Kasvatusalan VAKAVA-koe 2024
Kaipa täällä tänäkin vuonna on VAKAVA-kokeen suorittajia, joten avataanpa keskustelu.
Vuoden 2025 valintakoeuudistuksessa VAKAVA-kokeen kaltaisilla kokeilla tapahtuu valintakoevalinta yhä useammalla alalla, joten VAKAVA-kokeeseen kannattanee tutustua, vaikka olisi hakemassa muuallekin tulevaisuudessa. Itse asiassa jo tänä vuonna taitaa olla mahdollisesti samankaltaisia valintakokeita käytössä muuallakin.
Aiempien vuosien VAKAVA-kokeet:
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…
Aiempien vuosien VAKAVA-soveltuvuuskokeiden kysymykset:
Kommentit (441)
Näkeekö jostain minkä verran oli hakijoita ja kuin moni oli soveltuvuuskokeissa? Itsee lähinnä kiinnostas Rauman vakaope
Luulis että tulevina opettajina olis järkeviä ihmisiä joukossa, eikä kerrottais kysymyksiä tai yritettäisi niitä udella mistä löytyy jne. Ne ketä niitä kysymyksiä paljastelee ja utelee olis parempi olla hakematta ollenkaan tälle alalle
Vierailija kirjoitti:
Luulis että tulevina opettajina olis järkeviä ihmisiä joukossa, eikä kerrottais kysymyksiä tai yritettäisi niitä udella mistä löytyy jne. Ne ketä niitä kysymyksiä paljastelee ja utelee olis parempi olla hakematta ollenkaan tälle alalle
Täysin samaa mieltä! Ihan naurettavaa touhua. Hyvät lähtökohdat opettamiselle ku oma moraali kusee noin paljon :D
Ihan kauhee ahdistus ton soveltuvuuskokeen jälkeen.. Tuntuu, että vastasin ihan tyhmästi siellä enkä pääse siitä nyt yli millään.😭
Olin harjoitellut paljon mut en saanut siinä tilanteessa niitä asioita suustani..
Sama fiilis jäi. Vaikka olin harjoitellut niin kysymyksiä tuli kuitenkin niin puskista, etten saanut mitään järkevää ulos suustani 😭
Täysin sama! Helpot kysymykset ja juuri niihin harjoteltu mutta ite tilanteessa pystyin kertomaan vaan perus jutut. Harmittaa.
Mulla ainakin tuli paljon juttuja mieleen ku olin tullut huoneesta pois. Tän vuoden sovari meni kyllä jännityksen piikkiin. Viime kerralla olin etänä sovarin ja silloin sain hyvät pisteet ja pääsin sisään ekaan suorittamaani tutkintoon. On siis jo alan tietämystä, mutta jännitys vei vallan
Kysymykset tuntui kans suht pitkiltä kuunnella jännityksessä😅
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin tuli paljon juttuja mieleen ku olin tullut huoneesta pois. Tän vuoden sovari meni kyllä jännityksen piikkiin. Viime kerralla olin etänä sovarin ja silloin sain hyvät pisteet ja pääsin sisään ekaan suorittamaani tutkintoon. On siis jo alan tietämystä, mutta jännitys vei vallan
Kysymykset tuntui kans suht pitkiltä kuunnella jännityksessä😅
Tuosta vois oikeasti antaa palautetta, että kysymykset oli ainakin osa tosi pitkiä. Selkeitä lauseita ja lyhyempiä kysymyksiä, kiitos!
joko voi alkaa purkamaan kysymyksiä?
Menikö teillä koko 5min vastatessa kysymyksiin vai jäikö aikaa?
Vierailija kirjoitti:
joko voi alkaa purkamaan kysymyksiä?
Kyllä voi! Kaikilla ohi.
Vierailija kirjoitti:
Menikö teillä koko 5min vastatessa kysymyksiin vai jäikö aikaa?
Mulla ei menny koko aikaa. Jokaisessa pysäkillä jäi aikaa! Yritin sitten vähän täydentää vastauksia.
Mutta tästäkin tuli epävarma olo. Jätin oleellisia asioita varmasti sanomatta. Kysymykset oli niin "helppoja" ja silti en oikein tainnut sanoa mitään järkevää. 🙈
Jos jotain sais toivoa niin lyhyemmät kysymykset tai sitte niin että ne näkee itse. En muista mikä pysäkki oli kyseessä ku tuntus et kysymys oli niin pitkä et siinä jännittäessä sitä oli tosi vaikeeta saada ymmärrettyä kunnolla.
Jes nyt sovarit ohi! Voisiko joku ihana sanoa mikä oli vikan pysäkin oisko ollut eka kysymys. Pää lyö ihan tyhjää (kirjotin siis itelle kaikki muistioon😂)
kiitos jo etukäteen! Samaa komppaan myös mitä muut sanoneet et jännityksen piikkiin meni mullakin ja liian pitkiä osa kysymyksistä, toivotaan parasta🤞🏻
Hei voisiko joku ihana auttaa! koitan palautella mieleen pysäkkien kysymyksiä. Mikä oli siis vikan pysäkin oisko ollut eka kysymys? Kiitos jo etukäteen.
Voi laittaa kaikkien pysäkkien kysymyksetkin, jos nyt muistaa. Voi olla erilaisiakin kysymyksiä muualla
Vikalla pysäkillä kysyttiin muistaakseni:
-Mitä tekis opettajana jos ryhmä ei saa edistymään yhteistä tehtävää.
-Millanen on turvallinen oppimisympäristö?
-Miten sosiaalisesti taitava ihminen toimii vaikeassa tilanteessa?
On ne kerrottu kun itsekin useempaan kertaan olen siellä nähnyt ne. Ei ollu toki itselle apua kun oma koe oli ke ekojen joukossa