Lukion yhteiskuntaopin tunnilla oli puhetta nykynuorten eläkeiästä (alin 69 v). Suurin osa ilmoitti muuttavansa pois Suomesta
No en tiedä kuinka tosissaan olivat mutta onko ihan järkevää koko ajan kurmottaa näitä nuoria? Kaikki leikkauksetkin. Yhä useampi alkaa harkita lähtevänsä muualle.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Viera kirjoitti:
Niinhän se on täällä palstallakin. Kovasti muutetaan Sveitsiin, Kanadaan, Jenkkeihin, Thaimaahan, Saksaan jne. Rivimme harvenevat.
Suomi kannattaisi jättää. Suomella ei ole tulevaisuutta .
Ihan jo tämän ilmastonkin takia. Kun ilmastonmuutos ei olekaan lämpimämpään suuntaan vaan toisinpäin, näin että vielä huhtikuu on etelä-suomessakin ihan talvea, ja jos tästä vielä kylmenee, ni ei ole enää järkeä täällä asua. Siperiakin oli ennen rangaistus jonne joutui rikoksista, Suomi alkaa olla melkein Siperia.
Kannattaa varmaan hakeutua sellaisiin töihin, joissa viihtyy. Itse olen halukas tekemään omalla alallani keikkaa myös eläkeläisenä, koska pidän työstäni ja koen sen hyödylliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 51 vuotia ja minun eläke ikä on 68 vuotta
Se on 66 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään olisi lukiolaisten ulosmarssi mutta kuulemma moni lukiolainen oli todennut eilen lannistuneena "ei se mitään kuitenkaan auta". Ei ne usko että kukaan heitä kuuntelee.
Tuo on kaikkein järkyttävintä.
Joka ikinen päivä on asiantuntijahaastattelua ja just tuosta, kuinka nuorilla on masennusta jne pahoinvointia jne niillä ei ole sitä eikä tätä. Se ei ole totta, etteikö nuoret saisi huomiota.
Paremmin on asiat kuin koskaan.
M.19
Tarkoitin sitä, että nuoret kokevat ettei heillä ole vaikutusmahdollisuutta. Jos nuorilla ei ole toivoa, olemme pulassa.
Vierailija kirjoitti:
No olisko niille nuorille hyvä opettaa, miten pienellä potilla voi päästä itsemaksetulle eläkkeelle etuajassa, kun sijoittaa jo nuorena ja antaa potin muhia 40+ vuotta?
Mutta sitten kun jäät työttömäksi et saa asumistukea kun sulla on se "potti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 66 v.
Ei vaan 68 niin kuin laskurissa lukee
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan hakeutua sellaisiin töihin, joissa viihtyy. Itse olen halukas tekemään omalla alallani keikkaa myös eläkeläisenä, koska pidän työstäni ja koen sen hyödylliseksi.
Kiva. Ja kaikkihan tietenkin pääsee just sinne unelmatöihin, jokainen toki pääsee opiskelemaan just mitä haluaa, ja kivoja ja mielekkäitä työpaikkoja löytyy jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 66 v.
Ei vaan 68 niin kuin laskurissa lukee
Etkö ymmärrä, se alin eläkeikä (=Ikä, jolloin henkilö voi siirtyä vanhuuseläkkeelle) on 66 v, toki voit jatkaa pidenpäänkin ja eläkkeen karttuminen loppuu 68-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli fiksu oivallus. Ei varmaan oo tullu muille mieleen, ehkä ovat ajatelleet hakeutua alalle missä eivät viihdy ja mitä inhoavat. On se elämä yksinkertaista.
Hienoa, muuttavat ulkomaille jossa ei makseta senkään vertaa eläkettä. No aina voivat purnata että miksei Suomi maksa ulkomaille muuttaneille edes kansaneläkettä
Suomessa on se ongelma, että pitää olla todella hyvä palkka, että pystyy itse säästämään itselleen kohtuullisen eläkkeen. Nykyisen ökyeläkeläisarmeijan pakko-ottamat 25% eläkemaksuja kaikesta tulosta, jonka jälkeen heidän hoitoonsa menevät tuloverot tarkoittavat sitä, että työikäisille jää käteen niin vähän, ettei mitään jää säästöön omaa eläkettä varten. Lisäksi jos on lapsia, pitää maksaa heidän kulunsa, koska lapsilisä on ostovoimaltaan olematon, opiskelutuet karsittu 70-luvun tasolle ja joka suunnasta joku vero ja maksu noussut, korotkin pysyvät suht korkealla varmasti vielä pitkään.
Ihme, että tähän maahan on jäänyt kukaan, jonka ei ole pakko. Omassa tuttavapiirissä etätyöläiset ovat muuttaneet tai muuttamassa Viroon tai Espanjaan. Palveluyrittäjien asiakkaat vapautuvat samalla maksamasta arvonlisäveroa ostaessaan muissa EU-maissa asuvilta palveluja, jotka Suomessa olisivat 25,5 prosentin veron alaisia. Hallitus oikeasti tuhoaa tämän maan, kun tänne ei jää muut kuin eläkeläiset ja julkisen sektorin elätit.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, muuttavat ulkomaille jossa ei makseta senkään vertaa eläkettä. No aina voivat purnata että miksei Suomi maksa ulkomaille muuttaneille edes kansaneläkettä
Suomessa on hyvät eläkkeet nykyisille eläkeläisille. Jo 50-vuotiaiden tuleva eläke on vähemmän kuin mitä itse ovat euromääräisesti maksuja maksaneet. Siis kaikki rahat on käytännössä menneet nykyisten eläkeläisten elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hyvät eläkkeet nykyisille eläkeläisille. Jo 50-vuotiaiden tuleva eläke on vähemmän kuin mitä itse ovat euromääräisesti maksuja maksaneet. Siis kaikki rahat on käytännössä menneet nykyisten eläkeläisten elättämiseen.
Moni on ajatellut että sitä korvaa sitten ne perinnöt (jotka sitä sattuisivat saamaan) mutta vaikuttaa kyllä siltä että nekin tullaan kuppamaan hoitomaksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisko niille nuorille hyvä opettaa, miten pienellä potilla voi päästä itsemaksetulle eläkkeelle etuajassa, kun sijoittaa jo nuorena ja antaa potin muhia 40+ vuotta?
Mutta sitten kun jäät työttömäksi et saa asumistukea kun sulla on se "potti".
Sen takia kannattaakin olla yrittämättä.
Kun ei ole lapsia, eikä maahhanmuuttoa sallita, niin eipä tuo suurta ajattelijaa vaadi, että tajuaa Suomen häviävän maailman kartalta ennen kuin nykynuoret pääsevät eläkeikään. Parempi lähteä suht hyvän sään aikana kuin viime hetkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen potin saa kun pitää ottaa jo opiskellessa velkaa ja töitä saa vain onnekkaat?
Rippilahjoista, kesätyörahoista, lakkiaisrahoista. Voi myös pyytää vanhempia osallistumaan lapsilisällä. Vanhemmatkin voi säästää lapsilisät ja isovanhemmille voi sanoa, että toivotaan lahjoituksia lapsen eläkesäästöihin, kun tulevaisuus näyttää niin epävarmalta.
Sitä minäkin jankkaan lapsille, että kouluttautumisen jälkeen muuttakaa heti pois täältä onnettomasta kylmästä jumalan hylkäämästä perslävestä.
Vierailija kirjoitti:
Muualla eläkeikää ei välttämättä edes ole. Muuta USAan, niin siellä saat tehdä työtä hautaan asti.
Sen pankkikriisi vuoden 2008 paikkeilla. Hyvin iäkäs amerikkalainen mies siivosi hampurilaisravintolassa ja kertoi surullisena, että hänen säästämänsä eläkerahat olivat kadonneet taivaan tuuliin, kun pankki meni nurin. Hän olisi varmasti ansainnut rauhallisen vanhuuden. Kävi sääliksi.
Mistä sen potin saa kun pitää ottaa jo opiskellessa velkaa ja töitä saa vain onnekkaat?