Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis missä kokoaikatyössä kk palkka on 1600e????

Vierailija
24.04.2024 |

Mä olen vain peruskoulun käynyt tehdastyöläinen ja mun palkka on keskimäärin 2300e/kk.

Mitä ja missä on ne työpaikat joissa palkka on 1600e/kk?

Mitä on ne kokoaikatyöt joiden päälle pitää tukia hakea?

Arvaan että Helsingissä. Ja te kituutatte siellä surkella palkalla kalliissa vuokrakopeissa, kun työpaikkoja ja halvempia asuntoja löytyy muualta.

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käy kateeksi. Eihän noi palkat motivoi mihinkään.

Kaikki ei tee töitä rahan takia. Itse teen ennemmin mieluista työtä 1600€ palkalla kuin epämieluisaa työtä 3000€ palkalla. 

Jotenkin huvittavaa. Tienaan 3200 bruttona ja sekin tuntuu liian vähältä. En ikipäivänä suostuisi työskentelemään 1600 eurolla. Todellakin teen mieluummin inhoamaani työtä 3200 eurolla kuin tinkisin palkastani. Harmittaa näin aikuisena, että en opiskellut rahakkaampaa ammattia, kun uskoin työtä vieroksuvia vanhempiani, että pitää valita kiva työ eikä rahakas työ. Nyt valitsisin rahan.

Vierailija
102/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näiden ihmisten logiikkaa, jotka paheksuvat pienipalkkaisen työn tekemistä isommissa kaupungeissa sillä perusteella, että muualla olisi halvempaa asua. Miten he kuvittelevat, että kaupungeissa pärjätään, jos kukaan ei siellä ole esim. henkilökohtaisena avustajana? Monesti myös kaupungeissa tuppaa olemaan enemmän töitä, myös niitä kitupalkkaisia.

Toki jos ajattelee niin, että kun kaikki liian pientä palkkaa saavat muuttavat pois vaikkapa Helsingistä, niin työnantajien olisi pakko maksaa työstä enemmän? Toistaiseksi vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei palkkoja millään voida nostaa vaan ollaan sitten mieluummin ilman työntekijöitä ja levitellään käsiä, jos kaupunkilaiset eivät saa peruspalveluita tms.

Usein myös unohdetaan se, että se pieni palkkakin laskee sitä mukaa mitä kauemmas mennään isommista kaupungeista. Pk-seudun ulkopuolella on eri palkkaluokat käytössä  !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on täysin oikeassa. Kun vasemmistopuolueet käyttävät sanaa pienituloiset ja puhuvat oikeudenmukaisesta tulonjaosta, niin he tarkoittavat, että veroja - erityisesti palkkaveroa ja pääomaveron pitäisi korottaa keski- ja isotuloisilla, jotta sosiaalitukia voitaisiin entisestään korottaa. Näin sosiaalituella elävä saisi samat elämisen nautinnot kuin työllään ansaitseva. Tavoitteena siis tasapäistäminen riippumatta mikä on oma panos.

Vierailija
104/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talousassari, palkka 1900 €

Huolestuttavaa, että talousassari ei erota numeroita 6 ja 9 toisistaan. 

Hitsi mikä vitsi

Vierailija
105/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monella on tuo palkka ilman ikä yms. lisiä. Kaverini aloitti työuransa Prisman kassalla ja tuntipalkka taisi olla 9 euron luokkaa.

Aika todellisuudesta vieraantunutta porukkaa jos kuvitellaan että kenelläkään ei ole noin huono palkka.

Vierailija
106/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan on laillinen orjatyö, nimittäin työkokeilu ja työharjoittelu. Työharjoittelusta ei makseta mitään, mutta työkokeilussa saa sen 9 € päivä. 

Vierailija
107/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan on laillinen orjatyö, nimittäin työkokeilu ja työharjoittelu. Työharjoittelusta ei makseta mitään, mutta työkokeilussa saa sen 9 € päivä. 

Saa siihen päälle työttömyyskorvausta, ehkä jopa asumistukea ja toimeentulotukea. Se 1600e tienaava ei välttämättä saa mitään tukia joten ero tienesteissä ei ole valtava.

Vierailija
108/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa, palkkatuella, ns. " apukätenä".  Nettopalkka 1600 € / kk. Teen samoja töitä, kuin vakituisetkin. 

KUn lopetin joitain vuosia sitten päiväkodissa, nettopalkkani 1570 e. Yksityisellä työskentelin, kunnallisella on väjän parempi netto. Tuohon kuului kaikki kokemuslisät ja täydet vkotunnit.

Ja olin lastenhoitaja. 

Vierailija
109/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johdon assitentti. Mutta ei hänen tarvitse tehdä muuta kuin antautua minulle. Ja nainen on tyytyväinen kun saa matkustaa ilmaiseksi kaiket päivät.

Vierailija
110/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sihteeri ja kokopäivätyössä, aikanaan palkka oli pitkään 1400 e/kk, nyt lisiä kertynyt 17 vuodessa sen verran että palkka nyt maksimi 1800 e/kk

Vierailija
111/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitaja vanhustenpuolella. Teen päivätöitä, koska joudun avustamaan iäkästä omaistani. Minulle jää käteen 1680/ kk. 

Tässä puhutaan bruttopalkasta.

Suuri osa on puhunut nettopalkasta. Ja järkevää olisi kertoa molemmat tällaisessa keskustelussa. 

Vierailija
112/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen vuosi sitten yliopiston apteekissa lääketeknikkona sai reilu 1600€/kk Helsingissä.

Ilta ja viukonloppulisät oli ainoa syy käydä töissä, niistä sai muutaman satasen lisää.

Vierailija
113/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutarhalle haettiin viime vuonna työntekijää ja palkka oli kokoaikatyöstä jotain hieman alle 1400e/kk. Taisin vielä katsoa että se tesin mukaan oli ihan oikein. 

10 vuotta sitten sain puutarhatyöstä vähän päälle 1400€/kk, mikä oli vähän. Eikö sillä alalla ole palkat yhtään nousseet?

Näyttää olevan tällä hetkellä minimi 9,35 euroa tunti. Tekee siis bruttona 1507,69 e/kk 37,5 tunnin viikolla. Hautuumaapalkkaus, mutta jos työnkuva on lähinnä haravointia, kitkemistä ja kuivuneiden kasvien keräystä, niin ymmärtäähän tuon palkkauksen.

Toisaalta kun työ on sesonkia, niin tulovero% huitelee varmaan siinä 3-4% luokkaa. Kyseisellä alalla saa myös verovähennyksinä hyvät työmatka- ja ateriakorvaukset.

Mistähän ne hyvät verovähennykset saisi kun noista tuloista ei juuri veroja maksella? Hyvä jos työmatkakulujakaan saat vähennyksistä takaisin. 

Ja hautausmaantyöntekijän palkat ovat paremmat. Siinä lähemmäs 2000e kun puhutaan muista kuin opiskelijoista ja alaikäisistä.

Vierailija
114/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokunen vuosi sitten yliopiston apteekissa lääketeknikkona sai reilu 1600€/kk Helsingissä.

Ilta ja viukonloppulisät oli ainoa syy käydä töissä, niistä sai muutaman satasen lisää.

Ei noilla tuloilla paljon kannata Hesassa töissä käydä. Työttömänä saa jo monesti saman, vuokra maksetaan jonnekin 700e asti plus melkein 600e päälle sitten toimeentulotukea ja vielä joitain laskuja. Voi laskea myös kolmen tuen yhdistelmänä asumistuki, työttömyystuki, toimeentulotuki mutta periaate on sama. 

Täällä tuppukylissä jo kannattaisi ja saisi jotain säästettyäkin.

Vierailija
115/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaalla käytetään pääsääntöisesti luokkia 303 tai 301, eli +- 1800e/kk. Ja mahdolliset lisät, mutta saadakseen vaikkapa nyt tulleen 3v kokemuslisän pitää olla aika monta kautta töissä ennen kuin sen saa. Kausityönjohtajat taitaa päästä joissian paikoissa 401:n, mutta suurinosa silti menee tuohon 301:n.. nimim. viherrakennusalan ammattilainen ja hautausmailla 10v. kautta kausityönjohtaja ja silti oli työn ja tuskan takana saada 401:n peruspalkka.

Vierailija
116/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautausmaalla käytetään pääsääntöisesti luokkia 303 tai 301, eli +- 1800e/kk. Ja mahdolliset lisät, mutta saadakseen vaikkapa nyt tulleen 3v kokemuslisän pitää olla aika monta kautta töissä ennen kuin sen saa. Kausityönjohtajat taitaa päästä joissian paikoissa 401:n, mutta suurinosa silti menee tuohon 301:n.. nimim. viherrakennusalan ammattilainen ja hautausmailla 10v. kautta kausityönjohtaja ja silti oli työn ja tuskan takana saada 401:n peruspalkka.

Nyt meni nummerot sekaisin. Siis suurin osa tarjoaa maksimissaan 301:n palkan, yleensä 201 tai 202. Tässä palkkataulukot: https://evl.fi/kirkontyomarkkinalaitos/palvelussuhde/palkkaus/palkat-pa…

Asian voi tarkistaa vaikkapa kirkkorekrystä: https://kirkkorekry.fi/ (nyt tosin kesätyöhaut jo ohi, mutta seuraan sivua aktiivisesti nimenomaan juuri palkkakehityksen vuoksi ja nyt viime vuonna tulleiden palkankorotusten myötä moni srk alkoi tarjoamaan pienempää palkkaluokkaa pitkäaikaisille kausityöntekijöillekin ja ammattilaisille) 

Vierailija
117/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähittäiskaupassa

Joo, jos olet koululais- tai harjoittelijapalkalla, tuo saa kestää korkeintaan 1v, ja koskee muuta Suomea, PKS alueella harjoittelijan palkka on jo yli tuon 1600€/kk. Alin kaupan alan kk-palkka on 1838€/kk (pks 1913€/kk). Ilman mitään ilta- tai vkonloppulisiä.

Vierailija
118/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen rakennusinsinööri pienessä firmassa ja bruttopalkkani päivätyöstäni on bruttona 3300 euroa/kk, teen suunnittelua ja toimistotöitä. Teen toista työtä lisäksi. Pujoliso on myös insinööri jä hänen bruttonsa, työkokemusta 35 vuotta, on 4800 euroa/kk it-alalla. Hänen palkkansa on firman isoimpia. Ottavat mielellään nuoria. Miehelle maksettiin tuo pitkin hampain kun tarvitsivat kokemusta, mutta miehellä oli vara valita, sai satasen enemmän kuin aiemmassa. Minun työn takia vain vaihtoi että saatiin molemmille kävelymatka töihin, pakko ei olisi ollut vaihtaa. 

Vierailija
119/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitaja vanhustenpuolella. Teen päivätöitä, koska joudun avustamaan iäkästä omaistani. Minulle jää käteen 1680/ kk. 

Tässä puhutaan bruttopalkasta.

Suuri osa on puhunut nettopalkasta. Ja järkevää olisi kertoa molemmat tällaisessa keskustelussa. 

Miksi? Jos halutaan tietää palkka ja vertailla niitä, niin bruton perusteella sitä verrataan. Minulla ja meidän kesätyöntekijällä on sama bruttopalkka, 1979e, mutta mulla vero% on 14,4 ja kesätyöntekijällä 0.

Vierailija
120/139 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoululuuseri Ap. Epäonnistuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän