Kasvatusalan VAKAVA-koe 2024
Kaipa täällä tänäkin vuonna on VAKAVA-kokeen suorittajia, joten avataanpa keskustelu.
Vuoden 2025 valintakoeuudistuksessa VAKAVA-kokeen kaltaisilla kokeilla tapahtuu valintakoevalinta yhä useammalla alalla, joten VAKAVA-kokeeseen kannattanee tutustua, vaikka olisi hakemassa muuallekin tulevaisuudessa. Itse asiassa jo tänä vuonna taitaa olla mahdollisesti samankaltaisia valintakokeita käytössä muuallakin.
Aiempien vuosien VAKAVA-kokeet:
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…
Aiempien vuosien VAKAVA-soveltuvuuskokeiden kysymykset:
Kommentit (441)
Vierailija kirjoitti:
Raumalle pääs luokanope maisterin (2v) sovareihin 17,06 pisteillä. Turkuun luokanope maisteri (2v) 63,77. En kans löytänyt mistään taulukosta, mutta noi luki omissa sähköposteissa alarajana. Tosi iso ero pisteissä!
Juu tuon Rauman pisterajan näin omasta kutsustanikin. Se vain hämmensi suuresti kun oli niin paljon pienempi kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Kun tuo Rauma oli täällä esillä ja se löytyi nopeasti, niin sinne kutsutaan 3 x valittavien määrä soveltuvuuskokeisiin.
Mistä tämä tieto on peräisin?
Opiskelin vakava-kokeeseen aikanaan kaksi tuntia päivässä töiden jälkeen samaan aikaan valmistautuen toiseen pääsykokeeseen. Aloitin samana päivänä lukemisen kun artikkelit ilmestyivät. Ensiksi luin artikkelit selaillen läpi, sitten tein muistiinpanot eli kirjoitin olennaisimmat asiat artikkeleista ja lopulta kävin kai muistiinpanot vielä läpi ajatuksella muistellen. Selasinkohan lopuksi vielä artikkelit. Näin pääsin koevalintojen aikakautena kasvatustieteelliseen luokanopeksi lukemaan. En tiedä millainen tämä koe on nykyään.
Viime vuosina aineiston on saanut vasta kokeen yhteydessä. Ei siis voi tutustua etukäteen.
Tarvitaanko luokanopen koulutuksessa hyvää taiteellista, musiikillista tai käsitöiden osaamista entuudestaan? Kuinka paljon niitä opetetaan?
Paljonkohan Raumalle, Joensuuhun ja Helsinkiin on tänä vuonna opiskelijapaikkoja käsityönopettajaksi? Itsellä sovarit ensiviikolla ja mietityttää, että kuinkahan paljon siellä on porukkaa suhteessa sisäänpääsijöihin, kun VAKAVAn pisterajaakaan ei ole. Parantaakohan vai huonontaakohan sisäänpääsyä?
Niitä opetetaan aika vähän, mutta ei tarvitse osata juurikaan entuudestaan. Ja työelämässä et joudu noista kolmesta opettamaan välttämättä mitään jos koet ettet osaa/halua. Noita kaikkia voi kuitenkin oppia opettamaan, vaikka pohjaosaaminen ei olisi korkealla tasolla. Muutenkin opettamisessa pedagogiikka eli, opetuksen järjestämisen taidot on tärkeämmät kuin itse opetettavan asian hyvä hallinta etenkin alakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaanko luokanopen koulutuksessa hyvää taiteellista, musiikillista tai käsitöiden osaamista entuudestaan? Kuinka paljon niitä opetetaan?
Oman lapsen koulutaipaleen perusteella ei tarvita ollenkaan. Heillä musiikin tunnit menee lasten toivebiisejä kuunnellen (eivät edes laula mukana vaan passiivista kuuntelua) ja käsitöinä piirtävät, usein jotain vapaavalintaista tietty. Näin menty jo kaksi ekaa kouluvuotta, lienee turha toivoa että mitään muutosta näihin enää tulisi (rehtori tietoinen, levittelee vaan käsiään ja opettaja pätevä yliopistosta valmistunut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tuo Rauma oli täällä esillä ja se löytyi nopeasti, niin sinne kutsutaan 3 x valittavien määrä soveltuvuuskokeisiin.
Mistä tämä tieto on peräisin?
No en nyt enää muista, mutta luulen että Opintopolusta sen löysin
Heitelläänpä arvauksia, mitä ehkä kysytään soveltuvuuskokeessa?
-Hyvän opettajuuden määrittely?
-Yliopiston koulutusohjelman opetussuunnitelman tuntemus?
-Suomen koululaitoksen nykytila?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako soveltuvuuskokeeseen laittaa avokaulainen toppi?
Jos siis arvioijana raadissa on joku Kalevi-ikäinen, niin tuleeko paremmin pisteitä?
Oikeasti. Onko tää joku läppä?
Onko kuinka monella sovarit huomenna? Torstaina? Perjantaina? Jännittääkö?
Minulla on torstaina heti aamusta, eikä oikeastaan jännitä. Ajattelen niin, että vastaan mahdollisimman selkeästi mitä kysymyksen aiheesta ajattelen/tiedän. Loppu on sitten valitsijoiden käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on torstaina heti aamusta, eikä oikeastaan jännitä. Ajattelen niin, että vastaan mahdollisimman selkeästi mitä kysymyksen aiheesta ajattelen/tiedän. Loppu on sitten valitsijoiden käsissä.
Eipä siinä enempää voi tehdä kuin parhaansa
Tsemppiä sovariin menijöille! :) Itse en oo menossa, ku hakemaani linjaan ei sellaista ole... mutta mitä luulette? Meneekö ne lopulliset tulokset sinne heinäkuulle vai voiko tiedot tulla jo kesäkuussa? Odottavan aika on... piiiitkä!
Vierailija kirjoitti:
Heitelläänpä arvauksia, mitä ehkä kysytään soveltuvuuskokeessa?
-Hyvän opettajuuden määrittely?
-Yliopiston koulutusohjelman opetussuunnitelman tuntemus?
-Suomen koululaitoksen nykytila?
Mitään noista ei 90% todennäköisyydellä kysytä, paitsi ekaa. Kysymykset ovat sellaisia, että ne kartoittavat henkilön persoonallisuutta ja ominaisuuksia. Voidaan kysyä omasta arvomaailmasta, miksi haluaa opettajaksi ja mitä hyviä opettajan ominaisuuksia on itsessä. On ongelmanratkaisutehtäviä ja tehtävä, jossa pitää kertoa miten toimisi jossakin tilanteessa. Tämmöisiä tehtäviä on ollut viimeiset 10 vuotta.
Itse olen juuri matkalla sovareihin. Ja nyt alkaa jännittää.
Varsinkin, kun tutkin tuota map-mallia. Vaikuttaa vaikealta hallita kaikki tai ainakin lyhyessä haastattelussa kyetä näyttää muka noita kaikkia osa-alueita.
Ja ylipäänsä Vakavassa arvioidaan koetta, tässä on paljon henkilökohtaisempi fiilis. Ne arvioi just mua!
Jännittää lähinnä noi tilanne-caset. Mitä jos jäädyn, enkä osaa sanoa mitään, kuinka pitäisi toimia.
Minulla olisi tänään reilun tunnin päästä soveltuvuuskoe. Iso pohdinta on tehty ja olen päättänyt jättää kokeen väliin. :/
Asun lähistöllä, niin ei ole tarvetta muuttaa. Läsnäolosta en osaa sanoa.