Kasvatusalan VAKAVA-koe 2024
Kaipa täällä tänäkin vuonna on VAKAVA-kokeen suorittajia, joten avataanpa keskustelu.
Vuoden 2025 valintakoeuudistuksessa VAKAVA-kokeen kaltaisilla kokeilla tapahtuu valintakoevalinta yhä useammalla alalla, joten VAKAVA-kokeeseen kannattanee tutustua, vaikka olisi hakemassa muuallekin tulevaisuudessa. Itse asiassa jo tänä vuonna taitaa olla mahdollisesti samankaltaisia valintakokeita käytössä muuallakin.
Aiempien vuosien VAKAVA-kokeet:
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…
Aiempien vuosien VAKAVA-soveltuvuuskokeiden kysymykset:
Kommentit (441)
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei oo vieläkään tullut mitään viestiä! Taitaa olla, että soveltuvuuskokeet jää haaveeksi. Helsinki/vakan maisteri
Mullekaan ei ole tullut. Opintopolussa lukee että opiskelijavalinta on kesken. Ja soveltuvuuskoetta ei ole lainkaan jos on kandiksi valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä meinaa ei pisterajaa? Kaikki ketkä hakeneet päässeet sovareihin?
https://www.helsinki.fi/assets/drupal/2024-06/Kasvatusalan%20valintayht…
Nyt kun katsoin noita tilastoja niin, jostain syystä ei tosiaan ole pisterajaa. Mitä kummaa 🤔 Mielenkiintoista.
Minäkin sain kutsun, joten ei muuta kuin kokeilemaan. Pisteitä sain ainakin sen tuplasti, mitä viime vuonna on ollut rajana. Nyt jyvät sitten ainakin erottuu akanoista, kun soveltuvuuskoe on se ainoa mikä ratkaisee? 😅
Onko soveltuvuuskokeelle omaa viestiketjua, vai jatketaanko tähän samaan?
Mä en oo kandi, vaan oon Sosionomi (AMK) niin mulla olisi soveltuvuuskoe. Mullakin lukee, et opiskelijavalinta kesken.
"Ensimmäisen vaiheen tulokset eivät näy Oma Opintopolku-palvelussa."
Luki soveltuvuuskokeen kutsussa.
Raumalle pääs luokanope maisterin (2v) sovareihin 17,06 pisteillä. Turkuun luokanope maisteri (2v) 63,77. En kans löytänyt mistään taulukosta, mutta noi luki omissa sähköposteissa alarajana. Tosi iso ero pisteissä!
Sain kutsun sovareihin Joensuuhun erkka ja lo. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi jäin alle 2 pisteen päähän sovarikutsusta, nyt jäi reilusti kauemmas. Harmittaa tosi paljon, alkaa tulla jo ikä vastaan siinä kannattaako näihin opintoihin enää edes pyrkiä :(
Paljonko on ikää? Itsellä syksyllä 43. Loppuelämän ammattia tavoittelen.
Ollaan aikalailla saman ikäiset. Minulla on ollut vasta nyt taloudellisesti mahdollista siirtyä opiskelijaksi vaikka haaveena tämä hakukohteeni on ollut jo vuosia ja nykyisessä työssäni olen jo tähän päässyt käytännönkin tasolla tutustumaan monilta eri kanteilta. Tiedän siis mihin olen hakemassa ja millainen työnkuva aidosti on.
Eipä tullut mulle koskaan sähköpostia..
Hain ekaa kertaa, en ollut kerennyt tutustumaan kokeeseen. 81,15 ja kutsu sovareihin kaikkialle minne hain. Oon yrittänyt muille aloille pari vuotta pääsemättä, onnistuminen tuntuu ihanalta.
Eli, jos on hakenut sellaisessa kiintiössä, jossa ei ole soveltuvuus kokeita, ainoat ja lopulliset tulokset tulee heinäkuussa?
Olikohan niin, että soveltuvuuskokeisiin otetaan kaksi kertaa se määrä, mikä valitaan lopullisesti. Jos ei ole pisterajaa soveltuvuuskokeisiin se tarkoittaa, että hakijoita on sen verran vähän että kaikki hakijat sinne pääsevät.
Kun tuo Rauma oli täällä esillä ja se löytyi nopeasti, niin sinne kutsutaan 3 x valittavien määrä soveltuvuuskokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sain 87 pistettä mutta näin ei-ensikertalaisena ei riittäny omiin hakukohteisiin (Tampereen luokanope & erkka). Harmittaa, ensikertalaisena olisin päässyt mihin vaan paikkakunnalle. Ja erityisesti se kun nykyisiä opintoja on sen verran vähän takana niin ensikertalaisuuskiintiö harmittaa :/
Ensi vuonna uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 87 pistettä mutta näin ei-ensikertalaisena ei riittäny omiin hakukohteisiin (Tampereen luokanope & erkka). Harmittaa, ensikertalaisena olisin päässyt mihin vaan paikkakunnalle. Ja erityisesti se kun nykyisiä opintoja on sen verran vähän takana niin ensikertalaisuuskiintiö harmittaa :/
Ensi vuonna uusiksi.
Ja useampia kaupunkeja luokanopeen. Rovaniemi, Oulu, Joensuu, Rauma...
Vierailija kirjoitti:
Jes, soveltuvuuskokeeseen tuli kutsu. Pisteet ei päätä huimanneet, mutta ne riitti. Helsinki/vakaope
Eihän niillä pisteillä ole mitään merkitystä.
Pääsee: Kyllä/Ei on ainoa, mikä merkkaa.
ei vaan näy eikä kuulu jyväskylän lo maisterin kutsuja 🙂
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta yritin löytää sisäänpääsytilastosta omaa hakukohdettani (Luokanopettajan tutkinto-ohjelma, Rauma, kasvatustieteen maisteri (2 v)., mutta tätä en sieltä löytänyt).
Löytääkö joku muu?
Asutko raumalla vai meinaatko muuttaa jos paikka aukeaa? Kuinkakohan paljon läsnäoloa on vielä maisterissa?
Sähköpostiviesti tuloksista tuli minulla vasta kun lähetin viestiä hakijapalveluihin.
Paljonko on ikää? Itsellä syksyllä 43. Loppuelämän ammattia tavoittelen.