Kasvatusalan VAKAVA-koe 2024
Kaipa täällä tänäkin vuonna on VAKAVA-kokeen suorittajia, joten avataanpa keskustelu.
Vuoden 2025 valintakoeuudistuksessa VAKAVA-kokeen kaltaisilla kokeilla tapahtuu valintakoevalinta yhä useammalla alalla, joten VAKAVA-kokeeseen kannattanee tutustua, vaikka olisi hakemassa muuallekin tulevaisuudessa. Itse asiassa jo tänä vuonna taitaa olla mahdollisesti samankaltaisia valintakokeita käytössä muuallakin.
Aiempien vuosien VAKAVA-kokeet:
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…
Aiempien vuosien VAKAVA-soveltuvuuskokeiden kysymykset:
Kommentit (441)
Mun eka vakava-koe ja oli kyl vaikee toka artikkeli niiiin pitkä ja tylsä ni ei jääny siit oikee mitää mielee ja se varmast näkyy vastauksissakin xd onneks näköjää aika monien mielestä koe oli tosi vaikee ni se vähän lohduttaa 😅
Tietääkö joku milloin vakava koe julkaistaan netissä?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku milloin vakava koe julkaistaan netissä?
Tai kutsut sovareihin?
Kutsut sovareihin pitäis tulla viimeistään 5.6 vissii kin
Vierailija kirjoitti:
Kutsut sovareihin pitäis tulla viimeistään 5.6 vissii kin
Kiitos! Ehdittekö te muut vastata kaikkiin kysymyksiin? Varmaan aika moni käytti pelkkää hakutoimintoa, itse luin kaikki artikkelit alusta loppuun. Ja koin siitä olleen hyötyä. Jossain vaiheessa alkoi ahdistamaan kun tajusi, että miten paljon tekstiä on ja jokainen virke on tärkeä.
Mä ehdin vastata kaikkiin kysymyksiin, paitsi se taulukko jäi tekemättä. Osaan siis laitoin, että jätän vastaamatta, mutta ehdin miettiä kaikki kysymykset.
Luin ekan ja vikan läpi, keskimmäistä filosofista tekstiä en ehtinyt kokonaan lukea ja hakutoiminnolla menin. Mikä tietysti olikin sitten se, joka olisi pitänyt saada luettua edes jotenkin läpi, mutta en ehtinyt enää. Ja olihan se ihan tosi tylsä tekstikin! :D
Vierailija kirjoitti:
Luin ekan ja vikan läpi, keskimmäistä filosofista tekstiä en ehtinyt kokonaan lukea ja hakutoiminnolla menin. Mikä tietysti olikin sitten se, joka olisi pitänyt saada luettua edes jotenkin läpi, mutta en ehtinyt enää. Ja olihan se ihan tosi tylsä tekstikin! :D
Samaistun täysin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaistun täysin!
Aikaa oli liian vähän, että olisi ehtinyt lukea kaikki artikkelit ja vielä vastata kaikkiin kysymyksiin.
mun mielestä ne taulukot oli helpoin asia tässä kokeessa 😭 oli kyllä vaikea, ja oon ei-ensikertalainen joten jänskättää kyllä tuleeko sovarikutsua.. toka artikkeli oli kyllä niin puuduttava tehtävineen että saa nähä miten sen kanssa kävi😅
Tietääkö kukaan, julkaistaanko kaikki tulokset eli myös aikuis- ja yleiskasvatustiedeiden silloin kun sovarikutsut tulee?
Muut tulokset julkaistaan normaalisti heinäkuun alussa. Soveltuvuuskokeen piiriin kuuluvat julkaistaan vaan tuolloin 5.6.
Koe tuntui vaikeammalta kuin viime vuonna, vaikka tällä kertaa osasin rytmittää ajankäytön paremmin. Liikaa jätin kuitenkin vastaamatta erityisesti toisessa osassa, joten taitaa olla turha odotella sovarikutsuja, olen siis ei-ensikertalainen. Se toinen artikkeli oli kamala, en jaksanut lukea sitä juuri ollenkaan ja etsi toiminnolla koetin sit viimeisillä hetkillä jotakin vastauksia siitä saada kasaan :D
Onko täällä Helsingin yliopistoon varhaiskasvatuspuolelle maisterivaiheeseen hakeneita kasvatustieteen kandeja?
Epäonnistuin ajankäytössä, mulla jäi toiseen osioon vain alle tunti aikaa. Alkoi tulee pikku paine siinä kohtaan. En yhtään tajunnut niitä taulukkotehtäviä, mutta ehkä parempi varmaan, että jäi vastaamatta. Turhia miinuspisteitä olisi sadellut :D. En oikeen osaa sanoa oliko vaikea vai helppo, koska se tuntui helpolle. Yleensä kun jokin tuntuu helpolle niin oon menny pieleen. Eli saa nähdä mitä käy.
Täällä ainakin yksi. Yritin taktikoida ja jättää vastaamatta sellasiin kohtiin, mistä en ollut varma mut nyt tuntuu että jäi ehkä vastaamatta liian moneen kohtaan.. Katotaan. Ärsyttää, että pitää olla niin hyvät pisteet, että pääsee opiskelemaan maisteritutkintoa :'D
Harmittaa, että epäonnistuin ajankäytössä. Toiseen osaan jäi siis alle tunti ja toki se toinen osa oli mulle todella vaikea. Menin hakutoiminnolla aikalailla. Se vika artikkeli tuntui olevan jotenkin hallinnasta, mutta ne 2 ekaa ei todellakaan. Koen että vuoden 2023 vakava koe oli helpompi vaikka menin sinne valmistautumatta ja tarkoituksella katsoo vaan koe. Nyt vaan odottelua, koska hain kasvatustieteitä saan tulokset vasta niin myöhään
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko… Löytyy ilman vastauksia tuolta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko… Löytyy ilman vastauksia tuolta.
No siis nythän tajuan mitä taulukoilla haettiin. Hyvä ymmärtää kokeen jälkeen..
Vertailuna toissa vuoden kokeeseen, tämä oli haastavampi. Viime minuuteille tein, viimeiset kysymykset meni vähän lätkimällä, nyt harmittaa että vastasin enkä laittanut että jätän vastaamatta..
Sitä ensimmäistä taulukkotehtävää mietin kauan, se oli tosi vaikea. mutta luulen että sain sen oikein. Liitteestä löytyi että mikä kirjain vastaa haettua asiaa ja sitten artikkelin taulukosta piti löytää vastaus, en nyt muista enää miten vaihtoehdot meni mutta sai kyllä olla kieli keskellä suuta. Ja sinä piti osata ottaa vastaus prosenteista. Vastaukset löytyi myös tekstistä.
Toisessa osiossa lopussa käsitteiden avaaminen oli myös yllättävän vaikeaa, kun ne tuntui menevän limittäin (tässä kohtaa oma pää ei enää kyllä toiminut)