Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvatusalan VAKAVA-koe 2024

Vierailija
24.04.2024 |

Kaipa täällä tänäkin vuonna on VAKAVA-kokeen suorittajia, joten avataanpa keskustelu.

Vuoden 2025 valintakoeuudistuksessa VAKAVA-kokeen kaltaisilla kokeilla tapahtuu valintakoevalinta yhä useammalla alalla, joten VAKAVA-kokeeseen kannattanee tutustua, vaikka olisi hakemassa muuallekin tulevaisuudessa. Itse asiassa jo tänä vuonna taitaa olla mahdollisesti samankaltaisia valintakokeita käytössä muuallakin.

Aiempien vuosien VAKAVA-kokeet:

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…

Aiempien vuosien VAKAVA-soveltuvuuskokeiden kysymykset:

https://helpotnopat.fi/soveltuvuuskoe.html

Kommentit (441)

Vierailija
281/441 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vikalla pysäkillä kysyttiin muistaakseni:

-Mitä tekis opettajana jos ryhmä ei saa edistymään yhteistä tehtävää.

-Millanen on turvallinen oppimisympäristö? 

-Miten sosiaalisesti taitava ihminen toimii vaikeassa tilanteessa? 

Mitä te vastasitte tohon ryhmätyön tekemiseen?

Se oli mun mielestä kaikkein vaikein kysymys!

Vierailija
282/441 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä ymmärsin ton nelospysäkin yhden kysymyksen niin että oon itse sen tiimin jäsen ja johdan jotain ryhmätyötä, ymmärsinköhän sen ihan väärin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/441 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mä ymmärsin ton nelospysäkin yhden kysymyksen niin että oon itse sen tiimin jäsen ja johdan jotain ryhmätyötä, ymmärsinköhän sen ihan väärin

Ja minä vastasin aikuisen roolista käsin! Minusta se oli muotoiltu jotenkin niin, että vastuullasi on ryhmätyön valvomiminen. 

Vierailija
284/441 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärsin kans näin samanlailla ja yritin sit kertoo jotain siitä näkökulmasta. Mut oli mielestäni kyllä tosi vaikea koe ja pitkät kysymykset jotka jännityksessä unohdin ja jouduin pyytään toistamaan.

Vierailija
285/441 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärsin kans näin samanlailla ja yritin sit kertoo jotain siitä näkökulmasta. Mut oli mielestäni kyllä tosi vaikea koe ja pitkät kysymykset jotka jännityksessä unohdin ja jouduin pyytään toistamaan.

Voi, ei. 😪 Siinä meni sit se kysymys multa.

Vierailija
286/441 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kysymys on ollut vähän erilainen paikasta riippuen. Ajattelin että siinä mitattiin ongelman ratkaisua ja ryhmässä toimimista. Itse vastasin vaihtoehtoja miten asiaa voisi lähteä ratkomaan.

Vierailija
287/441 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta löytyy nyt tämänkin vuoden kysymysten talteenotto. Kiitos vaan muistitietoaan ystävällisesti taas jakaneille.

https://helpotnopat.fi/soveltuvuuskoe.html

Jos joku muistaa, mitä muuta tuolla C-pysäkillä kysyttiin niin se auttaisi.

Vierailija
288/441 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan, minä päivänä tulokset tulivat viime vuonna?

Vierailija
289/441 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30.6. tuli ainakin itselleni

Vierailija
290/441 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasinkohan ihan ohi B pysäkin mediakysymykseen kun kerroin mistä on uutisoitu, esim varhaiskasvatuksen työntekijäpulasta ja että sinne tarviis enemmän ammattilaisia ja selitin siitä sitten...

Vierailija
291/441 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä selitin siinä inkluusiosta, aika laaja kysymys niin oli ehkä pakko valita joku tietty näkökulma ja haastattelija kans keskeytti aika äkkiä... toi sun näkökulma oli kyl varmasti tosi hyvä!

Vierailija
292/441 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. On kyl ollut tosi epävarma olo siitä B pysäkistä että menikö nollille saakka. Tosi moni kertonut että mitä mieltä on yleisesti median uutisoinnista 

Vierailija
293/441 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasinkohan ihan ohi B pysäkin mediakysymykseen kun kerroin mistä on uutisoitu, esim varhaiskasvatuksen työntekijäpulasta ja että sinne tarviis enemmän ammattilaisia ja selitin siitä sitten...

Mulla se oli muotoiltu jotenkin niin, että ota kantaa median uutisointiin opetusalan asioissa.

Vierailija
294/441 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se meni jotenkin näin: Mediassa on uutisoitu negatiivisesti opetusalasta viime aikoina. Olet kuitenkin hakeutumassa alalle. Mitä mieltä olet median uutisoinnista ammatinvalintasi näkökulmasta. En ymmärrä vieläkään et millasta vastausta haettiin. 

Vierailija
295/441 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin että media uutisoi paljon opettajan työn kuormittavuudesta, ota kantaa asiaan. Seuraava kysymys olikin että mitä palautus keinoja sinulla on töistä palautumiseen...

Vierailija
296/441 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kommentoin vain yleistä keskustelua missä vähätellään varhaiskasvatuksen tärkeyttä  (verrataan vanhaan päivähoitoon) ja sanoin että itse haluan pätevöityä ja päästä toteuttamaan sitä laadukasta vakaa, koska siinä tehdään se kaikki perusta jonka päälle myöhemmät opit rakentuu🙈

Vierailija
297/441 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tosta soveltuvuuskokeesta kuinka vaikea saada esim puolet pisteistä? Tarviiko kaikkeen olla tosi laajat vastaukset?

Vierailija
298/441 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain jo tuloksia?

Vierailija
299/441 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että juhannuksen jälkeiseen aikaan saa odotella tulokset

Vierailija
300/441 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tullut ainakin yleiselle palkkeja opintopolkuun. Saas nähdä koska tulee pisteet.