En selviä raha-asioistani. Nyt menen kovaa alamäkeen. Mietin itsm****.
Itse olen tyrinyt. Elämässä tapahtui vaikka mitä ja tyhmyyttäni sorruin kalleisiin lainoihin ja rahapeleihin. Käytin rahaa todella holtittomasti.
Lopputulos on nyt se, että.minulla on lainaa sinne tänne, useita kymmeniä tuhansia yhteensä. Osamaksuja ja muita velkoja.
Olin myös pitkään sairaslomalla, joten palkkatuloja ei ollut. Rästit painoi niin, että en saanut maksettua enää.
Sitten päätin nousta ja että menen töihin, hoidan vastuullisesti kertyneet velat vaikka ulosoton kautta pois. No se sekoitti asioita entisestään koska palkkatulojen ja muiden etuuksien saaminen kestää aina kuukauden uudelleen asettua. Muutin välissä myös sen vuoksi, että voisin tukea hyvinvointiani ja voisin aloittaa alusta. No, nyt on sitten näiden maksujen ja muiden viivästyksien vuoksi tilanne etten saa edes ajoissa maksettua seuraavan kuun vuokraa, puhelinliittymä oli jo aiemmin vaarassa katketa mutta sain sen sovituksi. En tiedä ehdinkö sitäkään maksamaan ajoissa ja sulkevatko liittymän. En tiedä saanko häädön jos en pysty maksamaan vuokraa kuten pitää.
Toimeentulotukea en saa koska tulot ylittivät sen viime kuussa, jolloin maksoin paljon laskuja, muutot jne.
Koko ajan menen jäätävällä alijäämällä ja tämä on niin stressaavaa ja itse ongelma aiheutettu että koen itseni ihan roskaksi ja niin typeräksi ihmiseksi että mitä virkaa tällaisella on joka ei pysty edes perusasioita hoitamaan.
Huomaan vain joka kuukausi taas asioiden olevan vähän huonommin ja nyt on vaarassa että ihan kaikki menee.
En kestä tätä tilannetta ja itseäni. Mitään ihmeitä tuskin tapahtuu ja nyt mennään lujaa seinään.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Asiat voisi olla paljon huonomminkin. Sinulla on vielä terveys ja työkyky tallella. Raha on vain rahaa.
Raha ei ole vain rahaa tässä yhteiskunnassa. Sillä maksetaan se eläminen ja terveys, että myös mahdollistetaan sitä kautta työssäkäynti.
Valitettavasti tuo on niin yleistä tänä päivänä. Luottojen saaminen älyttömine korkoineen tehty liian helpoksi. Mutta raha on vain rahaa, kyllä siitä selviää!
Hei!
Toivon, että tilanteesi paranee lopulta, voimia!
Anonyymisti voit soittaa luottamuksella kriisipuhelimeen 09 2525 0111: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin/
Velkalinjalla on maksuton neuvontanumero 0800 9 8009: https://www.takuusaatio.fi/palvelut-ja-materiaalit/velkalinja-ja-kysy-r…
Onko sinulla vakituinen työpaikka?
Jos olet alle viisikymppinen ja työkykyinen, sinun kannattaa vielä sinnitellä, koska kaikenlaisia mahdollisuuksia on.
Minä täytän seuraavaksi kuusikymmentä, eikä työllistymisesta ole toivoakaan. Eikä toivoa ole muissakaan asioissa.
Ota yhteyttä oikeusaputoimisto maksuttomaan velkaneuvontaan. Sieltä saat oikeaa apua.
Ota yhteyttä velkaneuvojaan. Kunnilla ja kaupungeissa ilmainen. Hän osaa auttaa sinua järjestelemään lainat ja miten kannattaa tehdä. Moni on selvinnyt sitä kautta. Tsemppiä!
Kerää kaikki velat yhteen (laskut, joista selviää velan suuruus) ja varaa itsellesi ensitilassa aika velkaneuvojalle. Ja soita heti kaikille velkojillesi, että olen nyt sellaisessa tilanteessa, että et pysty velkojasi maksamaan. He tekevät maksusuunnitelman sinulle kyllä, koska haluavat rahansa pois.
Apua peliongelmaan: https://www.peluuri.fi/hae-apua/kiireellinen-apu
Kriisivastaanotot: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/
Apua talous- ja velkaongelmiin: https://www.mtkl.fi/mika-askarruttaa/mista-apua-talous-ja-velkaongelmii…
Mitään hel*vetin muuttoja ei ruveta säätämään rahattomana. Siitä muuttamisesta tulee aina ylimääräisiä kuluja. Sen muuton ja "uuden alun" olisi voinut tehdä hieman myöhemmin, kun olisi saanut tilanteen ensin vähän tasaantumaan.
Ota opiksesi.
Ap, kyllä asiasi vielä järjestyvät, toivotaan niin.
"Älä tee itsellesi mitään pahaa".
Vierailija kirjoitti:
Mitään hel*vetin muuttoja ei ruveta säätämään rahattomana. Siitä muuttamisesta tulee aina ylimääräisiä kuluja. Sen muuton ja "uuden alun" olisi voinut tehdä hieman myöhemmin, kun olisi saanut tilanteen ensin vähän tasaantumaan.
Ota opiksesi.
Se oli vaihtoehto siinä, että aloitanko työt ja yritän aloittaa alusta. Tiesin, että luottotiedot menee ja silloin niin asuntoja ei enää saa kovin helpolla. Nyt oli hyvä sauma yrittää mennä eteenpäin enkä joutunut maksamaan takuuvuokraakaan (luottotiedottomana yleensä joutuu 2-3kk maksamaan). Joten päätin yrittää saada muutosta parempaan. Olen voinutkin paremmin ja töissä on ollut ihana käydä mutta valitettavasti ei se ole vastaus kun tilanne on jo tämä. Ap
Velkaneuvontaan olen ottanut yhteyttä kuten myös hakenut toimeentuloatukea, myös harkinnanvaraista. Neuvo oli, että päästä ulosottoon ja toimeentulotuki hylätty. Ap
Samat neuvot kuin edellisillä. Plus hanki toinen työ tai tuntitöitä oman työsi oheen. Se voi olla mitä vaan vaikka ostoskärryjen keräilystä koirien ulkoiluttamiseen tai henkilökohtaisen avustajan töihin. Mitä tahansa saat raavittua kasaan.
Käytä ne kaikki rahat velkojen lyhentämiseen lumipallo-menetelmällä. Näin pystyt elämään ja kuitenkin samalla lyhentämään velkapääomaa tehokkaasti. Tee tätä ainakin vuosi niin pääset pikkuhiljaa tilanteen herraksi.
Älä osta mitään, leikkaa kulutusta, tee paljon töitä ja arvioi tilanne vuoden kuluttua uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Samat neuvot kuin edellisillä. Plus hanki toinen työ tai tuntitöitä oman työsi oheen. Se voi olla mitä vaan vaikka ostoskärryjen keräilystä koirien ulkoiluttamiseen tai henkilökohtaisen avustajan töihin. Mitä tahansa saat raavittua kasaan.
Käytä ne kaikki rahat velkojen lyhentämiseen lumipallo-menetelmällä. Näin pystyt elämään ja kuitenkin samalla lyhentämään velkapääomaa tehokkaasti. Tee tätä ainakin vuosi niin pääset pikkuhiljaa tilanteen herraksi.
Älä osta mitään, leikkaa kulutusta, tee paljon töitä ja arvioi tilanne vuoden kuluttua uudestaan.
Enkä päästäisi velkoja ulosottoon, koska ulosoton kulut ovat huimat ja velkapääoman hoitoon jää vähemmän rahaa. Yritä lisätä tulojasi, nyt on työvoimapula, älä nirsoile. Kestät kyllä, kun ajattelet että tämä on vain väliaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin se vahva ja normaali ihminen kuten ennen olin (ennen kuin mielenterveys horjui ja silloin kun hallitsin kaikki asiani) niin olisin tehnyt tuon ratkaisun ajat sitten. Oikeastaan viime vuonna yritin. Tein helvetisti töitä, pitkiä päiviä ja yritin selvittää asiani. En kuitenkaan pystynyt siihen, romahdin totaalisesti ja meni monta kuukautta sairaslomalla. Minulla on valitettavasti jokin sietokyky alentunut huomattavasti enkä kykene tuollaiseen. Jos kykenisin ilman, että en putoaisi niin tekisin sen heti.
Nyt olen palannut hiljalleen työelämään mutta ei tämäkään riitä. Pitäisi oikeasti vain paahtaa täysillä menemään mutta se on taas riski että olen kohta taas poissa pelistä.
Siltä ulosotolta en voi välttyä enää.
Pääni on niin sekaisin, että mitä helvettiä tällaisella oikeasti tekee. Tiedostan täysin miten idiootti olen ja nitetin että mitä ihmeen järkeä tällaisen ihmisen on olla kun ei kykene huolehtimaan edes itsestään. Minusta en kuulu tänne enkä ansaitse olla täällä. Vihaan itseäni niin paljon, että ei löydy sanoja tarpeeksi kuvaamaan. Ap
Velat kyllä vanhenee. Niiden takia ei kannata itseään tappaa.
Huolehdi itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin se vahva ja normaali ihminen kuten ennen olin (ennen kuin mielenterveys horjui ja silloin kun hallitsin kaikki asiani) niin olisin tehnyt tuon ratkaisun ajat sitten. Oikeastaan viime vuonna yritin. Tein helvetisti töitä, pitkiä päiviä ja yritin selvittää asiani. En kuit
Olen tosi pahoillani puolestasi. Jaksaisitko hankkia apua velkaneuvonnasta? Sinne ehkä pääsee juttelemaan helpommin kuin mielenterveyspuolelle.
Tai onko sinulla joku läheinen, joka voisi auttaa?
Minkätyyppistä työtä teet? Onko se liian kuormittavaa? Ehkä rinnalle jokin yksinkertainen duuni, jossa pää saa levätä.
Asiat voisi olla paljon huonomminkin. Sinulla on vielä terveys ja työkyky tallella. Raha on vain rahaa.