Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko saada lainaa?

Vierailija
24.04.2024 |

Minulla on säästöjä 4000€ ja palkkani on 2200€/netto

Olen jo vuosia maksanut vuokraa säännöllisesti n. 500€/kk

kövin neljä vuotta sitten kysymässä asuntolainaa ja sain kielteisen päätöksen. En kehtaa enää mennä uudestaan. Vai kehtaanko?

Luottotiedot ovat aina olleet kunnossa, ja silloin oli muistaakseni noin 800€ velkaa jäljellä. 

En kysynyt lainaa mihinkään yksittäiseen asuntoon vaan kysyin olisiko minun mahdollisuus saada mitenkä paljon asuntolainaa että voisin sitten katsoa sen mukaan asuntoja. 

En tiedä miksi tuli kielteinen päätös. Kyseessä oli Osuuspankki. En ole sen jälkeen halunnut mennä uudestaan kun jotenkin nolotti.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Kysy Oma-sp-pankista. On niin ystävällistä ja avuliasta palvelu, että harvoin tapaa. Ihan rohkeasti vain kysymään. 

Tuntuu, että nykyisin asiakaspalvelua ja lainaa saa vain he, joilla on repullinen rahaa säästössä. Vähävaraiset eivät saa lainaa, eivätkä he, jotka tosissaan lainaa tarvitsevat. Yksikin väärä lasku tilitiedoissa on hylyn syy. Lisäksi robotit eivät osaa laskea oikein, vaan  virheellistä tietoa poimivat tiedostoista. Suosittelen konttorikäyntiä. OmaSp pankissa se onnistui. Enkä ole ko. pankissa töissä, vaan lainaa hain. 

Miten "väärä lasku tilitiedoissa" voi vaikuttaa? Että jos vaikka maksaa perheenjäsenen perintälaskun pois auttaakseen pulassa olevaa läheistä, ei saa itse sen jälkeen enää mistään lainaa vaikka mitä tekisi, eikä ole mitään tehnyt väärin?

Vierailija
42/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että saat lainaa jos kaikki säästösi sulaa käsirahaan. Etenkin kun säästöjä on vähän. Tuo 500eur vuokra on itseasiassa hyvin halpa ja suurella todennäköisyydellä laina + vastike olisi paljon suurempi kuluerä. Sinuna alkaisin säästökuurilla ja pyrkisin saamaan 15 000 Eur kasaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan alkuperäinen pankin hylkäys kiinni liian nuoresta iästä? Pankit karttavat yksin luottoa hakevia nuoria miehiä, koska näillä.on eniten maksuhäiriöitä. Ikäkysymys on korjaantunut muutamalla vuodella ja jos olet pitänyt luottotiedot puhtaana sen aikaa, niin mahdollisuutesi ovat paljon paremmat. Oliko se 4000 euroa sinulla jo aikaisemmin vai oletko säästänyt sen tänä aikana? Ei anna hyvää kuvaa, jos et säästä joka kuukausi, kun nettotulosi on yli 2000 ja vuokrasi 500. Sinun pitäisi pystyä säästämään useita satasia, jopa 500 kuukaudessa.

Tuo 4000€ on ollut jo silloin kun hain ensimmäisen kerran lainaa. Ja opintolainaa oli vielä vähän vajaa tonni jäljellä ja sain sen maksettua alle puolen vuoden sisään pois. Nyt minulla oli maltillinen autolaina (ei ollut silloin ekan kerran hain)jonka sain maksettua pois (maksoin suuria eriä koska niin suu

Jos sinulla on jo asunto ostettu ja laina siihen niin et saa ASP-lainaa. ASP-laina on ensiasuntoa varten.

Vierailija
44/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Voitko vielä perustaa asp-tilin? Minusta vähintään 5% asunnon hinnasta pitäisi rahoittaa itse eli enemmän säästöjä. Ja vakuudet on oltava. 

Olen 26.v

Pitäö sitten vain yrittää säästää enemmän, vakuuksiin minulla ei ole mahdollisuutta.

Katsoin että täältä saisi asuntoja 50 000€- 70 000€ tosin vanhoja, mutta niitä voisi sitten pikkuhiljaa kunnostaa.

ap

No sun kannattaa ehdottomasti avata asp-tili. Siihen lainaan saa valtion takauksen ja on nimenomaan nuorille joilla ei vakuuksia ole. Googlaa. 

Juu olen tutustunut tähän, ja monesti ollut jo menossa pankkiin kysymään asiasta, tuo kieltein

Kannattaa kysyä joka pankista. Myös pankin marginaalista voi- ja tulee tinkiä sekä kysy myös tilinhoitokustannuksista ja vertaile ne eri pankkien kesken.

Vierailija
45/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan alkuperäinen pankin hylkäys kiinni liian nuoresta iästä? Pankit karttavat yksin luottoa hakevia nuoria miehiä, koska näillä.on eniten maksuhäiriöitä. Ikäkysymys on korjaantunut muutamalla vuodella ja jos olet pitänyt luottotiedot puhtaana sen aikaa, niin mahdollisuutesi ovat paljon paremmat. Oliko se 4000 euroa sinulla jo aikaisemmin vai oletko säästänyt sen tänä aikana? Ei anna hyvää kuvaa, jos et säästä joka kuukausi, kun nettotulosi on yli 2000 ja vuokrasi 500. Sinun pitäisi pystyä säästämään useita satasia, jopa 500 kuukaudessa.

Tuo 4000€ on ollut jo silloin kun hain ensimmäisen kerran lainaa. Ja opintolainaa oli vielä vähän vajaa tonni jäljellä ja sain sen maksettua alle puolen vuoden sisään pois. Nyt minulla oli maltillinen autolaina (ei ollut silloin ekan kerran hain)jonka sain

Puhuit toki autolainasta, mutta edeltävä kommentti huomiona vaan.

Vierailija
46/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä mitään saanut säästöön jäämään. Kolmelapsinen perhe elää keskituloilla kädestä suuhun. Nykyisin vieläkin tiukempaa on elämä. Mutta lainaa olemme saaneet. Talo on rakennettu suurella lainalla, autot ostettu lainarahalla. Välillä olemme joutuneet turvautumaan joustoluottoon äkillisten menojen takia, myöhemmin yhdistelty luottoja pankkilainoilla. OP oli aikoinaan hyvä pankki, oli konttoreita ja hyvää asiakaspalvelua, mutta nyt en voi kiitosta antaa. Asiakaspalvelu on pelkän langan päässä, yhteyttä otetaan hitaasti, jos ollenkaan. Vähän jo ärsyttää. Mutta lainat on saatu, kun on asiat hyvin hoidettu ja ajallaan maksettu. Ei tarvitse olla tilillä rahaa, jos muuten on maksut ok. 

Vierailija
47/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei. Kysy Oma-sp-pankista. On niin ystävällistä ja avuliasta palvelu, että harvoin tapaa. Ihan rohkeasti vain kysymään. 

Tuntuu, että nykyisin asiakaspalvelua ja lainaa saa vain he, joilla on repullinen rahaa säästössä. Vähävaraiset eivät saa lainaa, eivätkä he, jotka tosissaan lainaa tarvitsevat. Yksikin väärä lasku tilitiedoissa on hylyn syy. Lisäksi robotit eivät osaa laskea oikein, vaan  virheellistä tietoa poimivat tiedostoista. Suosittelen konttorikäyntiä. OmaSp pankissa se onnistui. Enkä ole ko. pankissa töissä, vaan lainaa hain. 

Miten "väärä lasku tilitiedoissa" voi vaikuttaa? Että jos vaikka maksaa perheenjäsenen perintälaskun pois auttaakseen pulassa olevaa läheistä, ei saa itse sen jälkeen enää mistään lainaa vaikka mitä tekisi, eikä ole mitään tehnyt väärin?

Tuo tyyppi on keksinyt itselleen tänään lainaneuvottelijan ammatin. Älkää ottako tätä tosissanne. Ylipäätään vasta 1.4. alkaen positiivinen luottorekisteri toi pankille mahdollisuuden nähdä pikavipit ja muut lainat kuin pankin omat ja asiakkaan ilmoittamat. Asunnon sijainti, vakuudet ja hakijan koulutustaso vaikuttavat - tylsää, mutta niin se vaan on. 

Vierailija
48/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 4000€ on ollut jo silloin kun hain ensimmäisen kerran lainaa. Ja opintolainaa oli vielä vähän vajaa tonni jäljellä ja sain sen maksettua alle puolen vuoden sisään pois. Nyt minulla oli maltillinen aut

Ju siis olen jo kerran aikaisemmin hakenut lainaa ja silloin se hakemus hylättiin osuuspankissa. En ole sen jälkeen edes kokeillut mutta nyt kun tilanne on taas hyvä eikä minulla ole muita lainoja niin ajattelin kokeilla.

Autolainan sain ihan autoliikkeestä ja sen maksoin parissa vuodessa pois, koska siinä oli kova korko.

Takuita tai omaisuutta ei ole muutakuin tuo 4000€

ap

Vierailija
49/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuut ja vakuudet täytyy olla kunnossa. Niiden avulla pankki varmistaa, että saa omansa pois jos sinun kykysi hoitaa lainaa sakkaa. En tiedä, miten pankki suhtautuu ostettuihin vakuuksiin, epäilen, että ovat myös hinnakkaita. Asunnon vakuusarvo riippuu taas aika paljon sijainnista ja valmistumisvuodesta / kunnosta. As oy myös vaikuttaa eli onko isot remontit tehty ajallaan, yhtiö vakaalla pohjalla jne. 

Entä asumisoikeusasunto? Pienemmällä pääomalla pääset kiinni. 

Vierailija
50/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin että nykyisellä kulutuksellani minulla pitäisi jäädä hyvin säästöön.

asunto, vesi ja sähkö, vakuutukset~570€

puhelin ~25€

harrastus ~25€

ruoka ja hygienia ~400€

muut kulut (vaatteet, satunnaiset lääkärit) ~100€

auto kuluineen max. 150€

meki n. 900€ saisin säästöön joka kuukausi ja varaa olisi vielä nipistää jostain jos on tarve.

ap

Vierailija
51/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 4000€ on ollut jo silloin kun hain ensimmäisen kerran lainaa. Ja opintolainaa oli vielä vähän vajaa tonni jäljellä ja sain sen maksettua alle puolen v

En suosittele sinua ottamaan lainaa vaikka joku pankki sen myöntäisikin. Sinulla menee vähäiset säästöt asunnon ostoon ja omistusasunnon kanssa tulee aina yllättäviä kuluja eri tavalla kuin vuokra-asunnon kanssa. Säästä ensin asunnon ostoon tarvittava oma osuus erikseen ja pidä tuo 4000 euroa puskurina.

Vierailija
52/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä mitään saanut säästöön jäämään. Kolmelapsinen perhe elää keskituloilla kädestä suuhun. Nykyisin vieläkin tiukempaa on elämä. Mutta lainaa olemme saaneet. Talo on rakennettu suurella lainalla, autot ostettu lainarahalla. Välillä olemme joutuneet turvautumaan joustoluottoon äkillisten menojen takia, myöhemmin

Joko puhut lainanotosta joka on tapahtunut pitkän aikaa sitten nollakoron aikaan kun lainaa sai pyytämällä. Nykyään näin ei ole jos tilillä ei ole rahaa tai muita vakuuksia tai hyväpalkkainen vakaa työ. Toki pankki tekee jokaisen asiakkaan kohdalla henkilökohtaisen luottopäätöksen mutta on pankilta suorastaan riskialtista antaa lainaa ihmiselle jolla ei ole mitään pelivaraa ja marginaalia tilillä. Nykykoroilla ja työttömyyskorvauksella sitä on todella nopeasti konkurssissa noilla seteillä. 

Lainaa ei saa helposti eikä kyllä pidäkään. 

Vierailija
53/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin että nykyisellä kulutuksellani minulla pitäisi jäädä hyvin säästöön.

asunto, vesi ja sähkö, vakuutukset~570€

puhelin ~25€

harrastus ~25€

ruoka ja hygienia ~400€

muut kulut (vaatteet, satunnaiset lääkärit) ~100€

auto kuluineen max. 150€

meki n. 900€ saisin säästöön joka kuukausi ja varaa olisi vielä nipistää jostain jos on tarve.

ap

vuoden verran kun säästät tuon sulla on kasassa 10000€ ja käsiraha asuntoon, lisäksi säästät tuon 4000€ puskuriksi.

Voit silti käydä neuvottelemassa paljonko saisit.

Vierailija
54/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Voitko vielä perustaa asp-tilin? Minusta vähintään 5% asunnon hinnasta pitäisi rahoittaa itse eli enemmän säästöjä. Ja vakuudet on oltava. 

Olen 26.v

Pitäö sitten vain yrittää säästää enemmän, vakuuksiin minulla ei ole mahdollisuutta.

Katsoin että täältä saisi asuntoja 50 000€- 70 000€ tosin vanhoja, mutta niitä voisi sitten pikkuhiljaa kunnostaa.

ap

Vanhan asunnon remontteihin uppoaa helposti kymmeniätuhansia. Todellinen hinta huonokuntoisille vanhoille asunnoille on paljon suurempi kuin pyyntihinta ja noita voi olla hyvin vaikea myydä vaikka niitä kuntoon laittaisikin.

En ostaisi etenkään nyt asuntoa jos lainan maksaminen onnistuu vain vaivoin.

Vierailija
55/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuut ja vakuudet täytyy olla kunnossa. Niiden avulla pankki varmistaa, että saa omansa pois jos sinun kykysi hoitaa lainaa sakkaa. En tiedä, miten pankki suhtautuu ostettuihin vakuuksiin, epäilen, että ovat myös hinnakkaita. Asunnon vakuusarvo riippuu taas aika paljon sijainnista ja valmistumisvuodesta / kunnosta. As oy myös vaikuttaa eli onko isot remontit tehty ajallaan, yhtiö vakaalla pohjalla jne. 

Entä asumisoikeusasunto? Pienemmällä pääomalla pääset kiinni. 

En ole ap, mutta asoissa alkaa vastikkeet olla aika hinnakkaita, jotka sitten tietty vaikuttaa siihen lainasummaan. Ja eikö asolaina pidä maksaa aika vauhdilla pois?

On kyllä haastavaksi mennyt. Vuokraa pitää pystyä maksamaan lähemmäs tonni kuussa, mutta vastaava summa lainanlyhennystä ja vastiketta onkin sitten liian iso hinta maksukykyyn nähden. 

Vierailija
56/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiasuntoon pitäisi olla säästettynä vähintään 5% ostohinnasta. Muuttotappiokunnasta tuolla 4000 e omaosuudella saa edullisen asunnon ja varmasti lainankin siihen paikallisesta pankista.

No pitää olla kyllä täysi idiootti, jos ostaa asunnon muuttotappiopaikkakunnalta. Jos rytöperällä on ihan pakko asua, ehdottomasti paras vaihtoehto on vuokrata asunto. Oma on liian iso riski.

Vierailija
57/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa vaadita kuin 5% omaa rahaa? Miten siellä ei ole kaikilla asuntolainaa? Ohhoh. Olisi aika luksusta jos tuollaisella käsirahalla pääsisi kiinni lainaan. 

On sitten eri asia, onko mitään järkeä ottaa lainaa noin pienellä omalla po:lla. Itse en missään tapauksessa ottaisi (useita asuntokauppoja takana).

Vierailija
58/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostettu vakuus? Miksi se ei ole vaihtoehto? Minulla melkein samat tulot nettona ja ostin juuri syksyllä asunnon. Omaa rahaa meni 3000€. Ostin vakuuden. Minulla lainan myönti op. Otin 78.000. 

Millä alalla olet? Sekin kyllä vaikuttaa. Valitettavasti.

Paljon vaikuttaa myös asunnon sijainti. Muuttotappiopaikkakunnilla sijaitseviin vaikea saada lainaa - mikä on ihan oikein. Ei takahikiöiltä jostai itä-/keski-/pohjois-suomesta kannata ostaa

Vierailija
59/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähävaraisten ei kuulukaan saada lainaa. 

Vierailija
60/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiasuntoon pitäisi olla säästettynä vähintään 5% ostohinnasta. Muuttotappiokunnasta tuolla 4000 e omaosuudella saa edullisen asunnon ja varmasti lainankin siihen paikallisesta pankista.

No pitää olla kyllä täysi idiootti, jos ostaa asunnon muuttotappiopaikkakunnalta. Jos rytöperällä on ihan pakko asua, ehdottomasti paras vaihtoehto on vuokrata asunto. Oma on liian iso riski.

Jaa, en minä itseäni idioottina pidä. Ostin tämän asunnon (kaksio) 10 vuotta sitten, maksoi 45 000€ 

jonka nollakorko aikaan maksoin nopeasti pois, käyn töissä lähimmässä isossa kaupungissa (matkaa 45km) nyt makselen vain yhtiövastiketta 250€ 

Mielstäni melko halpaa asumista ja täällä on ihan hyvä elää ja olla, voin matkustella aina kun haluan, rahaa jää säästöön vaikka kuinka paljon. Pääsen kävellen/pyörällä joka paikkaan. Teen osan viikosta etänä joten isommalla paikkakunnalla tulee käytyä pari kertaa viikossa.

En ikinä vaihtaisi velkavankeuteen ja pikkuruiseen yksiöön Pääkaupunkiseudulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän