästä velkajärjestelyyn? Kaveri oli samassa tilanteessa kuin sinä, ja velkajärjestely pelasti. Sukulaisella jättivelat ja ratkaisu oli päästää ulosottoon ja hankkiutua sairaseläkkeelle.

Vierailija
26/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa myös aika sosiaalitoimistoon sosiaalityöntekijälle, siis jos et ole sitä vielä tehnyt.

Vierailija
27/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene takuueläkkeelle. Sitä ei voi ulosmitata.

Vierailija
28/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ja on samaa edelleen. Ulosotossa olen ollut vuodesta 2018 ja tuntuu ettei velat pienene ikinä. Omaa tyhmyyttäni nuorempana kans otin pikavippejä ja kulutusluottoja joita en pystynyt maksamaan takaisin. Nyt sitten kärsin..kela ei huomioi ulosottoosuutta ja en saa mitään tukia. Pärjään kyllä yksinasuvana mutta joka kuukausi on todella todella tiukkaa.

Vierailija
29/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdi itsestäsi.

Sehän tässä on, että kun olen niin helvetin sekaisin ja tyhmä, etten pysty huolehtimaan itsestäni. Kuitenkin tarpeeksi terve ymmärtämään ja toimimaan, etten olen holhouksen tai muun avun tarpeessa. Pärjään tavallaan yksin tietyin kriteerein mutta en kuitenkaan vaikka yritän aina jotenkin selvitä mutta ei vaan silti pysty pitämään ohjaksia käsissä. Ihan käsittämättömän raastavaa olla tällainen ihminen ja tiedän myös miten rasittavalta kuulostan. Ap 

Ihan kuin mun kynästä. En ole tarpeeksi sairas ettenkö pystyisi toimimaan ja tarvitsisin ulkopuolista apua mutta silti hlvetin sekaisin ja sählään vaan. Yksin on pakko pärjätä. Ei ole edes tukiverkkoa.

Vierailija
30/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdi itsestäsi.

Ei elämää pysty aina hallitsemaan. Nyt on kovat ajat ja tilanne vyöryy päälle, nyt vaan kestellään. Se riittää.

Vierailija
31/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole vähättelyä, mutta ap olet sotkenut vain raha-asiasi. Et ilmeisesti ole satuttanut ketään, r aiskannut ketään, tuhonnut kenenkään mielenterveyttä. Nämä on paljon pahempia asioita kuin holtiton rahankäyttö ja korkeakorkoisten lainojen otto. Niiden jotka muita satuttavat pitäisi miettiä onko heillä oikeutta olla täällä, mutta tuskin niin tekevät, koska rahaongelmilla on suuremmat seuraukset kuin esim toisen satuttamisella.

Jos sulla ei ole omaisuutta, voit ehkä päästä velkajärjestelyyn? Kaveri oli samassa tilanteessa kuin sinä, ja velkajärjestely pelasti. Sukulaisella jättivelat ja ratkaisu oli päästää ulosottoon ja hankkiutua sairaseläkkeelle.

No en ole onneksi. En ole sillä tavalla huono ihminen enkä halua satuttaa muita. Tunnen helposti syyllisyyttä mutta sekin on kääntynyt kyllä itseäni vastaan välillä. Esimerkiksi olin liian pitkään myrkyllisessä suhteessa, jossa minua pahoinpideltiin. Nyt tuo samainen ihminen on viemässä minua oikeuteen aivan hänen keksityistä tarinoistaan ja en ole huolissani muuten mutta tiedä mitä kuluja siitäkin voi seurata. Sekin stressaa. 

Eikä tässä elämässä millään hyväntahtoisuudella pärjää. Olisikin ollut kylmempi ja kovempi enkä niin helvetin herkkä niin varmaan pärjäisin yhteiskunnallisesti ja mielenterveydellisesti ongelmitta. Mutta ei. 

Toisaalta jos kuolen niin satutan toisia mutta onneksi sitten ei ainakaan tunne syyllisyyttä ja on varmaan läheisetkin kyllästyneet minuun kun olen aina rahaton ja pyydän välillä muutamankympin lainaan. Yksi heistä sanoikin että nyt loppui ja ymmärrän hyvin sen. Ap 

Vierailija
32/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kyllä järjestyy, raha on vain rahaa ja velat vanhenevat ajallaan. Hanki itsellesi keskusteluapua ja neuvottele vuokranantajan kanssa, jos et tässä kuussa pysty maksamaan. Tärkeintä on että asunto säilyy, jos se muuten on sopiva ja pystyt maksamaan sen vuokran (ettei ole liian iso vuokra). 

Olet hienosti jo järkännyt asioitasi ja kuulostat kaikesta huolimatta vastuulliselta. Kenellä tahansa voi hetkellisesti olla tuollaisia vaikeuksia ja niistä selviää. Olet arvokas ja tärkeä ihminen, halaus täältä.

Vierailija
33/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin prepaid-liittymäksi. Yhteys vuokranantajaan, järkevä vuokranantaja sopii maksusuunnitelmaa, sanon tän nimenomaan vuokranantajana, asiallinen selitys ja maksusuunnitelma on vuokranantajallekin parempi kuin uuden vuokralaisen etsiminen.

Rahan takia ei kannata itseään vahingoittaa, ruokajakeluista voisit käydä ruokaa ensihätään, jos se auttaisi. Ja jos sulla on kiva työpaikka, niin nyt tilanne menee vähitellen parempaan, sinnittelet vaan eteenpäin. Olet arvokas ihminen, kaikki mokaa joskus ja kuten joku tuossa ylempänä sanoi niin raha-asioissa mokaaminen on sieltä pienemmästä päästä mokia verrattuna toisten vahingoittamiseen tai vastaavaan.

Vierailija
34/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiat voisi olla paljon huonomminkin. Sinulla on vielä terveys ja työkyky tallella. Raha on vain rahaa. 

Raha ei ole vain rahaa tässä yhteiskunnassa. Sillä maksetaan se eläminen ja terveys, että myös mahdollistetaan sitä kautta työssäkäynti.

Raha on silti vain rahaa, alat heittään laskut ja luotot vaan kasan päällimäiseks ja unohdat niiden maksun tyystin, ainoat joila on väliä on vuokra ja sähkö, se on nyt ohi sun osalta.

Töitä alat tekemään pimeänä tai et ollenkaan.

Tere tulemast tänne suomalaisen arkeen.

Vierailija
35/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan itseä niskasta kiinni ja työskentelet hetken vähän kovemmin.

Sillä saat maksettua lainat pois, aloitat pienimmästä.

Ja yhteyttä lainanantajiin, sovit maksuille maksuaikaa.

Vierailija
36/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee itsellesi pahaa.

Minä tyrin raha-asiani pahasti eron myötä, jonka seurauksena masennuin ja kaikki mönkään. Raha-asioita en jaksanut hoitaa lopulta enää, koska kaikki efortti meni itsensä hengissä pitämiseen. Lopulta kaikki meni ulosottoon (kymmeniä tuhansia) ja luottotiedot tietysti myös. Olin ihan itsemurhan partaalla ja konkreettisia suunnitelmiakin jo oli. Tästä aikaa nyt 16 vuotta. Itsemurhaa en lopulta tehnyt, en voinut tehdä sitä lapsuudenperheeni takia. He kuitenkin yrittivät tukea minua asiassa ja ikuisesti heille siitä kiitollinen. 

Velkoja maksoin toista kymmentä vuotta, osa vanheni vasta taannoin. Tiukkaa se oli. Onneksi tapasin uuden puolison ja taloudellinen tilanne helpottui kun kuluja jaettiin. Lapsiakin siunaantui kaksi. Nyt olen ikionnellinen siitä, että en tappanut itseäni. Niin monta kertaa olen jotain ylempää tahoa kiittänyt siitä, että jokin minussa sai kuitenkin asian jättämään. 

Raha on vain rahaa. Se on niin totta, vaikka tottakai tiedän, että sen puute tuo valtavan tuskan. Mutta siltikin: se on VAIN rahaa. Elämä itsessään on lahja ja sitä ei kannata lopettaa vain sen takia, että raha-asiat solmussa. Niistä pääset eroon ajan kanssa tavalla tai toisella. Rankkoja aikoja taloudellisesti on tiedossa, mutta ei se ulosottokaan mikään hirviö ole. Aina voi neuvotella ja vapaakuukausia saa tietyin ehdoin. Ei ne velat ikuisia ole, lopulta vanhenevat. 

Toivon sinulle Ap sydämestäni voimia jaksaa, älä luovuta! 

Vierailija
37/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat voisi olla paljon huonomminkin. Sinulla on vielä terveys ja työkyky tallella. Raha on vain rahaa. 

Ja ilman rahaahan voi elää?

Vierailija
38/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha ei ole vain rahaa tässä yhteiskunnassa. Sillä maksetaan se eläminen ja terveys, että myös mahdollistetaan sitä kautta työssäkäynti.

Kyllä. Ja ei. Raha on vain rahaa viittasi varmasti siihen ettei velat ole syy riistää itseltään henkeä.

Vierailija
39/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoi hänellä olevan pikavippejä ja kalliita luottoja. Ne voivat hyvinkin olla moninkertaisesti kalliimpia kuin ulosoton kulut. Itsekin neuvoisin apta maksamaan (vain) vuokran, sähkön ja puhelimen, ja ilmoittamaan muille velkojille että laittavat ne ulosottoon. Tämä säästää velkomiskuluissa, sekä koroissa. Ulosotto on kallista, kyllä, mutta pino pikavippejä on vieläkin kalliimpaa! Siksi ulosotto on sekä edullisempi että hallitumpi, kun on vain yksi velkoja, yhdet kulut ja lain määräämä korko. 

Vierailija
40/45 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ja on samaa edelleen. Ulosotossa olen ollut vuodesta 2018 ja tuntuu ettei velat pienene ikinä. Omaa tyhmyyttäni nuorempana kans otin pikavippejä ja kulutusluottoja joita en pystynyt maksamaan takaisin. Nyt sitten kärsin..kela ei huomioi ulosottoosuutta ja en saa mitään tukia. Pärjään kyllä yksinasuvana mutta joka kuukausi on todella todella tiukkaa.

Oletko kysynyt velkaneuvonnasta, voisitko hakea velkajärjestelyyn?  Siihen pääsyyn on hyvät edellytykset, kun velkaantuminen on loppunut (luottotietojen menetyksen myötä) ja olet osoittanut, että voit ja haluat niitä maksaa (ulosotto).  Velkojen päästäminen ulosottoon voi kuulostaa kamalalta, mutta jos ei enää itsekään tiedä, mistä kaikesta karhukirjeitä tulee, kun firmat myy laskuja perintäyhtiöille, jotka vaihtavat nimeä tiuhaan, niin ulosotosta ne lopulta löytyy kaikki.  Sitten velat nippuun ja velkäjärjestelyä anomaan.  Tsemppiä kaikille velkojen kanssa painiville, kyllä niistä lopulta selviää.