Kasvatusalan VAKAVA-koe 2024
Kaipa täällä tänäkin vuonna on VAKAVA-kokeen suorittajia, joten avataanpa keskustelu.
Vuoden 2025 valintakoeuudistuksessa VAKAVA-kokeen kaltaisilla kokeilla tapahtuu valintakoevalinta yhä useammalla alalla, joten VAKAVA-kokeeseen kannattanee tutustua, vaikka olisi hakemassa muuallekin tulevaisuudessa. Itse asiassa jo tänä vuonna taitaa olla mahdollisesti samankaltaisia valintakokeita käytössä muuallakin.
Aiempien vuosien VAKAVA-kokeet:
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…
Aiempien vuosien VAKAVA-soveltuvuuskokeiden kysymykset:
Kommentit (441)
Miten käytitte hakutoimintoa? Ensikertalaisena koe tuntui tosi vaikealta, aika ei riittänyt millään! Vastasin reiluun puoleen kysymyksistä kun pelkäsin miinuspisteitä, aika toivotonta! Nyt kaikki neuvot tarpeen miten tekniikkaa hioa ensi kertaa varten..
Vierailija kirjoitti:
Vakava kokeessa tärkeintä sanahaun käyttö, riskien punnitseminen ja se että ymmärtää ettei kaikkeen tarvitse vastata. T. Ekalla sisään
En käyttänyt sanahakua ja pääsin ekalla sisään. Pisteet riitti kaikkiin hakemiini kohteisiin. Vakava koe on ihan naurettavan helppo pääsykokeeksi.
Hei voisiko joku auttaa? Miten tää nyt menee, kun opintopolussa luki että vakava-kokeen tulokset tulee viimestään 4.7. Soveltavuuskoe on kuitenki jo kesäkuun alussa ja tieto sinne pääsystä tulee 5.6. Eli saako jo tollon kesäkuun alussa tietää että pääseekö läpi kokeesta?
Mun mielestä se on silleen että jos oot hakenut kouluun missä soveltuvuuskoe myös niin ne kutsut tulee parin viikon sisään mutta jos hakenut yleiselle puolelle niin sit tulokset tulee vasta kesäkuun lopus/heinäkuun alus
Miksei porukka keskustele täällä? Kuten aiempina vuosina
Onko täällä muita, jotka hakivat opiskelemaan erityispedagogiikkaa, itse hain Tampereelle?
Näkeekö jostain, että kuinka paljon porukkaa osallistui kokeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Muut tulokset julkaistaan normaalisti heinäkuun alussa. Soveltuvuuskokeen piiriin kuuluvat julkaistaan vaan tuolloin 5.6.
Siis 5.6. mennessä tulee kutsut soveltuvuuskokeisiin, ja lopullinen sisäänpääsy julkaistaan heinäkuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Hei voisiko joku auttaa? Miten tää nyt menee, kun opintopolussa luki että vakava-kokeen tulokset tulee viimestään 4.7. Soveltavuuskoe on kuitenki jo kesäkuun alussa ja tieto sinne pääsystä tulee 5.6. Eli saako jo tollon kesäkuun alussa tietää että pääseekö läpi kokeesta?
Jos sun hakemalle alalle on soveltuvuuskoe, lopulliset tulokset sisäänpääsystä tulee tosiaan heinäkuussa. Mutta kutsut soveltuvuuskokeeseen tulevat viimeistään 5.6., jos sinne pääsi.
Mitä luulette, että millaiset pisterajat on tämä vuonna? Laskin, että sain mielestäni 101 pistettä kokeesta. Siis olen näistä varma, koska tarkistin ne nyt tekstistä. Riittäisikö se jatkoon luokanopettajaksi..
Ootko ensikertalainen? Jos oot, niin lähes satavarmana riittää. Jos et niin saattaa tehdä tiukkaa
Vierailija kirjoitti:
Ootko ensikertalainen? Jos oot, niin lähes satavarmana riittää. Jos et niin saattaa tehdä tiukkaa
En oo valitettavasti ensikertalainen :/ Tiukille se taitaa mennä. Viime vuonna tuo tulos olisi riittänyt, mutta nyt rajat on varmasti nousseet, koska maksimipistemäärä oli isompi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo valitettavasti ensikertalainen :/ Tiukille se taitaa mennä. Viime vuonna tuo tulos olisi riittänyt, mutta nyt rajat on varmasti nousseet, koska maksimipistemäärä oli isompi..
Mä luulen, että ne riittää. En usko, että ne pisterajat nousee niin paljon kokeen ollessa haastava.
Ei oo kyllä mitään hajua miten se koe meni.. viime vuonna jäin 4 pisteen päähän ei-ensikertalaisena kutsusta, toki hain ainoastaan Jkl ja sinne olikin korkeimmat rajat että olisi riittänyt muualle kutsuun.. tänä vuonna hain myös Tre, toivottavasti riittäisi. 🥺
Musta oli tosi vaikee koe t. ei-enska
Loppu aika aivan kesken...
Piinaavaa odotella pääsenkö soveltuvuuskokeeseen. Yhtenä hetkenä ajattelen, että saattaisi olla mahkuja, ja toisena hetkenä olen ihan varma, että mokasin pahasti kokeessa. Aika loppui kesken, paljon tehtäviä jäi tekemättä ja eniten pisteitä tuovat tehtävätkin tajusin vasta, kun koeaikaa oli jäljellä 3 minuuttia 😅
Onko kukaan saanut mitään tuloksiin viittavaa? :D
Huomenna saattaa tulla kutsut kun on perjantai! Aiempina vuosina on tullut perjantaisin.
Nelkut, viikit ja kuukit kutsutaan sovareihin