Kasvatusalan VAKAVA-koe 2024
Kaipa täällä tänäkin vuonna on VAKAVA-kokeen suorittajia, joten avataanpa keskustelu.
Vuoden 2025 valintakoeuudistuksessa VAKAVA-kokeen kaltaisilla kokeilla tapahtuu valintakoevalinta yhä useammalla alalla, joten VAKAVA-kokeeseen kannattanee tutustua, vaikka olisi hakemassa muuallekin tulevaisuudessa. Itse asiassa jo tänä vuonna taitaa olla mahdollisesti samankaltaisia valintakokeita käytössä muuallakin.
Aiempien vuosien VAKAVA-kokeet:
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…
Aiempien vuosien VAKAVA-soveltuvuuskokeiden kysymykset:
Kommentit (441)
Haastetta oli artikkeleissa. Ei ole luottavainen olo. Ja oli tullut enemmän luettavaa viime vuodesta.
Oli vaikea koe, vaikka koen olevani ihan kohtuullisen hyvä lukemaan ja tulkitsemaan tieteellisiä kirjoituksia.
Ajankäytöllisesti epäonnistuin, harmi.
Taulukkotehtävän koin myös vaikeaksi tänä vuonna!
Viime vuoden koe oli ihan lasten leikkiä tän vuoden kokeeseen verrattuna. Aivan kamala, tosi pitkät tekstit ja se taulukko oli niin hämmentävä.
Onpa hyvä kuulla, että muutkin koki sen vaikeaksi! Yritin tulkita sitä vaikka ja miten, mutta päädyin vastaamaan kaikkeen, etten vastaa mitään. :D
Ärsytti kyllä, en vaan tajunnut!
Pakko sanoo että mun mielestä aika helppo ja sain ekaa kertaa tehtyä kokonaan sen kokeen? Aika jännä
Mielipiteitä? Miten täällä ei ole porukkaa keskustelemassa?
Mun mielestä tää oli vaikeampi kuin viimevuotinen
Pitkät aineistot ja paljon haastavia kysymyksiä. Varsinkin toinen osio jäi suurelta osin vastaamatta. Saa nähdä miten käy.
Te jotka osasitte ensimmäisen taulukkotehtävän - mitä siinä oikein piti tehdä??
Jep,minä jätin vastaamatta koko taulukkoon, en ymmärtänyt siitä mitään!
Jäin pohtimaan, että oliko siinä ekosivistystä tarkastelevassa artikkelissa laadullinen analyysi? Eikö laadullinen analyysi tarkoita, että on kerätty aineistoa kuitenkin?
En tiedä osasinko, mutta taisi loppujen lopuksi olla aika yksinkertainen. Kirjainten kohdalla merkattiin oliko oikein/väärin eli oliko joku tietty taito haastavin yms. Näin mä ymmärsin.
Harmitti kun aika loppui kesken ja taulukosta jäi merkkaamatta väärin kohdat. Helppoja pisteitä ois saanut siitä tehtävästä
On semmoinen fiilis, että tänä vuonna tulee olemaan alhaisemmat pisterajat tuolla kokeella.
En ole ennen ollut ja toivoni menetin. Tosi vaikee! Ja oon sentään opiskellut jo avoimessa 85op verran, tutkinut artikkeleita, kaavioita ja taulukoita. Eli jotain pitäisi osata...
Porukkaa oli kuitenkin pääsykokeissa paljon. Miksi missään ei ole keskustelua?
Vierailija kirjoitti:
Porukkaa oli kuitenkin pääsykokeissa paljon. Miksi missään ei ole keskustelua?
Musta taas tuntuu, että porukkaa ei ollut paljon. Paljon mahtui mukaan sellaista porukkaa, ketkä eivät ymmärtäneet ohjeita. Vielä viime minuuteille säädettiin tavaroiden kanssa.
Tämäkään vuonna sähköinen tunnistautuminen ei toiminut 😂 Ainakaan Tampereella
Turussa oli monella kanss ongelmia koneen kanssa.
No joo, olihan se melkoinen koe. Paljon kysymyksiä
En ymmärtänyt lainkaan sitä ruudukkoa jossa oli ABCD ja joka kohdassa vaihtoehtoinen oikein tai väärin. Apuna oli se pieni liite.