Voinko saada lainaa?
Minulla on säästöjä 4000€ ja palkkani on 2200€/netto
Olen jo vuosia maksanut vuokraa säännöllisesti n. 500€/kk
kövin neljä vuotta sitten kysymässä asuntolainaa ja sain kielteisen päätöksen. En kehtaa enää mennä uudestaan. Vai kehtaanko?
Luottotiedot ovat aina olleet kunnossa, ja silloin oli muistaakseni noin 800€ velkaa jäljellä.
En kysynyt lainaa mihinkään yksittäiseen asuntoon vaan kysyin olisiko minun mahdollisuus saada mitenkä paljon asuntolainaa että voisin sitten katsoa sen mukaan asuntoja.
En tiedä miksi tuli kielteinen päätös. Kyseessä oli Osuuspankki. En ole sen jälkeen halunnut mennä uudestaan kun jotenkin nolotti.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen lapseni sai viime lokakuussa suunnilleen samoilla nettotuloilla asuntolainaa 120 000 €, mutta hän oli säästänyt ensin ASP-tilille 17 000 €. Mitään muita vakuuksia ei tarvittu.
ASP-säästämiseen meni vain vähän yli 1,5 vuotta, kun hän oli säästänyt ekan erän maaliskuussa ja viimeisen seuraavan vuoden lokakuussa. Riitti, että oli yhteensä 8 vuosineljännestä.
Hyvä kun kirjoitit tämän, ajattelinkin onko tämä mahdollista. Aloitin itse asp-säästämisen juuri maaliskuun viimeisinä päivinä, onneksi ehdin saada pankkiin ajan kun tuli tämä mieleen. Voin siis tosissaan alkaa katsoa asuntoa jo ensi vuoden lokakuussa :) toki olen sellaistakin kuullut, että jos juuri se oikea asunto tulee myyntiin ennen kuin kahdeksan vuosineljännestä on täynnä, pankki voi myöntää väliaikaisen lainan joka muutetaan asp-lainaksi kun ehdot täyttyvät.
Aikuinen lapseni sai viime lokakuussa suunnilleen samoilla nettotuloilla asuntolainaa 120 000 €, mutta hän oli säästänyt ensin ASP-tilille 17 000 €. Mitään muita vakuuksia ei tarvittu.
ASP-säästämiseen meni vain vähän yli 1,5 vuotta, kun hän oli säästänyt ekan erän maaliskuussa ja viimeisen seuraavan vuoden lokakuussa. Riitti, että oli yhteensä 8 vuosineljännestä.