Kasvatusalan VAKAVA-koe 2024
Kaipa täällä tänäkin vuonna on VAKAVA-kokeen suorittajia, joten avataanpa keskustelu.
Vuoden 2025 valintakoeuudistuksessa VAKAVA-kokeen kaltaisilla kokeilla tapahtuu valintakoevalinta yhä useammalla alalla, joten VAKAVA-kokeeseen kannattanee tutustua, vaikka olisi hakemassa muuallekin tulevaisuudessa. Itse asiassa jo tänä vuonna taitaa olla mahdollisesti samankaltaisia valintakokeita käytössä muuallakin.
Aiempien vuosien VAKAVA-kokeet:
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…
Aiempien vuosien VAKAVA-soveltuvuuskokeiden kysymykset:
Kommentit (441)
Siis mä ymmärsin ton nelospysäkin yhden kysymyksen niin että oon itse sen tiimin jäsen ja johdan jotain ryhmätyötä, ymmärsinköhän sen ihan väärin
Vierailija kirjoitti:
Siis mä ymmärsin ton nelospysäkin yhden kysymyksen niin että oon itse sen tiimin jäsen ja johdan jotain ryhmätyötä, ymmärsinköhän sen ihan väärin
Ja minä vastasin aikuisen roolista käsin! Minusta se oli muotoiltu jotenkin niin, että vastuullasi on ryhmätyön valvomiminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärsin kans näin samanlailla ja yritin sit kertoo jotain siitä näkökulmasta. Mut oli mielestäni kyllä tosi vaikea koe ja pitkät kysymykset jotka jännityksessä unohdin ja jouduin pyytään toistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärsin kans näin samanlailla ja yritin sit kertoo jotain siitä näkökulmasta. Mut oli mielestäni kyllä tosi vaikea koe ja pitkät kysymykset jotka jännityksessä unohdin ja jouduin pyytään toistamaan.
Voi, ei. 😪 Siinä meni sit se kysymys multa.
Se kysymys on ollut vähän erilainen paikasta riippuen. Ajattelin että siinä mitattiin ongelman ratkaisua ja ryhmässä toimimista. Itse vastasin vaihtoehtoja miten asiaa voisi lähteä ratkomaan.
Tuolta löytyy nyt tämänkin vuoden kysymysten talteenotto. Kiitos vaan muistitietoaan ystävällisesti taas jakaneille.
https://helpotnopat.fi/soveltuvuuskoe.html
Jos joku muistaa, mitä muuta tuolla C-pysäkillä kysyttiin niin se auttaisi.
Muistaako kukaan, minä päivänä tulokset tulivat viime vuonna?
Vastasinkohan ihan ohi B pysäkin mediakysymykseen kun kerroin mistä on uutisoitu, esim varhaiskasvatuksen työntekijäpulasta ja että sinne tarviis enemmän ammattilaisia ja selitin siitä sitten...
Mä selitin siinä inkluusiosta, aika laaja kysymys niin oli ehkä pakko valita joku tietty näkökulma ja haastattelija kans keskeytti aika äkkiä... toi sun näkökulma oli kyl varmasti tosi hyvä!
Kiitos. On kyl ollut tosi epävarma olo siitä B pysäkistä että menikö nollille saakka. Tosi moni kertonut että mitä mieltä on yleisesti median uutisoinnista
Vierailija kirjoitti:
Vastasinkohan ihan ohi B pysäkin mediakysymykseen kun kerroin mistä on uutisoitu, esim varhaiskasvatuksen työntekijäpulasta ja että sinne tarviis enemmän ammattilaisia ja selitin siitä sitten...
Mulla se oli muotoiltu jotenkin niin, että ota kantaa median uutisointiin opetusalan asioissa.
Mulle se meni jotenkin näin: Mediassa on uutisoitu negatiivisesti opetusalasta viime aikoina. Olet kuitenkin hakeutumassa alalle. Mitä mieltä olet median uutisoinnista ammatinvalintasi näkökulmasta. En ymmärrä vieläkään et millasta vastausta haettiin.
Minulta kysyttiin että media uutisoi paljon opettajan työn kuormittavuudesta, ota kantaa asiaan. Seuraava kysymys olikin että mitä palautus keinoja sinulla on töistä palautumiseen...
Itse kommentoin vain yleistä keskustelua missä vähätellään varhaiskasvatuksen tärkeyttä (verrataan vanhaan päivähoitoon) ja sanoin että itse haluan pätevöityä ja päästä toteuttamaan sitä laadukasta vakaa, koska siinä tehdään se kaikki perusta jonka päälle myöhemmät opit rakentuu🙈
Onkohan tosta soveltuvuuskokeesta kuinka vaikea saada esim puolet pisteistä? Tarviiko kaikkeen olla tosi laajat vastaukset?
Luulen, että juhannuksen jälkeiseen aikaan saa odotella tulokset
Tänään tullut ainakin yleiselle palkkeja opintopolkuun. Saas nähdä koska tulee pisteet.
Mitä te vastasitte tohon ryhmätyön tekemiseen?
Se oli mun mielestä kaikkein vaikein kysymys!