Voinko saada lainaa?
Minulla on säästöjä 4000€ ja palkkani on 2200€/netto
Olen jo vuosia maksanut vuokraa säännöllisesti n. 500€/kk
kövin neljä vuotta sitten kysymässä asuntolainaa ja sain kielteisen päätöksen. En kehtaa enää mennä uudestaan. Vai kehtaanko?
Luottotiedot ovat aina olleet kunnossa, ja silloin oli muistaakseni noin 800€ velkaa jäljellä.
En kysynyt lainaa mihinkään yksittäiseen asuntoon vaan kysyin olisiko minun mahdollisuus saada mitenkä paljon asuntolainaa että voisin sitten katsoa sen mukaan asuntoja.
En tiedä miksi tuli kielteinen päätös. Kyseessä oli Osuuspankki. En ole sen jälkeen halunnut mennä uudestaan kun jotenkin nolotti.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Voitko vielä perustaa asp-tilin? Minusta vähintään 5% asunnon hinnasta pitäisi rahoittaa itse eli enemmän säästöjä. Ja vakuudet on oltava.
Olen 26.v
Pitäö sitten vain yrittää säästää enemmän, vakuuksiin minulla ei ole mahdollisuutta.
Katsoin että täältä saisi asuntoja 50 000€- 70 000€ tosin vanhoja, mutta niitä voisi sitten pikkuhiljaa kunnostaa.
ap
4000€ omarahoitusosuus, jonka pitää kattaa hinnasta 5%, tarkoittaa, että voisit saada lainan max 80000,- hintaisen asuntoon (mikäli asunto on pankin mielestä sen arvoinen). Eli se riittää hyvin. Asuntojen hinnat ovat muutenkin pudonneet noista ajoista, jolloin viimeksi lainaa kyselit. Ja lisäksi niissä on nyt reilusti tinkimisen varaa, joten 50-70000 euron arvoinen asunto voi olla reilusti edullisempikin kun rohkeasti vain tarjoat vähemmän.
Mekään ei saatu op:sta, mutta danske myönsi heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi noilla spekseillä.
Ihan hyvin voi saada, miksi rutiset asiasta josta et mitään tiedä?No kerro sinä tietäjä, minkä kokoiseen koirankoppiin noilla säästöillä voi lainan saada.
No yläpuolella joku jo kertoikin mitä hän oli saanut. Lue siitä jos osaat. Kaikki eivät asu, eivätkä halua asua pääkaupunkiseudulla missä asunnot maksavat törkeästi.
Kukaan järkevä ei halua asua hevonjunttilassa. Kaikissa suurissa kaupungeissa tuolla pääomalla saa vain koirankopin kokoiseen lainan.
Vierailija kirjoitti:
Ostettu vakuus? Miksi se ei ole vaihtoehto? Minulla melkein samat tulot nettona ja ostin juuri syksyllä asunnon. Omaa rahaa meni 3000€. Ostin vakuuden. Minulla lainan myönti op. Otin 78.000.
Millä alalla olet? Sekin kyllä vaikuttaa. Valitettavasti.
Ohis, paljonko sun ostettu vakuus maksoi?
Reilu 2000€ muistaakseni.
Saat 40.000 lainaa. 10% pitää rahoittaa ite ja sinulla on 4.000.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Voitko vielä perustaa asp-tilin? Minusta vähintään 5% asunnon hinnasta pitäisi rahoittaa itse eli enemmän säästöjä. Ja vakuudet on oltava.
Käyköhän ookoot (yli 30 000 e) vakuudet, jos on säännölliset tulot netto pari tuhatta, ei velkoja, muttei säästöjäkään?
Ei tarvitse mennä pankkiin, vaan voit tehdä verkon kautta lainahakemuksen. Mielellään lasketaan lainatarjousta. Puhtaat luottotiedot ei riitä, vaan täytyy olla muutenkin hyvin hoidetut pankkiasiat eli rästejä, tilinylityksiä, ei uhkapelaamista tai pikavippejä, eikä mielellään luottokorttikaan ihan täynnä. Jos sulla on muutama tonni säästöjä, niin lähtökohdat hyvät. Vakuudet voi yleensä ostaa, riippuen vähän ostettavan kohteen kunnosta ja sijainnista. Mutta tee hakemus, niin katsotaan tilanne!
t. Pankin lainaneuvottelija
Voit ehkä kirjastosta jos muistat palauttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi noilla spekseillä.
Ihan hyvin voi saada, miksi rutiset asiasta josta et mitään tiedä?No kerro sinä tietäjä, minkä kokoiseen koirankoppiin noilla säästöillä voi lainan saada.
Me ostettiin ennen joulua Lahdesta 56,5 neliön siistiksi remontoitu 90-luvun lopun luhtitalokaksio lasitetulla terassilla, hinta 68,5 tuhatta. Ei tämä mikään kartano ole, mutta en mä tätä koirankopiksikaan kutsuisi, ainoastaan sauna on melkoinen koppi. Makkarikin sen verran iso, et sinne sai toisen etätyöpisteen, olkkariin toisen. Näin vanhassa asunnossa kun on se onni, ettei keittiö ole vain rivi kaappeja yhdellä seinustalla, vaikka ruokailutila aukeaa olkkariin, niin siellä pystyy puuhaamaan kun toinen tekee töitä olkkarin nurkassa. Alue on kiva, hyvät lenkkeilymaastot koiran kanssa ja järvi muutaman sadan metrin päässä.
Olen tehnyt jo kolmekymmentä vuotta sitten yksimielisen päätöksen, etten enää ikinä lainaa kenellekään rahaa. En siis Sinullekaan.
Suosittelisin avaamaan tilin Nordeaan ja ottamaan sieltä esim rahastosopimuksen ja palkka sinne. Säästät 10% lainatarpeesta ja sitten pankkiin uudestaan.
Nim. myös OP:sta yrittänyt ja Nordasta saanut
Tuosta ei ihan selvinnyt miksi et saanut lainaa?? Eli etkö saanut haluamaasi summaa ( maksukyky) vai eikö ollut vakuuksia? Pelkkä asunto ei riitä vakuudeksi noilla säästöillä. Ja miten se toinen laina oli hoidettu, jos on ollut rästejä siinä tms ( vaikka ei luottotietoihin vaikuta) niin silloin yleensä kielteinen päätös. Ja muutenkin kyllä pankin pitää kertoa peruste kielteiseen päätökseen.
Olikohan alkuperäinen pankin hylkäys kiinni liian nuoresta iästä? Pankit karttavat yksin luottoa hakevia nuoria miehiä, koska näillä.on eniten maksuhäiriöitä. Ikäkysymys on korjaantunut muutamalla vuodella ja jos olet pitänyt luottotiedot puhtaana sen aikaa, niin mahdollisuutesi ovat paljon paremmat. Oliko se 4000 euroa sinulla jo aikaisemmin vai oletko säästänyt sen tänä aikana? Ei anna hyvää kuvaa, jos et säästä joka kuukausi, kun nettotulosi on yli 2000 ja vuokrasi 500. Sinun pitäisi pystyä säästämään useita satasia, jopa 500 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan alkuperäinen pankin hylkäys kiinni liian nuoresta iästä? Pankit karttavat yksin luottoa hakevia nuoria miehiä, koska näillä.on eniten maksuhäiriöitä. Ikäkysymys on korjaantunut muutamalla vuodella ja jos olet pitänyt luottotiedot puhtaana sen aikaa, niin mahdollisuutesi ovat paljon paremmat. Oliko se 4000 euroa sinulla jo aikaisemmin vai oletko säästänyt sen tänä aikana? Ei anna hyvää kuvaa, jos et säästä joka kuukausi, kun nettotulosi on yli 2000 ja vuokrasi 500. Sinun pitäisi pystyä säästämään useita satasia, jopa 500 kuukaudessa.
Tuo 4000€ on ollut jo silloin kun hain ensimmäisen kerran lainaa. Ja opintolainaa oli vielä vähän vajaa tonni jäljellä ja sain sen maksettua alle puolen vuoden sisään pois. Nyt minulla oli maltillinen autolaina (ei ollut silloin ekan kerran hain)jonka sain maksettua pois (maksoin suuria eriä koska niin suuri korko) siksi en ole saanut säästöön paljoakaan. Nyt on tosiaan mielessä käynyt se ASP-tili. Ajattelin varata ajan Nordeasta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä pankkiin, vaan voit tehdä verkon kautta lainahakemuksen. Mielellään lasketaan lainatarjousta. Puhtaat luottotiedot ei riitä, vaan täytyy olla muutenkin hyvin hoidetut pankkiasiat eli rästejä, tilinylityksiä, ei uhkapelaamista tai pikavippejä, eikä mielellään luottokorttikaan ihan täynnä. Jos sulla on muutama tonni säästöjä, niin lähtökohdat hyvät. Vakuudet voi yleensä ostaa, riippuen vähän ostettavan kohteen kunnosta ja sijainnista. Mutta tee hakemus, niin katsotaan tilanne!
t. Pankin lainaneuvottelija
Siis mitä mä just luin? Ihan varmaan oli lainaneuvottelija kyseessä...
Oho siis riittääkö nykyään 5% käsiraha asunnon ostoon? Mulla oli asp-tili ja kyllä mä sen 10% säästin ja se myös vaadittiin. Ja sen asp-tilin saa avattua ihan netissäkin, ettei siihen tarvitse mitään erillistä tapaamista. Aloitat nyt niin pääset alkuun.
Hei. Kysy Oma-sp-pankista. On niin ystävällistä ja avuliasta palvelu, että harvoin tapaa. Ihan rohkeasti vain kysymään.
Tuntuu, että nykyisin asiakaspalvelua ja lainaa saa vain he, joilla on repullinen rahaa säästössä. Vähävaraiset eivät saa lainaa, eivätkä he, jotka tosissaan lainaa tarvitsevat. Yksikin väärä lasku tilitiedoissa on hylyn syy. Lisäksi robotit eivät osaa laskea oikein, vaan virheellistä tietoa poimivat tiedostoista. Suosittelen konttorikäyntiä. OmaSp pankissa se onnistui. Enkä ole ko. pankissa töissä, vaan lainaa hain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 4000€ on ollut jo silloin kun hain ensimmäisen kerran lainaa. Ja opintolainaa oli vielä vähän vajaa tonni jäljellä ja sain sen maksettua alle puolen vuoden sisään pois. Nyt minulla oli maltillinen autolaina (ei ollut silloin ekan kerran hain)jonka sain maksettua pois (maksoin suuria eriä koska niin suu
Nordeassa on ihan omat säännöt ja ehdot. Huh, jopa oli hankalaa. Mutta toki kannattaa kysellä, jos on rahaa rikasta esittää.
Joka pankilla on netissä lomakkeet joilla voi lainaa hakea. Ovat sitten yhteydessä tavalla tai toisella, jos tarjouksen haluavat tehdä. Kannattaa kilpailuttaa laina eikä automaattisesti mennä sen oman pankin mukaan (vaikka monesti sieltä saa parhaan tarjouksen).
En ole hän, mutta ei todellakaan tarvitse mihinkään koirankoppiin muuttaa.